بررسی مشخصات تیبا صندوق دار
بررسی مشخصات تیبا صندوق دار

یکی از مهم‌ترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید در سال 1388، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلت‌فرم مشترکی شکل گرفته‌اند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمن‌تر به نظر می‌رسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سال‌های نخست عرضه‌اش، چهار تیپ مختلف داشت؛ تیپ SL بدون ایربگ، تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ EX با دو ایربگ و نهایتا تیپ SX که برخلاف سه تیپ دیگر، به تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی مجهز است. از سال 1396 به بعد نیز فقط تیپ SX تیبا قابل خریداری بود. اما سایپا از اوایل سال 1400، تیپ جدیدی برای تیبا صندوقدار معرفی کرد که نامش SX پلاس بود اما در بازار به «تیبا آپشنال» معروف شد. در این تیپ جدید، شاهد پنج تغییر ظاهری هستیم: طرح قالپاق‌ها تغییر کرده، زه کرومی به دور جلوپنجره خودرو کشیده شده، سپر تک‌رنگ جلو تبدیل به دو رنگ شده، قاب آینه‌ها طرح کوییک شده و روی درب‌های جلویی نیز برچسب گرافیکی TIBA PLUS اضافه شده است. به لحاظ آپشن نیز سایپا، چندین ویژگی جدید را به تیبا صندوقدار پلاس افزوده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: مانیتور لمسی با دوربین عقب، سنسور عقب، روکش چرم صندلی، کفپوش سه بعدی، شیشه دودی عقب، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و شیشه بالابر برقی عقب.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای تیبا صندوق دار

    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • بهبود ایمنی نسبت به پراید
    • بهبود امکانات در تیپ پلاس
  • معایب تیبا صندوق دار

    • کیفیت ساخت
    • فضای کابین
    • عایق‌بندی کابین
    • عرضه محدود تیپ پلاس

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1388 تا 1395

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1388 تا 1395

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1388 تا 1392

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1388 تا 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ آلومینیومی:سفارشی)

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1399 تا 1400

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X231)
  • طول 4105 میلی‌متر
  • عرض 1641 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2410 میلی‌متر
  • وزن 1000 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 175/70R13
  • چرخ عقب 175/70R13
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ آلومینیومی:سفارشی)

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
161 دیدگاه

Hossein071(108 روز پیش)

