جدیدترین شرایط عرضه خودرو در بورس

مهر 1400: آقای جدی (نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس) خبر داده که طرح عرضه خودرو در بورس فعلا در دستور کار مجلس نیست چراکه ماده 4 طرح ساماندهی بازار که درباره واردات خودروست، ابتدا باید تعیین تکلیف شود. آقای جدی همچنین این احتمال را داده که در صورت تصویب و اجرایی شدن واردات خودرو از سال 1401، بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و ممکن است نیازی به عرضه خودرو در بورس نباشد.

عرضه در بورس به نفع مصرف کننده است

شهریور 1400: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده و در 2 ماه آینده نیز به صحن مجلس می‌آید. این خبر را آقای ایزدخواه (عضو کمیسیون صنایع مجلس) اعلام کرده و گفته که 50 درصد خودروهای تولید داخلی در سال، برای مصرف خریداری نمی‌شود بلکه با هدف خرید و فروش و کسب سود آنرا خریداری می‌کنند. به همین دلیل عرضه خودرو در بورس، با سازوکار جدیدی که مشخص شده است، می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد. آقای ایزدخواه همچنین از وزیر صمت دولت دوازدهم نیز انتقاد کرده و گفته که دولت قبل، چیزی به اسم صنعت خودرو را نمی‌دید و فقط به دنبال ترازنامه خودروسازان بود و منافع مردم نادیده گرفته می‌شد.

موافقت آقای وزیر با بورسی شدن خودرو

شهریور 1400: درحالیکه آقای رزم‌حسینی (وزیر صمت دولت دوازدهم) با طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نبود و آنرا غیرکارشناسی می‌دانست، حالا آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت در دولت سیزدهم) موافقت ضمنی‌اش را با این طرح اعلام کرده است. این خبر را آقای ایزدخواه (عضو کمیسیون صنایع مجلس) داده و گفته که یکی از موضوعات اصلی در طرح ساماندهی بازار خودرو، عرضه در بورس است که در یکسال اخیر مورد بررسی قرار گرفته و هم‌اکنون نیز طرح آن برای ارائه در صحن مجلس، آماده شده است.

شرط جدید سازمان بورس برای عرضه خودرو

شهریور 1400: آقای دهنوی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار) ضمن اعلام مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفته که این شیوه قیمت‌گذاری، نه تنها از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نکرده بلکه حتی منافع سهامداران را هم از بین برده است.

آقای دهنوی همچنین با اشاره به اینکه خودرو، کالای مناسبی برای عرضه در بورس نیست، گفته که ترجیح اول سازمان بورس این است که مشکل تغییر قیمت‌گذاری دستوری را در جایی غیر از بورس، برطرف کنند اما اگر راهی به جز عرضه خودرو در بورس وجود نداشته باشد، آنرا می‌پذیریم. البته آقای دهنوی این موضوع را هم گفته که شرط اصلی سازمان بورس، حذف قیمت‌گذاری دستوری است چراکه در غیراینصورت، عرضه خودرو در بورس، معنایی ندارد و اجازه این کار را نخواهیم داد.

عرضه خودرو در بورس به دولت سیزدهم رسید

تیر 1400: تصمیم‌گیری درباره عرضه خودروها در بورس کالا به دولت سیزدهم می‌رسد. آقای علیزاده (عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس) با اعلام این خبر گفته که طرح عرضه خودرو بورس، همچنان درحال بررسی در کمیسیون صنایع مجلس بوده و بعید است که به این زودی‌ها به نتیجه نهایی برسد.

آقای علیزاده، همچنین مخالفتش را با طرح فعلی مجلس بیان کرده و گفته که اگر تمام زنجیره خودرو به بورس بیاید، ما هم با آن موافق هستیم. اما اگر عرضه را از فقط طریق بورس انجام دهیم، با آن مخالفیم چراکه هم قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد و هم محدودیت‌های خرید و فروش باقی مانده‌اند. عضو ناظر مجلس درباره زمان اجرایی‌شدن طرح عرضه در بورس نیز گفته که این طرح، در دولت آقای روحانی به تصویب نمی‌رسد و قطعی‌شدن آن تا پایان سال 1400 نیز بستگی به طرح‌های اولویت‌دار در کمیسیون صنایع دارد.

