مشخصات فنی تیبا صندوق دار EX سال 1388 - 1401
سال
یکی از مهمترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلتفرم پراید در سال 1388، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلتفرم مشترکی شکل گرفتهاند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمنتر به نظر میرسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سالهای نخست عرضهاش،
0%
0%
0%
0%
0%
نقاط قوت
هزینه نگهداری
بازار دستدوم
بهبود ایمنی نسبت به پراید
بهبود امکانات در تیپ پلاس
نقاط ضعف
کیفیت ساخت
فضای کابین
عایقبندی کابین
عرضه محدود تیپ پلاس
وضعیت در بازار ایران
سال های موجود
1388 تا 1395مشخصات فنی
محور محرک
دیفرانسیل جلوگیربکس
5 دنده دستیپیشرانه
4 سیلندر M15حجم موتور
1.5 لیترعملکرد فنی
قدرت
87 اسببخارگشتاور
128 نیوتنمترشتاب
13 ثانیهسرعت
170 کیلومتر برساعتمصرف ترکیبی
6.9 لیتر در صد کیلومترابعاد و اندازه ها
نوع بدنه
سدان کوچکنوع شاسی
یکپارچهنسل (کد اتاق)
نسل اول (X231)طول
4105 میلیمترعرض
1641 میلیمترارتفاع
1484 میلیمترفاصله محوری
2410 میلیمتروزن
1000 کیلوگرمحجم باک
41 لیترچرخ جلو
175/70R13چرخ عقب
175/70R13سایر ویژگیها
رینگ فولادیسیستم کمکی راننده
کروز کنترل
کروز کنترل هوشمند
کنترل ایستایی در سربالایی
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش
کنترل پایداری
ضد واژگونی
اتو پارک
حالت رانندگی
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
سنسور جلو
سنسور عقب
سنسور باران
سنسور فشار باد تایر
سنسور خوابآلودگی راننده
رادار نقطه کور
رادار تغییرلاین
رادار تصادف جلو
رادار تصادف عقب
رادار تابلوخوان
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
توزیع نیرو ترمز
ترمز ضدقفل
ترمز با نیروی کمکی
ترمز پارک برقی
ترمز اضطراری هوشمند
سایر ویژگی ترمز
ترمز عقب کاسهایسیستم روشنایی
دیلایت
اتولایت
نوربالا اتومات
ارتفاع نور اتومات
چراغ مهشکن جلو
چراغ مهشکن عقب
چراغ چرخشی
چراغ شور
چراغ جلو
هالوژنسایر ویژگی روشنایی
فرمان
نیروی کمکی
هیدرولیکیدکمههای کنترلی
حساس به سرعت
پدل شیفتر
گرمکن فرمان
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
سیستم صوتی
اسپیکرهای جلو و عقبمانیتور
نویگیشن
هدآپ
دوربین عقب
دوربین جانبی
دوربین 360
دوربین شب
قابلیت پشتیبانی
USB - CD - MP3سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
مجموع ایربگها
2ایربگ راننده
ایربگ زانویی راننده
ایربگ سرنشین جلو
ایربگ زانویی سرنشین جلو
ایربگ پردهای
ایربگ جانبی جلو
ایربگ جانبی عقب
پشتسری فعال
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
ورود بدون کلید
استارت دکمهای
سیستم تهویه
دستیکول باکس
صندلی راننده
6 حالته دستیصندلی سرنشین جلو
4 حالته دستیویژگی صندلی عقب
گرمکن صندلی
سردکن صندلی
ماساژور صندلی
روکش صندلی
پارچهایزوفیکس صندلی
خروجی 12 ولت
صندوق برقی با جک
صندوق پران هوشمند
سایر ویژگی کابین
آینه، شیشه و اتاق
آینه عقب الکتروکرومیک
آینه جانبی تاشو برقی
آینه جانبی با تنظیم برقی
سقف پانوراما
سانروف
سایر ویژگی ظاهری
شیشه بالابر دستی عقب - آینه تاشو دستی درصورت مشاهده اطلاعات نادرست ما را در جریان بگذارید.