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان . بنده از سال ۹۸ یک عدد تیبا صندوق دار مدل ۹۴ رو دارم تا الان ۹۳ هزار تا باهاش رفتم و می خواستم تجربه استفاده از تیبا رو براتون بنویسم تا برای دوستانی که بودجشون کمه و می خوان تو ماشین های رنج پایین انتخاب کنن تو تصمیمیری بهشون کمک کنه . سال ۹۸ که من این ماشین رو گرفتم ۴۵ میلیون پارس مدل ۹۷ بود هفتاد میلیون یعنی اختلاف قیمتشون ۲۵ میلیون بود اما الان تیبا ۹۴ حدود ۱۴۰ میلیون هست و پارس ۹۷ بیشتر از ۳۰۰ میلیون که این نشون میده اختلاف قیمت های نجومی بین محصولات سایپا و ایرانخودرو به خاطر دلال بازی و شرایط بازار هست نه لزوما کیفیت و مسائل فنی چون واقعا اختلافشون در این حد نیست. بگذریم ... بریم سراغ تیبا. در کل ماشین کم خرجیه ولی به قول دوستان هر چقدر پول بدی آش می خوری اما در حقیقت این طور نیست دویست میلیون پول آش نیست سال ۹۷ با دویست میلیون میشد سانتافه بخری که از این هم بگذریم . فعلا ارزش پولمون همینه و قشر متوسط و پایین جامعه بهتر از اینا نمی تونن سوار بشن . داشتم می گفتم ماشین کم خرجیه و نسبت به روغن حساسه و باید سر موقع عوض بشه این چند سال که من دارم باهاش وارد اب و سیلاب شدم که باعث شد بلبرینگ هاش خراب بشه کلاچش سفته و پای چپم حسابی قوی شده و یک بار هم سیم کلاچ پوکید . موقع دور زدن مقدار چرخش لاستیک ها کمتر از بقیه ماشین هاست که ممکنه فکر کنین شما برای پارک کردن یا دور زدن مشکل دارین که در حقیقت اینطور نیست . نقاط کور زیاد داره از جمله جلو کاپوت و ستون های جلو مزاحم دید هنگام رانندگی هستن . تو جاده سر پیچ ها احساس امنیت نمی کنین و فکر می کنین الانه که چپ بشه ولی خب باید قبل از رسیدن به پیچ از سرعت کم کنین و از کل کل با سایر ماشین ها پرهیز کنید نه فقط با تیبا که با هر ماشینی . کولر و بخاریش هم خوبه ولی تو دور های تند از صداش سر درد می گیری . فضای کابینش از ۴۰۵ و پارس و سمند کمتره ولی از ۲۰۶ بهتره .یه مشکلی هم داره قیافش جوریه که به هر کسی نمیاد بیشتر به آدم های مثبت و ریز نقش و خانم ها میاد . خواه تا خواه وقتی تو تیبا میشینی خیلی مظلوم میشی و مثل ۴۰۵ گنگ نیست واقعا ماشین رو شخصیت افراد تاثیر میذاره من از روزی که تیبا خریدم خیلی آروم تر شدم به خاطر همین می خوام سمند بگیرم که به سن و سال و هیکلم بیاد . وقتی تیبا سوار میشم با وجود این که دوسش دارم حس می کنم خیلی سوسول به نطر میام . در صورتی که تو بقیه ماشین ها حتی پراید همچین حسی ندارم .

88Aziz (95 روز پیش)

آقا شما هم تجربه تون رو گفتید هم خیلی ریز طنز جذابی هم بیان کردید. ☺️

Orin (82 روز پیش)

مرسی از اینکه انقدر با احساس نظرتون رو گفتید و صادقانه هم گفتی 🤭😂😘

KAKAPELS(148 روز پیش)

