مرداد 1400: همانطور که در خبرها نیز خواندهاید، فراخوان کارمانیا برای تعیین تکلیف حوالهداران BYD از مردادماه آغاز شده است. برخی از این مشتریان که برای این فراخوان مراجعه کردهاند، تایید کردهاند کارمانیا برای حوالهداران بیوایدی S7، محصول جدید بیوایدی تانگ را درنظر گرفته است.
پیشپرداخت این حوالهداران برای S7 حدود 70 میلیون تومان در سال 1397 بود که حالا کارمانیا ارزش آنرا با احتساب سود قرارداد و نرخ تورم، معادل تقریبی 400 میلیون تومان اعلام کرده است. اما این حوالهداران در صورت پرداخت مابهالتفاوتی معادل 785 میلیون تومان، امکان خریداری تانگ را خواهند داشت؛ به عبارت بهتر، قیمت بیوایدی تانگ در حال حاضر، معادل یک میلیارد و 185 میلیون تومان محاسبه شده است.
حوالهداران کارمانیا همچنین گفتهاند که ممکن است مبلغ مابهالتفاوت را بصورت تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار بگیرد. ضمن اینکه موعد تحویل خودرو، مشخص نشده اما به احتمال فراوان، برای سال 1400 نیست. به همین دلیل، حوالهدارانی که قصد تکمیل وجه را دارند، همچنان نگران آینده نامعلوم برنامههای کارمانیا هستند.
کاتالوک رسمی تانگ کارمانیا منتشر شد
مرداد 1400: سال جدید قطعا سال بهتری برای خودروسازی ایران خواهد بود چراکه زمزمههای بازگشت غولهای خودروسازی جهان، بیشتر از قبل به گوش میرسد. یکی از همین غولها، شرکت خودروسازی بیوایدی (BYD) است که در بهار 1400، نخستین محموله بیوایدی تانگ (Tang) را برای تستهای فنی به دست کارمانیا رسانده بود. ولی حالا که در اواسط تابستان 1400 هستیم، شرکت کارمانیا برای نخستینبار، کاتالوگ محصول جدیدش را منتشر کرده است:
بی وای دی تانگ؛ جانشین S7 در ایران
در سال 1397 یعنی زمانیکه کارمانیا برای مونتاژ بیوایدی S7 در ایران آماده میشد، دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریمها دوباره سد راه صنعت خودروسازی کشورمان شد که یکی از تبعات آن، توقف همکاری کارمانیا با BYD بود.
از همینجا بود که همه اتفاقات بد به سراغ کارمانیا آمد؛ مونتاژ بیوایدی S6 متوقف شد و بیوایدی S7 نیز قبلا از شروع تولیدش، برای همیشه از ایران رفت. حالا کارمانیا مانده بود و چند هزار مشتری که برای خریداری S7 پیشثبت نام کرده بودند. در این شرایط که کارمانیا به دنبال جایگزین BYD بود، در سال 1399 باخبر شدیم که کارمانیا شریک جدیدی به نام سودا (Suda) پیدا کرده و میخواهد سدان تمام برقی آن، یعنی کارمانیا EK1 را در سال 1400 تولید کند.
اما در سال 1400، اگر تحریمهای خودرویی برداشته شود، باید منتظر بازگشت BYD به ایران باشیم. خودروسازی که هرچند نتوانست S7 را در ایران تولید کند اما حالا میخواهد جانشین S7 را در کشورمان عرضه کند.
تانگ؛ پرچمدار کراساورهای BYD
بیوایدی در سال 2017 برای همیشه از کراساور S7 خداحافظی کرد. به همین دلیل، بیوایدی تانگ را جایگزین آن کرد؛ خودرویی که از سال 2015 پا به خیابانهای چین گذاشته بود و در 2018 نیز نسل دومش معرفی شد.
نسل اول بیوایدی تانگ، تنها سه سال روی خط تولید قرار داشت؛ یعنی از 2015 تا 2018. از اینرو خیلیها تصور نمیکردند که BYD به این زودیها برای تغییر نسل این خودرو، قدمی بردارد. اما بعد از رونمایی کانسپت BYD Dynasty در سال 2017، تقریبا مطمئن شدیم که نسل جدیدی از تانگ در راه است؛ نسلی که سرانجام در نمایشگاه خودرو چین 2018 برای اولینبار رونمایی شد و در پاییز 1397 نیز به خیابانهای چین آمد.
بعید است که بیوایدی تانگ را ببینید و به یاد نسل اولش بیفتید چراکه هیچ چیز آن شبیه گذشته نیست. اصلیترین دلیل این موضوع، شاید به حضور آقای ولفگانگ ایگر (Wolfgang Egger) برگردد؛ کسی که از سال 2017 بهعنوان مدیر ارشد طراحی به شرکت BYD آمد و اولین دستپختش، معرفی ون کاملا جدید بیوایدی سانگ مکس (Song Max) بود.