جزییات طرح ساماندهی بازار خودرو

تیر 1400: طرح ساماندهی بازار خودرو، ایده‌ای است که نمایندگان مجلس بدنبال پیاده‌سازی آن هستند تا هم بازار متعادل‌تر شود و هم قیمت خودروها سروسامان بیابد. یکی از جزییات این طرح، عرضه خودرو در بورس کالاست؛ طرحی که هم مخالفان سرسختی دارد و هم موافقان بسیاری.

اما به خوب و بد این طرح، کاری نداریم بلکه می‌خواهیم بگوییم که مجلسی‌ها، چه شرایط و قوانینی برای عرضه خودرو در بورس کالا درنظر گرفته‌اند. متنی که در ادامه می‌خوانید، همه آن چیزی است که تا تیرماه 1400 به جمع‌بندی رسیده اما هنوز نهایی نشده است:

بند الف)) عرضه خودرو‌های مشمول تنظیم قیمت توسط شورای رقابت مطابق، تا زمانیکه مشمول قیمت گذاری باشند، صرفاً از طریق بورس کالا و با این شرایط باید انجام شود:

1- شورای رقابت با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است قیمت پایه عرضه خودرو در بورس کالا را بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی تولید و بدون لحاظ هزینه‌های غیرعملیاتی و غیرتولید و هزینه‌های جذب نشده و زیان خودروساز‌ها با تائید حسابرس رسمی تعیین نماید.

2- فروش خودرو‌های خریداری شده از بورس کالا تا مدت 2 سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان 30% قیمت خریداری شده است.

3- دستورالعمل اولویت‌گذاری متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا، بر اساس شاخص‌های اولویت دهی به افراد و خانواده‌های فاقد خودرو و رعایت الگوی مصرف، توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد.

4- تخلف از عرضه خودرو در بورس کالا جرم بوده و مرتکب اعم از فروشنده و خریدار، هر کدام به مجازات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم می‌شود.

بند ب)) مابه التفاوت حاصله از قیمت پایه مصوب شورای رقابت و قیمت فروش خودرو‌ها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعه سازی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای رقابت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و انجمن قطعه سازان و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (هر کدام یک نماینده) جهت مدیریت و تخصیص منابع به شرح زیر قرار می‌گیرد:

 

  • 30 درصد از منابع حاصله، با همکاری وزارت راه و شهرسازی، صرف توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودرو‌های فرسوده می‌شود.
  • 70 درصد از منابع حاصله، بصورت تسهیلات قرض الحسنه و یا یارانه تسهیلات با موعد بازپرداخت حداکثر پنج ساله با ترتیب اولویت طرح‌های افزایش شمارگان تولید خودرو‌های مشمول این ماده، اعطای مشوق‌های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان به منظور بومی سازی قطعات خودرو‌های وارداتی، طراحی و تجاری سازی سکو‌های خودرویی (پلتفرم‌های) با حداقل مشارکت مالی 30 درصدی خودروسازان، توسعه فناوری‌های جدید خودرویی بویژه خودرو‌های تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) و طرح‌های دانش بینان مرتبط با قطعه سازی خودرو که تمامی این طرح‌ها باید با تضمین خرید خودروسازان و یا تجاری سازی قطعی همراه باشد، اختصاص می‌یابد.
  • ستاد نهضت قطعه سازی می‌تواند تا سقف 10% از منابع موضوع بند (ب) را بصورت کمک بلاعوض (گرنت) جهت انجام طرح‌های تحقیق و توسعه و طراحی و مهندسی به منظور بومی سازی و کاهش واردات قطعات در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان صرفاً مشروط به تضمین خرید خودروسازان قرار دهد.
  • اختصاص منابع موضوع به خودروسازان، مشروط به عدم مطالبات معوقه به قطعه سازان با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مخالفت آقای وزیر برای عرضه خودرو در بورس

خرداد 1400: با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس، موافق نیستم چراکه کارشناسی نشده است. این حرف را آقای رزم‌حسینی (وزیر صمت) گفته و ضمن اشاره به بررسی جزییات آن در کمیسیون صنایع مجلس، گفته که اجرای آن، فعلا قطعی نیست.

آقای رزم‌حسینی همچنین به طرح ساماندهی بازار خودرو نیز بعنوان روشی برای قیمت‌گذاری واقعی خودروها اشاره کرده و گفته که وزارت صمت، این طرح را به مجلس سپرده و کمیسیون صنایع نیز با انجام آن موافقت کرده است و منتظر زمانی مناسب برای اجرای آن هستیم.

اولویت بورس با افراد بدون خودروست

خرداد 1400: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس، به تصویب کمیسیون صنایع مجلس رسیده است. آقای ایزدخواه (رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع) خبر داده که بعد از تصویب در کمیسیون، این طرح در صف انتظار برای بررسی نهایی در صحن علنی مجلس، قرار گرفته و حداکثر تا دو هفته آینده، تعیین تکلیف می‌شود.

آیا ایزدخواه، پیش از این نیز گفته بود که قیمت پایه عرضه در بورس توسط شورای رقابت و براساس قیمت تمام شده همان سال تعیین می‌شود. اولویت تقاضا هم براساس افراد و خانواده‌های فاقد خودروست.

همچنین براساس اصلاحاتی که بر روی ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو، صورت گرفته، خودروسازان مکلف شده‌اند تا در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه است، انواع خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را در محدوده زمانی که این شورا معین می‌کند، صرفاً از طریق بورس کالا به بازار عرضه کنند.

تعیین خودروهای بورس توسط شورای رقابت

فروردین 1400: آقای فیروزی (سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس) گفته که شورای رقابت، اگر تشخیص دهد میزان تقاضا برای خودرویی، بیشتر از میزان عرضه آن توسط خودروسازان است، می‌تواند عرضه آن خودرو را از طریق بورس کالا تعیین کند. 

قیمت پایه عرضه خودروها در بورس نیز برعهده شورای رقابت خواهد بود و باید قیمت پایه را براساس قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه‌های تحقیق و توسعه و همچنین هزینه‌های مالی تولید، محاسبه و اعلام کند.

شرط یکسان شدن قیمت بازار و کارخانه

فروردین 1400: آقای طاهری (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) با اشاره به غیرواقعی بودن میزان تقاضای بازار خودرو، گفته که دو راه‌حل برای این مشکل وجود دارد؛ یا اینکه تولید خودروسازان را آنقدر افزایش دهیم که پاسخگوی همه تقاضاها باشد یا اینکه تقاضای بازار را واقعی کنیم و خودرو را بدست مصرف‌کننده واقعی برسانیم که برای این کار، پیشنهاد نمایندگان مجلس این است که وقتی اختلاف قیمت بازار با قیمت کارخانه، به حد مشخصی رسید و نیاز بازار افزایش پیدا کرد، فروش خودرو از طریق بورس کالا انجام شود.

در این روش، ابتدا قیمت پایه خودرو مشخص شده و سپس فروش خودرو براساس فرمولی خواهد بود که مطابق نیاز خانوار تعیین شده. تنها در این صورت است که اختلاف قیمت‌ها به حداقل یا حتی به صفر می‌رسد و در نتیجه آن تقاضا متعادل می‌شود.

بنابه اظهارات آقای طاهری، این طرح به صحن علنی مجلس ارسال شده و بعد از بررسی نهایی و تأیید شورای نگهبان، به مرحله اجرایی خواهد رسید. البته ظرفیت انجام این کار در بورس کالا وجود ندارد اما کارشناسان بورس معتقدند که امکان عرضه خودرو در بورس وجود دارد و اگر نیاز باشد، می‌توان ظرفیت آن را ایجاد کرد.