ناشناس 1403/3/29
سلام من ۶ ساله یک ساینا مدل ۹۶ دارم
و از اول دست خودم بوده
ماشین خوبی هست
به نظر من ساینا ماشین بهتری نسبت به تیبا هست
پاسخ
0
0
0
گنگستر 1403/2/4
سلام من بین تیبا و ساینا موندم راهنمایی کنید که کدوم خوبه
پاسخ
2
0
0
Hossini123 1403/2/10
هیچ فرقی نداره هرکدوم دوست دارید میتونید بخرید
0
0
سیاوشم 1403/2/8
این دو عملا یه ماشین هستن با قطعات بدنهی متفاوت، اما به دلیل توقف تولید تیبا ممکنه رشد قیمتیای که ساینا خواهد داشت رو تیبا نداشته باشه
0
0
ناشناس 1402/8/23
سلام دوستان، بین ساینا s و سایناEX و تیبا کدوم یکی در تاریخ فعلی(1402- 1403) به صرفه تر و کم دردسر تر هست؟
پاسخ
1
0
0
ناشناس 1402/12/26
سلام داداش . ببین ساینا آس دریچه گازش برقیه که از شتاب مایه گذاشتن ولی میتونی کروز براش بزاری البته اگه گارانتی تموم شد . ساینا قدیمی یا ساینا خودمون ماشینه که از ظاهر ماشین بگم برات اینطوریه که انگار ماشین ۱.۵ وزنشه نمیدونم چرا . و یکم زیاد صدای کمکاش میاد یعنی زیاد کمکاش خراب میشن چون مال پرایده و پراید تقریبا ۹۰۰ کیلوئه ولی ساینا و الان یادم نیست . تیبا بنظرم هاچبکش خیلی بهتره البته اگه برات صندوق مهم نیست . اگه صندوق برات مهمه بهتره ساینا معمولی بگیری . اینو بگم که واقعا ماشینهای سایپا حس همون پراید و میدن . البته توی این رنج قیمت میتونی ماشین های خیلی بهتر بگیری مثل :۳۱۵ .حالا داداش هرکدوم خودت راحتی .. اگه از ۳۱۵ خوشت نمیاد بنظر من اگه من جای تو بودم تیبا۲ میگرفتم . ایشالا بهترشونو بگیری خدانگهدار
0
0
Hossein071 1401/7/24
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان . بنده از سال ۹۸ یک عدد تیبا صندوق دار مدل ۹۴ رو دارم تا الان ۹۳ هزار تا باهاش رفتم و می خواستم تجربه استفاده از تیبا رو براتون بنویسم تا برای دوستانی که بودجشون کمه و می خوان تو ماشین های رنج پایین انتخاب کنن تو تصمیمیری بهشون کمک کنه . سال ۹۸ که من این ماشین رو گرفتم ۴۵ میلیون پارس مدل ۹۷ بود هفتاد میلیون یعنی اختلاف قیمتشون ۲۵ میلیون بود اما الان تیبا ۹۴ حدود ۱۴۰ میلیون هست و پارس ۹۷ بیشتر از ۳۰۰ میلیون که این نشون میده اختلاف قیمت های نجومی بین محصولات سایپا و ایرانخودرو به خاطر دلال بازی و شرایط بازار هست نه لزوما کیفیت و مسائل فنی چون واقعا اختلافشون در این حد نیست. بگذریم ... بریم سراغ تیبا. در کل ماشین کم خرجیه ولی به قول دوستان هر چقدر پول بدی آش می خوری اما در حقیقت این طور نیست دویست میلیون پول آش نیست سال ۹۷ با دویست میلیون میشد سانتافه بخری که از این هم بگذریم . فعلا ارزش پولمون همینه و قشر متوسط و پایین جامعه بهتر از اینا نمی تونن سوار بشن . داشتم می گفتم ماشین کم خرجیه و نسبت به روغن حساسه و باید سر موقع عوض بشه این چند سال که من دارم باهاش وارد اب و سیلاب شدم که باعث شد بلبرینگ هاش خراب بشه کلاچش سفته و پای