مقایسه قدرت خرید خودرو بین آلمان و ایران

انتخاب آلمانی‌ها به جای پراید و تیبا چیست؟

22 آذر 1397 09:00

قیمت خودروهای ایرانی چند برابر حقوق سالیانه خانوار است؟ این قیمت در کشور توسعه‌یافته‌ای مثل آلمان چقدر است؟ بر اساس درآمد، معادل پراید و تیبایی که یک آلمانی می‌تواند بخرد چیست؟

با مقایسه درآمد خانوار در ایران و آلمان می‌توان سنجید که قدرت خرید برای پراید می‌تواند معادل یک کیا سید 2018 در آلمان باشد.پاسخ به این سوال، بدون تحقیق گسترده پاسخی قطعی نخواهد بود ولی می‌توان با مقایسه میانگین درآمد سالیانه مردم در کشورهای مختلف به یک درک نسبی از وضعیت رسید.

در اینجا میزان حقوق سالیانه کشورها را با قیمت خودروها در هر کشور مقایسه می‌کنیم و نهایتاً می‌بینیم اگر در ایران قدرت خرید پراید یا تندر 90 را دارید، در دیگر کشورها امکان خرید چه خودروهایی برای شما وجود داشت یا دارد.

بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 95 متوسط حقوق هر خانوار ایرانی حدود 39 میلیون تومان بود. از سوی دیگر سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی (OECD) در سال 2016 متوسط درآمد خانوار آلمانی را پس از کسر مالیات 24 هزار و 200 دلار برآورد کرد. پس اگر در ایران باید درآمد یک سال را کنار بگذاریم تا بتوانیم تیبا بخریم، در شرایط مشابه انتخاب آلمانی‌ها چه خواهد بود؟

معادل قیمت پیشین پراید در آلمان

حالا ببینیم با این معیار چه انتخاب‌هایی برای خرید خودرو در این سه کشور وجود دارد. برای این‌که درک بهتری از این قدرت خرید داشته باشیم ایران را مرجع قرار می‌دهیم و دیگر کشورها را با آن مقایسه می‌کنیم.

به‌عنوان‌مثال در سال 95 قیمت پراید 20 میلیون، تیبا 24 میلیون و تندر 90 اتوماتیک 47 میلیون بود. پس پراید 51 درصد، تیبا 61 درصد و تندر 90 اتوماتیک 120 درصد میانگین درآمد سالیانه خانوار ایرانی بوده است.

در فرانکفورت آلمان قیمت یک هیوندای i20 در سال 2016 حدود 12 هزار دلار بود. قیمت این خودرو 51 درصد درآمد سالیانه خانوار در آن سال است. به عبارتی اگر در ایران قدرت خرید پراید را داشتید، در آلمان با این قدرت خرید می‌توانستید یک هیوندای i30 برای خود انتخاب کنید.

قیمت فورد فیستا در فرانکفورت چیزی حدود 14 هزار دلار است که تقریباً 60 درصد شاخص مذکور است. پس اگر در ایران قدرت خرید تیبا را داشتید، در شرایط مشابه در آلمان فیستا یکی از انتخاب‌های شما بود.

قیمت تویوتا RAV4 نیز در آن دوره چیزی حدود 26 هزار دلار بود که با مقایسه مشابه هم قیمت تندر 90 در ایران بود.

معادل قیمت کنونی پراید در آلمان

درآمد خانوار در سال جاری منتشر نشده است ولی اگر رشد 30 درصدی دستمزد در سال‌های اخیر را به آن اضافه کنیم به 50 میلیون تومان می‌رسد.

قیمت روز پراید حدود 35 میلیون، تیبا حدود 40 میلیون و قیمت تندر 90 پلاس اتوماتیک حدود 110 میلیون است؛ یعنی پراید 70 درصد، تیبا 80 درصد و تندر 90 اتوماتیک 220 درصد درآمد سالیانه است.

درآمد خانوار آلمانی تغییر چندانی نکرده و به 24 هزار دلار در سال رسیده؛ ولی حالا ببینیم در ایران پول چه خودرویی را برای پراید می‌پردازیم.

به‌صورت تخمینی می‌توان گفت برای پراید، پول «مزدا 2 نئو» یا «کیا سید»، برای تیبا پولی معادل «میتسوبیشی لنسر» و برای تندر 90 اتوماتیک پولی معادل «ب‌ام‌و X2» را در آلمان می‌پردازیم.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران