خرید خودروی صفر کیلومتر در بازار ایران با بودجه ای کمتر از 300 تا 350 میلیون تومان ممکن نیست. در این لیست به ارزانترین خودروهای صفر کیلومتر می پردازیم، در عین حال خودروهای کارکرده ای که می توان ارزان تر از "ارزان ترین" خودروی صفر کیلومتر خریداری کرد هم می پردازیم.
خرید خودروی صفر با کمترین بودجه
در شرایط فعلی بازار تمامی خودروهایی که با قیمت کمتر از 400 میلیون تومان در بازار یافت می شوند، محصولات سایپا با پلتفرم X200 هستند. تیبا، ساینا، و کوییک هایی که با امکانات "کمی متفاوت از یکدیگر" خرید و فروش می شوند.
خرید خودروی کارکرده تا 350 میلیون تومان
برند و مدل خودروهای کارکرده موجود در بازار تا قیمت یک میلیارد تومان دائما تکرار می شوند! به همین دلیل ما بررسی خودروهای کارکرده زیر 350 میلیون تومان را بر اساس مدل ها پیش میبریم:
خرید پراید کارکرده
پراید ها در بازار به سه دسته تقسیم می شوند:
- پرایدهای کاربراتوری و کره ای
- پرایدهای انژکتور (از سال 1383)
- پراید های با پلتفرم X100 (از سال 1388)
پراید های کره ای شاید کیفیت ساهت بالاتری داشته باشند اما باید در نظر داشته باشید که علاوه بر احتمال رسیدگی بیشتر به خاطر قدمت آنها، به دلیل کاربراتوری بودن شما اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک ویژه آلودگی هوا (زوج و فرد و طرح اصلی) را به هیچ وجه نخواهید داشت.
در این میان برخی از پراید ها با سیستم سوخت رسانی انژکتور مکانیکی هم تولید شدند (با نوشتار C.L.C بر روی درب آنها). این سری از پرایدها دارای ECU نیستند و دردسر بیشتری نسبت به کاربرات ها و انژکتورها برای مالکان خود ایجاد می کنند.
پراید های انژکتوری با نوشتار GLX برروی دربشان شاید به صرفه ترین و بی دردسر ترین خودروهای بازار باشند. مصرف پایین، قطعات در دسترس و آشنایی تمامی مکانیک ها به این مدل این خودرو را خودروی ایدهآل برای کار و استفاده به عنوان تاکسی تبدیل می کند.
آخرین سری پراید که با نام پراید یورو 4 در بازار شناخته می شود و شما اثری از پنجره لچکی آخر در ستون C (انتهای درب عقب) نمی بینید. این سری برای اولین بار با نام +HP به بازار آمد و تقریبا 3 اسب بخار افزایش توان داشت و پلتفرم آن به زعم سایپا تقویت شده بود! پیچیدگی مکانیکی بیشتر و هزینه های نگهداری بالای آن در کنار قیمت بالا (قابل رقابت با پژو ها و تیبا) از مسائل این خودرو است. اما برای کار و استفاده به عنوان تاکسی احتمالا انتخاب بی دردسری خواهد بود.
از نکاتی که برای خرید پراید باید در نظر داشته باشید این است که به بررسی رنگ بدنه ایفا نکنید، مشکل اصلی پراید ها شکستگی در ناحیه سر شاسی جلو به علت افتادن در دست انداز یا ضربه های ملایم از جلوست. در عین حال به علت سادگی و محدودیت امکانات شما نگران خرابی های برقی و آپشن های خودرو نخواهید بود و در صورت رویت مشکل با هزینه کمی می توان آن را تعمیر کرد.
خرید پژو 405 کارکرده
از دیگر خودروهایی که شاید از قیمت 60 میلیون تومان در بازار پیدا کنید، یار دیرینه مردم ایران پژو 405 است. پژو 405 های زیر 350 میلیون تومان با مشخصات فنی زیر در بازار پیدا می شوند:
- پژو 405 GL با موتور 1600 سی سی 8 سوپاپ (تا سال 1376)
- پژو 405 GLX با موتور 2000 سی سی (تا سال 1378)
- پژو 405 GLX با موتور 1800 سی سی (از سال 1378 تا 1399)
- پژو 405 GLI با موتور 1800 سی سی (تولید شده از سال 1382 به مدت محدود) بدون سیستم تهویه مطبوع
- پژو 405 SLX با موتور 1800 سی سی (سال 1388 و 1389) با تغییرات ظاهری محدود و مشابهت فنی با GLX
- پژو 405 SLX با موتور 1600 TU5 دارای 16 سوپاپ (سال 1389 تا 1400)
در این میان می توان 405 های گاز سوزی که به صورت دستی یا کارخانه ای دوگانه سوز شده اند را هم پیدا کرد که از لحاظ فنی کاملا مشابه نمونه های 1800 سی سی هستند. از طرفی عموم 405 ها خیال شما را بابت تعمیرات و قطعات راحت می کنند و در اکثر شهر های ایران مکانیک های آشنا به پژو پیدا می شوند. از دیگر مزایای پژو 405 با پیشرانه XU7 گشتاور دلپذیر آن در دور موتورهای پایین تر و فضای جادار کابین است که این خودرو را به گزینه ای مناسب برای سفر های خانوادگی تبدیل می کند.
اما به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که پیشرانه پژو 405 1800 سی سی (XU7) با طراحی بوش تَر است، به این معنا که تمامی دیواره سیلندر در تماس با آب بوده و به طبع واشر سرسیلندر این خودرو در معرض پوسیدگی بیشتری قرار دارد. واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 قطعه ای مصرفی به حساب می آید که بسته به شیوه نگه داری و استفاده ممکن است بین 80 تا 150 هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع به قطعات دیگر موتور مانند بوش پیستون ها و سرسیلندر نیز آسیب جدی وارد کند.
خرید سایپایی ها با پلتفرم X200
ساینا، تیبا و کوییک خودروهایی یکسان با ظواهر متفاوت هستند که در سال 1388 کلید تولید آنها خورده شد. در ابتدا سایپا برای این خودروها به پیشرانه 1500 سی سی 16 سوپاپ نصب شده برروی کیا ریو (مونتاژ) چشم دوخته بود که در نهایت با مخافت شرکت کیا - هیوندای در آن سال ها روبرو شد و در نتیجه پیشرانه معروف M15 سایپا خلق شد.
به طور کلی این خانواده سایپا از لحاظ امکانات، قیمت و مخارج (در 3 یا 4 سال اول) یک سر و گردن از پژو 206 تیپ 2 با موتور 1400 سی سی بالا تر است. قطعاتش به راحتی در بازار پیدا می شوند و پیچیدگی مکانیکی کمی دارد. تمامی این مسائل تیبا، کوییک و ساینا را به خودروی شهری مناسبی برای کاربری شخصی یا تاکسی تبدیل میکند.
تمامی خودروهای پلتفرم X200 علاوه بر مسائلی که در تعلیق (BODY ROLL زیاد سر پیش ها) و هندلینگ (کم فرمانی در سرعت های بیش از 70 یا 80 کیلومتر و کمک هیدرولیک خیلی نرم)، از صدای زیاد پیشرانه و گراف های ناکارآمد گشتاور و توان موتور رنج میبرند که درنتیجه لذت سواری خیلی پایینی به راننده منتقل میکند. که صد البته با نصب لاستیک های خارجی، دمپر و فنر های مناسب، رول بار یا استرس بار و تغییر برنامه ریزی نسبت سوخت به هوا هم میتوان خانواده X200 را برای سواری جوان پسند تری آماده کرد.
