مشخصات فنی تیبا صندوق دار EX سال 1388 - 1401
سال
یکی از مهمترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلتفرم پراید در سال 1388، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلتفرم مشترکی شکل گرفتهاند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمنتر به نظر میرسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سالهای نخست عرضهاش،
0%
0%
0%
0%
0%
نقاط قوت
هزینه نگهداری
بازار دستدوم
بهبود ایمنی نسبت به پراید
بهبود امکانات در تیپ پلاس
نقاط ضعف
کیفیت ساخت
فضای کابین
عایقبندی کابین
عرضه محدود تیپ پلاس
وضعیت در بازار ایران
سال های موجود
1388 تا 1395مشخصات فنی
محور محرک
دیفرانسیل جلوگیربکس
5 دنده دستیپیشرانه
4 سیلندر M15حجم موتور
1.5 لیترعملکرد فنی
قدرت
87 اسببخارگشتاور
128 نیوتنمترشتاب
13 ثانیهسرعت
170 کیلومتر برساعتمصرف ترکیبی
6.9 لیتر در صد کیلومترابعاد و اندازه ها
نوع بدنه
سدان کوچکنوع شاسی
یکپارچهنسل (کد اتاق)
نسل اول (X231)طول
4105 میلیمترعرض
1641 میلیمترارتفاع
1484 میلیمترفاصله محوری
2410 میلیمتروزن
1000 کیلوگرمحجم باک
41 لیترچرخ جلو
175/70R13چرخ عقب
175/70R13سایر ویژگیها
رینگ فولادیسیستم کمکی راننده
کروز کنترل
کروز کنترل هوشمند
کنترل ایستایی در سربالایی
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش
کنترل پایداری
ضد واژگونی
اتو پارک
حالت رانندگی
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
سنسور جلو
سنسور عقب
سنسور باران
سنسور فشار باد تایر
سنسور خوابآلودگی راننده
رادار نقطه کور
رادار تغییرلاین
رادار تصادف جلو
رادار تصادف عقب
رادار تابلوخوان
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
توزیع نیرو ترمز
ترمز ضدقفل
ترمز کمکی
ترمز پارک برقی
ترمز اضطراری
سایر ویژگی ترمز
ترمز عقب کاسهایسیستم روشنایی
دیلایت
اتولایت
نوربالا اتومات
ارتفاع نور اتومات
چراغ مهشکن جلو
چراغ مهشکن عقب
چراغ چرخشی
چراغ شور
چراغ جلو
هالوژنسایر ویژگی روشنایی
فرمان
نیروی کمکی
هیدرولیکیدکمههای کنترلی
حساس به سرعت
پدال شیفتر
گرمکن فرمان
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
سیستم صوتی
اسپیکرهای جلو و عقبمانیتور
نویگیشن
هدآپ
دوربین عقب
دوربین جانبی
دوربین 360
دوربین شب
قابلیت پشتیبانی
USB - CD - MP3سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
مجموع ایربگها
2ایربگ راننده
ایربگ زانویی راننده
ایربگ سرنشین جلو
ایربگ زانویی سرنشین جلو
ایربگ پردهای
ایربگ جانبی جلو
ایربگ جانبی عقب
پشتسری فعال
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
ورود بدون کلید
استارت دکمهای
سیستم تهویه
دستیکول باکس
صندلی راننده
6 حالته دستیصندلی سرنشین جلو
4 حالته دستیویژگی صندلی عقب
گرمکن صندلی
سردکن صندلی
ماساژور صندلی
روکش صندلی
پارچهایزوفیکس صندلی
خروجی 12 ولت
صندوق برقی با جک
صندوق پران هوشمند
سایر ویژگی کابین
آینه، شیشه و اتاق
آینه عقب الکتروکرومیک
آینه جانبی تاشو برقی
آینه جانبی با تنظیم برقی
آینه جانبی با گرمکن
سقف پانوراما
سانروف
سایر ویژگی ظاهری
شیشه بالابر دستی عقب - آینه تاشو دستی درصورت مشاهده اطلاعات نادرست ما را در جریان بگذارید.
