• مشخصات فنی sedansx
  • مشخصات فنی sedansx

مشخصات فنی تیبا صندوق دار SX بنزینی سال 1388 - 1401

165 دیدگاه
سال
یکی از مهم‌ترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید در سال 1388، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلت‌فرم مشترکی شکل گرفته‌اند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمن‌تر به نظر می‌رسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سال‌های نخست عرضه‌اش،
0%
رانندگی و فنی
0%
طراحی ظاهری
0%
کابین و امکانات
0%
ارزش در مقابل قیمت
0%
کیفیت

نقاط قوت

هزینه نگهداری
بازار دست‌دوم
بهبود ایمنی نسبت به پراید
بهبود امکانات در تیپ پلاس

نقاط ضعف

کیفیت ساخت
فضای کابین
عایق‌بندی کابین
عرضه محدود تیپ پلاس

وضعیت در بازار ایران

سال های موجود

1388 تا 1401

مشخصات فنی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

گیربکس

5 دنده دستی

پیشرانه

4 سیلندر M15

حجم موتور

1.5 لیتر

عملکرد فنی

قدرت

87 اسب‌بخار

گشتاور

128 نیوتن‌متر

شتاب

13 ثانیه

سرعت

170 کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی

6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

نوع بدنه

سدان کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول (X231)

طول

4105 میلی‌متر

عرض

1641 میلی‌متر

ارتفاع

1484 میلی‌متر

فاصله محوری

2410 میلی‌متر

وزن

1000 کیلوگرم

حجم باک

41 لیتر

چرخ جلو

175/70R13

چرخ عقب

175/70R13

سایر ویژگی‌ها

(رینگ آلومینیومی:سفارشی)

سیستم‌‌ کمکی راننده

کروز کنترل

کروز کنترل هوشمند

کنترل ایستایی در سربالایی

کنترل سرعت در سرازیری

کنترل کشش

کنترل پایداری

ضد واژگونی

اتو پارک

حالت رانندگی

سایر ویژگی‌ها

سیستم هشدار دهنده‌

سنسور جلو

سنسور عقب

سنسور باران

سنسور فشار باد تایر

سنسور خواب‌آلودگی راننده

رادار نقطه کور

رادار تغییرلاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

رادار تابلوخوان

سایر ویژگی‌ها

سیستم‌های ترمز

توزیع نیرو ترمز

ترمز ضدقفل

ترمز با نیروی کمکی

ترمز پارک برقی

ترمز اضطراری هوشمند

سایر ویژگی‌ ترمز

ترمز عقب کاسه‌ای

سیستم‌ روشنایی

دی‌لایت

اتولایت

نوربالا اتومات

ارتفاع نور اتومات

چراغ مه‌شکن جلو

چراغ مه‌شکن عقب

چراغ چرخشی

چراغ شور

چراغ جلو

هالوژن

سایر ویژگی‌ روشنایی

فرمان

نیروی کمکی

هیدرولیکی

دکمه‌های کنترلی

حساس به سرعت

پدل شیفتر

گرمکن فرمان

سایر ویژگی‌ فرمان

مالتی مدیا

سیستم صوتی

اسپیکرهای جلو و عقب

مانیتور

نویگیشن

هدآپ

دوربین عقب

دوربین جانبی

دوربین 360

دوربین شب

قابلیت پشتیبانی

USB - CD - MP3

سایر ویژگی‌ مالتی مدیا

ایمنی کابین

مجموع ایربگ‌ها

2

ایربگ راننده

ایربگ زانویی راننده

ایربگ سرنشین جلو

ایربگ زانویی سرنشین جلو

ایربگ پرده‌ای

ایربگ جانبی جلو

ایربگ جانبی عقب

پشت‌سری فعال

سایر ویژگی‌ ایمنی

ریموت کنترل فابریک

رفاهی کابین

ورود بدون کلید

استارت دکمه‌ای

سیستم تهویه

دیجیتال

کول باکس

صندلی‌ راننده

6 حالته دستی

صندلی سرنشین جلو

4 حالته دستی

ویژگی صندلی عقب

گرمکن صندلی

سردکن صندلی

ماساژور صندلی

روکش صندلی

پارچه

ایزوفیکس صندلی

خروجی 12 ولت

صندوق برقی با جک

صندوق پران هوشمند

سایر ویژگی‌ کابین

آینه، شیشه‌ و اتاق

آینه عقب الکتروکرومیک

آینه جانبی تاشو برقی

آینه جانبی با تنظیم برقی

سفارشی

سقف پانوراما

سانروف

سایر ویژگی‌ ظاهری

شیشه بالابر دستی عقب
درصورت مشاهده اطلاعات نادرست ما را در جریان بگذارید.
دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/8/23
سلام دوستان، بین ساینا s و سایناEX و تیبا کدوم یکی در تاریخ فعلی(1402- 1403) به صرفه تر و کم دردسر تر هست؟
پاسخ
0
0
0
Hossein071 1401/7/24
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان . بنده از سال ۹۸ یک عدد تیبا صندوق دار مدل ۹۴ رو دارم تا الان ۹۳ هزار تا باهاش رفتم و می خواستم تجربه استفاده از تیبا رو براتون بنویسم تا برای دوستانی که بودجشون کمه و می خوان تو ماشین های رنج پایین انتخاب کنن تو تصمیمیری بهشون کمک کنه . سال ۹۸ که من این ماشین رو گرفتم ۴۵ میلیون پارس مدل ۹۷ بود هفتاد میلیون یعنی اختلاف قیمتشون ۲۵ میلیون بود اما الان تیبا ۹۴ حدود ۱۴۰ میلیون هست و پارس ۹۷ بیشتر از ۳۰۰ میلیون که این نشون میده اختلاف قیمت های نجومی بین محصولات سایپا و ایرانخودرو به خاطر دلال بازی و شرایط بازار هست نه لزوما کیفیت و مسائل فنی چون واقعا اختلافشون در این حد نیست. بگذریم ... بریم سراغ تیبا. در کل ماشین کم خرجیه ولی به قول دوستان هر چقدر پول بدی آش می خوری اما در حقیقت این طور نیست دویست میلیون پول آش نیست سال ۹۷ با دویست میلیون میشد سانتافه بخری که از این هم بگذریم . فعلا ارزش پولمون همینه و قشر متوسط و پایین جامعه بهتر از اینا نمی تونن سوار بشن . داشتم می گفتم ماشین کم