خرید پژو 206
پژو 206 ها به طور کلی با دو مشخصات فنی 1400 سی سی 8 سوپاپ (تیپ 2 و 3 و معادل SD آنها) و 1600 سی سی 16 سوپاپ (تیپ 4،5 و 6 و معادل SD آنها) در بازار پیدا می شوند. گفتنی است که خرید پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6) دردسرهای به خصوص خود را دارد و ممکن است برای همه توجیح خرید نداشته باشد. اما 206 از سال 1381 تاکنون تنها یکبار در همه تیپ ها دستخوش نغییر فنی شده:
- 206 ها از سال 1381 تا 1391، سیم کشی و سیستم برقی اروپایی و گیربکس با نسبت دنده های ریز تر
- 206 ها از سال 1391 تا 1401، سیم کشی مالتی پلکس و گیربکس مشابه 405 (رانایی)
در اینکه لذت سواری 206 ها تا سال 1391 کاملا متفاوت از نمونه های ایرانیزه بوده و امکان دستکاری و تیونینگ بیشتری دارند شکی نیست، اما باید در نظر داشت که جز پژو 504 افسانه ای، هیچ وقت پژو نماد دوام نبوده! خرید نمونه های با مدل پایین تر نیازمند آشنایی نسبی به تعمیرات و قطعات مشکل دار 206 هاست. مسائل برقی (به خصوص در تیپ 3)، نشتی هیدرولیک، معضل تهویه مطبوع و جلوبندی پر هزینه جزو رایج ترین خرابی هاست.
از سال 1391 و ایرانیزه شدن 206، رانا هم به خیابان ها آمد و از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت کاملا مشابه پژو 206 تیپ 5 (SD V8) بوده. هرکجا بین خرید رانا و 206 با یک قیمت شک داشتید، اگر ظاهر رانا خیلی شما را اذیت نمی کرد، رانا را با شرایط بدنه سالم تر و کارکرد پایین تر را انتخاب کنید.
هنگام خرید 206 در نظر داشته باشید که 206 ها با پیشرانه TU5 علاوه بر توان و سواری بهتر، پیشرانه کم دردسر تری هم دارند. پیشرانه TU3 با حجم 1400 سی سی همانند پیشرانه XU7 به صورت بوش تر بوده و به طور کلی ارزش و توان تقویت و تیونینگ را ندارد.
دیگر پیشنهادهای خرید خودرو با حداقل بودجه
تا اینجا خودروهایی که تیراژ بالا و طرفدار زیادی دارند را مختصرا بررسی کردیم، اما برخی خودروها هستند که شاید نیازمند بازسازی نسبی باشند اما در صورت رسیدگی مناسب می توانند کیفیت و راحتی زیادی در اختیار شما بگذارند:
کیا ریو (مونتاژ): ریو از سال 1385 به محصولات سایپا اضافه شد و در ابتدا رقیبی خانواده پسند تر برای پژو 206 به حساب می آمد. ریو پیشرانه ای نسبتا بی دردسر دارد که هزینه تعمیرات دوره ای پایینی داشته اما برای تعمیرات اساسی موتور به قطعات وارداتی نیاز خواهید داشت و به طبع در مقایسه با پیشارنه ای مثل TU5 بیشتر به خرج می افتید. اما درصورت رسیدگی کامل به کیا ریو می توانید مطمئن باشید که تا 400 هزار کیلومتر شما را همراهی خواهد کرد.
تندر 90: رنو لوگان، تندر 90، ال 90 و در حقیقت داچیا لوگان خودرویی با تیراژ بالا در ایران است. اما به این دلیل که شاید پیدا کردن نمونه های سالم آن با قیمتی کمتر از 400 میلیون خیلی راحت نباشد. تندر 90 به دوام و کم خرجی شهرت دارد، اما درصورت بروز خرابی گیربکس و موتور هزینه ای بیشتر از تمامی پژو ها روی دست شما می گذارد. به صورت کلی خودروی راحتی برای کار و خانواده است ولی امکانات و ظاهر پرطرفداری ندارد. سواری بی دردسری دارد و پیشرانه به خوبی از پس اتاق بر می آید اما هندلینگ خیلی اسپرتی در اختیارتان نمی گذارد.
قیمت انواع خودروها در بازار
برای اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی و خودروهای خارجی بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:
راهنمای خرید خودرو دست دوم
برای اینکه بدانید با بودجههای 100 میلیون تا 500 میلیون تومان، چه خودروهای خوبی میتوان خریداری کرد، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
نویسنده : سیاوش رضایی
منبع : باما