جدیدترین خبرها از بازار:

»» آخرین اخبار قیمت خودرو
»» آخرین اخبار واردات خودرو
»» آخرین اخبار بازار موتور ایران
»» آخرین اخبار سهمیه‌بندی بنزین


موافقت ضمنی وزارت صمت با بورسی شدن خودرو

اسفند 99 | آقای جدی (نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس) در تاریخ 23 اسفندماه، ضمن با اشاره به عدم برگزاری جلسات کمیسیون‌های مجلس بدلیل بررسی لایحه بودجه 1400، گفته که طرح ساماندهی بازار خودرو، حداقل به 3 جلسه نیاز داشته و از این‌رو، بعد از ایام نوروز 1400، بررسی‌های این طرح، ادامه پیدا می‌کند.

آقای جدی همچنین گفته که کلیات عرضه خودرو در بورس نیز به تصویب کمیسیون صنایع مجلس رسیده اما برخی جزییات آن، نیازمند بررسی بیشتر است و با وجود مخالفت برخی نمایندگان برای عرضه خودرو در بورس، اما احتمال تصویب‌شدن آن در صحن مجلس همچنان وجود دارد. ضمن اینکه وزارت صمت نیز تحت شرایطی، برای اجرایی شدن این موضوع، تمایل دارد.

تکذیب خبر حذف شورای رقابت از بورس

اسفند 99 | آقای فیروزی (سخنگوی کمیسیون صنایع و معدن مجلس) درباره طرح عرضه خودرو در بورس گفته که موضوع «حذف شورای رقابت» از قیمگذاری خودرو، یک اشتباه رسانه‌ای بود!

طبق گفته‌های آقای فیروزی، برخی از اعضای کمیسیون، موافق قیمتگذاری توسط سازمان حمایت بودند و بعضی دیگر نیز شورای رقابت را مناسب‌تر می‌دانستند. اما در صورت حذف شورای رقابت، در یک جای دیگر از طرح ساماندهی بازار خودرو (که حضور شورای رقابت پیش‌بینی شده و مورد تصویب شورای نگهبان نیز قرار گرفته است) طرح به مشکل می‌خورد. در واقع شورای نگهبان، به بخشی از این طرح که حضور شورای رقابت پیش بینی شده بود، ایراد نگرفته بود و از این رو نمی‌توانستیم دخل و تصرفی کنیم.

سخنگوی کمیسیون مجلس دوباره تاکید کرده که تعیین قیمت پایه برای عرضه خودروها در بورس، توسط شورای رقابت انجام خواهد شد.

شرط قطعه‌سازان برای عرضه خودرو در بورس

اسفند 99 | آقای بیگلو (دبیر انجمن قطعه‌سازان) با اشاره به طرح‌های مختلفی که از طرف دولت و مجلس برای تعیین قیمتگذاری خودرو درحال انجام است، گفته که یکی از این طرح‌ها، عرضه در بورس است. اما این طرح به شرطی می‌تواند خوب باشد که قطعه‌سازان هم بتوانند محصول‌شان را در بورس بفروشند.

طبق گفته‌های آقای بیگلو، هم اکنون مواد اولیه در بورس فروش می‌رود، اما قیمت خودرو، دستوری تعیین می‌شود و این باعث ضرر و زیان قطعه‌سازان شده چراکه قطعه‌سازان مواد اولیه را با قیمت بالا می‌خرند، اما محصولشان را با قیمت ارزان، به خودروسازان می‌فروشند.

عرضه در بورس فقط برای خودروهای داخلی

بهمن 99 | آقای فیروزی (سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس) ضمن یادآوری اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو، مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراد گرفته بود، خبر داده که در جلسه 28 بهمن کمیسیون صنایع و معادن مجلس، این ایراد با حضور نماینده شورای نگهبان، بررسی و مرتفع شده است.

طبق این اصلاحیه، فقط خودروهای تولید داخلی باید در بورس عرضه شوند. ضمن اینکه قیمت پایه خودروها برای عرضه در بورس، توسط سازمان حمایت مشخص خواهد شد. درحالیکه تا قبل از این، قرار بود شورای رقابت تعیین کننده قیمت پایه خودروها باشد.

