وقت ملاقات با اولین سدان اسپرت کیا فرا رسیده است؛ خودرویی که اگر از لوگوی آسیاییبودنش چشمپوشی کنیم، تاب رقابت با اکثر رقبای اروپاییاش را دارد.
از 2011 تا 2017
سال 2011 نخستین سالی بود که کیا با رونمایی مفهومی GT، علاقهاش را به ساخت سدانی اسپرت نشان داد. در سال 2014 همین مدل مفهومی را با نام جدید GT4 Stinger رونمایی کرد و مشخص شد که در ساخت آن کاملا جدی است. زمان گذشت تا سال 2017 و در نمایشگاه دیترویت که برای اولینبار از نسخه تولید نهایی استینگر رونمایی شد.
با روح اسپرتهای آلمانی
مانند سایر محصولات جدید کیا، استینگر نیز زیر نظر پیتر شرایر (طراح ارشد کمپانی) شکل گرفته اما از آنجایی که تمامی مراحل طراحیاش در استودیوی طراحی کیا در فرانکفورت انجام شده است، پس نباید نقش اساسی مدیر ارشد این استودیو یعنی آقای Gregory Guillaume را نادیده گرفت.
نکته جالب دیگر اینکه مدیر ارشد تیم فنی استینگر آقای آلبرت بیرمن (Albert Biermann) بوده که قبلا معاون مهندسی بخش BMW M بود و حالا نیز بهعنوان مدیر اجرایی در بخش خودروهای اسپرت گروه هیوندای مشغول فعالیت است.
فقط اسپرت نیست
استینگر طراحی خشن و عضلانی دارد و هرچند در کلاس فستبکها قرار میگیرد اما صرفا یک محصول اسپرت نیست. آقای Guillaume در اینباره میگوید:
استینگر، یک گرنتوریزمو واقعی است و صرفا برای قدرت بیشتر، دینامیک بالا در سواری و داشتن طراحی جذاب ساخته نشده. استینگر برای زودتر رسیدن به مقصد نیست بلکه برای یک سفر هیجانانگیز است؛ برای اشتیاق بیشتر.
استینگر با پلتفرم ارتقایافته و مستحکمتر شده هیوندای جنسیس ساخته شده است و برای آنکه قابلیتهای اسپرت آن جای شک و تردیدی در دل مشتریانش باقی نگذارد، 1000 کیلومتر در پیست بینالمللی کره و همچنین 10 هزار کیلومتر در پیست مشهور نوربرگرینگ آلمان (معروف به جهنم سبز) تستهای جادهای خود را پشتسر گذاشته است.
هم 6 سیلندر؛ هم 4 سیلندر
با اینکه نسخه 6 سیلندر استینگر توجهات زیادی را به خود معطوف کرده اما کیا برای ازدست ندادن سایر بازارهایش، مدل 4 سیلندر آنرا هم در دو نسخه بنزینی و حتی دیزلی نیز ساخته است که در جدول زیر مشخصات آنها را مشاهده میکنید.
نوع پیشرانه | 2.2 لیتری | 2.0 لیتری | 3.3 لیتری | |||
---|---|---|---|---|---|---|
کد پیشرانه | R-VGT | Theta II T-GDi | Lambda T-GDi | |||
سوخت | دیزلی | بنزینی | بنزینی | |||
تعداد سیلندر | 4 | 4 | 6 | |||
سیستم پرخورانی | توربو | توربو | تویین توربو | |||
قدرت | 200hp | 255hp | 365hp | |||
گشتاور | 400nm | 353nm | 510nm | |||
گیربکس | 8 دنده اتومات | |||||
سیستم محرکه | RWD | AWD | RWD | AWD | RWD | AWD |
مصرف شهری | 6.6L | 7.9L | 10.7L | 11.2L | 12.4L | |
مصرف جادهای | 4.9L | 5.6L | 8.1L | 8.1L | 9.4L | |
مصرف ترکیبی | 5.6L | 6.4L | 9.4L | 9.8L | 11.2L | |
حجم باک | 60 لیتر | |||||
طول | 4830 میلیمتر | |||||
عرض | 1870 میلیمتر | |||||
ارتفاع | 1400 میلیمتر | |||||
فاصله محوری | 2905 میلیمتر |
پیش بهسوی آمریکا
آمریکای شمالی از بازارهای اصلی سدانهای اسپرت اروپایی است و حالا استینگر تنها نماینده کیا در این کلاس بهشمار میرود. به محض عرضه این خودرو، نشریات معتبر آمریکایی به سراغ تست استینگر رفتند. کار اند درایور با نسخه 3.3 لیتری استینگر با تایرهای میشلین به رکوردهای زیر رسید:
- شتاب صفر تا 97 کیلومتر برساعت: 4.6 ثانیه
- حداکثر شتاب جانبی: 0.91 جی
- خط ترمز از سرعت 110 کیلومتر برساعت: 50 متر
تست درایورهای موتور ترند نیز بعد از آزمایش نسخه 2.0 لیتری دیفرانسیل عقب استینگر با تایرهای بریجستون، به نتایج زیر رسیدند:
- شتاب صفر تا 97 کیلومتر برساعت: 6.6 ثانیه
- حداکثر شتاب جانبی: 0.85 جی
- زمان یکچهارم مایل: 15 ثانیه
- خط ترمز از سرعت 97 کیلومتر برساعت: 38 متر
اگر به ایران بیاید
همانطور که میدانید، اپتیما در کلاس نیمهلوکسهای متوسط است اما استینگر را در کلاس لوکسهای متوسط طراحی کردهاند. به همین دلیل هم در ابعاد و هم در لوکسبودن، چیزی بین اپتیما و کادنزا قرار دارد.
با صرفنظر از نسخه دیزلی استینگر و همچنین مدل 6 سیلندرش که مشمول قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس میشود، به سراغ نسخه 2.0 لیتری آن میرویم. قیمت پایهای این مدل در بازار آمریکا از حدود 32 هزار دلار (برای RWD) و 34 هزار دلار (برای AWD) آغاز میشود که یعنی قیمت ارزانترین تیپ استینگر معادل تقریبی قیمت کادنزا 2018، حدود 2000 دلار گرانتر از سوناتا هیبرید فول 2018 و تقریبا دوبرابر گرانتر از سراتو 2018 است.
استینگر 2.0 لیتری دیفرانسیل عقب در بازار امارات حدود 150 هزار درهم قیمت دارد که یعنی در صورت ورود به بازار کشورمان بین 350 تا 450 میلیون تومان قیمت خواهد داشت و رکورد قیمت خودروهای کرهای را خواهد شکست!