تیوولی محصول سال 2015 سانگیانگ است و به غیر از استان گیونگی (Gyeonggi) در کرهجنوبی، خط تولید دیگری در جهان ندارد. تیوولی را برای اولینبار در مدل 2016 در خیابانهای کشورمان دیدیم و هرچند زمان اندکی از حضور آن در ایران میگذرد، اما در همین مدت کوتاه، موفقیت چشمگیری را تجربه کرده است.
با توجه به آمار واردات خودرو در سال 1395، تیوولی با سهم 6.8 درصدی از مجموع واردات خودرو، بعد از سانتافه (با حدود 11.8%) و توسان (با حدود 7.3%) سومین خودرو پرفروش وارداتی کشورمان لقب گرفته است.
در مدل 2018 این خودرو، سانگیانگ دست به فیسلیفت مختصری زده است. پوشش محفظه پیشرانه، چراغها و جلوپنجره خودرو بدون تغییر باقی ماندهاند، اما سپر جلو کاملا جدید و متفاوت است. ورودی هوای بزرگتری دارد و مهشکنهایش نیز باریکتر و کوچکتر شدهاند. همین تغییر ناچیز باعث شده تا چهره تیوولی 2018 مردانهتر و قدرتمندتر از قبل شود.
نمای جانبی خودرو هیچ تغییری نکرده و تنها طرح جدید رینگهاست که نظر بیننده را جلب میکند. البته این رینگها همچون گذشته از نوع 5 شاخهای دوبل Vشکل هستند و ظاهراً طراحان سانگیانگ وقت زیادی برایش صرف نکردهاند!
درون کابین تیوولی 2018 اتفاق مهمی نیفتاده و همه چیز همچون سابق است. در مورد سطح و نوع تجهیزات خودرو نیز هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نیست. احتمال ضعیفی دارد که به آپشنهایش چیزی اضافه شده باشد.
جالب است بدانید نسخههای اروپایی تیوولی بهدلیل داشتن چندین ویژگی مهم، از نظر ایمنی خودرو، یک سروگردن از تیوولیهای وارداتی بهتر هستند:
- ایربگ زانویی راننده
- تغییرلاین یا LDW
- حفظ لاین یا LKA
- ترمز اضطراری یا AEB
- پیشگیری تصادف جلو یا FCW
- دوربین تابلوخوان یا TSR
- نوربالا اتومات یا HBA
نویسنده : مرتضی برجسته