شش دلیل برای ناکارآمدی عرضه خودرو در بورس

بهمن 99 | آقای مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو و از مخالفان طرح عرضه خودرو در بورس کالا، در مصاحبه جدید خود، ضمن اشاره به مناسب نبودن ساختار بورس برای ورود عرضه خودرو به آن، گفته که بورسی شدن خودروها، از یک طرف هم تنش بازار را بیشتر می‌کند و از طرف دیگر، تضمینی برای کاهش رانت ندارد. مهم‌ترین دلایلی مخالفت با عرضه خودروها در بورس کالا را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

1- فروش خودرو در بورس کالا به این معناست که هر فردی که می‌‌خواهد با هر قیمتی خودروی خود را به فروش برساند به بازار بورس می‌آید و متقاضیان نیز به بازار آمده و هر دو طرف (فروشنده و خریدار) با هر قیمتی با یکدیگر به توافق می‌رسند. تعیین قیمت بدون نظارت یعنی به رسمیت شناختن افسارگسیختگی قیمت‌ها، رهاشدگی‌ها و رانت.

2- بازار بورس طی چند ماه اخیر نشان داد که هیچ‌گاه نمی‌تواند نماینده و آینه اقتصاد ایران در شفافیت باشد. بورس این‌روزها دستوری بالا می‌رود و بعد بلافاصله دستوری پایین می‌آید و هیچ مکانیزمی ندارد که بگوییم این بازار نماینده اقتصاد ایران است. ما باید بدانیم که ساختار بورس کالا متناسب با ساختار بازار خودرو نیست و هیچ‌گاه به ساماندهی بازار کمک نخواهد کرد.

3- باید اشاره کرد که وضعیت قیمت‌ها بهتر می‌شود اما این بهتر شدن فقط به نفع قطعه‌ساز و خودروساز خواهد بود نه مصرف‌کنندگان. بنابراین می‌توان گفت که ماهیت بورس کالا مناسب با بازار خودرو نیست.

4- کالایی مثل خودرو که مصرفی است و با حجم بالایی از تقاضا روبه‌رو بوده نمی‌تواند در چنین بازاری معامله شود، این درحالی است که عرضه‌کننده خودرو بسیار محدودتر از متقاضیان هستند. لذا نمی‌توان در بازاری که برای کالاهای واسطه‌ای است، خودرو که کالای مصرفی و نهایی است عرضه کرد.

5- بورس کالا نمی‌تواند اتفاق خاصی را در بازار رقم بزند. در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا معامله نمی‌شود و هیچ کشوری چنین مشکلاتی را در بازار خودرو ندارد. قیمت یک مدل خودرو را در کشورهای مختلف محاسبه کنیم، قیمت‌ها در کشورها یکی است و این تنش‌های ساختار اقتصادی ایران است که چنین چالش‌هایی را در حوزه قیمت به وجود آورده.

6- این سیاست باعث بیشتر شدن رانت و سفته‌بازی خواهد شد. اکنون هزاران مورد رانت در بازار بورس برای خرید سهام وجود دارد و این روند در بازار بورس کالا هم می‌تواند وجود داشته باشد و دلالان به راحتی می‌تواند ادامه فعالیت خود در بازار خودرو را به بازار بورس کالا ببرند.

تصویب عرضه خودرو در بورس کالا

بهمن 99 | آقای جدی (نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس) خبر داده که در تاریخ 19 بهمن ماه، جلسه‌ای با محوریت خودرو برگزار و قرار شد که تا روز سه‌شنبه 28 بهمن ماه، طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون مجلس، نهایی شود.

آقای جدی همچنین تاکید کرده که بند اول طرح ساماندهی بازار خودرو که به «عرضه خودرو در بورس کالا» می‌پردازد نیز در جلسه کمیسیون تصویب شده است.

