در 7 سال عرضه نسل اول داستر (2010 تا 2017)، این رومانیایی با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در سراسر جهان، به پرفروشترین محصول داچیا مبدل شد و حالا نیز که نوبت به عرضه نسل دومش رسیده، داستر همچنان امید اصلی سازندهاش در بازار جهانی است.
”داستر، پرفروشترین محصول تاریخ داچیاست“داستری که در سال 2010 معرفی شد حالا به بلوغ رسیده و شخصیت مستقلی به خود گرفته است. این موضوع را میتوان از چهره جدیدش تشخیص داد که البته برخلاف تصور داچیا، انقلابی نیست اما اسپرتتر و عضلانیتر از قبل است و به تماشاگرش حس اعتماد بیشتری میبخشد. خلاصه تغییرات طراحی ظاهری داستر 2018 عبارتند از:
- بزرگتر شدن چراغها
- کاهش ارتفاع پنجرههای جانبی
- طراحی مجدد جلوپنجره و سپرها و درب صندوق
- نصب باربندهای آلومینیومی
- رینگهای 17 اینچ جدید
- سینی نقرهای رنگ سپرهای جلو و عقب (از جنس پلاستیک فشرده ضدخش)
- استفاده از یک تکه پلاستیکی با رنگ مشکی برای گلگیرهای جلو
به کابین جدیدش خوش آمدید!
همانطور که گفتیم، طراحی ظاهری داستر جدید بر پایه اصول طراحی نسل اولش است و طراحان فقط آنرا بهروزتر کردهاند، اما نمای داخلی خودرو چنین نیست و کاملا تغییر کرده و حالا هم راحتتر و بزرگتر است و هم راننده، بهتر به ادوات کنسول و داشبورد دسترسی دارد. سایر تغییرات کابین عبارتند از:
- خمشدن 10 سانتیمتری شیشه جلو برای کاهش مقاوت هوا
- افزایش 7.4 سانتیمتری ارتفاع کنسول مرکزی
- تناسب طراحی دکمههای چرخشی سیستم تهویه با دریچههای سهگانه تهویه
- استفاده از تریم پیانو مشکی در ادوات کنسول (برای اولینبار)
- قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان به میزان 4 سانتیمتر و دوری/نزدیکی آن تا 5 سانتیمتر
- افزایش ضخامت پشتی صندلیها به میزان 2 سانتیمتر
- تنظیم ارتفاع صندلی راننده تا 6 سانتیمتر (2 سانتیمتر بیشتر از قبل)
- طراحی مجدد صندلیهای جلو، عقب و پشتسریها
- ظرفیت 478 لیتری محفظه بار در مدل دیفرانسیل جلو
- ظرفیت 467 لیتری محفظه بار در مدل دو دیفرانسیل
- ظرفیت 1478 لیتری محفظه بار با خواباندن صندلیهای ردیف عقب
- بهبود عایقبندی کابین و پیشرانه از 20% تا 50%
- بزرگتر شدن آینههای جانبی به میزان 8%
اولین آپشنهای مدرن داچیا برای داستر
داستر نسل اول حتی بهصورت سفارشی نیز برخی تجهیزات ساده همکلاسانش را نداشت ولی با همین ترفند، قیمت پایه مناسبی را در اختیار مشتریانش قرار داد. حالا نسل دوم داستر به چندین ویژگی کاملا جدید مجهز شده که تا قبل از این در هیچکدام از محصولات داچیا سابقه نداشته است مانند:
- دوربین 360 درجه
- ایربگهای پردهای
- تهویه اتومات
- چراغهای اتولایت
- ورود بدون کلید
- استارت دکمهای
- سنسور نقطه کور یا BSW (فعال در سرعتهای 30 تا 140 کیلومتر)
علاوهبر تجهیزات فوق، داستر جدید به ویژگیهای زیر نیز مجهز است:
- کمربندهای پیشکشنده جلو و عقب
- هشداردهنده نبستن کمربند ایمنی (SBR) برای ردیف عقب
- محدودکننده سرعت (فعال در سرعتهای بالای 30 کیلومتر برساعت)
- کمکی حرکت در سربالایی (HSA) و سرازیری (HDC)
حالت رانندگی ECO دارد
با تاخیر فراوان نسبت به سایر خودروها، بالاخره داستر هم به سیستم اکو درایو مجهز شد که با فعال شدنش میتوان مصرف سوخت خودرو را تا حدودی کاهش داد. برای این شاسیبلند جمع و جور فعلا پیشرانههای زیر آماده شده و همچنان مشخص نیست که آیا پیشرانه 2.0 لیتری سابقش به نسل دوم داستر اضافه میشود یا خیر.
نوع پیشرانه | کد تجاری پیشرانه | سیستم محرکه |
---|---|---|
1.2 لیتری توربو بنزینی | TCe 125 | 2WD و 4WD |
1.6 لیتری بنزینی | SCe 115 | 2WD و 4WD |
1.5 لیتری توربو دیزلی | dCi 90 | 2WD |
1.5 لیتری توربو دیزلی | dCi 110 | 2WD و 4WD |
1.6 لیتی گازسوز | SCe 115 LPG | 2WD و 4WD |
با قیمتی استثنایی!
داچیا برای قیمت نسل دوم داستر از شعار تبلیغاتی "مقرون به صرفه" استفاده کرده اما چون لیست قیمت آنرا منتشر نکرده است، نمیدانیم که این شعار تا چه اندازه صحت دارد! برای یادآوری باید بگوییم که قیمت داچیا داستر 2017 در اروپا از حدود 14 هزار تا 20 هزار یورو متغیر بود و اگر داستر 2018 نیز همین محدوده قیمتی را داشته باشد، با توجه به ویژگیهای جدیدش، قطعا آینده درخشانی در انتظارش خواهد بود.
داستر 2018 در صورت ورود به بازار کشورمان باید با سوزوکی ویتارای تاریخ مصرف گذشته ایران خودرو و همچنین انبوهی از رقبای چینی، از تیگو5 بگیرید تا جک S5 و مهمتر از همه هاوال H2 بهمن موتور، رقابت سرسختی داشته باشد.