تقریبا یکسال بعد از واردات مگان، مونتاژ مهم‌ترین رقیبش، یعنی نسل اول مزدا 3، در گروه بهمن آغاز شد. در آن سال‌ها هرکسی که اولین‌بار پشت فرمان این ژاپنی قرار می‌گرفت، شیفته سواری اسپرت، جعبه‌دنده هوشمند و پیشرانه خوش‌نفسش می‌شد. ضمن اینکه صندلی‌هایش راحت و عایق‌بندی کابینش نیز عالی بود. البته مواردی همچون ارتفاع نامناسب سیستم تعلیق و دو نفره بودن ردیف عقب، که رنگ تیره صندلی‌ها نیز آنرا کوچکتر از حد واقعی‌اش نشان می‌داد، از ایرادات معروف مزدا 3 است. این خودرو تا سال 1389 در سه تیپ مختلف تحویل مشتریان می‌شد که تیپ 1 آن فاقد روکش چرم (فرمان، دنده و صندلی‌ها) بود، سیستم پخش کاست و سی‌دی داشت و از گرمکن صندلی‌های جلو و سانروف نیز در آن خبری نبود. همچنین سنسور باران و اتولایت نیز تنها در تیپ 3 قرار داشت. البته تیپ 3 چندین تفاوت ظاهری نیز با دو تیپ دیگرش دارد مانند مه‌شکن‌های مستطیلی، سپر و جلوپنجره اسپرت (دو خط)، شبرنگ‌های اطراف سپر، رکاب‌های متفاوت و اسپویلر صندوق عقب. مزدا 3 خودرو جان‌سختی است و علاقه‌ای به نشان‌دادن ایراداتش ندارد! و به همین دلیل نیز در خریداری آن باید حساسیت و دقت بالایی داشت.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • کیفیت ساخت
    • مانورپذیری
    • جعبه‌دنده اسپرت
    • پایداری در سرعت بالا
    • عملکرد فنی بهتر از مگان
  • نقاط ضعف
    • ترمزهایی ضعیف‌تر از مگان
    • فضای پای محدود در عقب
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1386 تا 1389
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 148 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.8 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (BK) - فیس لیفت
  • طول 4490 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1468 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1340 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1386 تا 1389
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 148 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.8 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (BK) - فیس لیفت
  • طول 4490 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1468 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1340 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1386 تا 1389
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 148 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.8 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (BK) - فیس لیفت
  • طول 4490 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1468 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1340 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
110 دیدگاه

Afshinheidari(27 روز پیش)

سلام به بامایی های عزیز یک بار نظر گذاشتم ولی ظاهراً آپلود نشده و یا مشکلی بوده که SAVE نشده. امیدوارم تجربه من مورد استفاده قرار بگیره. بنده 22 آبان 1386 در شرکت بهمن موتور، مزدا 3 ثبت نام کردم و 23 بهمن 1386 تحویل گرفتم. تیپ 3 می خواستم که توی اون مقطع زمانی ثبت نام نمی کردن و تبدیل شد به تیپ 2. تا الان 320 هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم. 7 سال اول خوزستان بودم باهاش و بعد بندرعباس. مهمترین ایراد این ماشین کم بودن فاصله کف تا زمین هست که برای کسایی که اولین بار سوار میشن ممکنه ایجاد مشکل بکنه و فضای نسبتا کم صندلی عقب. بهترین مزیتش هم استهلاک پایینه. اصلا قصد دفاع از مزدا رو نداشته و تعصبی هم نسبت بهش ندارم چون ماشین بهتر از مزدا بسیار زیاده. فقط تجربیاتم رو میگم. شاید باورتون نشه ولی اولین بار سال 96 درب مخزن آب رادیاتورش رو باز کردم (بعد از 10 سال) که به دلیل ترک برداشتن مخزن پلاستیکی آب مجبور به تعویض شدم. قبل از اون هرگز درب مخزن آب باز نشده بود و سطح آب کم نشده بود!!!! سال 92 باتری تعویض کردم و همچنان سالمه و کار میده (باتری کره ای). لنت های فابریک عقب شهریور امسال تعویض شدن!!! سال 96 تیغه های برف پاک کن تعویض شده. یک عدد لامپ مربوط به چراغ جلو امسال عوض شده (بعد از 14 سال) تا حالا تنظیم موتور نبردم و مصرفش مثل روز اول و بسته به نوع رانندگی، بین 5/5 تا 9 لیتر هست. داخل اتاق صدا نمیده و به قول معروف تق و لق نشده داشبورد و دربها. بوش های طبق جلو دوبار تعویض شده (بدلیل مسیرهای پر چاله چوله). روغن گیربکس تعویض شده. دقت بفرمایید اینا توی 14 سال و با بیش از 300 هزار کیلومتر رانندگی بوده. درکل نظر بنده اینه که توی این رنج قیمت و حجم موتور، ماشین کم استهلاک و پر شتابیه. توصیه به دوستانی که قصد خرید دارن اینه که ماشین بدون تصادف و سالم از نظر فنی بخرن که هزینه های مازاد براشون نداشته باشه.

