نسل چهارم کیا اسپورتیج بزودی وارد بازار کشورمان می‌شود.

آشنایی با کیا اسپورتیج QL

21 آذر 1396 09:00

در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2015، کیا از چهارمین نسل شاسی­‌بلند محبوبش رونمایی کرد. خودرویی که نسل­‌های دوم و سوم آن طعم حضور در جاده‌­های ایران را چشیده‌­اند. نسل سوم از این خودرو توانسته جایزه کیفیت و رضایتمندی مشتریان را از اتو پاسیفیک (Auto Pacific) به خود اختصاص دهد، همچنین با دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA خودرویی ایمن به شمار می‌رفت. چنین دست­‌آوردهایی انتظارات را از نسل چهارم اسپورتیج افزایش می‌­دهد، خودرویی که از همه نظر تغییرات متعددی را به خود دیده است. نسل چهارم از این خودرو مدت‌هاست به بازار جهانی راه پیدا کرده، اما بسته بودن ثبت سفارش مانع حضور آن در بازار ایران شده است. با برطرف شدن این مشکل بزودی شاهد عرضه آن در کشورمان خواهیم بود.

با افزایش آمار فروش شاسی‌بلندهای جمع‌وجور در دنیا، کیا با عرضه نسل چهارم اسپورتیج به دنبال افرایش آمار فروش خود در این سگمنت است.

طراحی عجیب و متفاوت

طراحی خودرو دست‌پخت مرکز طراحی کیا در آلمان است، اگرچه نظرات مراکز مستقر در کره­‌جنوبی و آمریکا نیز در آن تاثیرگذار بوده‌­اند. طراحان سعی کرده‌­اند تا به کمک چهره جدید اسپورتیج حس خودرویی اسپرت و پرتوان را به بیننده القا کنند و با ترکیب سطوح صاف و خطوط زاویه­‌دار طراحی موزونی را پدید آورند. طراحی جدید بدنه سبب شده است تا مشخصه­‌های آیرودینامیکی اسپورتیج نسبت به نسل­‌های قبلی بهبود یابد، شاهد این ادعا کاهش ضریب درگ تا 0.33  است.

شاید تنها نقطه ضعف این خودرو نمای جلو آن باشد. چهره­‌ای که بسیار شبیه به برادر کوچک اسپورتیج یعنی KX3 است. در نسل قبل چراغ­‌های جلو با جلوپنجره ترکیب شده بودند اما در این نسل با تفکیک چراغ و جلوپنجره از یکدیگر سعی بر تاکید بیشتر بر هر یک از این قسمت­‌ها شده است. با آن­‌که در نگاه اولیه خودرو عریض­تر به نظر می‌­آید اما این یک خطای چشمی است، چرا که همچون نسل سوم عرض خودرو 1855 میلی­‌متر است، اما فاصله محوری و طول خودرو نسبت به نسل قبل به ترتیب افزایش 30 و 40 میلی‌­متری داشته‌­اند.

 

در نمای کنار طراحی برجسته گلگیرها و شیب ملایمی که در سقف وجود دارد قابل توجه است. در نمای عقب خط­‌های افقی را می­‌بینیم که قسمت‌­های مختلف را تفکیک کرده‌­اند. چراغ‌های عقب باریک با الهام از کانسپت کیا Provo طراحی شده است و با قوس‌های درب عقب و اسپویلر سقفی نیز هماهنگی خوبی دارند. علاوه­‌براین جدا شدن چراغ­‌های راهنما از چراغ‌­های اصلی در این قسمت از مهمترین تغیییرات است.

 

کابین کاربردی و جادار

در نمای داخلی اسپورتیج تجهیزات جدیدش را به رخ می‌­کشد. تیم طراحی داخلی سعی داشته‌­اند تا کابین جادارتر و راننده‌محورتر از نسل گذشته باشد. همچنین طیف وسیعی از فن­‌آوری­‌ها به منظور بهبود آسایش، راحتی و ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است. با این حال طراحی کابین ساده و در عین حال مدرن است. برای پوشش کابین ترکیی از سطوح فلزی و پوشش­‌های نرم را شاهد هستیم که در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند.