با سلام عرض ادب و احترام به کارکنان سایت باما و دوستان گرامی میتوانید یک فیات سیه نا بخرید یکی از فامیلامون داره فوق العاده ازش راضی هست می‌گفت چرخ اینو با این عوض نمیکنم من نخواستم مقایسه کنم توی این شرایط از مجبوری طرف میرود تیبا خریداری میکنه که توش پول باشه که اینم حرف دلال هست ولی میتوانید فیات را روش حساب باز کنی چون حداقل طراح و ایمنی این مدل مشخص هست تیبا طراح و ایمنی واسه خودروی ملی مشخص نیست و همیشه اولویت اصلی کیفیت ایمنی برند اصالت و رگ ریشه دار باشه البته قدیما میگفتند فیات روسی الان میگن فیات ایتالیایی و این مدل فیات در بازارهای مختلف راه پیدا کرده و فیات در زمان خودش 2 کیسه هوا داشت ولی اون زمان حتی زانتیا و خانواده پژو پراید نبود جز بهترین ها بود بعضی از خودروهای با کیفیت رو با سنگ زدند و در خودروهای رنج 250 مانند مزدا 323 _ پژو 504 و رنو 21 و پژو 205 پدربزرگ 207 و پدر 206 و اوپل وکترا و آسترا و دوو سیلو و فیات سیه نا و رنو سیناد که اون زمان هم رنو مگان وارداتی نیامده بود و موتور مشترک با ال 90 و مگان 1600 دنده ای محصول کیش خودرو اولین خودروی ملی بود و جاش واقعا خالی هست خودروی شاسی مستقل و کیت بدنه محکمی داشت میتوانید بخرید خیلی شرافت داره به این خودروهای داخلی آپشن دار رو میخوای چیکار ولی موتوری که 5000 باشه ولی بی کیفیت و نا ایمن باشه به درد نمیخوره وقتی 1000 سی سی باشه همه چیز تکمیل باشه با قیمت مناسب ارزش خرید بالاست متاسفانه فقط به حجم موتور و آپشن نگاه می‌کنیم و هزار تا آپشن داشته باشه به درد نمیخوره سالی یکبار ازش استفاده میشه نظر شخصی من این چند خودرو حیف باشه نیستند و تولید نمی شوند 323 مزدا بخوای کیفیت ساخت واقعا خارق العاده و سیلو هم صندلی های نرم و به درد آسایش و آرامش هست وقتی سوار بشوید خسته نمی‌شوید و دوست دارید تا قاره آمریکا سفر کنید و فیات هم در خریدش شک نکنید که یک روزی خاطره میشه براتون که بعدا نوه دار بشوید با خودتان میگید این ماشینم بود یادش بخیر که دورانی داشتم البته خودم متولد 1380 هستم این حرف رو پدربزرگم میزد که یک خودروی با نام و نشان بخرید و دو تا خودروی پیرمرد فرانسوی که خیلی کم استحلاک هستند به نام رنو 21 و پژو504 یکی از کم استحلاک ترین خودرو بود که دیدم مخصوصا اول رنو 21 همیشه میگن رنو بهتر از پژویی که واشر میزند رنو در جایگاه خودش بهتر است از نظر من رنو با رنج زیر یک میلیارد تومان به مراتب بهتر از سایر رقبا هست چینی ها خواب رنو رو از لحاظ کیفیت و سواری نمی‌بینند فقط آپشن های بیهوده دارند و اوپل هم خوبه اونا هم بهشون میگن پیرمرد نازی ها و ژرمن های آلمانی بین آسترا و وکترا بازم آسترا رو ترجیح میدم چون اسمش در بازار نسبت به وکترا شناخته شده تر و جا افتاده تر هست و کمی از لحاظ لوازم و میکانیک و بازار بهتر از وکترا هست و آسترا داشتیم به اقوام فروختیم که انژکتور بود مدل1994 بود توسط شرکت ملبا که نمایندگی رسمی اوپل بود و بعد به توان خودرو جی و بعد به ساپرا موتور واگذار کرد و رنو سیناد خودروی ساخت ایران بود برای اولین بار البته سمند نبود میتوانید تحقیق کنید در گوگل سرچ کنید سیر تا پیاز رو توضیح میده خودرویی که می‌توانست جا بی افته مانند چری ویانا که تنها نمایندگی آقای بیضایی هست که از سال 88 که کد 5100 چری توس خراسان و دو مدل تولید شد تیپ 1 سال 87-88 وارداتی بود با موتوری 1600 و تیپ 2 در سال 89-90 با موتور 1500 عرضه شد که خیابان پیامبر اعظم مقابل کوچه پیامبر اعظم 22 هم خدمات و هم تعمیرگاه رو ایشان دارند در محدوده و خود اطراف شهر مشهد که نزدیک باشه هزینه بازدید رایگان و برخی تعمیرات کمتر حساب میکنه هست مثلا عوض کردن لنت و شمع و باطری و کارهای جزیی در درب منزل و اگر شهرستان هستید میتوانید سفارش دهید با پیک میارند صندوقش هم مثل زانتیا باز میشه و ضبط ماشین دوتا سی دی میخوره با تشکر از زحمات سایت باما مانا باشید

Hadi1380(214 روز پیش)

سلام و عرض خسته نباشید نسبت به تمامی دوستان ببخشید میخواستم بپرسم ک با ۱۵۰ تومن بهتره یه ۴۰۵ اه مدل ۹۰ تا ۹۲ وردارم یا تیبا یا سمند زیادم سفر برو نیستم فقط گاهیی خیلی کم اگه سفر برم

Bardo1392 (171 روز پیش)