محدودیت جدید برای خریدن سهام خودروسازان

بهمن 99 | آقای ایزدخواه (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) اطلاعات تازه‌ای درباره عرضه خودرو در بورس داده و گفته که 20 ماده در «طرح ساماندهی صنعت خودرو» وجود دارد که به موضوعاتی مانند واردات خودرو، افزایش تولید خودرو، افزایش کیفیت خودرو، داخلی‌سازی خودروها و ... تأکید شده است. البته این طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس هم معروف شده اما عرضه در بورس، فقط 3 تا 4 ماده از طرح 20 ماده‌ای ساماندهی صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد.

آقای ایزدخواه همچنین گفته که در طرح ساماندهی صنعت خودرو، به موضوع سهامداری خودروسازان هم اشاره شده و مشخص کرده‌ایم که سهام‌های تو در تو و چرخشی، که سهم 30 درصدی دارند، باید فروخته شوند. به عنوان مثال، 30 درصد سهام سایپا و 20 درصد سهام ایران‌خودرو از جمله سهام‌های تو در تو محسوب می‌شود.

همچنین نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که از این به بعد، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بالاتر از 20 درصد سهام خودروسازان را در اختیار داشته باشد و حتی دولت نیز از انجام این کار، منع شده است. البته سهام دولت در این دو خودروساز، اسماً زیر 20 درصد اعلام شده اما نمایندگان مجلس درصددند تا با اجرای این طرح، جلوی تضاد منافع را بگیرند.

تعیین قیمت خودروهای بورس توسط سازمان حمایت

آذر 99 | آقای ایزدخواه، مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تاریخ 12 آذرماه گفته اینکه چه خودروهایی باید در بورس کالا عرضه شوند، توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. اما این سازمان حمایت است که قیمت پایه خودروها را برای عرضه در بورس، تعیین می‌کند.

آقای ایزدخواه همچنین گفته که عرضه خودرو در بورس کالا، باعث گران‌ترشدن قیمت‌ خودرو نمی‌شود اما از طرف دیگر، باعث ارزان‌تر شدن خودروها در کوتاه‌مدت نیز نخواهد شد چراکه تقاضای کاذب به مرور زمان، کاهش می‌یابد تا اینکه مصرف‌کنندگان واقعی در بازار بمانند. وی با اشاره به نوسان قیمت‌ها در بورس، تاکید کرده که قیمت خودرو سریعا ارزان نمی‌شود. البته قیمت‌ها از آنچه که هم‌اکنون در بازار آزاد وجود دارد نیز بالاتر نمی‌رود.

معافیت خودروهای هیبریدی و برقی از بورس

آبان 99 | ظاهرا هرچقدر که از زمان تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو می‌گذرد، جزییات جدیدتری از آن شنیده می‌شود. آقای فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جدیدترین مصاحبه خود گفته که نمایندگان مجلس، خودروهای تمام برقی و هیبریدی را به مدت 3 سال از عرضه در بورس، معاف کرده‌اند.

این اقدام مجلسی‌ها، می‌تواند حمایتی بسیار خوب برای خودروسازان ایرانی باشد که در ابتدای راه تولید خودروهای سبز قرار دارند. ایران خودرو که زودتر از بقیه خودروسازان دست به کار شده، در سال 93 ابتدا رانا برقی را برای اولین‌بار رونمایی کرد و سپس در سال 96 دنا پلاس هیبریدی را هم ساخت. ایران خودرو همچنین گفته که در 1401 از نسخه تمام برقی K132 نیز رونمایی می‌کند. 

سایپا نیز با اینکه ساینا برقی را ساخته اما هم‌اکنون برای ساخت خودرو برقی، پروژه‌های جداگانه‌ای با دانشگاه شریف و همچنین شرکت مپنا دارد ولی هنوز زمانی برای دیدن نتایج اولیه این پروژه‌ها مشخص نکرده است.

درمیان خودروسازان خصوصی نیز کارمانیا، فعلا تنها شرکتی است که برای مونتاژ و تولید خودروهای برقی، اعلام آمادگی کرده. جدیدترین محصول برقی این شرکت، سدانی بنام کارمانیا EK1 است که مشخص نیست چه زمانی، مونتاژ آن در ایران آغاز می‌شود.