نسل چهارم اسپورتیج با افزایش ابعاد داخلی و خارجی در میان نسل‌های مختلف کاربردی‌­ترین است. این تغییرات افزایش فضای سر و پا را در پی داشته است. حال سرنشینان با خیال راحت از این فضایی که در اختیار دارند لذت می­‌برند. ستون­های A و C باریک­تر شده‌­اند و محل قرارگیری آینه‌­ها بهبود یافته است تا دید عقب و جلو بهبود یابد. در کنار این موارد سفارش سانروف منجر می‌­شود تا فضای کابین دلبازتر به نظر بیاید.

همچنین به لطف استفاده از مواد جاذب، افزایش ضخامت شیشه­‌ها و عایق‌بندی سیستم تعلیق میزان صدای نفوذی به فضای کابین کاهش یافته است. از بارزترین امکانات کابین نمایشگر قرار گرفته در مرکز کنسول است، که همچون قطب‌نمایی راهنما و مشکل گشای راننده است، تا تمرکز او کامل برروی عملکردش باشد. در زیر نمایشگر دکمه‌­ها و کنترلرها را می­‌بینیم که برروی سطحی با شیب 10 درجه قرار گرفته­‌اند. صندلی سرنشینان جلو و عقب نیز طراحی جدیدی داشته است تا کمترین تنش به سرنشینان وارد شود. علاوه­‌براین صندلی­‌ها به گرمکن مجهز شده­‌اند. همچنین پشتی صندلی‌­های جلو در 10 حالت و صندلی­‌های عقب در 8 حالت قابل تنظیم است.

تنوع پیشرانه و بهبود عملکرد فنی

در نسل چهارم اسپورتیج تنوع پیشرانه و جعبه­‌دنده­‌های جدید، بهبود عملکرد و افزایش کارایی را موجب می‌­شود. با اصلاحاتی که صورت گرفته میزان انتشار آلایندگی و مصرف خودرو کاهش پیدا کرده است. از جدیدترین پیشرانه­‌هایی که برای این نسل تدارک دیده شده است می‌توان به پیشرانه 1.6 لیتری GDI تنفس طبیعی (موسوم به مگا) اشاره کرد. اکثر این پیشرانه‌­ها به جعبه­‌دنده 5 یا 6 سرعته مجهز شده‌­اند تا قدرت را به چرخ­‌ها منتقل کنند.

همچنین برای اولین بار و تنها در نسخه GT Line پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربو قابل سفارش است تا قدرت 177 اسب­‌بخار و گشتاور 265 نیوتن­‌متر را به کمک جعبه­‌دنده 7سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ­‌های خودرو منتقل کند. این جعبه‌­دنده جدید به لطف تعویض سریع­تر دنده­‌ها تجربه رانندگی اسپرت و جذابی را به همراه خواهد داشت. علاوه براین تجهیزات و امکانات منحصر به فردی برای این نسخه در نظر گرفته شده است. با وجود چنین تنوعی، اما برای بازار ایران منتظر اسپورتیجی با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری هستیم، که مشخصات آن در جدول زیر آورده شده است:

 

حجم موتور (سی‌سی) 2359
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ 4خطی/16
قدرت (اسب‌بخار/دور در دقیقه) 184/6000
گشتاور (نیوتن‌متر/دور در دقیقه) 237/4000
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) 180
شتاب صفر تا صد کیلومتربرساعت (ثانیه) 9
جعبه‌دنده CVT
محور محرک دو دیفرانسیل (4WD)
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صدکیلومتر) 9.5

خودروهایی همچون هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپرت از رقبای آن در بازار خواهند بود. 

 

 

نویسنده : محمدرضا ریاضی

منبع : باما

دیدگاه کاربران