یکی از مهم‌ترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید در سال 1388، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلت‌فرم مشترکی شکل گرفته‌اند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمن‌تر به نظر می‌رسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سال‌های نخست عرضه‌اش، چهار تیپ مختلف داشت؛ تیپ SL بدون ایربگ، تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ EX با دو ایربگ و نهایتا تیپ SX که برخلاف سه تیپ دیگرT به تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی مجهز است. از سال 1396 به بعد نیز فقط تیپ SX تیبا قابل خریداری بود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • بهبود ایمنی نسبت به پراید
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ساخت
    • فضای کابین
    • عایق‌بندی کابین
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1395
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1395
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ آلومینیومی:سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

119 دیدگاه

BARDIYA123(18 روز پیش)

با سلام و عرض ادب از سایت باما و دوستان محترم بنده یکی از بستگان نزدیک قبلا یک اوپل کورسا 1994 داشت که تصادف کرد که حوصله خرج کردن رو نداشت فقط از قسمت موتور و گیربکس سالم بودند بقیه ضایعات فروخته شد از دوستان و سایت باما یک مشاوره ازتون بگیرم اینکه بین ساینا و تیبا و کوییک کدام بهتر است ؟ بعد اون طرف میخواد موتور و گیربکس اوپل رو بزار توی یکی از این سه تا ماشینها میخوام بدونم بخوام از نمایندگی خودرو سفارش بدم آیا قبول میکنند گیربکس و موتور اوپل روی یکی از این سه تا ماشین نصب کنند ساینا یا تیبا یا کوییک کدام بهتر است ؟ خودم شخصا یکی از اینها رو میخوام موندم کدام رو انتخاب کنم تا بودجه 180 میلیون کدام برتری و راحتی خودرو بهتر است ترجیحا ماشین سرعتی لازم ندارم ماشین برای داخل شهر که همه چیز اوکی باشه در ضمن پرسنل های سایت باما بخوام با شما مشورت کنم با چه شماره چه طوری تماس بگیرم در قزوین هم فعالیت دارید یا فقط در مشهد و تهران فعال هستید میخوام حصوری بیام لطفا آدرس رو به من بدهید یا چه برنامه ای و وب سایت تخصص مخصوص باما کدام صفحه برم؟ لطفا راهنمایی کنید پیش پرداخت مهم نیست فقط با اقساط بلند مدت مناسب با ماهی یکی دو میلیون

مرتضی هستم! (16 روز پیش)

بردیاجان ارادت. موتور جزو ارکان اصلی خودروهاست و تغییر دادنشون بدون مجوز ناجا، غیرقانونیه. برای کسب مجوز هم باید خودرو رو به مراکز تعویض پلاک ببرید و اونجا تاییدیه تعویض موتور رو بگیرید. این تاییدیه زمانی برای شما صادر میشه که ایراد فنی خودرو، قابل برطرف شدن نباشه. بنابراین برای خودروی سالم، تغییر موتور رو به هیچ وجه نمیتونید (از مسیر قانونی)، انجام بدید! حتی در صورت گرفتن تاییدیه تعویض، باز هم هر موتوری رو نمیتونید تویه ماشین نصب کنید و دوباره یکسری محدودیت هایی هست که بنده اطلاعی ندارم از جزییاتشون.

DF5 (2 روز پیش)

سلام بردیاجان اگر ظاهری میخوای ساینا بگیر اگر ساده میخوای و ظاهر برات مهم نیست تیبا بگیر نکات مثبت و منفی ساینا و تیبا رو بهت میگم که بدونی کدوم رو انتخاب کنی که بعداً پشیمان نشی برادر نکات مثبت ساینا اینکه چهره جدید مصرف سوخت پایین کلاس بالاتر رانندگی بهتر تقریبا از تیبا یکم نرم تر است که بعداً متوجه میشید به روز تر و اقتصادی تر هم است بازار عالی فراوانی قطعات یدکی و پر سود مطمئن نکات منفی اینکه اگر ضربه یا از جلو یا از پشت بخوره کلا باید ماشین جمع بشه یعنی اینکه سپر و چراغ ها و چیزهای دیگر به سختی باید عوض بشه و یکم زمان بر است بی کیفیت کم قدرت سر و صدا و برای 2الی 5 سال خوبه بعد از آن باید یا بزاری کنار یا بفروشی اگر توان مالی خوبی داری برو یکم روش بزار رنو مگان یا ماکسیما یا زانتیا یا پائرول یا هیوندا آوانته یا مزدا323 یا کیا ریو یا 206 یا ال90 بخر تیبا و ساینا یکی هست از لحاظ قدرت و کیفیت و تقریبا قیمت قطعات باهم برابر هستند البته یک مقدار ساینا گرونتر است

mehdi1399(291 روز پیش)