007Alirgdeza(28 روز پیش)

سلام من ی مزدا۳ مدل ۸۸ دیدم پا زدم به سپرش تکون خورد و خیلی پلاستیکی بود این ضعف سپرها هست یا جنس بد انداختن روش

Fardad(59 روز پیش)

سلام من ی ای ال ایکس دارم قصد فروشش رو دارم میخواستم ی مزدا ۳ نیو یا معمولی بگیرم فقط میترسم کوچیک باشه واسه ی خانواده ۵ نفره حدود ۶۰۰ تا میتونم جور کنم از نظرتون مناسب مسافرت طولانی هست ماشین نرمی هست قطعاتش خوب پیدا میشه بعد میخواستم بدونم آخرش نیو بگیرم یا معمولی ی نیو ۱۵۰ هزار ۹۱ مثلا یا مزدا ۳ قدیم مدل ۸۹ هشتاد هزار کارکرد اگه پیشنهاد خوبی دارین بگین

M1360 (56 روز پیش)

اگر دنبال سواری خوب و نرمتر و استهلاک کمتر هستید اتاق قدیم بگیرید .نیو تو اون مدل خرجش از اتاق قدیم خیلی بیشتره از خرجهای ظاهری مثل چراغ جلوهاش بگیر تا .... بخاطر یه سری مصرفی هایی که فقط نیو داره و اتاق قدیم نداره و این رو همه نمیدونن چون جفتش رو داشتم تو 6 سال اخیر بخاطر این عرض کردم

Fardad (33 روز پیش)

نه قیمت قطعات برام مهم نیست اپشن و فضای خوب برام مهمه خودم فکر میکنم نیو بهتره دوست دارم فنی ماشینم خوب باشه

Fardad (33 روز پیش)

میخوام واقعا ماشین بیصدا باشه اوپتیما داشتم بی صدا عالی ولی بعضی از مشکلاتش رو مخم بوده و قبلا خود مزدا ۳ نیو داشتم اما به دلیل پول لازمی فروختم میخواستم بدونم نظر دیگه ای نیست یا دوباره همون مزدا خودمو بگیرم دست یکی از آشناهاست میخواد خودش بفروشه ماشین خودمم هست

Omidzare(880 روز پیش)

سلام دوستان من يكساله كه مدل ٨٧ كم كار وتميزش رو خريدم واقعا فوق العاده است همه چي كامل قابل مقايسه بااين ماشينهاي داخلي وچيني نيست وبراي داخل شهر وحتي بيرون شهر هم خيلي خوبه شايد لوازمش كمي گرون باشه ولي به اين سادگي خراب نميشه به هرحال ژاپني هست وقابل مقايسه نيست ضمنا من لكسوس ES250 هم دارم ولي خداييش هيچ ماشيني ژاپني نميشه

Alireza1359194 (94 روز پیش)

عزیزم خب لکسوس هم ژاپنیه دیگه!

osghof(355 روز پیش)

بادرود ادب من حدود400 دارم، بنظرتون عاقلانه است که برم یک مزدا 3 با 200 هزار کارکرد بخرم؟ یا یک ماشین صفر مثل دنا بگیریم؟ سپاس بابت نظراتتون

Alifallah (346 روز پیش)

تورو قران مزدا با دنا مقایسه نکن مزدا سالم طرف بهش رسیده باشه یعنی به موقع روغن مصرفی عوض کرده باشه تا 500هزارتا هیچیش نمیشه خیالت تخت 200 برا مزدا هیچ حساب میشه من خودم مزدا 323fl مدل 82 دارم 280 تا بتهاش راه رفتم بزنم به تخته موتورش از صدتا صفر دنا ال90 بهتره رانندگی باهاش قابل قیاس نیست

Mohammad7505 (163 روز پیش)

دوست عزیز بیخیال این ماشین های صفر بشید،زندگی که همش صاف برو سرکار صاف بیا خونه نیست که،فوقش خراب میشه دوسه تا قطعه ( اونم اصل و با کیفیت ) عوض میکنی تمام،لااقل میدونی یه ماشین شیک و باکیفیت سوار میشی،به هیچ وجه مزدا رو با دنا مقایسه نکن ، یکبار پشت رول مزدا بشینی میبینی که چه حس خوبی داره عاشقش میشی

Mahan12345 (98 روز پیش)

به ماکسیما هم فکر بکن البته ۲۵۷ روز پیش فکر کنم خریده باشی و امید وارم هرچی خریده باشی خوب باشه موفق باشید

shayanjnj(101 روز پیش)

با سلام.دوستان میخواستم بدونم آیا مزدا ۳ مدل ۸۸ یا ۸۹ ارزش خرید داره و با‌توجه به هم رنج قیمت بودن با‌ماشین هایی‌ مثل ۲۰۷ اتومات یا برلیانس یا‌حتی ام‌جی ۶ کدوم مورد رو پیشنهاد میدین؟کسایی که مزدا دارن یا داشتن لطفا راهنمایی کنن،من قصد خرید دارم ولی اینکه به‌ماشین مدل ۹۸ یا ۹۹ حدود ۴۰۰ ۴۵۰ تومن پول میخوام‌ بدم یکم ذهنمو‌‌ درگیر کرده