قطعی شدن عرضه خودرو در بورس

براساس طرح ساماندهی بازار خودرو که کلیات آن در تاریخ 25 آبانماه 99 به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، عرضه خودرو در بورس قطعی است و بزودی نیز وارد فاز اجرایی می‌شود.

با اینکه جزییات دقیق عرضه خودرو در بورس کالا هنوز در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته، اما طبق گفته‌های آقای فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح ساماندهی بازار خودرو بر سه محور استورا است که عبارتند از:

1- الزامی بودن عرضه در بورس کالا برای همه خودروها (بغیر از موارد خاص).

2- برخورد قانونی و مجرمانه با خودروهایی که در بورس کالا عرضه نمی‌شوند.

3- تعیین مالیات سنگین برای آنهایی که زودتر از موعد مقرر، خودروی خریداری شده از بورس کالا را می‌فروشند. 

شرایط کلی عرضه خودرو در بورس

براساس طرح ساماندهی بازار خودرو که در آبانماه 99 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، برخی از مهم‌ترین شرایط عرضه خودرو در بورس، به صورت زیر خواهد بود:

1- خودروهایی که تیراژ سالیانه محدودی دارند، نیازی به عرضه در بورس کالا ندارند.

2- خودروسازانی که تیراژ سالیانه آنها از حد مشخصی کمتر باشد، نیازی به عرضه محصولات‌شان در بورس کالا ندارند.

3- در صورت عدم عرضه خودرو در بورس، هم خریدار و هم فروشنده خودرو، بعنوان متخلف شناخته شده و خودرو نیز در حکم کالای قاچاق خواهد بود.

4- در زمان عرضه خودرو در بورس، یک شناسه منحصربه فرد به خودرو تعلق می‌گیرد. به همین دلیل نیز خرید و فروش خودرو در بورس، قابل ردیابی و شفاف خواهد بود.

5- در هر 3 سال، فقط یکبار می‌توان برای خریداری خودرو از بورس کالا اقدام کرد. 

6- فروش خودروی خریداری شده از بورس، به مدت 3 سال، امکان‌پذیر نیست. این قانون برای جلوگیری از ورود سودجویان به بورس خودرو، لحاظ شده است.

7- در صورت فروش خودروی خریداری شده از بورس در کمتر از 3 سال، فروشنده باید 80% مبلغ مابه التفاوت قیمت پایه خودرو و قیمت بازار را بعنوان مالیات، بپردازد.

8- خودروهای مشمول عرضه در بورس، هر 6 ماه باید توسط شورای رقابت، مشخص ‌شوند.

9- خودروهای تمام برقی و هیبریدی، به مدت 3 سال، از عرضه در بورس معاف هستند.

شرایط خرید خودرو از بورس

به نظر می‌رسد اکثر شرایطی که در طرح‌های فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان برای ثبت نام کنندگان خودرو درنظر گرفته شده، برای خریداران خودرو از بورس نیز وجود داشته باشد. مهم‌ترین این شرایط عبارتند از:

1- خریدار خودرو از بورس، باید گواهینامه داشته باشد.

2- با هر کد ملی، فقط می‌توان یک خودرو از بورس خریداری کرد. این محدودیت به مدت 3 سال وجود دارد.

3- خریدار خودرو از بورس نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

تفاوت قیمت پایه با قیمت خودرو در بورس

براساس طرح «تولید و ساماندهی عرضه خودرو»، اختلاف قیمت پایه خودرو با قیمت کشف شده خودرو در بورس، قرار است به صندوقی در وزارت صمت واریز ‌شود که:

  •  10 درصد این مبلغ، در صورت افزایش کمی و کیفی خودرو، به خودروساز تعلق می‌گیرد.
  • 20 درصد این مبلغ، بعنوان تسهیلات وام به زوج‌های جوانی که توانایی خرید خودرو ندارند، تعلق می‌گیرد.
  • 20 درصد این مبلغ، برای توسعه حمل و نقل عمومی و برای جایگزینی و نوسازی خودروهای فرسوده، تعلق می‌گیرد.
  • 50 درصد این مبلغ، بعنوان تسهیلات قرض الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروساز تعلق می‌گیرد.