من سال 94 این فرغون رو صفر کیلومتر گرفتم از نمایندگی سایپا که اونقد اذیت کرد مجبور شدم بفروشم. گیربکس ایرادای مختلف داشت . سنسورهای بنزین و میل سوپاپ ایراد پیدا کردن بعد مدتی. مصرف بنزین بالا. صدای زیاد موتور داخل کابین . سفت بودن پدال کلاچ طوریکه برای پای چپم کارم به دکتر ارتوپدی کشید. افت شدید قدرت موتور بعد روشن کردن کولر. کیفیت پایین رنگ بدنه . اگه سلامتی تون رو دوست دارید سراغ محصولات سایپا نرید.

1365Mohammad (277 روز پیش)

تیبا بهترین خودروی ایرانی در رنج قیمت خودشه.تیبا یک اشکال داره اونم صدای موتور که در80درصدخودروهای ایرانی وجود داره.واونم تاحدی بانمد کاپوت جلو حل میشه

Khmh (25 روز پیش)

فکر کنم ماشین شما خراب بوده

Zhyna(42 روز پیش)

سلام دوستان عزیز من تیبا یک فروش فوق العاده برنده شدم ایا احتمال داره زود تراز سه ماه تحویل بدن؟

Umnaby (37 روز پیش)

بله واسه ما هم سه ماهه بود ولی سه هفته ای تحویل دادن

ssfree (32 روز پیش)

من 97 یه ساینا سفارش دادم سه ماهه کشیده شد به 9 ماه

bahmanatayi(67 روز پیش)

سلام دوستان عزیز من یک تیبا یک مدل 91دارم ازش راضیم هم مصرفش هم کم خرجی موتور ماشین عالیه نسبت به پراید و از پژو سمند بهتره . چون موتورش بی آب بمونه واشر نمی زنه خدایش راضیم ،🗾⁦🎚️⁩

Bfjfjtvleeyhur (52 روز پیش)

سلام دوست عزیز بله حق باشماست بنده هم یدونه هاچبک ۹۴ دارم خیلی ازش راضیم اصلا تو واشر زدن مثل پژو نیست جنس قطعات موتورش همش از چدن هست مثل پراید. قدرت موتور .پرتاب باد کولر،بخاری واقعا عالیه کم استهلاک و نسبت به رقبا واقعا شتاب گیری عالیه داره ولی مدل های امروزی واقعا جنس قطعاتش بدرد نخور هستش

Farahani(56 روز پیش)

سلام .من یه تیبا صندوق دار مدل ۹۹ خریدم صفر ...میتونم بگم که این ماشین فوق العاده است برای جاده کفی و راحت راه میره و نسبت به قیمتش و امکاناتش برای کفی من راحت بودم و اذیت نکرد ...ولی برای داخل شهر اصلا جون نداره و احساس تکون نخوردن ماشین پشت ترافیک و یا بزور راه رفتنش یه ایراده ..ولی کولرش عالی است و کم نمیاره ..هرچند پخش بادش اصلا مناسب نیست ..ماشینی است که دردسر کمی دارد و اگر روغن و اب رادیاتور کنترل بشه راه میره ..جمع بندی برای کسی که توی مسافت اتوبانی میخواد مصرف کنه عالیه ... ولی برای داخل شهر کلاچش و شتاب اولیه ان باعث نارحتی میشه ...

Alirezak004(195 روز پیش)

سلام من یه دونه سمند ۸۸ دارم تیبا بخرم یا خرج سمند کنم ؟

Ilia98 (194 روز پیش)

به نظر من اگه سمندت تمیزه، نگهش دار. در هر صورت از پشت سمند، پشت تیبا ننشین!!

AAAAAAX (109 روز پیش)

تیبا بهتره بنظرم. سمند این قدر خرج داره که پیرت میکنه

Ehsanabedi13841384 (57 روز پیش)

سمند از نظرم

ALIyerEdon(87 روز پیش)

سلام من پراید صفر مدل 99 خریدم مهر ماه سال 99 الانم سال 1400 اردیبهشت ماه هست رفتم یه تیبا 96 کارکرد 70.000 سوار شدم برای مقایسه تیبا واقعا از پراید بهتره و کلا کیفیت ساختش خیلی بالاتره وقتی سوارش میشید و رانندگی میکنید میفهمید پراید بدنش از صفری شل و وله و صدا میده و رانندگیش لش و کند هست انگار بزور خودش رو میکشه ولی تیبا روون و قدرتیه پراید عایق نداره و از بیرون صدا میاد تو ولی تیبا عایقش عالیه صدا زیاد داخل نمیاد و همین موضوع باعث میشه صدای موتور بیشتر شنیده شه ولی چون موتور قویتر هست و سریع شتاب میگیره نیازی نیست زیاد گاز بدید و صداش کمتر از پراید میشه. یعنی کم گاز برید صداش کمه در کل صدای موتورش و دید داشبوردش در حد ام وی ام X33 هست دید داشبورد تیبا خیلی بهتر از پرایده و با کلاستره پراید از صفری صدای دست انداز رو نشون میده ولی تیبا اصلا صدا نداشت مدل 96 کارکرد 70.000 تو دست انداز. کلا بدنش خیلی محکمه دو تا ایراد تیبا داره که منجر به انصراف از خرید میشه و درمان هم نداره.... تو طراحی گند زدن اخرش فهمیدن نتونستن درستش کنن : 1. عقب که میشینید سرتون رو باید کج نگه دارید سقفش تخم مرغیه و کلا قابل نشستن نیست برای من که 175 قدم هست. پراید ولی خیلی راحته تو این مورد سر بازم با سقف فاصله زیادی داره صندلی پرایدم لبه نداره راحته. تیبا هم شاید لبه نداشته باشه توجه نکردم 2. صدای کولرش از این فن حلزونی ها میاد علاوه بر صدای باد و میشه شبیه صدای جارو برقی. ولی پراید فقط صدای باد کولر میاد. اصلا قابل تحمل نیست طولانی مدت انگار جارو برقی روشنه پراید این دو ایراد رو نداره و قابل استفادست ولی تیبا خیلی بهتر از پرایده ولی این دو ایراد نابودش کرده

علی کرمعلی(824 روز پیش)

باسلام وعرض ادب،بنده چهارساله یه تیبا۲دارم خیلی هم ازش راضی هستم صدوشصت وپنج هزارهم کارکرده متاسفانه بدشانسی اوردم وتصادف وحشتناکی کردم باهاش یه پژو۴۰۵ باسرعت صدوچهل کیلومترسرعت ازسمت راننده درحالی که گردش به چپ کردم باهام برخوردکرد فکرمیکنم اگه تیبا نبود حتی سمندبود حتما ازبین میرفتم ولی خدا روشکر حتی کوچکترین اسیبی ندیدم من موتور رو ریمپ وتیون کردم خیلی شتابش بالا رفته حتی با پژوپارس کورس گذاشتم نتونسته موفق بشه که ازم جلوبزنه درکل ماشینم حیف شد الان همون حالت تصادفی میخوام بفروشم یه صفربگیرم دوباره

Ali_Azizifar (819 روز پیش)

چرا جو الکی میدی کجا تیبا ۲ از پژو پارس شتاب گیری و سرعت ثانویه قوی داره ۱۰۸ اسب بخار کجا ۸۷کجا ؟! دیگه همه چی معلومه دیگه نیازی به حرف اضافه نیست

مانی (799 روز پیش)

تیبا 87 اسب بخار کجا پژو 108 اسب بخاری کجا؟؟؟ تیبا بدنش از سمند قویتره 😅😅😅😅 پس چرا تیبا 50 میلیونه ولی سمند 100 میلیون پژو 120 میلیون؟؟؟

mani123 (259 روز پیش)

شما با سرعت 140 کیلومتر تصادف کردین اون وقت هیچی تون نشد خنده داره

saeed84311 (144 روز پیش)

داداش پژوپارس رو باهاش مقایسه نکن چون به گرد پارسم نمی‌رسی ضمنأ آگه 140 تا سرعت داشتی چطوری گردش به چپ کردی دوم اینکه اگه با اون سرعت یکی بهت بزنه باید با خاک انداز از جاده جمعش کنن

Bayanii(174 روز پیش)

سلام من قبلاً ۱۱۱ داشتم سه ساله که تیبا صندوقدار گرفتم تیبا نسبت به ۱۱۱ هم شتابش و قدرتش نرمتر بودن فرمون و کلاچ و نرم جا رفتن دنده ونرمی رانندگی و جادار بودن داخل خودرو راحتی سه سرنشین عقب کولرش و امنیتش واز همه نظر از پراید و ۱۱۱ بهتره حتی اگر بگم بسیار بسیار کم خرج تر هم هست از ۱۱۱شاید باور نکنید من چهار تا از رفیقام هم ۱۱۱ داشتن فروختتن تیبا خریدن

Morvared(847 روز پیش)

سلام من از ماشین داخلی اکثرشو سوار شدم و داشتم .مردم جایگاه تیبا پراید رود یک حد میدونند که بطورکل اشتباهه اگه راننده خوبی باشی دردوسه کیلومتر به تیبا سوارشوید متوجه خواهید شد که ازنظر قدرت شتاب وسرعت حتی میتونه با ماشینهای مثل پژو وریو در سرعت پیشی بگیره. من خودم الان مدل 95 دارم وبا هر ماشین داخلی حاظرم کورس بزارم شاید یکی دو مدل بتوانند ازش رد شوند ولی اکثر ماشینها رو یا پشت سرمیزاره برابر مخصوصادرسربالایی ها تیبا خودرو کم خرجی هست اگر به موقع روغن و موارد نگهداری اولیه رو درست انجام دهید شاید بجز تعویض لنت وروغن فیلترخرج زیادی نداشته باشه بعضی از دوستان میان ازگیربکس جارفتن دنده ایراد میگیرند تعویض دنده خودش مهارت میخواد ازلحاظ صدا وعایق بندی مشکل دارد که براحتی میتوان با بازکردن کردن کلیه صندلیها کل کف خودرو را از داخل ایزوگام کنند که نوع حاضری ایزوگام هم موجود است وبعد از آن هیچ گونه صدایی به داخل خودر نخواهد آمد. من خودم همه اینکارها رو کردم و الان اگر داخل خودرو بنشینی با سرعت 180تا هم از صدا خبری ندارد وهزینه این کارهم پائین است .با درود

ع گ (746 روز پیش)

سلام منظور از ایزوگام کفپوش ماشینه یا نه و چقدر هزینه ایزوگامه

Hosseintiba (704 روز پیش)

سلام میشه جایی رو در تهران بابت ایزوگام کف معرفی کنین

Ehsan_cyber (674 روز پیش)

همچین پایین پاینم که نی حدود پانصد تا یک میلیون تومان برای عایق کف ماشین معامله میشه و سرعت صدو هشتاد یکمی تو فشار باید بندازیش منم نسخه فولشو داشتم صندوق دار تا صدو پنجاه البته دوستان مطالب میخونید شما نرید این سرعت من خنگولم پایه دوم دارم باز زیاد این سرعت ها رو نمیرم‌برم هم شب تو خلوتی بزرگ راه صلفی با برادر های راهور میگیرم جهت خنده ولی سرعت تیبا با صندوق بدون ایجاد فشار روی انجین نرم صدو شصت میتونه با یک یا دو نفر جمع بار صدو پنجاه کیلیو نفرات رو به وزن بگیریم میتونه بیادش با کولر روشن درجه دو تست کردمش ولی سر بالایی شیب یکمی تند باشه باید کولر خاموش کنی بره بالا

MAHDIS (255 روز پیش)

مردم فک میکنن بقیه محصولات سایپا مثله پرایده ولی چی بگم

Show More