Hossein071
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان . بنده از سال ۹۸ یک عدد تیبا صندوق دار مدل ۹۴ رو دارم تا الان ۹۳ هزار تا باهاش رفتم و می خواستم تجربه استفاده از تیبا رو براتون بنویسم تا برای دوستانی که بودجشون کمه و می خوان تو ماشین های رنج پایین انتخاب کنن تو تصمیمیری بهشون کمک کنه . سال ۹۸ که من این ماشین رو گرفتم ۴۵ میلیون پارس مدل ۹۷ بود هفتاد میلیون یعنی اختلاف قیمتشون ۲۵ میلیون بود اما الان تیبا ۹۴ حدود ۱۴۰ میلیون هست و پارس ۹۷ بیشتر از ۳۰۰ میلیون که این نشون میده اختلاف قیمت های نجومی بین محصولات سایپا و ایرانخودرو به خاطر دلال بازی و شرایط بازار هست نه لزوما کیفیت و مسائل فنی چون واقعا اختلافشون در این حد نیست. بگذریم ... بریم سراغ تیبا. در کل ماشین کم خرجیه ولی به قول دوستان هر چقدر پول بدی آش می خوری اما در حقیقت این طور نیست دویست میلیون پول آش نیست سال ۹۷ با دویست میلیون میشد سانتافه بخری که از این هم بگذریم . فعلا ارزش پولمون همینه و قشر متوسط و پایین جامعه بهتر از اینا نمی تونن سوار بشن . داشتم می گفتم ماشین کم خرجیه و نسبت به روغن حساسه و باید سر موقع عوض بشه این چند سال که من دارم باهاش وارد اب و سیلاب شدم که باعث شد بلبرینگ هاش خراب بشه کلاچش سفته و پای چپم حسابی قوی شده و یک بار هم سیم کلاچ پوکید . موقع دور زدن مقدار چرخش لاستیک ها کمتر از بقیه ماشین هاست که ممکنه فکر کنین شما برای پارک کردن یا دور زدن مشکل دارین که در حقیقت اینطور نیست . نقاط کور زیاد داره از جمله جلو کاپوت و ستون های جلو مزاحم دید هنگام رانندگی هستن . تو جاده سر پیچ ها احساس امنیت نمی کنین و فکر می کنین الانه که چپ بشه ولی خب باید قبل از رسیدن به پیچ از سرعت کم کنین و از کل کل با سایر ماشین ها پرهیز کنید نه فقط با تیبا که با هر ماشینی . کولر و بخاریش هم خوبه ولی تو دور های تند از صداش سر درد می گیری . فضای کابینش از ۴۰۵ و پارس و سمند کمتره ولی از ۲۰۶ بهتره .یه مشکلی هم داره قیافش جوریه که به هر کسی نمیاد بیشتر به آدم های مثبت و ریز نقش و خانم ها میاد . خواه تا خواه وقتی تو تیبا میشینی خیلی مظلوم میشی و مثل ۴۰۵ گنگ نیست واقعا ماشین رو شخصیت افراد تاثیر میذاره من از روزی که تیبا خریدم خیلی آروم تر شدم به خاطر همین می خوام سمند بگیرم که به سن و سال و هیکلم بیاد . وقتی تیبا سوار میشم با وجود این که دوسش دارم حس می کنم خیلی سوسول به نطر میام . در صورتی که تو بقیه ماشین ها حتی پراید همچین حسی ندارم .
پاسخ
2
0
4
Orin
مرسی از اینکه انقدر با احساس نظرتون رو گفتید و صادقانه هم گفتی 🤭😂😘
0
0
88Aziz
آقا شما هم تجربه تون رو گفتید هم خیلی ریز طنز جذابی هم بیان کردید. ☺️
0
1
KAKAPELS
با سلام عرض ادب و احترام به کارکنان سایت باما و دوستان گرامی میتوانید یک فیات سیه نا بخرید یکی از فامیلامون داره فوق العاده ازش راضی هست میگفت چرخ اینو با این عوض نمیکنم من نخواستم مقایسه کنم توی این شرایط از مجبوری طرف میرود تیبا خریداری میکنه که توش پول باشه که اینم حرف دلال هست ولی میتوانید فیات را روش حساب باز کنی چون حداقل طراح و ایمنی این مدل مشخص هست تیبا طراح و ایمنی واسه خودروی ملی مشخص نیست و همیشه اولویت اصلی کیفیت ایمنی برند اصالت و رگ ریشه دار باشه البته قدیما میگفتند فیات روسی الان میگن فیات ایتالیایی و این مدل فیات در بازارهای مختلف راه پیدا کرده و فیات در زمان خودش 2 کیسه هوا داشت ولی اون زمان حتی زانتیا و خانواده پژو پراید نبود جز بهترین ها بود بعضی از خودروهای با کیفیت رو با سنگ زدند و در خودروهای رنج 250 مانند مزدا 323 _ پژو 504 و رنو 21 و پژو 205 پدربزرگ 207 و پدر 206 و اوپل وکترا و آسترا و دوو سیلو و فیات سیه نا و رنو سیناد که اون زمان هم رنو مگان وارداتی نیامده بود و موتور مشترک با ال 90 و مگان 1600 دنده ای محصول کیش خودرو اولین خودروی ملی بود و جاش واقعا خالی هست خودروی شاسی مستقل و کیت بدنه محکمی داشت میتوانید بخرید خیلی شرافت داره به این خودروهای داخلی آپشن دار رو میخوای چیکار ولی موتوری که 5000 باشه ولی بی کیفیت و نا ایمن باشه به درد نمیخوره وقتی 1000 سی سی باشه همه چیز تکمیل باشه با قیمت مناسب ارزش
