تویوتا سوپرا با پیشرانه 4 یا 6 سیلندر طراحی شده توسط ب ام و، قابل خریداری است. نسخه مخصوص پیست مسابقات یعنی GT4 نیز به پیشرانه 6 سیلندر مجهز است. اما شعبه استرالیایی تویوتا در حال طراحی نسخه مسابقهای سوپرا است، که با پیشرانه V8 در سال 2026 معرفی خواهد شد. این پیشرانه 5 لیتری تنفس طبیعی، نماینده تویوتا را در مسابقات Repco Supercars همراهی خواهد کرد.
درواقع پیشرانه مذکور، همان پیشرانه هشت سیلندر آلومینیومی با کد فنی 2UR-GSE است که در برخی محصولات لکسوس نصب میشود. دو مدل IS F و GS F در سالهای گذشته و سه مدل RC F ،LC 500 و IS500 اف اسپرت در حال حاضر از این پیشرانه بهرهمند شدهاند. البته یکی از مدلهای مسابقهای تویوتا یعنی هایلوکس نیز با همین پیشرانه در رالی داکار 2019 حضور داشت.
تویوتا اکنون برای حضور در مسابقات قهرمانی سوپر کارز برنامهریزی میکند. خودروساز ژاپنی قصد دارد با استفاده از قوانین Gen3 که در سال 2023 اعلام شد، لااقل به مدت 5 سال در این رقابتها شرکت کند.
فورد ماستنگ با پیشرانه 5.4 لیتری کایوتی به این مسابقات میآید. شورولت کامارو هم فعلا با پیشرانه 5.7 لیتری V8 در این رقابت حاضر خواهد شد، اما انتظار داریم که در آینده نزدیک، یک پیشرانه جدید برای این خودرو ارائه شود.
تویوتا لااقل 4 دستگاه سوپرا GR را به این مسابقات اعزام میکند. دو دستگاه از این خودروها در اختیار رایان وود و Chaz Mostert قرار میگیرد که در قالب یک تیم با نام واکینشا فعالیت میکنند. اما نام و مشخصات تیم دوتایی دیگر هنوز مشخص نیست.
از سال 2026، ناوگان تیم واکینشا از فورد ماستنگ به تویوتا سوپرا تغییر میکند. نصب فرمان تویوتا تاندرا در سمت راست برای مطابقت با قوانین استرالیا نیز توسط همین تیمو با تاییدیه رسمی از تویوتا انجام میگیرد.
مسابقات قهرمانی سوپرکارز Repco از سال 2026 به محل رقابت سه تیم تبدیل خواهد شد. در دهه گذشته یعنی تا سال 2019، سه تیم ولوو، مرسدس و نیسان هم در این رقابت حضور داشتند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com