خرجیه و نسبت به روغن حساسه و باید سر موقع عوض بشه این چند سال که من دارم باهاش وارد اب و سیلاب شدم که باعث شد بلبرینگ هاش خراب بشه کلاچش سفته و پای چپم حسابی قوی شده و یک بار هم سیم کلاچ پوکید . موقع دور زدن مقدار چرخش لاستیک ها کمتر از بقیه ماشین هاست که ممکنه فکر کنین شما برای پارک کردن یا دور زدن مشکل دارین که در حقیقت اینطور نیست . نقاط کور زیاد داره از جمله جلو کاپوت و ستون های جلو مزاحم دید هنگام رانندگی هستن . تو جاده سر پیچ ها احساس امنیت نمی کنین و فکر می کنین الانه که چپ بشه ولی خب باید قبل از رسیدن به پیچ از سرعت کم کنین و از کل کل با سایر ماشین ها پرهیز کنید نه فقط با تیبا که با هر ماشینی . کولر و بخاریش هم خوبه ولی تو دور های تند از صداش سر درد می گیری . فضای کابینش از ۴۰۵ و پارس و سمند کمتره ولی از ۲۰۶ بهتره .یه مشکلی هم داره قیافش جوریه که به هر کسی نمیاد بیشتر به آدم های مثبت و ریز نقش و خانم ها میاد . خواه تا خواه وقتی تو تیبا میشینی خیلی مظلوم میشی و مثل ۴۰۵ گنگ نیست واقعا ماشین رو شخصیت افراد تاثیر میذاره من از روزی که تیبا خریدم خیلی آروم تر شدم به خاطر همین می خوام سمند بگیرم که به سن و سال و هیکلم بیاد . وقتی تیبا سوار میشم با وجود این که دوسش دارم حس می کنم خیلی سوسول به نطر میام . در صورتی که تو بقیه ماشین ها حتی پراید همچین حسی ندارم .
پاسخ
3
0
7
Yaschar 1402/10/6
درود بر شما دوست عزیز. حقیقتا عالی فرمودید. بنده قبل از تیبا ، دوو سیلو ، 405 دوهزار و پراید و روآ داشتم ولی حقیقتا هیچ کدوم مثل این حس آخوندی بهم نمیداد. در مورد مسائل فنی میشه گفت تا حدودی مثل پژو نیست و کمی قابل اعتماده ولی در کل به قول شما کلا باید کل کل و اینجور چیزا رو باید فراموش کنید. آروم برید و آروم بیاید.
0
1
Orin 1401/8/20
مرسی از اینکه انقدر با احساس نظرتون رو گفتید و صادقانه هم گفتی 🤭😂😘
0
0
88Aziz 1401/8/7
آقا شما هم تجربه تون رو گفتید هم خیلی ریز طنز جذابی هم بیان کردید. ☺️
0
1
T33 1401/6/15
با سلام عرض ادب و احترام به کارکنان سایت باما و دوستان گرامی میتوانید یک فیات سیه نا بخرید یکی از فامیلامون داره فوق العاده ازش راضی هست می‌گفت چرخ اینو با این عوض نمیکنم من نخواستم مقایسه کنم توی این شرایط از مجبوری طرف میرود تیبا خریداری میکنه که توش پول باشه که اینم حرف دلال هست ولی میتوانید فیات را روش حساب باز کنی چون حداقل طراح و ایمنی این مدل مشخص هست تیبا طراح و ایمنی واسه خودروی ملی مشخص نیست و همیشه اولویت اصلی کیفیت ایمنی برند اصالت و رگ ریشه دار باشه البته قدیما میگفتند فیات روسی الان میگن فیات ایتالیایی و این مدل فیات در بازارهای مختلف راه پیدا کرده و فیات در زمان خودش 2 کیسه هوا داشت ولی اون زمان حتی زانتیا و خانواده پژو پراید نبود جز بهترین ها بود بعضی از خودروهای با کیفیت رو با سنگ زدند و در خودروهای رنج 250 مانند مزدا 323 _ پژو 504 و رنو 21 و پژو 205 پدربزرگ 207 و پدر 206 و اوپل وکترا و آسترا و دوو سیلو و فیات سیه نا و رنو سیناد که اون زمان هم رنو مگان وارداتی نیامده بود و موتور مشترک با ال 90 و مگان 1600 دنده ای محصول کیش خودرو اولین خودروی ملی بود و جاش واقعا خالی هست خودروی شاسی مستقل و کیت بدنه محکمی داشت میتوانید بخرید خیلی شرافت داره به این خودروهای داخلی آپشن دار رو میخوای چیکار ولی موتوری