چپم حسابی قوی شده و یک بار هم سیم کلاچ پوکید . موقع دور زدن مقدار چرخش لاستیک ها کمتر از بقیه ماشین هاست که ممکنه فکر کنین شما برای پارک کردن یا دور زدن مشکل دارین که در حقیقت اینطور نیست . نقاط کور زیاد داره از جمله جلو کاپوت و ستون های جلو مزاحم دید هنگام رانندگی هستن . تو جاده سر پیچ ها احساس امنیت نمی کنین و فکر می کنین الانه که چپ بشه ولی خب باید قبل از رسیدن به پیچ از سرعت کم کنین و از کل کل با سایر ماشین ها پرهیز کنید نه فقط با تیبا که با هر ماشینی . کولر و بخاریش هم خوبه ولی تو دور های تند از صداش سر درد می گیری . فضای کابینش از ۴۰۵ و پارس و سمند کمتره ولی از ۲۰۶ بهتره .یه مشکلی هم داره قیافش جوریه که به هر کسی نمیاد بیشتر به آدم های مثبت و ریز نقش و خانم ها میاد . خواه تا خواه وقتی تو تیبا میشینی خیلی مظلوم میشی و مثل ۴۰۵ گنگ نیست واقعا ماشین رو شخصیت افراد تاثیر میذاره من از روزی که تیبا خریدم خیلی آروم تر شدم به خاطر همین می خوام سمند بگیرم که به سن و سال و هیکلم بیاد . وقتی تیبا سوار میشم با وجود این که دوسش دارم حس می کنم خیلی سوسول به نطر میام . در صورتی که تو بقیه ماشین ها حتی پراید همچین حسی ندارم .
پاسخ
3
0
9
Yaschar 1402/10/6
درود بر شما دوست عزیز. حقیقتا عالی فرمودید. بنده قبل از تیبا ، دوو سیلو ، 405 دوهزار و پراید و روآ داشتم ولی حقیقتا هیچ کدوم مثل این حس آخوندی بهم نمیداد. در مورد مسائل فنی میشه گفت تا حدودی مثل پژو نیست و کمی قابل اعتماده ولی در کل به قول شما کلا باید کل کل و اینجور چیزا رو باید فراموش کنید. آروم برید و آروم بیاید.
0
2
Orin 1401/8/20
مرسی از اینکه انقدر با احساس نظرتون رو گفتید و صادقانه هم گفتی 🤭😂😘
0
0
88Aziz 1401/8/7
آقا شما هم تجربه تون رو گفتید هم خیلی ریز طنز جذابی هم بیان کردید. ☺️
0
1
T33 1401/6/15
با سلام عرض ادب و احترام به کارکنان سایت باما و دوستان گرامی میتوانید یک فیات سیه نا بخرید یکی از فامیلامون داره فوق العاده ازش راضی هست میگفت چرخ اینو با این عوض نمیکنم من نخواستم مقایسه کنم توی این شرایط از مجبوری طرف میرود تیبا خریداری میکنه که توش پول باشه که اینم حرف دلال هست ولی میتوانید فیات را روش حساب باز کنی چون حداقل طراح و ایمنی این مدل مشخص هست تیبا طراح و ایمنی واسه خودروی ملی مشخص نیست و همیشه اولویت اصلی کیفیت ایمنی برند اصالت و رگ ریشه دار باشه البته قدیما میگفتند فیات روسی الان میگن فیات ایتالیایی و این مدل فیات در بازارهای مختلف راه پیدا کرده و فیات در زمان خودش 2 کیسه هوا داشت ولی اون زمان حتی زانتیا و خانواده پژو پراید نبود جز بهترین ها بود بعضی از خودروهای با کیفیت رو با سنگ زدند و در خودروهای رنج 250 مانند مزدا 323 _ پژو 504 و رنو 21 و پژو 205 پدربزرگ 207 و پدر 206 و اوپل وکترا و آسترا و دوو سیلو و فیات سیه نا و رنو سیناد که اون زمان