برخورد قانونی با عدم عرضه خودرو در بورس

آبان 99 | آقای فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معدن مجلس، با اشاره به بی‌سابقه بودن طرح عرضه خودرو در بورس کالا، گفته که درحال حاضر نیز برخی کالاها مانند فولاد و لوازم خانگی در بورس عرضه می‌شوند اما همچنان بازار آنها ملتهب است. بنابراین چه تضمینی وجود دارد که پس از عرضه خودرو در بورس، بازار خودرو هم به آرامش برسد.

سخنگوی کمیسیون مجلس، در جواب به این سوال گفته که در طرح ساماندهی بازار خودرو، دو ضمانت اجرایی بسیار مهم داریم تا عرضه خودرو در بورس کالا به سرنوشتی مشابه عرضه فولاد در بورس، دچار نشود. این دو ضمانت که در صورت تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، اجرایی می‌شوند، عبارتند از:

1- امکان عرضه خودرو در بازار آزاد، دیگر وجود نخواهد داشت. چراکه در اینصورت، خودرو در حکم کالای قاچاق محسوب شده و توقیف می‌شود.

2- امکان شماره گذاری خودرو در خارج از بورس، وجود ندارد و به همین دلیل نیز خودروهای عرضه نشده در بورس، براحتی قابل شناسایی هستند.

به لطف این دو ضمانت اجرایی، نمایندگان مجلس معتقدند که امکان بروز فساد و تخلف در زمان عرضه خودرو در بورس کالا، به حداقل ممکن خواهد رسید.

عرضه خودرو در بورس با کمک شورای رقابت

مهر 99 | آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خبر داده که عرضه خودرو در بورس کالا، از برنامه‌های اصلی در طرح ساماندهی بازار خودرو بوده، ضمن اینکه بورس کالا با بورس اوراق بهادار متفاوت است و به همین دلیل، مشکلات بورس اوراق بهادار را در بورس کالا نخواهیم دید.

آقای ایزدخواه همچنین گفته که قیمت خودرو در بورس، براساس عرضه و تقاضا بدست می‌آید. به این ترتیب که قیمت تمام شده تولید خودرو (با حذف هزینه‌های مالی) مشخص شده و سپس شورای رقابت، نرخ سود خودروسازان را تعیین می‌کند. البته مابه التفاوت قیمت تعیین شده و قیمت فروخته شده خودرو در بورس کالا، تماما به خودروساز نمی‌رسد بلکه از طریق راه‌های مختلفی مانند پرداخت مالیات، تشویق خودروساز به تولید بیشتر و همچنین وام کوتاه مدت به خودروساز، هزینه خواهد شد.

در طرح ساماندهی بازار خودرو، اکثر محدودیت‌هایی که برای ثبت نام کنندگان در طرح‌های فروش خودروسازان درنظر گرفته شده، برای خریداران خودرو در بورس نیز همچنان وجود دارد. آقای ایزدخواه در این باره گفته اولویت خرید خودرو در بورس برای افرادی است که گواهینامه دارند و در بازه زمانی مشخصی، خودرو دریافت نکرده‌اند.  

همچنین در طرح ساماندهی بازار خودرو، برای جلوگیری از فروش خودروهای خریداری شده از بورس، مالیات‌های سنگینی به مدت 2 تا 3 سال درنظر گرفته شده است.


قیمت روز خودرو

برای اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی صفر کیلومتر در بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت خودرو روز

قیمت ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات ایران خودرو، شامل قیمت نمایندگی و قیمت بازار، و همچنین جهت اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری ایران خودرو و پیش فروش ایران خودرو، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

»» شرایط فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو

قیمت سایپا

برای آگاهی از قیمت روز محصولات سایپا و همچنین جهت اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری سایپا و پیش فروش سایپا، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز محصولات سایپا

»» شرایط فروش فوری و پیش فروش سایپا

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما