توپ پر تویوتا سوپرا

رونمایی از سوپرا جدید ویژه ناسکار

17 تیر 1397 10:00

تویوتا می‌خواهد خودروی اسپرت نمادین خود، سوپرا را از سال بعد وارد سری Xfinity ناسکار بکند. در مسابقه شروع فصل جدید که روز 27 بهمن امسال در پیست بین‌المللی دیتونا برگزار می‌شود، نخستین‌بار سوپرای جدید تویوتا را خواهیم دید.

تیم تویوتا، برای نخستین بار از سال 2007 که وارد سری Xfinity ناسکار شده، قصد دارد خودروی خود را عوض کندپنج شنبه شب گذشته مقامات تویوتا با همراهی دو تن از رانندگان ناسکار به نام‌های کایل بوش و کریستوفر بل از این خودرو جدید در پیست بین‌المللی دیتونا رونمایی کردند. طی سال‌های اخیر، شورولت با مدل کامارو و فورد با خودروی موستانگ در سری Xfinity حضور پیدا کرده‌اند.

اد لوکس، از مدیران ارشد تویوتا آمریکای شمالی، دراین‌باره می‌گوید: «زمانی که در مورد تویوتا و خودروهای جذاب آن بحث می‌کنید، سوپرا اولین اسمی است که به ذهن خیلی‌ها خطور می‌کند. بازگشت سوپرا به خیابان‌ها خبر بسیار بزرگی است، ولی این بار ما بازگشت دوباره آن را به مسابقات اتومبیل‌رانی در آمریکا خواهیم دید. از نظر بازاریابی، داشتن نسخه‌ای مسابقه‌ای از یک خودرو می‌تواند روی جلب توجه مردم به آن و افزایش فروش نقش به سزایی داشته باشد. ما از این موضوع در مورد سوپرای جدید مطمئن هستیم و امیدواریم شاهد موفقیت‌های زیاد آن هم داخل پیست و هم در بازار باشیم.»

طراحی و توسعه تویوتا سوپرا ناسکار

شرکت تویوتا برای ساخت یک مدل سوپرا که با استانداردهای ناسکار همخوانی داشته باشد با Calyty Design Research و زیرشاخه Toyota Racing Development همکاری کرد. این دو گروه کار خود بر روی سوپرا را در سال 2017 شروع کردند.

دیوید ویلسون، رئیس TRD، در این‌باره می‌گوید: «ما در گذشته سابقه همکاری بسیار خوب و موفقیت‌آمیزی با Calty در ارتباط با طراحی خودروهای مسابقه‌ای داشته‌ایم که از هر نظر بسیار شبیه به نسخه‌های عادی خود بودند. اکنون ما کاملاً مطمئن هستیم که تویوتا سوپرا مسابقه‌ای طراحی شده توسط Calty و TRD توانایی قهرمانی در مسابقات مختلفی را دارد. همین که ما سوپرا را برای شرکت در ناسکار انتخاب کرده‌ایم نشان می‌دهد که این مدل، چه اهمیت بالایی برای ما دارد؛ از نظر ما، سوپرا یک قهرمان مادرزادی است.»

شرکت تویوتا از زمان حضور در سری مسابقات Xfinity و Monster Energy ناسکار از مدل‌های مختلف کمری استفاده می‌کرد. در مسابقات Camping World Truck Series هم تویوتا با خودروی توندرا شرکت می‌کند. از زمان حضور در سری Xfinity، تویوتا توانسته چهار قهرمانی تیمی، دو قهرمانی انفرادی و 142 رتبه اول در مراحل مختلف را به خود اختصاص دهد.

سوپرا قبلاً در آمریکا و ژاپن در مسابقات مختلفی شرکت کرده و سوابق درخشانی مانند قهرمانی‌های متعدد در مسابقات Supra GT و IMSA Camel GT Series در دهه 80 میلادی دارد. سوپرا همچنین در دهه 90 میلادی دو بار در مسابقه 24 ساعته لومان شرکت کرده است.

در طول تمامی این سال‌ها، شرکت Calty همکاری نزدیکی با TRD برای بهینه‌سازی خودروهای مسابقه‌ای تویوتا برای داشتن عملکردی بهتر در پیست داشته است.

کایل بوش، راننده ناسکار، که در سال 2009 با تویوتا کمری سابقه قهرمانی در سری Xfinity را دارد، در مورد این خبر می‌گوید: «زمانی که اد لوکس به من گفت که شرکت می‌خواهد سوپرا را بازگرداند، حرف او را باور نمی‌کردم. ابتدا فکر می‌کردم کل این موضوع یک شوخی ساده است، ولی تویوتا این کار را کرده و ورود سوپرا به Xfinity را می‌توان اتفاقی بسیار بزرگ محسوب کرد. سوپرا یک خودروی بی‌نظیر و فوق‌العاده است و این که به‌زودی آن را در مسابقات ناسکار خواهیم دید قطعاً خیلی‌ها را خوشحال می‌کند. امیدوارم من اولین نفری باشم که پشت فرمان سوپرا بتوانم قهرمان شوم.»

خانواده TRD در حال حاضر شامل کمری، سوپرا و توندرا در ناسکار؛ کمری در NHRA Funny Car، کمری در سری ARCA Racing و مسابقات تورینگ منطقه‌ای؛ 86 و کرولا هاچ بک در Formula Drift و همچنین برخی پیشرانه‌ها که برای مدل‌هایی خاص ارائه شده می‌شود.

دیدگاه کاربران