خرید بالاست متاسفانه فقط به حجم موتور و آپشن نگاه میکنیم و هزار تا آپشن داشته باشه به درد نمیخوره سالی یکبار ازش استفاده میشه نظر شخصی من این چند خودرو حیف باشه نیستند و تولید نمی شوند 323 مزدا بخوای کیفیت ساخت واقعا خارق العاده و سیلو هم صندلی های نرم و به درد آسایش و آرامش هست وقتی سوار بشوید خسته نمیشوید و دوست دارید تا قاره آمریکا سفر کنید و فیات هم در خریدش شک نکنید که یک روزی خاطره میشه براتون که بعدا نوه دار بشوید با خودتان میگید این ماشینم بود یادش بخیر که دورانی داشتم البته خودم متولد 1380 هستم این حرف رو پدربزرگم میزد که یک خودروی با نام و نشان بخرید و دو تا خودروی پیرمرد فرانسوی که خیلی کم استحلاک هستند به نام رنو 21 و پژو504 یکی از کم استحلاک ترین خودرو بود که دیدم مخصوصا اول رنو 21 همیشه میگن رنو بهتر از پژویی که واشر میزند رنو در جایگاه خودش بهتر است از نظر من رنو با رنج زیر یک میلیارد تومان به مراتب بهتر از سایر رقبا هست چینی ها خواب رنو رو از لحاظ کیفیت و سواری نمیبینند فقط آپشن های بیهوده دارند و اوپل هم خوبه اونا هم بهشون میگن پیرمرد نازی ها و ژرمن های آلمانی بین آسترا و وکترا بازم آسترا رو ترجیح میدم چون اسمش در بازار نسبت به وکترا شناخته شده تر و جا افتاده تر هست و کمی از لحاظ لوازم و میکانیک و بازار بهتر از وکترا هست و آسترا داشتیم به اقوام فروختیم که انژکتور بود مدل1994 بود توسط شرکت ملبا که نمایندگی رسمی اوپل بود و بعد به توان خودرو جی و بعد به ساپرا موتور واگذار کرد و رنو سیناد خودروی ساخت ایران بود برای اولین بار البته سمند نبود میتوانید تحقیق کنید در گوگل سرچ کنید سیر تا پیاز رو توضیح میده خودرویی که میتوانست جا بی افته مانند چری ویانا که تنها نمایندگی آقای بیضایی هست که از سال 88 که کد 5100 چری توس خراسان و دو مدل تولید شد تیپ 1 سال 87-88 وارداتی بود با موتوری 1600 و تیپ 2 در سال 89-90 با موتور 1500 عرضه شد که خیابان پیامبر اعظم مقابل کوچه پیامبر اعظم 22 هم خدمات و هم تعمیرگاه رو ایشان دارند در محدوده و خود اطراف شهر مشهد که نزدیک باشه هزینه بازدید رایگان و برخی تعمیرات کمتر حساب میکنه هست مثلا عوض کردن لنت و شمع و باطری و کارهای جزیی در درب منزل و اگر شهرستان هستید میتوانید سفارش دهید با پیک میارند صندوقش هم مثل زانتیا باز میشه و ضبط ماشین دوتا سی دی میخوره با تشکر از زحمات سایت باما مانا باشید
پاسخ
0
0
0
HamidH
سلام به همه دوستان، بنظرتون کوییک R بهتره یا تیبا صندوقدار SX؟ من تازه گواهی نامه گرفتم اولین ماشینم هست که میخوام بخرم، زیاد تجربه رانندگی با این دو ماشین رو ندارم فقط در حد چند ده کیلومتر با هردوی این ماشینها رانندگی کردم ولی تفاوت آنچنانی حس نکردم، بجز دو مورد، کلاچ کوییک بنظرم نرم تر بود ولی دید تیبا خیلی بهتر از کوییک هست، حالا نظر دوستانی که بیشتر از من تجربه دارن رو میخوام بدونم که کدومشون رو انتخاب کنم؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ
1
0
0
Aaa12
سلام تیبا مسلما بهتره چون خیلی وقته تولید شده و خیلی بهتره از کوییک.چون کوییک دستیگره هاش میشکنن
0
0
Mehrab72
ارتقایافته پراید
پاسخ
0
0
0
Hadi1380
سلام و عرض خسته نباشید نسبت به تمامی دوستان
ببخشید میخواستم بپرسم ک با ۱۵۰ تومن بهتره یه ۴۰۵ اه مدل ۹۰ تا ۹۲ وردارم یا تیبا یا سمند
زیادم سفر برو نیستم فقط گاهیی خیلی کم اگه سفر برم
پاسخ
1
0
0
Bardo1392
سلام داداش من خودم هاچبک مدل ۹۴ دارم
بخدا از اونموقع تا الان فقط آب.روغن،بنزین و چیز های مصرفی شو عوض کردم ...توصیه ام اینکه دنبال ماشین های مثل پژو و امثالش نری کلا..مخصوصا مدل پایینا...چون خرجش پدر آدمو درمیاره...همون تیبائه کارکرده بخری ولی تمیز باشه...بخر اصلا دودل نشو...واسه جاده هم نسبتا میتونی روش حساب وا کنی توصیم اینکه اصلا دنبال صفر نری چون واقعا آشغال به تمام معنا هستش...از ترک شاسی بگیر تا ماهی ۱۵ بار جلوی نمایندگی...همون صندوقدار یا هاچبک بگیر سلیقه ای هستش ولی بنظرن من هاچبک بهتره اگه زیاد با صندوق سرو کار نداشته باشی...امیدوارم به دردت بخوره اطلاعاتم👍
3
1