M1360 (98 روز پیش)

دوست عزیز به دیدگاه و انتظارتون از ماشین و شناختتون از کالا و برند بستگی داره اگه دنبال مدل بالا بودن هستید که همون 207 اتومات با اون گیربکس باهوشش !و صدای فن !!و جلوبندی قویش !!!! براتون مناسبه در مورد mg 6 هم ماشین بدی نیست ولی 2 تا ایراد داره یکی توربو بودنش و پیچیدگی فنی و دیگه اینکه نبود لوازم و گرونی قطعاتش هست و برلیانس هم ماشین خیلی اکونومیک تریه به نسبت بقیه اما اگه اصالت و کیفیت براتون مهمه و پول خرید بنز و بی ام و رو نداری با سوار شدن به مزدا و اون آسایش و بی صدایی و شتاب و قدرت مثال زدنیش رو که تجربه کنی اونوقت از فکر کردن به ماشینای ایران خودرو خندت میگیره

hamedsobayi(121 روز پیش)

دوستان عزیز من بین مزدا ۳ تیپ ۳ مدل ۸۶ و اچ سی کراس مدل ۹۶ موندم. بنظرتون کدوم رو بهتره بگیرم؟ ممنون از همه

VahidReza (119 روز پیش)

بگو کیفیت و دوام برات مهمه یا آپشن ؟ راهنماییت میکنم

hamedsobayi (116 روز پیش)

راستش هردو مهمه ولی مطمئنا کیفیت و ایمنی و دسترسی به قطعات یدکی و فنی مهمتره

Mahan84 (114 روز پیش)

سلام،خب پس با این حساب این ماشین میتونه گزینه خوبی باشه البته روی ماکسیما هم فکر کن چون هر دو این معیار های شما رو داره

Mehdi1363(157 روز پیش)

با سلام دوستان عزیز من یه سوال دارم اینکه یکی مزدای 87 رو گذاشته 280 یکی گذاشته 365 به نظرتون این دلیلش سالم بودن اونیه که گرونه یا چی؟

Alirezar6752 (142 روز پیش)

بیخودی قیمتارو بالا میگن بخدا .الان برن نمایشگاه کلی پایینتر میخره. دوستان اینجا برا از بین بردن دلال هستش نه اینکه مثل دلال قیمت بدید این درست نیست

Alirezar6752 (142 روز پیش)

آخرش هیچکی نمیخره مجبور میشید به دلال به قیمت خیلی پایینتر بفروشید خوب همون قیمت چند تومان بالاتر به مصرف کننده بدید چی میشه

omidisapoor(437 روز پیش)

تجربه رانندگی خودم در استفاده از مزدا۳ تو ۶ سال. شتابش فوق العااده س.قطعات تا دلتون بخاد تو بازاروخیابون ملت هست.اما گرون.بعد اکثرا فروشنده های قطعات جنس چینیو به اسم اصل میفروشن‌.کلا قطعه ژاپنی ای نداره.جنس خوب چینیه که ب اسم ژاپن میدن. زیرش بعضی جاها گیرمیکنه و سیستم تعلیقش خشکه. چیزی که خیلی اذیت کرد منو سیستم هیدرولیک فرمانش بوده‌‌ که دوبار تو این مدت خرج رو دستم گذاشته‌.کلا پمپ هیدرولیک ضعیفی داره اگه فرمونو تا ته بچرخونی صدای زززززز زمی زنه بیرون و پمپ احتمال سوختنش هست.تو اتوبان تهران قزوین فرمان هی شل و سفت میشد که چن‌سری داشتم تصادف میکردم‌. روغن گیربکسو به موقع عوض کنید که گیربکس داغون نشه.من کوتاهی کردم و دی سال ۹۷ هشت میلیون خرج گیربکسش شد.کلا بنظر من افتاد روخرج چون هزینه هاش خیلی بالاس رد کنید بره.

M1360 (157 روز پیش)

دوست عزیز اینکه ماشین شما ایراد پیدا کرده چون مشخص نبوده که صاحب قبلیش باهاش چطوررفتارکرده و دست شما هم به چه شکل ازش استفاده کردید دلیل بر بد بودن ماشین نیست شما اگر دفترچه راهنمای مزدا رو میخوندید حدود ۱۰۰ صفحه درمورد نگهداریش توضیح داده و یکی از کارهایی که جعبه فرمونشرو از بین میبره چرخوندن فرمون تا انتها و بیش از ۵ ثانیه هست .و چه بی فرهنگی و بی کلاسیه که همه دوست دارن سلامت ماشین رو خودشون استفاده کنن و کمترین خرجی افتاد رد کنن بره!!!‌شخص بعد از شما هم به امیدی میاد میخره که سواری خوب بگیره .تامادامی که فرهنگمون اینقدر سطحش پایینه و فقط خودمون رو میبینیم انتظار از بهتر شدن اوضاع واقعا خنده داره..

OTH(178 روز پیش)

سلام دوستان. سواری مزدا ۳ قدیم خشکه یا نرمه؟

Show More