بررسی مشخصات فونیکس FX
بررسی مشخصات فونیکس FX
بررسی مشخصات فونیکس FX
بررسی مشخصات فونیکس FX
بررسی مشخصات فونیکس FX
بررسی مشخصات فونیکس FX

خودرو OMODA 5، نسل سوم محصولات چری بود که در سال 2022 به بازار چین معرفی شد و در زمستان 1401 نیز با نام جدید فونیکس FX پا به کشورمان گذاشت. فونیکس FX به طور کلی، محصولی اسپرت است. خطوط روی بدنه به وضوح شخصیت تهاجمی آن را نشان می‌دهد. در بخش جلوپنجره هندسه چهارضلعی و چراغ اصلی بسیار باریک، بیش از هر زمان دیگر مدرن و فضایی شده. در قسمت پشتی، شاهد سپری نسبتا ساده هستیم ولی لوله‌های اگزوز این فضا را هیجان‌انگیز کرده است. خبر بد اینجاست که دریچه‌ها اگزوز تقلبی هستند و خروجی اصلی اگزوز زیر بدنه تعبیه شده است! در طراحی داخلی فونیکس اف ایکس، تلاش شده تا تکنیک مینیمالیستی رعایت شود ولی با این حال نمایشگر دوقلوی و یکپارچه در بالای داشبورد، همه حواس بیننده را به خود جلب می‌کند. البته فونیکس FX صرفا یک محصول زیبا نیست؛ بلکه ایمن هم هست چراکه در آخرین روزهای سال 2022 میلادی، چری خبر داد که این خودرو توانسته 5 ستاره کامل را از موسسه ایمنی euroNCAP دریافت کند که در تاریخ محصولات چری، بی‌سابقه بود. فونیکس FX در تیپ‌های مختلفی به ایران آمده است. اولین تیپ (که در واقع ارزان‌ترین تیپ FX بود) تیپ «اکسلنت» نام داشت که در مشخصات فنی، همانند فونیکس تیگو7 پرو بود؛ یعنی موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT دارد. تولید فونیکس FX اکسلنت، بصورت محدود صورت گرفت و تنها 700 دستگاه از این خودرو، تحویل مشتریان ایرانی شد. دومین تیپ این خودرو (که در واقع نسخه تولیدانبوه FX محسوب می‌گردد)، تیپ «پریمیوم» نام دارد. در این تیپ، که در مشخصات فنی مشابه فونیکس تیگو8 پرو بوده، چندین اتفاق مهم رخ داده است؛ اولا اینکه به موتور 1.6 لیتری مجهز شده. دوما اینکه گیربکس دوکلاچه DCT از نوع تَر (wet) دارد. سوما اینکه سیستم تعلیق آن در محور عقب، از نوع «مولتی لینک» است، درحالیکه تیپ اکسلنت، از تعلیق «یکپارچه» بهره می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که در تیپ پریمیوم، سواری خودرو نرم‌تر شده و پایداری آن در پیچ‌ها نیز بیشتر از تیپ اکسلنت است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای فونیکس FX

    • فضای بار 292 لیتری
    • 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ
    • قابلیت نصب دوربین ثبت وقایع
    • بهبود تعلیق عقب در تیپ پریمیوم
    • بهبود موتور و گیربکس در تیپ پریمیوم
  • معایب فونیکس FX

    • عرضه محدود تیپ اکسلنت
    • پیشرانه ضعیف در تیپ اکسلنت
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT با 9 دنده مصنوعی
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (4T15C)
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 156 اسب‌بخار
  • گشتاور 230 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.9 ثانیه
  • سرعت 191 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه شاسی بلند جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4400 میلی‌متر
  • عرض 1830 میلی‌متر
  • ارتفاع 1588 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2630 میلی‌متر
  • وزن 1381 کیلوگرم
  • حجم باک 51 لیتر
  • چرخ جلو R18
  • چرخ عقب R18
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی 2 حالته (اکو - اسپرت)
  • سایر ویژگی‌ها ریموت استارتر

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1402

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (4J16)
  • حجم موتور 1.6 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 197 اسب‌بخار
  • گشتاور 290 نیوتن‌متر
  • شتاب 8 ثانیه
  • سرعت 206 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه شاسی بلند جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4400 میلی‌متر
  • عرض 1830 میلی‌متر
  • ارتفاع 1588 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2630 میلی‌متر
  • وزن 1444 کیلوگرم
  • حجم باک -
  • چرخ جلو R18
  • چرخ عقب R18
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی 3 حالته (اکو - اسپرت - نرمال)
  • سایر ویژگی‌ها