که 5000 باشه ولی بی کیفیت و نا ایمن باشه به درد نمیخوره وقتی 1000 سی سی باشه همه چیز تکمیل باشه با قیمت مناسب ارزش خرید بالاست متاسفانه فقط به حجم موتور و آپشن نگاه می‌کنیم و هزار تا آپشن داشته باشه به درد نمیخوره سالی یکبار ازش استفاده میشه نظر شخصی من این چند خودرو حیف باشه نیستند و تولید نمی شوند 323 مزدا بخوای کیفیت ساخت واقعا خارق العاده و سیلو هم صندلی های نرم و به درد آسایش و آرامش هست وقتی سوار بشوید خسته نمی‌شوید و دوست دارید تا قاره آمریکا سفر کنید و فیات هم در خریدش شک نکنید که یک روزی خاطره میشه براتون که بعدا نوه دار بشوید با خودتان میگید این ماشینم بود یادش بخیر که دورانی داشتم البته خودم متولد 1380 هستم این حرف رو پدربزرگم میزد که یک خودروی با نام و نشان بخرید و دو تا خودروی پیرمرد فرانسوی که خیلی کم استحلاک هستند به نام رنو 21 و پژو504 یکی از کم استحلاک ترین خودرو بود که دیدم مخصوصا اول رنو 21 همیشه میگن رنو بهتر از پژویی که واشر میزند رنو در جایگاه خودش بهتر است از نظر من رنو با رنج زیر یک میلیارد تومان به مراتب بهتر از سایر رقبا هست چینی ها خواب رنو رو از لحاظ کیفیت و سواری نمی‌بینند فقط آپشن های بیهوده دارند و اوپل هم خوبه اونا هم بهشون میگن پیرمرد نازی ها و ژرمن های آلمانی بین آسترا و وکترا بازم آسترا رو ترجیح میدم چون اسمش در بازار نسبت به وکترا شناخته شده تر و جا افتاده تر هست و کمی از لحاظ لوازم و میکانیک و بازار بهتر از وکترا هست و آسترا داشتیم به اقوام فروختیم که انژکتور بود مدل1994 بود توسط شرکت ملبا که نمایندگی رسمی اوپل بود و بعد به توان خودرو جی و بعد به ساپرا موتور واگذار کرد و رنو سیناد خودروی ساخت ایران بود برای اولین بار البته سمند نبود میتوانید تحقیق کنید در گوگل سرچ کنید سیر تا پیاز رو توضیح میده خودرویی که می‌توانست جا بی افته مانند چری ویانا که تنها نمایندگی آقای بیضایی هست که از سال 88 که کد 5100 چری توس خراسان و دو مدل تولید شد تیپ 1 سال 87-88 وارداتی بود با موتوری 1600 و تیپ 2 در سال 89-90 با موتور 1500 عرضه شد که خیابان پیامبر اعظم مقابل کوچه پیامبر اعظم 22 هم خدمات و هم تعمیرگاه رو ایشان دارند در محدوده و خود اطراف شهر مشهد که نزدیک باشه هزینه بازدید رایگان و برخی تعمیرات کمتر حساب میکنه هست مثلا عوض کردن لنت و شمع و باطری و کارهای جزیی در درب منزل و اگر شهرستان هستید میتوانید سفارش دهید با پیک میارند صندوقش هم مثل زانتیا باز میشه و ضبط ماشین دوتا سی دی میخوره با تشکر از زحمات سایت باما مانا باشید
پاسخ
0
1
0
HamidH 1401/5/8
سلام به همه دوستان، بنظرتون کوییک R بهتره یا تیبا صندوق‌دار SX؟ من تازه گواهی نامه گرفتم اولین ماشینم هست که می‌خوام بخرم، زیاد تجربه رانندگی با این دو ماشین رو ندارم فقط در حد چند ده کیلومتر با هردوی این ماشین‌ها رانندگی کردم ولی تفاوت آن‌چنانی حس نکردم، بجز دو مورد، کلاچ کوییک بنظرم نرم تر بود ولی دید تیبا خیلی بهتر از کوییک هست، حالا نظر دوستانی که بیشتر از من تجربه دارن رو می‌خوام بدونم که کدوم‌شون رو انتخاب کنم؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ
1
0
0
Aaa12 1401/5/15
سلام تیبا مسلما بهتره چون خیلی وقته تولید شده و خیلی بهتره از کوییک.چون کوییک دستیگره هاش میشکنن
0
0
Mehrab72 1401/4/15
ارتقایافته پراید
پاسخ
0
0
0