ایتال‌دیزاین و طراحی نسخه‌ای خاص از نیسان GT-R

کادوی تولد 50 سالگی

9 تیر 1397 18:34

در طول چند دهه گذشته همواره قابلیت‌های فنی و طراحی ظاهری نیسان GT-R در میان رقبا درخشان بوده است. در کنار آن کارهای به یادماندنی موسسه ایتال‌دیزاین را نیز نمی‌توان نادیده گرفت چرا که طرح‌های این شرکت همیشه باعث معرفی خودروهای قابل اعتنا و حتی تاریخ‌ساز در جهان خودرو بوده است. اکنون که این دو نام‌ مهم در جهان خودرو به پنجاهمین سالگرد تولد خود رسیده‌اند، تصمیم گرفته شده با معرفی خودرویی ویژه پنج دهه افتخارآفرینی را جشن بگیرند. میوه این همکاری خودروی ویژه نیسان GT-R50 است که در تعامل این دو شرکت به بار نشسته است.

این خودرو به مناسبت 50 سالگی نیسان GT-R و ایتال‌دیزاین ساخته خواهد شد.این خودرو که براساس یک نیسان GT-R نیسمو مدل 2018 شکل گرفته، در کلیات طراحی همچنان به خطوط و شمایل مدل اصلی وفادار است. برای رنگ‌آمیزی این مدل ویژه از نوع خاصی رنگ خاکستری استفاده شده که در تضادی جالب با قطعات طلایی رنگ قرار گرفته است.

در نمای جلو اولین موردی که جلب توجه می‌کند نوار بزرگ طلایی رنگی است که حول ورودی هوا و بخش مرکزی سپر جلو چرخیده است. چراغ‌های جلو که اکنون مزین به نوارهای بزرگ LED شده‌اند، از نزدیکی ورودی هوا تا محلی بالاتر از قوس چرخ‌ها امتداد یافته‌اند. بنا به تصمیم طراحان، ارتفاع سقف به میزان 54 میلی‌متر کوتاه‌تر شده که در زیباتر شدن نمای جانبی خودرو بسیار موثر بوده است. به واسطه تغییر در ارتفاع سقف، پروفیل جانبی خودرو نیز متحول شده و پنجره‌های جانبی جلو نیز مورد طراحی دوباره قرار گرفته‌اند.

در نمای عقب، چراغ‌های GT-R50 همچون نمونه‌های استاندارد به صورت جفت‌های دوتایی هستند اما در این نمونه خاص به میزان بیشتری بیرون زده‌اند و در ترکیب با باله بزرگ عقب که هماهنگ با سرعت خودرو تغییر وضعیت می‌دهد، نمایی شبیه به جت جنگنده به این خودروی اسپرت بخشیده‌اند.

در فضای کابین از دو نوع متفاوت فیبرکربن برای پوشش کنسول وسط، پنل تجهیزات و پوشش داخلی درها استفاده شده است. علاوه‌براین برای پوشش صندلی‌ها از چرم ایتالیایی و آلکانترا مشکی استفاده شده که همچون بدنه خودرو، در تضاد با قطعات طلایی رنگ قرار گرفته‌اند. برای ساخت بخش مرکزی غربیلک فرمان از فیبرکربن بهره گرفته‌اند درحالی‌که دور فرمان پوشیده از جیر آلکانتراست.

با اعمال تغییراتی همچون استفاده از توربوشارژرهای بزرگ‌تر مخصوص مسابقات GT3، سیستم جدیدتر تزریق سوخت و میل‌لنگ و پیستون‌های قوی‌تر، نیسمو موفق شده نیرویی معادل با 710 اسب‌بخار و گشتاور 780 نیون‌متر را از پیشرانه شش سیلندر تویین‌توربو 3.8 لیتری این خودروی ویژه بیرون بکشد.

سیستم تعلیق نیز مورد بازبینی قرار گرفته و برای بهسازی سیستم ترمز نیز از کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در چرخ‌های عقب خودرو استفاده شده که ساخت شرکت برمبو هستند. سامانه ترمز تقویت شده در تعامل با لاستیک‌های مسابقه‌ای ساخت میشلین توقف مطمئنی را برای این هیولای سفارشی فراهم خواهد آورد.

 

این خودروی استثنایی در میانه تابستان در اروپا معرفی خواهد شد.

دیدگاه کاربران