جزئیات و قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان

شورای رقابت به‌تازگی در نامه‌ای قیمت خودروهای انحصاری و پرتیراژ و همین‌طور شیوه محاسبه این قیمت‌ها را به رئیس‌جمهوری توضیح داد.

شورای رقابت خودروهای انحصاری بازار را مشخص و قیمت آنها را تعیین کرده است. با این فرمول افزایش قیمت خودرو استدلالی ندارد.تا پیش‌ازاین گفته می‌شد خودروهای زیر 45 میلیون تومانی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند که مشخصاً این‌گونه نیست. پرفروش‌های بازار از دو خودروساز بزرگ و دو مدل از مدیران‌ خودرو، فعلاً تنها خودروهای انحصاری بازار هستند که مشمول قیمت‌گذاری رسمی می‌شوند.

منتقدان شورای رقابت معتقد بودند قیمت‌گذاری خودروها توسط این شورا از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در حاشیه بازار بود. این مساله در حالی عنوان می‌شد که خودروهای تحت نظارت این شورا بسیار محدود بوده و جمعاً به 10 مدل می‌رسیدند. خودروسازان در هفته‌های گذشته در حالی اقدام به افزایش قیمت خودروهایشان کردند که درواقع هیچ‌کدام از این خودروها در فهرست خودروهای مورد نظارت شورای رقابت نبوده و قیمت‌گذاری آن‌ها در اختیار خود خودروسازان بوده است.

سقف قیمت برای چند خودرو انحصاری

اخیراً شورای رقابت در نامه‌ای، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی که ریاست آن به عهده رئیس‌جمهوری است ارسال کرد. در این نامه شورای رقابت به تشریح روند قیمت‌گذاری پرداخته و گفته است که دستورالعمل سقف قیمتی این شورا بر اساس تورم و کیفیت خودروها محاسبه می‌شود. در پیوستی از این نامه فهرست خودروهای مشمول قیمت‌گذاری از سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و مدیران‌خودرو آمده است.

خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و قیمت آن‌ها

بر اساس این نامه دو مدل ام‌ وی‌ ام، دو مدل تیبا، چهار مدل پراید، شش کلاس از سمند، سه تیپ 206، شش کلاس از پارس، چهار کلاس 405 و رانا مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند.

خودروهای مشمول قیمت‌گذاری ایران‌ خودرو شامل پژو 405، پارس و 206، سمند و رانا می‌شود. کلاس‌ها و تیپ‌های مختلفی از این گروه محصولات در فهرست خودروهای انحصاری آمده‌اند، البته همه کلاس‌های این خودرو مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند. عمدتاً مدل‌های اتوماتیک این خودروها از لیست انحصار خارج می‌شوند.

سقف قیمت این خودروها (با نوسان 500 هزار تومان در مدل‌های مختلف) به شرح زیر است:

پژو 405

  •  جی-ال-ایکس: 27.8 میلیون تومان
  • جی-ال-ایکس دوگانه‌سوز: 29.5 میلیون تومان
  • اس-ال-ایکس: 29.8 میلیون تومان

پژو پارس

  • پارس دوگانه‌سوز: 35.1 میلیون تومان
  • پارس بنزینی: 33.9 میلیون تومان
  • پارس ال-ایکس : 35.5 میلیون تومان

پژو 206

  • تیپ 2: 30.9 میلیون تومان
  • تیپ 5: 35.9 میلیون تومان
  • صندوق‌دار: 36.7 میلیون تومان

سمند

  • LX معمولی: 27.6 میلیون تومان
  • LX EF7 گازسوز: 30 میلیون تومان
  • LX EF7 بنزینی: 28.3 میلیون تومان
  • ELX EF7 سورن: 34.2 میلیون تومان
  • سورن ELX توربو شارژ: 35.7 میلیون تومان

رانا

  • ال-ایکس: 32.8 میلیون تومان

خودروهای شرکت سایپا هم شامل پراید، تیبا و ساینا می‌شوند. بر اساس نامه شورای رقابت قیمت مصوب این خودروها در سال 97 به شرح زیر است:

پراید

  • 111: 18.8 میلیون تومان
  • 131: 19 میلیون تومان
  • 132: 18.5 میلیون تومان
  • 151: 19.4 میلیون تومان

تیبا

  • 231 X (صندوقدار): 23.2 میلیون تومان
  • 211 X (تیبا 2): 26.1 میلیون تومان

ساینا

  • ساینا: 26.4 میلیون تومان

از خودروهای شرکت مدیران‌ خودرو نیز دو خودرو MVM در فهرست شورای رقابت قرار دارد.

ام‌وی‌ام

  • 110: 28.9 میلیون تومان
  • 315: 42.4 میلیون تومان

در نامه شورای رقابت که به امضای رضا شیوا رئیس این شورا رسیده به نکته دیگری هم اشاره‌شده است. اینکه ممکن است به دلیل وضعیت شرایط جدید بازار و ممنوعیت واردات خودرو، تغییراتی در فهرست خودروهای مشمول قیمت‌گذاری صورت بگیرد.

این تغییر که شیوا از آن سخن می‌گوید در متن نامه مشخص نشده ولی ممکن است خودروهای بیشتری به این فهرست وارد شوند یا این‌که قیمت این خودروها تغییر کند.

قیمت‌گذاری بر اساس تورم بانک مرکزی و کیفیت ISQI

در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تورم مهم‌ترین عامل قیمت‌گذاری است. این تورم نیز تورمی است که بانک مرکزی برای تولید هر خودرو محاسبه می‌کند و در اختیار شورای رقابت قرار می‌دهد.

بهره‌وری مورد انتظار از خودروساز نسبت به سال پیش، شاخصی منفی در فرمول قیمت خودرو است. به این معنی که خودروساز باید هرساله بهره‌وری خود را بالا ببرد تا قیمت تمام‌شده خودرو برای آن شرکت کاهش یابد. این شاخص در ابتدای سال توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

شاخص کیفیت خودرو هم عاملی است که به افزایش قیمت می‌انجامد. به این معنی که اگر خودروساز کیفیت خودرو و خدماتش را بالا ببرد این افزایش کیفیت در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. همه شاخص‌های کیفیت نیز از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) تعیین می‌شوند. کیفیت تولید (AUDIT)، رضایت مصرف‌کنندگان از کیفیت تولید (CSI)، رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (IQS)، خدمات پس از فروش (ASS) و رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش (ASCS)، پنج شاخص کیفی این فرمول هستند. این شاخص‌ها به ترتیب از ابتدا، بیشترین ضریب را در افزایش قیمت دارند.

برای مشاهده لیست قیمت محصولات سایپا کلیک کنید.

*عکس از ایرنا

آرشیو
  • 09 دی 1397 متن دستور العمل تنظیم بازار و تعیین قیمت خودروهای انحصاری مصوب شورای رقابت در سال 97
    PDF
  • 09 دی 1397 متن نامه شورای رقابت به رئیس جمهوری
    PDF

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما