• مشاوره خريد خودرو
  • مشاوره خريد خودرو

بهترین خودروهای 1.5 تا 2.5 میلیاردی

مشاوره خرید خودرو

9 مهر 1402 18:00

خرید خودروی کارکرده با 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان

اگر قصد خرید خودرویی وارداتی در این بازه را دارید انتخاب های خیلی زیادی پیش روی شماست، از سدان بزرگ تا هاچ بک و اسپرت. انتخاب صحیح خودروی مورد نیازتان علاوه بر فراهم کردن آسایش برای شما، از مخارج بیشتر هم جلوگیری خواهد کرد. به عنوان مثال خرید یک خودرو با توان بالا همانقدر که جذاب به نظر می رسد می تواند مخارج تعمیر و نگهداری زیادی هم بر دوش شما بگذارد، اما در بعضی موارد خرید خودروهای با توان پایین تر و وزن بالا هم همین خطر را پیش رو خواهد داشت.

به طور کلی خرید خودروی صفر کیلومتر (حتی چینی) هزینه و وقت کمتری برای تعمیر و نگهداری احتیاج دارد و در حوزه گارانتی با بروز هر مشکل شما متحمل هزینه های سنگین نمیشوید. اما افت قیمت خودروهای چینی بعد از طی کردن حتی 5 هزار کیلومتر رقم بالاییست که بسیاری را از این تصمیم باز میدارد. در نهایت باید اشاره کرد که هرچند پیشرفت چین در خودروسازی غیر قابل انکار است، چینی ها هنوز موفق به بهبود یک شاخص مهم نشده اند: " لذت رانندگی". لذت رانندگی بسیاری از خودروهای اقتصادی ژاپنی از عموم چینی ها بهتر است و همین مساله باعث می شود خریداران بیشتری به خرید خودروی وارداتی کارکرده راهی شوند.

خرید سدان بزرگ با 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان:

خرید نیسان تی نا : اگر به دنبال خرید تینا هستید احتمالا نرمی و راحتی و در عین حال قابل اعتماد بودن خودرو برایتان مهم است. میتوان گفت اگر تینا تمامی سرویس دوره ای اش را حضور پیدا کرده باشد، احتمال بروز خرابی در این خودرو بسیار پایین است. اما سلامت گیربکس CVT و آپشن های این خودرو را حتما چک کنید.

خرید هیوندای سوناتا : در این بازه قیمتی هم می توان سری LF هیوندای سوناتا را خریداری کرد و هم سری YF. هر دو آپشن های قابل قبولی دارند و در سری LF کمی ابزار های کمک به راننده هم حضور پیدا کرده اند. با اینکه موتور سوناتا تنفس طبیعی بوده و بدون فشار زیادی کار می کند، چک کردن سیستم گردش روغن در این خودرو حیاتی بوده و به دلیل نادرست بودن کارکرد بسیاری از سوناتا ها ممکن است یک قطعه تعویضی مهم در 150 هزار کیلومتر از قلم افتاده باشد. در این صورت بروز خرابی هایی مانند آسیب دیدن یاتاقان ها و در ادامه آسیب دیدگی میل لنگ در این پیشرانه حتمی است.

خرید کیا اپتیما : هر دو نسل کیا اپتیما، یعنی TF و JF در این بازه قابل خریداری هستد. برای کسانی که طراحی سوناتا را خواب آور میدانند اپتیما همیشه جایگزین بهتری است. اما این دو خودرو زیر پنل های بدنه شان دقیقا مشابه هم هستند و هنگام خرید به سیستم گردش روغن، همانطور که در بالا گفته شد، باید دقت شود.

خرید پژو 508 : خودرویی با واردات نه چندان انبوه، اما با استعداد بالا برای بازار ایران. 508 در سطح آپشن ها و پیشرانه بالایی به ایران آمد و رقیبی برای اپتیما سوناتا و تالیسمان بود که به دلیل حضور کمرنگ تر از رقبا بازار دست دوم پر رونقی مانند دیگران ندارد. اما با پیشرانه ای مشابه پژو 2008 و قطعات فنی مشابه شما نگرانی ای از لحاظ تامین قطعات فنی نخواهید داشت و می توانید از سواری و فرمان پذیر اسپرت تر این خودرو نسبت به رقبا لذت ببرید.

خرید رنو تالیسمان : بسیاری از هموطنان به دلیل خشکی سواری این ماشین شمشیر بر علیه این خودرو کشیده اند و این جو ایجاد شده بازار این خودرو را کمی تضعیف کرد. اما خشکی سواری این ماشین تنها به دلیل افزایش فرمان پذیری این خودرو بوده و از این بابت حسابی موفق ظاهر شده است. اگر شتاب و فرمان پذیری برایتان مهم است و همچنین می خواهید خودرویی با ادبیات طراحی به روز با سطح آپشن های قابل قبولی داشته باشید از تالیسمان غافل نشوید.

خرید تویوتا کمری : با این بودجه میتوان تویوتا هایی تولید شده در سالیان دورتری را نسبت به هیوندای ها و فرانسوی ها انتخاب کرد. حتی ممکن است کمری GLX ای بدون سانروف نصیبتان شود اما خریداران تویوتا دوست دارند بتوانند مانند یک دوست خوب به ماشینشان اعتماد کنند. البته که با این کارکردهای غیرواقعی بازار ایران خرید تویوتای سالم هم هنر خودش را طلب می کند، اما کمتری می شنویم که موتور یک کمری با بنزین و روغن کم کیفیت خراب شده باشد. پیشرانه 2AR-FE تویوتا به حدی "ضد گلوله" است که یک تیم دریفت در سال 2016 از همین طراحی استفاده کرد تا تویوتا کرولای چهارچرخ محرکی که قهرمان FORMULA D آن سال شد را به قدرت 900 اسب بخار برساند.

خرید هوندا آکورد : هوندا آکرود و تویوتا کمری هر دو از نماد های دوام و قابل اطمینان بودن در دنیای خودرو هستند. اما به دلیل واردات محدود هوندا آکورد به ایران بازار دست دوم این خودرو خیلی ضعیف تر از کمری است. اما در صورتیکه مالک قبلی به سرویس های دوره ای خودرو کمترین اهمیتی داده باشد، خیالتان بابت سلامت فنی این خودرو راحت خواهد بود. دیگر قطعات بدنه این خودرو هم به وفور در کشورهای اطراف یافت می شود!

خرید تویوتا آریون : نمونه قدرتمند تر و پر آگشن تر کمری که در بازارهای بسیاری کمری نام دارد. پیشرانه ی 2GR-FE که برروی لکسوس ها با کد موتور 350 نصب شده و از مظاهر دوام به شمار می رود. در ذهن بسیاری از ما وقتی حرف از سدان خانوادگی برای استفاده روزمره می شود گزینه ای بهتر از تویوتا آریون وجود ندارد.

خرید هیوندای آزرا (گرنجیور) : آزرا با نسل جدیدی که از اوخر 2012 به بازار آمد مدعی ایمنی و آپشن بود. برای خرید آزرا یا گرنجیور باید در خاطر داشته باشید که بعد از 9 سال انتخاب نمونه های لو آپشن امن تر است. عموم خرابی های آزرا در رابطه با آپشن های رنگارنگ این خودرو است که بعد از سالها دیگر رمق کار کردن ندارند. پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری هیوندای هم قدرت شتاب خوبی در اختیارتان می گذارد که شما را همیشه به "تخته" کردن وسوسه می کند، از این رو مالک یا مالکان قبلی هم احتمالا تا جای ممکن با این ماشین ماجراجویی داشته اند و از نظر فنی مستهلک شده اند.

خرید سدان متوسط با 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان:

خرید ب ام و سری 3 (E90) : اگر به دنبال خرید سدان متوسطی هستند که با خرید آن از تمام نکات مکانیکی سر در بیاورید به خرید ب ام و سری سه در این بازه قیمتی حتما فکر کنید. این سری از ب ام و سواری جذاب و اسپرتی دارد و همین مساله باعث می شود که هیچ وقت پا از روی گار بر ندارید. صاحبین پیشین سری سه ها هم با همین موضوع روبرو بودند و در اکثر اوقات به دلیل هزینه زیاد نگهداری این خودرو، در صورت بروز خرابی رسیدگی کافی انجام نشده. در نتیجه انواع روغن ریزی، ایراد برقی و گاها روغن سوزی هم در این مدل ها دیده می شود. 

خرید مرسدس بنز C کلاس (W203 و W204) : خرید بنز پلیسی ای که در مالکیت پلیس نبوده است برای ماشین بازان پیشنهاد می شود. این ماشین 20 سال از عمرش گذشته و نیازمند مالکینی دلسوز و عاشق مرسدس است تا سالهای آخر عمرش را در آرامش سپری کند. قطعات یدکی این مدل کمیاب نیست، اما ارزان هم نیستند. سپردن بنز W203 به هر تعمیرکاری هم پیشنهاد نمی شود، مسائل برقی این خودرو باید با شناخت کافی و حوصله برطرف شود. نسل بعدی این مدل یعنی W204 را با قیمتی نزدیک به سقف این بازه می توان خریداری کرد، اما با کارکرد بالا و اولین سالهای وارد شده به ایران، پیشنهاد ما این است که مدل های پایین این خودرو را با کارشناسی فنی قابل اعتماد خریداری کنید و تا 15 درصد بودجه خرید خودرو را به نوسازی و اورهال این خودرو ها اختصاص دهید. مرسدس بنز خوشنام هم بعد از 15 سال نیاز به تیمار و نگهداری بیشتری خواهد داشت.

خرید کیا سراتو : وقتی درباره کیا سراتو در این بازه قیمتی صحبت می کنیم، منظور مدل های وارداتی آن است. سراتو ها با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی هم استهلاک پایینی دارد هم چابکی قابل قبولی دارد، نمونه های 1.6 لیتری لذت رانندگی کمتری دارد اما شاید مصرف سوخت پایینش شما را راضی کند. درباره آپشن های این خودرو باید گفت که از مدل بدون سانروف و صندلی پارچه با دو ایربگ در بازار موجود است تا 6 ایربگ با کولر دوئال و گرم کن و سردکن صندلی به همراه صندلی چرمی! 

خرید تویوتا پریوس : کم مصرف، کم استهلاک، طراحی ارگونومیک ولی با ظاهری عجیب و پیچیدگی فنی زیاد! خرید پریوس همیشه می تواند امن ترین انتخاب شما باشد، به شرط اینکه از قبل مبدا خرید پک باتری مطمئن را انتخاب کرده باشید و مبلغی برایش کنار گذاشته باشید. پریوس در اکثر دنیا به عنوان بهترین گزینه برای رانندگان تاکسی های اینترنتی شناخته می شود، اما با خواندن نظر تمامی این راننده ها متوجه میشوید که حداکثر بعد از 7 سال باتری های خودرو نیازمند تعویض بوده که مبلغی نزدیک به 1500 دلار هزینه خواهد داشت.

خرید تویوتا کرولا : در این بازه قیمت آخرین نسل تویوتا کرولا وارد شده به ایران قابل خرید است. عموم کورولاهای این سال با صندلی پارچه بدون مانیتور با دو ایربگ و تهویه تک کاناله هستند. نمونه XLI بدون سانروف و چراغ های هالوژن با پیشرانه 1.8 لیتری و نمونه GLI با سانروف و چراغ زنون و پیشرانه 2.0 لیتری توسط ایرتویا به ایران وارد شد. درباره استهلاک پایین و راحتی این خودرو احتیاجی به تعریف نیست اما در نظر داشته باشید که بعد از 8 سال حتی تویوتا هم اگر سرویس های دوره ای به موقع انجام نشده باشد شما را به دردسر میاندازد.

خرید هاچ بک با 1.5 تا 2.5 میلیارد

این هزینه برای خرید هاچ بک شاید غیر منطقی به نظر برسد، اما کم کارکرد ترین و جدیدترین سال تولید متعلق به همین کلاس است. 

خرید هیوندای i20 : هیوندای i20 در ایران در سه نسل و با دو کد موتور ارائه شده است. i20 یک کوچولوی کم مصرف و کم استهلاک است که برای مصرف شهری عالی است. در نمونه 1.6 لیتری وارداتی برای جاده هم کم نمی گذارد و سفر های بی دردسری می توان با این ماشین تجربه کرد. در نمونه مونتاژ اما، هزینه قطعات و قیمت بالای نمونه های سالم و کم کار شاید انتخاب این خودرو را از سر بسیاری بیاندازد، با این وجود به تمامی کسانی که به دنبال خودرویی کم مصرف و شهری هستند پیشنهاد می شود. 


خرید تویوتا یاریس: تویوتا یاریس بعد از سال 2012 به ایران بازگشت و این بار تبدیل به هاچ بکی جذاب و جوان پسند تر شده بود. توان موتور بالاتری داشت و همان سال ها به صورت شرایطی و نقدی با قیمت خوبی از نمایندگی قابل خرید بود. اما با ممنوعیت واردات خودرو این مدل ها از تویوتا تبدیل به طلا شدند. به تدریج قیمت یاریس ها با افزایش دلار و کمبود خودرو بالا رفت تا جایی که دیگر ارزش خرید نداشتند! یاریس ماشین خوب و کم استهلاکی است اما همه دنیا به عنوان یک خودروی اقتصادی یاریس را میشناسند و هیچ وقت مختص قشر برخوردار نیست. یاریس با موتور 1.5 لیتری هزینه نگهداری پایینی دارد اما به دلیل کمتر بودن تیراژ این پیشرانه به خصوص در ایران برای تعمیرات اساسی می بایست بیشتر از مدل های دیگر بودجه کنار بگذارید.

خرید آلفا رومئو میتو : زیبایی دوست داشتنی برای کسانی که به طراحی خودرو و خاص بودن ماشینشان خیلی اهمیت می دهند، حتی اگر به بهای فروش سخت و هزینه زیاد تعمیر نگهداری برایشان تمام شود. میتو نه امکانات زیادی دارد و نه پیشرانه هیجان انگیزی دارد، اما دستپخت ایتالیایی ها در طراحی ظاهری اش از هر رهگذری دلبری خواهد کرد.


خرید خودروی صفر کیلومتر با 700 میلیون تا 1.5 میلیارد

برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این بازه قیمتی کمترین دردسر را خواهید داشت. انتخاب از میان تمامی کلاس های خودرو برایتان ممکن خواهد بود و به جز برند های لوکس اروپایی، از هر برند در این بازه خودرویی پیدا می شود. 

برای خرید خودروی صفر کیلومتر اما، باید گفت در ابتدای بازه قیمتی 700 میلیون تا 1.5 میلیارد گران قیمت ترین ایرانی ها جای می گیرند. حوالی 700 میلیون دقیقا همان جاییست که در صورت آزاد سازی واردات خودروی کارکرده بیشترین انباشت مدل ها را خواهیم داشت و کاهش حباب قیمتی خودروهای داخلی از همین جا آغاز می شود. همین حالا هم برای ایران خودرویی های اتوماتیک رقیبانی در بازار دست دوم وجود دارد که بسیاری از "مصرف کنندگان" را به سمت خود می کشانند.

 *تمامی قیمت ها بر حسب میلیون تومان است.

*با انتخاب اسم خودرو، به صفحه آگهی منتقل می‌شوید.

خرید خودروی کارکرده با 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان

اگر تصمیم به خرید خودروی کارکرده در این بازه قیمتی دارید خبر های خوبی برایتان داریم. خودروهای کارکرده بین 700 تا 1.5 میلیارد تومان در بازار فعلی به مراتب سواری و دوام قابل قبول تری از صفر کیلومتر های بازار دارند. پیشنهاد ما این است:

1- بودجه ی خود را مشخص کنید و 20 درصد آن را کنار بگذارید.

2- خودروی مورد نظرتان با توجه به کلاس خودرو، سطح امکانات رفاهی و انتظارتان از عملکرد فنی و رانندگی خودرو انتخاب کنید.

3- با کارشناسی دقیق فنی، خودرویی را انتخاب کنید که سلامت فنی داشته باشد و در عین حال آپشن های خودرو به خوبی کار کنند.

4- در نظر داشته باشید که رنگ شدگی های جزئی افت قیمت به خصوص خود را دارند اما دلیلی برای انتخاب نکردن خودرو نیستند، اما خودرویی که در ناحیه شاسی ترمیم و رنگ شدگی دارد را نخرید!

5- 20 درصدی را که کنار گذاشته بودید صرف تعویض تمامی موارد مصرفی و ترمیم و بازسازی اجزای فنی خودرو بکنید تا از این روز خودرویتان مانند خودرویی صفر کیلومتر به شما خدمت کند. نمایندگی های برخی از برندها در ایران به خوبی به مراقبت از یک خودروی مسنّ مسلط هستند و خیال شما را راحت می کنند.

  • اگر به دنبال خرید یک سدان فول سایز در این بازه هستید میان نیسان ماکسیما ، تویوتا کمری ، هیوندای سوناتا ، هیوندای آزرا ، نیسان تی‌ینا میتوانید یک انتخاب داشته باشید. 

اگر به دنبال رانندگی پرشتاب، سواری معقول، قطعات ارزان قیمت و استهلاک پایین هستید به خرید نیسان ماکسیما فکر کنید. نمونه های اتوماتیک و دنده ای نیسان ماکسیما در این بازه خود نمایی میکنند اما باید در نظر داشته باشید که: زمان زیادی از تولید این خودرو گذشته و در بررسی فنی دقت زیادی به خرج دهید، ماکسیما خودروی پرشتابی است اما به دلیل وزن زیاد و دیفرانسیل جلو بودن هندلینگ ویژه ای ندارد و مهارت رانندگی شما به در سرعت های بالا به چالش کشیده می شود، مشکلات بدنه در نیسان ماکسیما زیاد است و آفتاب سوختگی و خوردگی های شاسی در این مدل شایع است و در نهایت اگر به دنبال آپشن های زیاد هستید ماکسیما نخرید!

در صورتیکه به دنبال سواری نرم، استهلاک خیلی پایین، امکانات معقول از یک خودرو هستید و از رسیدگی به خودرویتان لذت می برید، خرید تویوتا کمری را در نظر داشته باشید. کمری می تواند شما را تا کره ی ماه همراهی کند و بازگرداند اما با توجه به سال تولید کمری های موجود در این بازه (2006 تا 2009)، بسیاری از صاحبان قبلی شاید چندین بار تا ماه رفته و برگشته باشند پس: به واقعب بودن کیلومتر کارکرد کمری ها دقت کنید، خودروهایی که تاریخچه تعمیرات نزد نمایندگی دارند را در ارجحیت قرار دهید، به دلیل وفور این خودرو در کشورهای همسایه به اصالت خودرو توجه ویژه ای داشته باشید و در نهایت اگر تصمیم دارید هیچ وقت (حتی پس از 500 600 هزار کیلومتر!) تعمیر اساسی موتور یا گیربکس انجام ندهید، کمری کارکرده بین 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان نخرید!

اکر به دنبال آپشن های بالاتر از این سطح قیمتی و تجربه سواری فوق العاده نرم هستید به خرید نیسان تی ینا هم فکر کنید. تی ینا شتاب گیری کاملا مناسبی را با همان گیربکس CVT برایتان ممکن می سازد اما استهلاک اندک در کنار سطح آپشن های بالا در این خودرو حرف اول را می زند. پیش از خرید در نظر داشته باشید قطعات یدکی نه چندان رایج و بازار فروش دست دوم نسبتا ضعیف نیسان تی ینا باعث می شود تا برخی خرید این خودرو را از سر بیرون کنند.

پیشنهاد خرید هیوندای سوناتا و خرید هیوندای آزرا در بازه 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان کار ساده ای نیست. این دو مدل با وجود نزدیکی سال ساختشان به رقبای ژاپنی شان، استهلاک بیشتری از آن ها دارند و انتخای این دو نیازمند زیر پا گذاشتن بازار و بررسی تمامی مدل های فروشی است! اما اگر رسیدگی به خودرویتان برایتان مانعی ندارد و حاضر به تعمیر اساسی موتور و گیربکس هستید، آزرا و سوناتا هردو از بازار خرید و فروش داغی بهره مند هستند،ظاهری قدیمی اما جذاب دارند و قطعات یدکیشان هم کمابیش در همه شهر ها پیدا می شود. در عین حال هر دو سواری قابل قبولی دارند و در افسانه ها آمده است که یک آزرا با پیشرانه سالم و سرحال می تواند پا به پای ماکسیما بر جاده پادشاهی کند.

  • اگر به دنبال خرید سدانی جمع و جور یا خودروی هاچ بک هستید، در بازار امروز یا 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان می توان مدل های : هیوندای i20، مزدا 3 جدید و قدیم، هیوندای اکسنت، کیا سراتو، تویوتا کرولا، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس و رنو اسکالا در دسترس شما هستند.

اگر به دنبال استهلاک پایین، یدکی های در دسترس با قیمت مناسب و خودرویی مناسب سفر هستید، خرید کیا سراتو را در نظر داشته باشید. کیا سراتوهای مونتاژ از مدل 1.6 لیتری دنده ای تا 2.0 لیتری اتوماتیک آپشنال جزو بی حاشیه ترین های این لیست هستند. نمونه های بین سالهای 2009 تا 2012 وارداتی هم با اینکه سال های زیادی از تولیدشان می گذرد اما امکانات بیشتر آنها، مثل سیستم کنترل پایداری و ایربگ های بیشتر، می تواند انتخاب شما برای خرید باشد. در نظر داشته باشید که سراتو مونتاژ با وجود هندلینگ خوبش با حذف سیستم ترمز دیسکی عقب و سیستم کنترل پایداری، به خودرویی ناپایدارتر تبدیل شده که در سرعت های بالا ممکن است خطر ساز شود.

خرید مزدا 3 سالم می تواند تجربه ی جدیدی از یک خودروی بی دردسر را برایتان به دنبال داشته باشد. در ابتدای بازه ی مورد نظر مزدا 3 های قدیمی آماده خرید هستند، خودرویی کم استهلاک با طراحی ساده و دوست داشتنی که با اورهاول کامل می تواند تا مدت ها به خدمت شما در بیاید و سواری کاملا با کیفیتی در اختیارتان بگذارد. در نظر داشته باشید که علاوه بر تفاوت طراحی و برخی امکانات، مزدا 3 قدیمی و جدید در بخش گیربکس یک تفاوت اساسی دارند. مزدا 3 جدید (جدیدتر از قدیمی!) دارای یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است که در کنار آسایش فراوان و کاهش مصرف سوخت نسبت به نمونه 4 دنده در مزدا 3 قدیمی، عملکرد فوق العاده ای هنگام سبقت ها و مانورها برایتان فراهم می سازد. اما نمی توان همه خوبی ها را در کنار همدگیر داشت، همیشه هندلینگ خیلی خوب نرمی سواری را فدای خود می کند، دقیقا همان اتفاقی که برای مزدا 3 می افتد! در عین حال هنگام خرید مزدا 3، سه نکته را در نظر داشته باشید: 1- ضخامت پایین رنگ در مزدا 3 های قدیم و جدید مشکلاتی مثل آفتاب سوختگی را به دنبال دارد. 2-قیمت زیاد قطعات بدنه به معنی این است که هیچ وقت از بیمه بدنه غافل نشوید. 3- بعد از خرید مزدا 3 قدیمی، در نصب دزدگیر، سوییچ مخفی، ردیاب، دوربین، سیم خاردار و هر چه در توان دارد کوتاهی نکنید تا به دلیل نداشتن سیستم ایموبلایزر خودروی خود را در دست سارقین نبینید!

اگر به دنبال خودرویی جمع و جور و راحت در شهر و بعضا در جاده هستید، به خرید هیوندای اکسنت و خرید هیوندای i20 هم فکر کنید. مصرف کم، چالاکی قابل قبول و استهلاک معقول بارزترین نکات این دو خودرو است. اما خرید نمونه های با کارکرد بالا نیازمند هزینه بیشتر برای رسیدگی به خودرو است و ممکن است برخی قسمت های فنی نیازمند تعمیر اساسی باشد. در عین حال خرید این دو مدل برای خانواده های پرجمعیت به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خرید میتسوبیشی لنسر برای کسانی که عادت دارند ماشین خود را دوست داشته باشند و خیلی به فکر خرید و فروش آن نیستند توصیه می شود. خودرویی با کیفیت و کم استهلاک که مدل های 2018 آن ممکن است تا 1.5 میلیارد تومان هم پیدا شوند. در نظر داشته باشید که شاید ظاهر لنسر موجود در ایران با برادر ورزشکارش لنسر اوولوشن مشابهت زیادی داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که با خودرویی 1.8 لیتری تنفس طبیعی با گیربکسی اتوماتیک روبرو هستید که تنها از پس نیازهای شهری و روتین شما بر می آید و نه بیشتر!

اگر در اعتماد کردن مشکل دارید، با خرید تویوتا کرولایی با سابقه تعمیرات شفاف، کارکرد واقعی و مراجعه به نمایندگی و اورهاول اساسی، شرایطی پیش می آید که "اعتماد" برایتان معنی تازه ای پیدا کند! اگر آوازه ی استهلاک کم تویوتا کرولا به گوشتان خورده اما تصمیم دارید بدون اندکی رسیدگی این خودرو را خریداری و استفاده کنید، مطمئنا به مشکل بر خواهید خورد! در نهایت خودروها طراحی های مکانیکی ای هستند ساخته شده از فلز و پلیمر که برای نگهداری آنان شرایط خاصی تعریف شده است، حتی اگر تویوتا کرولا باشند.

در نهایت اگر به دنبال استهلاک پایین، موتور گیربکس هماهنگ و ظاهری تازه تر هستید، به خرید رنو اسکالا و خرید رنو فلوئنس هم فکر کنید. شاید در این بازار خریدار خوبی برایشان پیدا نشود، اما همین مساله باعث شده قیمتی فوق العاده در برابر رقیبان خود داشته باشند. قطعات رنو فلوئنس و اسکالا کمابیش در نمایندگی های نگین خودرو پیدا می شود و در غیر این صورت به علت وفور این مدل ها در ترکیه، نگرانی بابت پیدا کردن قطعه نخواهید داشت. در عین حال ایمنی قابل توجه و طراحی متفاوت این دو مدل، آنها را به هَک بازار خودرو در این بازه قیمتی تبدیل کرده است. در خاطر داشته باشید، اگذ به دنبال خودرویی برای سرمایه گذاری و فروش سریع هستید به هیچ وجه سراغ این دو مدل نروید!

  • اگر به دنبال خرید کراس اور در بازه 700 میلیون تا 1.5 میلیارد هستید، گزینه های پیش روی شما: هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، رنو داستر، رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی خواهد بود.

برای خرید هیوندای توسان و خرید کیا اسپورتیج باید بدانید که تمامی نمونه های موجود در این بازه قیمتی دارای پیشرانه 6 سیلندر مشترک با آزرا و سوناتا هستند. این پیشرانه شاید کم استهلاک ترین پیشرانه موجود در بازار نباشد اما در صورتیکه به خوبی تعمیر و نگهداری شود رانندگی لذت بخشی برای شما فراهم خواهد کرد. امکانات قابل قبول در کنار سیستم تمام چرخ محرک این خودرو را برای مسافرت های بین شهری ایده آل می سازد، اما مسائل دیفرانسیل و مشکلات جدی پیشرانه در این مدل ها کم هم نیستند و بهتر است خودرویی با سابقه نگهداری شفاف و سالم از لحاظ فنی را انتخاب کنید.

اگر دنبال خودرویی شهری با مصرف پایین اما جادار برای مصارف خانواده هستید، خرید رنو کپچر را به شما پیشنهاد می کنیم. احتیاجات کپچر سرویس دوره ای به موقع با لوازم اصلی و بنزین با کیفیت است و در غیر این صورت هزینه های سنگینی را متحمل خواهید شد. این خودرو شتاب چشمگیری ندارد اما در کنار مصرف سوخت پایین اش تندک تنبلی آن قابل بخشش است. از طرفی کپچر خودرویی با طراحی به روز و متفاوت است که امکانات زیادی هم در اختیارتان نمی گذارد و خریداران این خودرو به دنبال ماشین اروپایی کم دردسر و کم مصرف (بی مصرف!) هستند.

اگر به دنبال خودرویی همه جانبه در بازه 700 میلیون تا 1.5 میلیارد هستید، حتما خرید سانگ یانگ تیوولی را در لیست بررسی خود قرار دهید. فضای کافی در برابر ابعاد مناسب شهر، مصرف پایین برابر دینامیک قابل قبول و استهلاک معقول و امکانات کافی خلاصه ی سانگ یانگ تیوولی است. در نظر داشته باشید که با خرید سانگ یانگ تیوولی بیمه بدنه خود را همیشه با سقف خسارت خوبی تمدید کنید که به هیچ وجه قطعات ارزان قیمتی ندارد.

با خرید رنو داستر شما نشان داده اید که کمترین حاشیه را از یک کراس اور می خواهید. داستر از نظر دردسر کم و امکانات محدودش بسیار شبیه به برادر کوچکترش ساندرو است. سادگی طراحی کابین در برابر سواری بی سر و صدا، تسلط مناسب بر جاده و قابل اعتماد بودن خودرو این ماشین را به گزینه مناسب برای کسانی که دیگر حوصله فکر کردن به خودرویشان را ندارد تبدیل می کند. داستر در هر دو نوع دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل قابلیت آفرود زیادی از خود نشان نمی دهد، اما با کمی مراعات شما را به هر کجا که می خواهید خواهد رساند.

  • برای خرید خودرویی با محوریت توانایی های بیرون از جاده (آفرودی) گزینه های: سوزوکی گرند ویتارا، نیسان رونیز، نیسان پیکاپ، آمیکو آسنا و مکث کلوت پیش روی شماست.

برای داشتن خودرویی بی دردسر برای استفاده شهری و بیرون جاده خرید سوزوکی گرند ویتارا به شما پیشنهاد می شود. ویتارا به طور کامل شاسی مستقل نیست اما با مجهز بودن به شبکه ای در زیر بندی خودرو توانسته دو دنیای روی آسفالت و بیرون آسفالت را برای خود بخرد. بر خلاف تصور بسیاری ویتارا به علت وزن کم برابر پیشرانه اش می تواند در بیراهه ها به خوبی از پس خودش بر بیاید. استهلاک پایین ویتارا این امنیت را به شما می دهد که تا جایی که باک بنزین به شما اجازه می دهد از جاده فاصله بگیرید. در غیر این صورت که کسی تا بحال از روی نارضایتی سوزوکی گرند ویتارا را نفروخته است.

اگر تصمیم دارید دنیای آفرود را از پایه و بدون هیچ کمکی تجربه کنید خرید نیسان رونیز و خرید نیسان پیکاپ را به شما پیشنهاد می کنیم. این خانواده از نیسان هم برای حرفه ای ها مناسب است و هم برای تازه وارد ها! برای حرفه ای ها به دلیل سادگی بی مثال فنی و بدنه مناسب است تا هر گونه تغییر لازم را برای این مدل ها ایجاد کنند و بدون دخالت سیستم های الکترونیکی، تنها به لذت عبور از بیراهه ها بپردازند. از طرفی سادگی و قابل اعتماد بودن نیسان رونیز و پیکاپ باعث می شود تازه وارد ها با خیال راحت به افزایش مهارت های خود بپردازند. البته که هیچ ماشینی بی نقص نیست و اولین نقص این خانواده از نیسان سال ساخت دور این مدل هاست. مسائلی که به دلیل استفاده در بیراهه ها برای این مدل ها پیش می آید، از شکستگی پالونی های جلو یا خوردگی اتاق، مسائلی است که اگر به آن رسیدگی نشود خرج حسابی روی دستتان می گذارد. از سرف دیگر نقص در سیستم ایمنی و جای خالی ABS همیشه برای رونیز و پیکاپ احساس می شود.

خرید مکث موتور کلوت شاید کاری پر ریسک به نظر برسد، اما شاید تتنها پیکاپ آفرودی چینی باشد که باز هم می توان با خیال راحت تر به خرید آن فکر کرد. قدرت مناسب پیشرانه و پشتوانه قوی مکث موتور (ماموت خودرو) مساله ایست که شاید شما را کمی برای انتخاب این خودرو دلگر کند. از طرفی با خرید آمیکو آسنا می دانید  که شاید بیشترین توان ممکن را از پیشرانه ای مشابه کلوت دریافت نکرده اید، اما همین مساله باعث استهلاک احتمالی کمتر این خودرو خواهد بود. از طرف دیگر برای بیراهه نوردی همراه داشتن یک سوخت جایگزین شاید اطمینان خاطر بیشتری برایتان ایجاد کند.

خرید خودروی صفر کیلومتر با 350 تا 700 میلیون

برای خرید خودرو با 700 میلیون تومان بهتر است ابتدا تمام نیازهای اصلی تان از خودرو برایتان شفاف بوده و تمرکزتان را برروی پیدا کردن خودرویی بی دردسر بگذارید.

اما شرایط بازار خودرو در حال حاضر به این صورت است که با این مبلغ فوق توانایی خرید خودروی صفر کیلومتر دنده ای را خواهید داشت! به جز کوییک اتوماتیک پلاس که حوالی 400 میلیون قیمت دارد، مدل های اتوماتیک ایران خودرو با اینکه به 700 میلیون تومان نزدیک شده اند گرانتر از این رده قیمتی قرار می گیرند. در این میان شاید گزینه های معدودی از خودروهای صفر اتوماتیک دیگر هم پیدا کنید، اما خودزوهای غالب بازار فعلا با همین اوضاع خرید و فروش می شوند.

خرید خودرو صفر با بودجه 350 تا 700 میلیون تومان
مدل قیمت بررسی خودرو
خرید کوییک اتوماتیک 380 تا 410 بررسی کوییک اتوماتیک
خرید پژو 206 تیپ 2 405 تا 455 بررسی پژو 206 تیپ 2
خرید رانا پلاس 440 تا 470 بررسی رانا پلاس
خرید پژو پارس سال 435 تا 500 بررسی پژو پارس سال
خرید پژو 206 تیپ پانوراما 480 تا 520 بررسی 206 تیپ 3 پانوراما
خرید پژو 207 TU3 520 تا 544 بررسی پژو 207 TU3
خرید شاهین G 520 تا 565 بررسی شاهین G
خرید پژو 207 تیپ 5 515 تا 550 بررسی پژو 207 تیپ 5
خرید سورن پلاس 510 تا 585 بررسی سورن پلاس
خرید پژو پارس LX 560 تا 600 بررسی پژو پارس LX
خرید پژو 207 دنده ای 585 تا 650 بررسی پژو 207 دنده ای
خرید دنا پلاس ساده دنده ای 565 تا 625 بررسی دنا پلاس ساده دنده ای

 *تمامی قیمت ها بر حسب میلیون تومان است.

*با انتخاب اسم خودرو، به صفحه آگهی منتقل می‌شوید.

خرید خودروی کارکرده با 350 تا 700 میلیون تومان

خرید خودروی اتوماتیک با 350 تا 700 میلیون تومان

برای خرید خودروی اتوماتیک کارکرده تا 700 میلیون پیشنهاد ما این است که به سراغ مورد های پر تیراژ تر بروید و هزینه نگهداری پایین تری را بپردازید. خودروهای معرفی شده از میان کم دردسر ترین ها هستند که بازار خرید و فروش نسبتا خوبی هم دارند.

خرید پژو 206 اتوماتیک در برابر کوییک و ساینا اتوماتیک مساله ایست که خریداران زیادی را درگیر خود می کند. باید گفت که پژو سواری با کیفیت تری به شما می دهد. با توجه به اینکه 206 های اتوماتیک همگی متعلق به پیش از سال 1391 هستند، نعمیر اساسی برروی موتور و گیربکس خودروهای با شاسی سالم احتمالا ارزش خواهد داشت.

خرید پژو 207 اتوماتیک کارکرده از 450 تا 700 میلیون تومان ممکن است، اما بهتر است اطلاعات زیر را پیش از خرید داشته باشید:

  • پژو 207 های 1388 تا 1391 همگی با ورژن برق کشی اروپایی و پیش از ایرانیزه شدن بودند، تمامی شرایط آنها مشابه 206 های اتوماتیک است و ارزش بازسازی و تعمیر اساسی را خواهند داشت.
  • پژو 207 های از سال 1396 تا 1400 همگی دارای مونیتور، فرمان جدید و برق کشی مالتی پلکس هستند. این نمونه ها شما را دچار دردسر می کنند و می بایست هزینه بیشتری برای مدل بالاتر آنها بپردازید، اما این مساله هیچ مزیتی برایتان نخواهد داشت.
  • پژو 207 های اتوماتیک 1401 و 1401 عموما از محدوده قیمت این لیست بیرون هستند اما  خرید پژو 207 اتوماتیک MC کارکرده زیر 700 میلیون تومان ممکن است. 207 MC همان برادر غیر محبوب 207 هاست که رنگ سقف و برخی قطعات بدنه قرمز است و از این رو قیمت کمتری دارد،که می توانید با هزینه ای نچندان زیاد قطعات همرنگ بدنه تهیه کنید و برروی سقف کاور همرنگ بکشید. تمامی پژو 207 های پس از سال 1401 مجهز به گیربکس 6 دنده AT بوده و عملکرد به مراتب بهتری نسبت به نمونه های چهار دنده قبلی (AL4) دارند. آمار خرابی در این گیربکس در کیلومترهای پایین بسیار زیاد بوده اما در صورت خرید خودرویی در حوزه گارانتی تمامی هزینه های گیربکس بر دوش کارخانه خواهد بود و گیربکس مجانی تعویض می گردد.

اگر بخواهید دیگر با خرید خودرویی اتوماتیک دیگر ذهنتان درگیر خرابی و تعمیرگاه نباشد، خرید رنو ساندرو و تندر 90 اتوماتیک را به شما پیشنهاد میکنیم. هر دوی این خودروها از یک مشخصات فنی بهره میبرند. باید توجه داشته باشید که در صورت بروز خرابی هزینه های تهیه یدکی از پژو ها بیشتر بوده و به سرویس دوره ای و سلامت فنی ماشین توجه داشته باشید.

گزینه های دیگر اتوماتیک محصولات برلیانس هستند. خرید برلیانس اتوماتیک با مدل های H230 H220 H320 H330 با موتور 1.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک. لازم به ذکر است گیربکس H220 و H230 متفاوت بوده و این دو مدل قطعات یدکی بدنه به شدن کمیاب و گران قیمت تری از برادر بزرگترشان H320 و H330 دارند. با خرید برلیانس اتوماتیک شما احتمالا به دنبال هیجان رانندگی و سرعت و شتاب نیستید و خودرویی با امکانات بیشتر نسبت به ساندرو و سواری راحت روبرو هستید. آمار خرابی برای برلیانس ها به مراتب پایین تر از پژو هاست اما در صورت بروز خرابی هزینه خیلی بیشتری باید پرداخت کنید. 

از دیگر چینی های موجود در رده 350 تا 700 میلیون با گیربکس اتوماتیک، دانگ فنگ H30 CROSS و زوتی آریو 1.6 لیتر اتوماتیک هستند که هر دو از سواری و کیفیت نسبتا مشابهی برخوردارند و آمار خرابی نسبتا قابل قبولی دارند. اما به علت کمتر بودن تیراژ قطعات گرانتری دارند با این تفاوت که دانگ فنگ به علت بهره مندی از پیشرانه TU5 هزینه های نگهداری موتوری خیلی پایین تری نسبت به زوتی دارد.

خرید ام وی ام X22 اتوماتیک هم فکر بدی به نظر نمی آید، آمار خرابی پایین، خدمات پس از فروش قابل قبول (با هزینه نسبتا بالا)، امکانات مناسب و غیره. البته اکیدا پیشنهاد میکنیم که اگر علاقه خاصی به خودروی کراس اور ندارید این مدل را انتخاب نکنید، ایکس 22 اصلا شتاب و دینامیک خوبی در اختیار شما نم گذارد و به جای آن برادر کوتاه قامت ترش، ام وی ام 315 پلاس که می توان گفت دوقلوی ناهمسان ایکس 22 است را انتخاب کنید.

خرید خودروی دنده ای با 350 تا 700 میلیون 

در این رده قیمتی برخی خودروهای همیشه حاضر در میان مانند پژو پارس، پژو 206 و سمند هم قابل خریداری هستند که معرفی مدل ها و مسائل آنها بالا آورده شده است.

اما گزینه هایی که در این بازه به طور اختصاصی خودنمایی می کنند:

  •  تارا دنده ای: پلتفرم جدید ایران خودرو که از امنیت و فضای کابین بهتری نسبت به دنا (پژو 405 فیس لیفت) برخوردار است. باید توجه داشته باشید که قطعات بدنه بی کیفیت تارا تنها دردسر صافکاری برای شما ایجاد میکنند، اما به دلیل طراحی جدید تر شاسی و ستون ها این خودرو از امنیت قابل قبولی برخوردار است.
  • شاهین G : پلتفرم جدید سایپا که از لحاظ ظاهری دل بسیاری از هموطنان را برده است. بدنه قابل قبول تری نسبت به تارا دارد اما فضای اتاق تارا بیشتر است. مشکل اصلی (یا بهتر است بگوییم تنها مشکل) شاهین این است که پیشرانه به شدت نامناسبی برروی آن نصب شده که تنها دلیل رد این گزینه توسط ما است.
  • خانواده سمند با پیشرانه EF7 : از دنا و دنا پلاس گرفته تا سورن و سورن پلاس، همگی در واقع یک خودرو و آن هم سمند EF7 هستند که تغییرات ظاهری و امکانات کمابیش بیشتری به آن اضافه شده است. پیشرانه دنا برروی کاغذ می تواند بهترین پیشرانه در محصولات ایرانی باشد، 1700 سی سی با 16 سوپاپ با تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ ها. اما به دلیل نقایصی که در سیستم گردش روغن این موتور وجود دارد، حساسیت این پیشرانه نسبت به روغن و ناک زدن (اثر بنزین بی کیفیت) بر سلامت و عمر موتور بیشتر است.
  • خرید خانواده تندر 90 همیشه به شما پیشنهاد می شود. سواری قابل قبول، خرابی کم و فضای مناسب! نکته بیشتری درباره تندر 90 با وفا نیست!

رنو تندر 90: رنو لوگان، تندر 90، ال 90 و در حقیقت داچیا لوگان خودرویی با تیراژ بالا در ایران است. اما به این دلیل که شاید پیدا کردن نمونه های سالم آن با قیمتی کمتر از 400 میلیون خیلی راحت نباشد. تندر 90 به دوام و کم خرجی شهرت دارد، اما درصورت بروز خرابی گیربکس و موتور هزینه ای بیشتر از تمامی پژو ها روی دست شما می گذارد. به صورت کلی خودروی راحتی برای کار و خانواده است ولی امکانات و ظاهر پرطرفداری ندارد. سواری بی دردسری دارد و پیشرانه به خوبی از پس اتاق بر می آید اما هندلینگ خیلی اسپرتی در اختیارتان نمی گذارد.

سمند: سمند در سال 1381 بر پایه پژو 405 طراحی و روانه بازار شد. تا سال ها با مشخصات فنی کاملا مشابه 405، یعنی با موتور XU7 روانه بازار می شد و تمامی مزایا و معایب 405 برای مدل های 1800 سی سی سمند هم صادق است. اما سمند EF7 با پیشرانه ای کارآمد تر (بر روی کاغذ) و قیمتی بیشتر نیز در بازار موجود است و در صورت تمایل به خرید سمند با موتور ملی باید در نظر داشته باشید که این موتور علاوه بر پیچیدگی های فنی بیشتر و قطعات و تعمیرات گرانتر، با مشکل کمبود سنسورهای باکیفیت هم روبروست. برای مثال یدکی ماژول روغن این پیشرانه چند سالی است که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و در صورت بروز مشکل روغن کاری کل سیستم به مشکل بر میخورد و هزینه خیلی زیادی روی دستتان می گذارد.

لیفان 620: خودرویی که شاید اگر واردات انبوه تری داشت و با وفور یدکی روبرو بود راه را برای خرید و فروش خیلی از خودروهای داخلی میبست. لیفان 620 در دو تیپ 1600 و 1800 سی سی در بازار موجود است و هر دو پیشرانه از  قدرت و مصرف قابل قبولی در کنار دوام خوبی برخوردارند. اما یدکی های لیفان هم کمابیش به ایران وارد میشوند و این مدل را قابل خرید برای کسانی می کنند که حاضرند زمان کمی بیشتری را برای تعمیر و نگهداری خودرو صرف کنند.

ام وی ام 530: موتور 2000 سی سی، فضای مناسب و امکانات قابل قبول... خوبی های این خودرو همین جا به اتمام می رسد، عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس، قطعات یدکی مشترک با X33 و گران قیمت و ظاهری نچندان چشم نواز هم بزرگترین مسائل این خودروست. اما باید به خاطر داشته باشیم که یک خودروی چینی سالم که تمامی سرویس و تعمیرات آن انجام شده باشد از اکثر داخلی ها دیر تر شما را به دردسر می اندازد.

دوو سیلو: سیلو ها عموما در بازار در نزدیکی قیمت پراید های مدل 91 به بالا قرار می گیرند. باید در نظر داشته باشید که اگر حاضر هستید برای تعمیر و سرویس خودروی خود وقت بیشتری نسبت به پراید صرف کنید، سیلو آسایش و لذت سواری بیشتری برایتان میخرد. از مشکلات رایج سیلو سیستم ترمز و کولر آن است، که برخلاف ترمز آن اگر کولرش به خوبی کار کند زمستان را به کابین می آورد.

ام وی ام 110:  اگر تصمیم خرید ماشینی شهری را دارید و دوست ندارید که پراید باشد حتما به ام وی ام 110 هم فکر کرده اید. بار دیگر باید یاداوری کنیم که اگر تمامی سرویس ها و تعمیرات چینی ها انجام شود، تا مدت بیشتری می توانند بی دردسر به شما خدمت کنند. اما در نظر داشته باشید که سراغ نمونه های 3 سیلندر و اتوماتیک نروید چون ممکن است در سربالایی بام تهران به جای جلو بیشتر به عقب بروید.

خرید خودروی صفر کیلومتر با 350 میلیون

خرید خودروی صفر کیلومتر در بازار ایران با بودجه ای کمتر از 300 تا 350 میلیون تومان ممکن نیست. در این لیست به ارزانترین خودروهای صفر کیلومتر می پردازیم، در عین حال خودروهای کارکرده ای که می توان ارزان تر از "ارزان ترین" خودروی صفر کیلومتر خریداری کرد هم می پردازیم.

خرید خودروی صفر با کمترین بودجه

در شرایط فعلی بازار تمامی خودروهایی که با قیمت کمتر از 400 میلیون تومان در بازار یافت می شوند، محصولات سایپا با پلتفرم X200 هستند. تیبا، ساینا، و کوییک هایی که با امکانات "کمی متفاوت از یکدیگر" خرید و فروش می شوند.

خرید خودرو صفر با بودجه 350 میلیون تومان
مدل قیمت بررسی خودرو
کوییک S 340 تا 360 مشخصات فنی کوییک S
کوییک R دنده ای 328 تا 345 مشخصات فنی کوییک R دنده ای
ساینا S  335 تا 345 مشخصات فنی ساینا S
کوییک دنده ای ساده 320 تا 340 مشخصات فنی کوییک دنده ای
ساینا EX 328 تا 337 مشخصات فنی ساینا EX
تیبا هاچ بک 324 تا 330 مشخصات فنی تیبا هاچ بک
تیبا صندوقدار 318 تا 325 مشخصات فنی تیبا صندوقدار

*قیمت ها بر اساس میلیون تومان است
*با انتخاب اسم خودرو، به صفحه آگهی منتقل می‌شوید.

خرید خودروی کارکرده تا 350 میلیون تومان

برند و مدل خودروهای کارکرده موجود در بازار تا قیمت یک میلیارد تومان دائما تکرار می شوند! به همین دلیل ما بررسی خودروهای کارکرده زیر 350 میلیون تومان را بر اساس مدل‌ها پیش میبریم:

1. خرید پراید کارکرده با بودجه 350 میلیون

برای خرید پراید کارکرده در نظر داشته باشید که پرایدها در بازار به سه دسته تقسیم می شوند:

  • پرایدهای کاربراتوری و کره ای
  • پرایدهای انژکتور (از سال 1383)
  • پراید های با پلتفرم X100 (از سال 1388)

پراید های کره ای شاید کیفیت ساخت بالاتری داشته باشند اما باید در نظر داشته باشید که علاوه بر احتمال رسیدگی بیشتر به خاطر قدمت آنها، به دلیل کاربراتوری بودن شما اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک ویژه آلودگی هوا (زوج و فرد و طرح اصلی) را به هیچ وجه نخواهید داشت. 

در این میان برخی از پراید ها با سیستم سوخت رسانی انژکتور مکانیکی هم تولید شدند (با نوشتار C.L.C بر روی درب آنها). این سری از پرایدها دارای ECU نیستند و دردسر بیشتری نسبت به کاربرات ها و انژکتورها برای مالکان خود ایجاد می کنند.

پرایدهای انژکتوری با نوشتار GLX برروی دربشان شاید به صرفه ترین و بی دردسر ترین خودروهای بازار باشند. مصرف پایین، قطعات در دسترس و آشنایی تمامی مکانیک ها به این مدل این خودرو را خودروی ایده‌آل برای کار و استفاده به عنوان تاکسی تبدیل می کند.

آخرین سری پراید که با نام پراید یورو 4 در بازار شناخته می شود و شما اثری از پنجره لچکی آخر در ستون C (انتهای درب عقب) نمی بینید. این سری برای اولین بار با نام +HP به بازار آمد و تقریبا 3 اسب بخار افزایش توان داشت و پلتفرم آن به زعم سایپا تقویت شده بود! پیچیدگی مکانیکی بیشتر و هزینه های نگهداری بالای آن در کنار قیمت بالا (قابل رقابت با پژو ها و تیبا) از مسائل این خودرو است. اما برای کار و استفاده به عنوان تاکسی احتمالا انتخاب بی دردسری خواهد بود.

از نکاتی که برای خرید پراید باید در نظر داشته باشید این است که به بررسی رنگ بدنه ایفا نکنید، مشکل اصلی پراید ها شکستگی در ناحیه سر شاسی جلو به علت افتادن در دست انداز یا ضربه های ملایم از جلوست. در عین حال به علت سادگی و محدودیت امکانات شما نگران خرابی های برقی و آپشن های خودرو نخواهید بود و در صورت رویت مشکل با هزینه کمی می توان آن را تعمیر کرد.

2. خرید پژو 405 کارکرده با بودجه 350 میلیون

برای خرید پژو 405 کارکرده زیر 350 میلیون تومان، خودروهایی با مشخصات فنی زیر در بازار کشورمان پیدا می‌شوند:

  • پژو 405 GL با موتور 1600 سی سی 8 سوپاپ (تا سال 1376)
  • پژو 405 GLX با موتور 2000 سی سی (تا سال 1378)
  • پژو 405 GLX با موتور 1800 سی سی (از سال 1378 تا 1399)
  • پژو 405 GLI با موتور 1800 سی سی (تولید شده از سال 1382 به مدت محدود) بدون سیستم تهویه مطبوع
  • پژو 405 SLX با موتور 1800 سی سی (سال 1388 و 1389) با تغییرات ظاهری محدود و مشابهت فنی با GLX
  • پژو 405 SLX با موتور 1600 TU5 دارای 16 سوپاپ (سال 1389 تا 1400)

در این میان می توان 405 های گاز سوزی که به صورت دستی یا کارخانه ای دوگانه سوز شده اند را هم پیدا کرد که از لحاظ فنی کاملا مشابه نمونه های 1800 سی سی هستند. از طرفی عموم 405 ها خیال شما را بابت تعمیرات و قطعات راحت می کنند و در اکثر شهر های ایران مکانیک های آشنا به پژو پیدا می شوند. از دیگر مزایای پژو 405 با پیشرانه XU7 گشتاور دلپذیر آن در دور موتورهای پایین تر و فضای جادار کابین است که این خودرو را به گزینه ای مناسب برای سفر های خانوادگی تبدیل می کند.

اما به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که پیشرانه پژو 405 1800 سی سی (XU7) با طراحی بوش تَر است، به این معنا که تمامی دیواره سیلندر در تماس با آب بوده و به طبع واشر سرسیلندر این خودرو در معرض پوسیدگی بیشتری قرار دارد. واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 قطعه ای مصرفی به حساب می آید که بسته به شیوه نگه داری و استفاده ممکن است بین 80 تا 150 هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع به قطعات دیگر موتور مانند بوش پیستون ها و سرسیلندر نیز آسیب جدی وارد کند. 

3. خرید ساینا و کوییک و تیبا کارکرده با بودجه 350 میلیون

برای خرید سایپایی ها با پلتفرم X200 در نظر داشته باشید که ساینا، تیبا و کوییک خودروهایی یکسان با ظواهر متفاوت هستند که در سال 1388 کلید تولید آنها خورده شد. در ابتدا سایپا برای این خودروها به پیشرانه 1500 سی سی 16 سوپاپ نصب شده برروی کیا ریو (مونتاژ) چشم دوخته بود که در نهایت با مخافت شرکت کیا  - هیوندای در آن سال ها روبرو شد و در نتیجه پیشرانه معروف M15 سایپا خلق شد.

به طور کلی این خانواده سایپا از لحاظ امکانات، قیمت و مخارج (در 3 یا 4 سال اول) یک سر و گردن از پژو 206 تیپ 2 با موتور 1400 سی سی بالا تر است. قطعاتش به راحتی در بازار پیدا می شوند و پیچیدگی مکانیکی کمی دارد. تمامی این مسائل تیبا، کوییک و ساینا را به خودروی شهری مناسبی برای کاربری شخصی یا تاکسی تبدیل میکند.

تمامی خودروهای پلتفرم X200 علاوه بر مسائلی که در تعلیق (BODY ROLL زیاد سر پیش ها) و هندلینگ (کم فرمانی در سرعت های بیش از 70 یا 80 کیلومتر و کمک هیدرولیک خیلی نرم)، از صدای زیاد پیشرانه و گراف های ناکارآمد گشتاور و توان موتور رنج میبرند که درنتیجه لذت سواری خیلی پایینی به راننده منتقل میکند. که صد البته با نصب لاستیک های خارجی، دمپر و فنر های مناسب، رول بار یا استرس بار و تغییر برنامه ریزی نسبت سوخت به هوا هم میتوان خانواده X200 را برای سواری جوان پسند تری آماده کرد.

4. خرید پژو 206 کارکرده با بودجه 350 میلیون

هنگام خرید پژو 206 کارکرده باید بدانید که پژو 206 ها به طور کلی با دو مشخصات فنی 1400 سی سی 8 سوپاپ (تیپ 2 و 3 و معادل SD آنها) و 1600 سی سی 16 سوپاپ (تیپ 4،5 و 6 و معادل SD آنها) در بازار پیدا می شوند. گفتنی است که خرید پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6) دردسرهای به خصوص خود را دارد و ممکن است برای همه توجیح خرید نداشته باشد. اما 206 از سال 1381 تاکنون تنها یکبار در همه تیپ ها دستخوش نغییر فنی شده:

  • 206 ها از سال 1381 تا 1391، سیم کشی و سیستم برقی اروپایی و گیربکس با نسبت دنده های ریز تر
  • 206 ها از سال 1391 تا 1401، سیم کشی مالتی پلکس و گیربکس مشابه 405 (رانایی)

در اینکه لذت سواری 206 ها تا سال 1391 کاملا متفاوت از نمونه های ایرانیزه بوده و امکان دستکاری و تیونینگ بیشتری دارند شکی نیست، اما باید در نظر داشت که جز پژو 504 افسانه ای، هیچ وقت پژو نماد دوام نبوده! خرید نمونه های با مدل پایین تر نیازمند آشنایی نسبی به تعمیرات و قطعات مشکل دار 206 هاست. مسائل برقی (به خصوص در تیپ 3)، نشتی هیدرولیک، معضل تهویه مطبوع و جلوبندی پر هزینه جزو رایج ترین خرابی هاست.

از سال 1391 و ایرانیزه شدن 206، رانا هم به خیابان ها آمد و از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت کاملا مشابه پژو 206 تیپ 5 (SD V8) بوده. هرکجا بین خرید رانا و 206 با یک قیمت شک داشتید، اگر ظاهر رانا خیلی شما را اذیت نمی کرد، رانا را با شرایط بدنه سالم تر و کارکرد پایین تر را انتخاب کنید.

هنگام خرید 206 در نظر داشته باشید که 206 ها با پیشرانه TU5 علاوه بر توان و سواری بهتر، پیشرانه کم دردسر تری هم دارند. پیشرانه TU3 با حجم 1400 سی سی همانند پیشرانه XU7 به صورت بوش تر بوده و به طور کلی ارزش و توان تقویت و تیونینگ را ندارد. 

سایر گزینه های خرید خودرو با حداقل بودجه

تا اینجا خودروهایی که تیراژ بالا و طرفدار زیادی دارند را مختصرا بررسی کردیم، اما برخی خودروها هستند که شاید نیازمند بازسازی نسبی باشند اما در صورت رسیدگی مناسب می توانند کیفیت و راحتی زیادی در اختیار شما بگذارند:

کیا ریو (مونتاژ): ریو از سال 1385 به محصولات سایپا اضافه شد و در ابتدا رقیبی خانواده پسند تر برای پژو 206 به حساب می آمد. ریو پیشرانه ای نسبتا بی دردسر دارد که هزینه تعمیرات دوره ای پایینی داشته اما برای تعمیرات اساسی موتور به قطعات وارداتی نیاز خواهید داشت و به طبع در مقایسه با پیشارنه ای مثل TU5 بیشتر به خرج می افتید. اما درصورت رسیدگی کامل به کیا ریو می توانید مطمئن باشید که تا 400 هزار کیلومتر شما را همراهی خواهد کرد.

خرید خودرو بیراهه نوردی با حداقل بودجه

بیراهه نوردان یا آفرود بازان آشنایی کامل به شیوه هزینه کردن برای خودروی خود دارند، رفع پوسیدگی ها، رسیدگی به سیستم تعلیق، شرایط خنک کاری و کارکرد موتور و مسائل دیگری که حتی برای خودروی صفر کیلومتر هم همیشه رصد می شوند. از این رو پیش نهاد دادن خرید جیپ شهباز یا KM به بیراهه نوردان می تواند کاملا انتخاب امنی باشد اما هیچ وقت نمی توان با اطمینان گفت که انتخاب بهتری در برابر خرید و بازسازی یک نیسان پاترول چهار در یا دو در است. جیپ ها به دلیل فاصله محوری کمشان ممکن است نتوانند تمامی قابلیت های تعلیق و انتقال قدرتشان را به نمایش بگذارند، از طرفی پاترول ها هم هیچ وقت مشخص نمی کنند که سیستم هیدرولیک یا کولرشان هنگام بازگشت از سفر سالم است یا خیر! اما به طور کلی خرید پاترولی بدون پوسیدگی میتواند برای بیراهه نوردی تازه کار انتخاب بهتری باشد.

خرید خودروی ژاپنی با 360 میلیون تومان

خرید خودرو ژاپنی قیمت پایین تر از 360 میلیون، شاید غیر منطقی به نظر برسد که خودرویی 30 ساله را خریداری کرد که حتی کلاسیک هم به حساب نمی آید. اما بسیاری از ماشین بازها حاضرند به اندازه یک خودروی صفر کیلومتر هزینه کنند تا فقط هرروز ظاهر یک سیویک نسل پنج را در پارکینگ خود ببینند. حتی در مواردی بازسازی و نگهداری از یک هوندا آکورد یا میتسوبیشی گالانت قدیمی برای کسی که از تعمیرگاه رفتن ترسی ندارد جذاب تر از خرید یک ایرانی ملال آور است. ژاپنی های موجود در بازه صفر تا 350 میلیون تومان سالم ترین خودروهای بازار نیستند اما در بسیاری از موارد لایق عشق ورزیدن هستند!


قیمت انواع خودروها در بازار

برای اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی و خودروهای خارجی بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:

دیدگاه کاربران
Saman1358 1402/5/10
مطلب خوبی بود. مخصوصا جزئیات خودروها و خلاصه و مفید گفتین
پاسخ
0
0
0