با اینکه شروع به کار TVS به اواخر دهه 70 میلادی برمیگردد ولی ما ایرانیها تنها یک دهه است که با نامش آشنا شدهایم. این کمپانی، که در سال مالی 2016 سودآوری 2 میلیارد دلاری داشته، بعد از باجاج و هیرو هماکنون سومین تولیدکننده بزرگ موتورسیکلت در هندوستان است چرا که ظرفیت تولید سالیانه 4 میلیون دستگاهی دارد. TVS در چند دهه اخیر فعالیتش تقریبا هر نوع موتورسیکلت ارزانی را ساخته است اما در کلاس اسپرتهای شهری، هیچ محصولی برای عرضه نداشت تا اینکه اواخر سال 2017 اولین محصولش را با نام RR310 رونمایی کرد.
با همکاری بامو ساخته شده
شروع همکاری بامو با TVS به سال 2013 برمیگردد؛ زمانیکه آلمانیها به فکر موتورسیکلتهای ارزانقیمت برای بازارهای آسیایی بودند. نتیجه این همکاری آلمانی - هندی به خلق بامو G310R در سال 2015 منجر شد؛ موتورسیکلتی که نخستین محصول مدرن بامو با حجم انجین کمتر از 500 سیسی بود.
البته TVS در مراحل طراحی و تولید G310R تقریبا نقشی نداشت و تنها خط تولیدش را در اختیار بامو قرار داد و هزینههای ساخت آنرا نیز برعهده گرفت. در اواخر 2017 نیز نوبت TVS رسید تا سهمش را از این پلتفرم مشترک بگیرد.
اولین اسپرت TVS
TVS از سال 2016 در اکثر نمایشگاههای مطرح آسیایی، موتورسیکلتی مفهومی را با نام Akula به نمایش میگذاشت و بالاخره امروز متوجه شدیم که آن مدل مفهومی در واقع عضو جدید خانواده آپاچی است.
در حالیکه آلمانیها از G310R موتورسیکلتی در کلاس نیکدها ساخته بودند اما TVS با اضافهکردن فلاپها و تغییر طراحی باک و رینگها از آن پلتفرم، موتورسیکلتی در کلاس اسپرت ساخت و نامش را RR310 گذاشت.
انجین | تک سیلندر / 4 سوپاپ / روغن خنک |
---|---|
حجم انجین | 312.2 سیسی |
قدرت | 34 اسب بخار |
گشتاور | 27.3 نیوتن متر |
گیربکس | 6 دنده |
حجم باک | 11 لیتر |
وزن | 169.5 کیلوگرم |
شتاب | 7.2 ثانیه |
سرعت | 160 کیلومتر بر ساعت |
از ظاهر آپاچی RR310 کاملا پیداست که هندیها تحت تاثیر موتورسیکلتهای ژاپنی آنرا طراحی کردهاند. این آپاچی دو چراغ LED در طرفین صورتش دارد که تنها برای وسوسه مشتریان جوان است! اما جالبترین ویژگی RR310 را باید صفحه کیلومتر تمام دیجیتالیاش دانست که بهصورت عمودی قرار گرفته و یادآور محصولات KTM است. این نمایشگر دیجیتال قابلیتهایی همچون تایمر (برای رکوردگیری)، اندازهگیری شتاب (صفر تا 60 کیلومتر برساعت) و ذخیرهسازی حداکثر سرعت را دارد.
اندکی گران است
قیمت پایهای آپاچی RR310 حدود 205 هزار روپیه اعلام شده است که هرچند در کلاس خودش قیمت مناسبی است اما در مقایسه با سایر کلاسها قیمتش آنقدرها هم مناسب نیست مگر آنکه بخواهید پلتفرم آلمانیاش را به رخ بقیه بکشید!
متوسط قیمت هندوستان | قدرت | انجین | مدل |
---|---|---|---|
205 هزار روپیه | 35.5hp | 312.2cc | Apache RR 310 |
225 هزار روپیه | 43.5hp | 373.3cc | KTM RC390 |
365 هزار روپیه | 39.4hp | 296cc | Kawasaki Ninja 300 |
نویسنده : مرتضی برجسته