اگر به جلوپنجره عریض و چراغهای تیز و کشیده تانگ دقت کنید، حتما متوجه میشوید که طراحان BYD از همان زبان طراحی سانگ، برای خلق این خودرو بهره بردهاند. جالب است بدانید که آقای ایگر، جلوپنجره جدید محصولات بیوایدی را بهعنوان «صورت اژدها» یا Dragon Face نامیده است. به همین دلیل است که تانگ، حالا هیچ شباهتی حتی به بیوایدی S7 ندارد.
نسل جدید بیوایدی تانگ، هرچند فاصله محوری 2.8 متری سابقش را حفظ کرده، اما مشتریان دیگر نمیتوانند مدل 5 نفره آنرا سفارش دهند چراکه BYD از سال 2021، تانگ را فقط بصورت 7 نفره میفروشد. و مشتریان میتوانند آن را در دو نسخه 5 نفره و 7 نفره سفارش دهند. کابین نسل جدید این خودرو هم دستخوش تغییراتی انقلابی شده و کاملا جدید است.
به کنسول مرکزی بیوایدی تانگ که دقت کنید، فقط چندین دکمه فیزیکی خواهید دید چراکه طراحان BYD یک مانیتور بزرگ 12.8 اینچی را در کنسول جای دادهاند تا راننده، کنترل همه چیزها را به کمک آن انجام دهد. این مانیتور لمسی، همچنین قابلیت چرخیدن 90 درجهای دارد و میتوان بهصورت افقی یا عمودی، آن را تنظیم کرد.
مشخصات فنی بی وای دی تانگ
نسخه بنزینی بیوایدی تانگ، چه در نسل اول و چه در نسل دوم، موتوری با کد 487ZQB است و به لحاظ حجم، تغییری نکرده اما در نسل دوم، بهبودیافته و حالا خروجی بسیار بهتری نسبت به قبل دارد:
کد موتور | BYD487ZQB |
---|---|
نوع موتور | 2.0 لیتری توربو |
قدرت | 189 اسب بخار |
گشتاور | 320 نیوتن متر |
گیربکس | 6 دنده اتومات |
مصرف | 9 لیتر |
حجم باک | 68 لیتر |
وزن خالص | 1895 کیلوگرم |
رینگ | 245/45R20 |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
بی وای دی تانگ برقی و هیبریدی
هواداران BYD خوب میدانند که این شرکت از سال 2015 تا به امروز، نامش همیشه در لیست پرفروشترین شرکتهای جهان بوده که خودروهای انرژی جدید (NEV) میسازند. با چنین پیشتوانهای، مگر میشود BYD برای نسل دوم تانگ، پیشرانه پاک درنظر نگرفته باشد؟ قطعا نه!
بیوایدی برای نسل جدید تانگ، علاوه بر موتور بنزینی، دو پیشرانه مختلف دیگر نیز درنظر گرفته است که یکی از نوع تمام برقی و Tang EV نام دارد اما دیگری از نوع پلاگین هیبریدی بوده و با نام Tang DM روانه بازار شده است.
مدل | Tang EV | Tang DM-i | Tang DM | |||
---|---|---|---|---|---|---|
موتور بنزینی | ندارد | 1.5 لیتر توربو | 2.0 لیتر توربو | |||
قدرت (ps) | 245 | 517 | 197 | 218 | 321 | 431 |
گشتاور (nm) | 330 | 680 | 231 | 650 | 900 | |
شتاب (sec) | 8.9 | 4.4-4.6 | 8.7 | 8.5 | 5.1 | 4.3 |
سرعت (km/h) | 180 | 180 | - | 180 | ||
پیمایش (km) | 565 | 505 | 52 | 112 | 81 | 100 |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
بیوایدی تانگ DM حتی به لحاظ ظاهری نیز اندکی متفاوتتر از تانگ بنزینی است؛ بهعنوان مثال ورودی هوا در طرفین سپر جلویی آن بزرگتر شده، سپر عقبش تغییر کرده و همچنین ستونC خودرو نیز به رنگی مشکی درآمده. در کابین تانگ DM هم تنها شاهد دو تغییر مهم هستیم؛ یکی عوضشدن اهرم دنده و دیگری دیجیتالیشدن صفحه کیلومتر که به لطف نمایگشر 12.3 اینچی، حاصل شده است.
قیمت بی وای دی تانگ کارمانیا
در بازار چین، بیوایدی تانگ چیزی حدود 166 هزار یوآن قیمت دارد که تقریبا معادل 26 هزار دلار میشود. بنابراین با کراساور ارزانقیمتی از کارمانیا، روبرو نیستیم! مدلهای 7 نفره زیر، ازجمله رقبای اصلی بیوایدی تانگ هستند:
نویسنده : مرتضی برجسته