هم رنو مگان وارداتی نیامده بود و موتور مشترک با ال 90 و مگان 1600 دنده ای محصول کیش خودرو اولین خودروی ملی بود و جاش واقعا خالی هست خودروی شاسی مستقل و کیت بدنه محکمی داشت میتوانید بخرید خیلی شرافت داره به این خودروهای داخلی آپشن دار رو میخوای چیکار ولی موتوری که 5000 باشه ولی بی کیفیت و نا ایمن باشه به درد نمیخوره وقتی 1000 سی سی باشه همه چیز تکمیل باشه با قیمت مناسب ارزش
خرید بالاست متاسفانه فقط به حجم موتور و آپشن نگاه میکنیم و هزار تا آپشن داشته باشه به درد نمیخوره سالی یکبار ازش استفاده میشه نظر شخصی من این چند خودرو حیف باشه نیستند و تولید نمی شوند 323 مزدا بخوای کیفیت ساخت واقعا خارق العاده و سیلو هم صندلی های نرم و به درد آسایش و آرامش هست وقتی سوار بشوید خسته نمیشوید و دوست دارید تا قاره آمریکا سفر کنید و فیات هم در خریدش شک نکنید که یک روزی خاطره میشه براتون که بعدا نوه دار بشوید با خودتان میگید این ماشینم بود یادش بخیر که دورانی داشتم البته خودم متولد 1380 هستم این حرف رو پدربزرگم میزد که یک خودروی با نام و نشان بخرید و دو تا خودروی پیرمرد فرانسوی که خیلی کم استحلاک هستند به نام رنو 21 و پژو504 یکی از کم استحلاک ترین خودرو بود که دیدم مخصوصا اول رنو 21 همیشه میگن رنو بهتر از پژویی که واشر میزند رنو در جایگاه خودش بهتر است از نظر من رنو با رنج زیر یک میلیارد تومان به مراتب بهتر از سایر رقبا هست چینی ها خواب رنو رو از لحاظ کیفیت و سواری نمیبینند فقط آپشن های بیهوده دارند و اوپل هم خوبه اونا هم بهشون میگن پیرمرد نازی ها و ژرمن های آلمانی بین آسترا و وکترا بازم آسترا رو ترجیح میدم چون اسمش در بازار نسبت به وکترا شناخته شده تر و جا افتاده تر هست و کمی از لحاظ لوازم و میکانیک و بازار بهتر از وکترا هست و آسترا داشتیم به اقوام فروختیم که انژکتور بود مدل1994 بود توسط شرکت ملبا که نمایندگی رسمی اوپل بود و بعد به توان خودرو جی و بعد به ساپرا موتور واگذار کرد و رنو سیناد خودروی ساخت ایران بود برای اولین بار البته سمند نبود میتوانید تحقیق کنید در گوگل سرچ کنید سیر تا پیاز رو توضیح میده خودرویی که میتوانست جا بی افته مانند چری ویانا که تنها نمایندگی آقای بیضایی هست که از سال 88 که کد 5100 چری توس خراسان و دو مدل تولید شد تیپ 1 سال 87-88 وارداتی بود با موتوری 1600 و تیپ 2 در سال 89-90 با موتور 1500 عرضه شد که خیابان پیامبر اعظم مقابل کوچه پیامبر اعظم 22 هم خدمات و هم تعمیرگاه رو ایشان دارند در محدوده و خود اطراف شهر مشهد که نزدیک باشه هزینه بازدید رایگان و برخی تعمیرات کمتر حساب میکنه هست مثلا عوض کردن لنت و شمع و باطری و کارهای جزیی در درب منزل و اگر شهرستان هستید میتوانید سفارش دهید با پیک میارند صندوقش هم مثل زانتیا باز میشه و ضبط ماشین دوتا سی دی میخوره با تشکر از زحمات سایت باما مانا باشید
پاسخ
0
1
0