سلام داداش من خودم هاچبک مدل ۹۴ دارم بخدا از اونموقع تا الان فقط آب.روغن،بنزین و چیز های مصرفی شو عوض کردم ...توصیه ام اینکه دنبال ماشین های مثل پژو و امثالش نری کلا..مخصوصا مدل پایینا...چون خرجش پدر آدمو درمیاره...همون تیبائه کارکرده بخری ولی تمیز باشه...بخر اصلا دودل نشو...واسه جاده هم نسبتا میتونی روش حساب وا کنی توصیم اینکه اصلا دنبال صفر نری چون واقعا آشغال به تمام معنا هستش...از ترک شاسی بگیر تا ماهی ۱۵ بار جلوی نمایندگی...همون صندوقدار یا هاچبک بگیر سلیقه ای هستش ولی بنظرن من هاچبک بهتره اگه زیاد با صندوق سرو کار نداشته باشی...امیدوارم به دردت بخوره اطلاعاتم👍

HamidH(186 روز پیش)

سلام به همه دوستان، بنظرتون کوییک R بهتره یا تیبا صندوق‌دار SX؟ من تازه گواهی نامه گرفتم اولین ماشینم هست که می‌خوام بخرم، زیاد تجربه رانندگی با این دو ماشین رو ندارم فقط در حد چند ده کیلومتر با هردوی این ماشین‌ها رانندگی کردم ولی تفاوت آن‌چنانی حس نکردم، بجز دو مورد، کلاچ کوییک بنظرم نرم تر بود ولی دید تیبا خیلی بهتر از کوییک هست، حالا نظر دوستانی که بیشتر از من تجربه دارن رو می‌خوام بدونم که کدوم‌شون رو انتخاب کنم؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

Aaa12 (179 روز پیش)

سلام تیبا مسلما بهتره چون خیلی وقته تولید شده و خیلی بهتره از کوییک.چون کوییک دستیگره هاش میشکنن

Mohammadd123(308 روز پیش)

بنظرتون تیبا صندوق دار بخرم یا ساینا s?

Aaa12 (179 روز پیش)

تیبا صندوق دار بهتره شتابش

Mehrab72(210 روز پیش)

ارتقایافته پراید

mohammad11111(272 روز پیش)

کسی میدونه ایزوفیکس صندلی داره یا نداره؟

Sdmora(310 روز پیش)

سلام دوستان من یک دوو سیلو مدل 81دارم و الان دوساله دارمش تو این دوسال فقت یک دلکو این ماشین عوض کردم راجب قطعات بایذ بگم که قطعات این ماشین در استان هایه خراسان رضوی. تهران ، اصفحان.آذربایجان غربی.کرمان به راحتی پیدا میشه البته باید بگم که اصلا این ماشین نیاز به قطعه نو نداره آخه خراب نمیشه درزمن من یه تعویض روغنی دارم و امروز یک ساینا اس خشک امده بود مغازه روغن موتورش ا لیتر کم داشت و روغن سوزی داشت گیربکسش هم روغن ریزی داشت و واسکازین کم میکرد استارتش هم 8ثانیه نیاز داشت تا کار کنه صاحبش ثانیه ها رو شمرده بود!!! حالا خودتون مقایسه کنید دوو سیلو با موتور امریکایی با بدنه کره جنوبی و یا خرید یک ماشین پلاسیده ایرانی در ضمن الان در اولایل سال 1401 قیمت یک سیلو تمیز 150 تومنه

Hvvbcc(314 روز پیش)

واقعا عالی هستش تیبا صندوق دار

arash00(320 روز پیش)

سلام دوستان من یه سوال دارم لطفا لطفا هرکسی تجربه کرده و اطلاعات کافی داره پاسخ بده ممنون من الان حدود ۹۰ پول دارم تو قرعه کشی سایپا یک ساله همین کوییک و ساینا و تیبا میشه یکساله لطفا کسی که اطلاعات دقیق داره سال دیگه حدودا چقدر باید پول بدی تا ماشین رو بدن و اگر سال دیگه پولت جور نشد همین ۹۰ رو بهت میدن یا به قیمت روز ؟؟ ممنون جواب بدید.

Hvvbcc (314 روز پیش)

درهرصورت شماسودمیکنی این وسط......نترس........

Show More