قسمت دهم - ستارگان دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی
معرفی برترین خودروهای دنیا
ستارگان دهه دوم قرن بیست و یک
با ورود به هزاره جدید، تغییراتی اساسی در صنعت خودرو ایجاد شد. بحران اقتصادی اواسط دهه اول قرن جدید که به طور کامل چهره صنعت خودرو را دگرگون کرده بود، با تحولات دهه دوم همراه شد. خودروسازان چینی که به تازگی قد برافراشته بودند، رفته رفته در عرصه جهانی نیز مطرح شدند و با خرید سهام برخی خودروسازان بزرگ و مطرح، وارد عرصه جدیدی شدند. اما شاید در این بین دو روند اساسی یعنی تب کراساورها از یک سو و داغ شدن بازار خودروهای الکتریکی از سوی دیگر سبب شدند تا چهرهای کاملاً جدید از دهه جدید را شاهد باشیم. گسترش خودروهای الکتریکی توسط خودروسازان متعددی نظیر تسلا، بامو، آئودی، پورشه، مرسدسبنز، جگوار، شورولت، فورد، رنو و نیسان سبب شده تا در پایان این دهه، بیش از همیشه به جهانی عاری از خودروهای احتراقی نزدیک باشیم.
خودروی استثنایی در دهه 2010: پورشه 918
از اوایل قرن جدید، چهره سوپراسپرتها به تدریج در حال تغییر بود. خودروهایی نظیر مکلارن F1 به دایناسورهایی در حال انقراض شباهت یافتند که به سرعت با روند پر کردن سوپراسپرتها از انبوهی از تکنولوژیهای فضایی کنار گذاشته شد. از اواخر این دهه، تکنولوژیهای توسعه یافته در مسابقاتی نظیر فرمول یک و لمان با تغییراتی به خیابان رسیدند و در سوپراسپرتهای متعددی ظهور یافتند. اما نقطه عطف، ظهور سوپراسپرتهای هیبریدی در ابتدای دهه دوم قرن بیست و یکم بود. سه گانه پورشه 918 اسپایدر – مکلارن
خودروی مردمی در دهه 2010: تویوتا راوفور
اگر امکانش را داشتیم، باید در این لیست به جای یک خودرو، کل کلاس کراساورها را قرار میدادیم. کلاسی که از اواخر دهه نود میلادی رفته رفته توانست به سوددهترین سگمنت بازار بدل شود و به تدریج در دهه اخیر، تمام بازار خودرو را تسخیر کرد. خودروسازان برای عقب نماندن از این قافله به سمت طراحی و ساخت کراساورهای جدید مایل شدند و حتی برخی از آنها تولید و عرضه محصولات جدید به جزء کراساورها را کنار گذاشتند. با این که داغ شدن بازار کراس اورها به مذاق خیلی از علاقمندان خوش نیامده و بازار هاچبکهای شهری، سدانهای سنتی و حتی خودروهای کوپه و کانورتیبل را خراب کرده، اما باید پذیرفت که سلیقه بیشتر مردم به این نوع خودروها گرایش پیدا کرده است. اگر بخواهیم یک نمونه را به عنوان نماد خودرویی مردمی و محبوب مورد اطمینان معرفی کنیم، یکی از گزینههای اصلی تویوتا راوفور
شایسته تقدیر در دهه 2010: تسلا مدل S
شایسته نیست صحبت از دهه دوم قرن بیست و یکم به میان بیاید و از تسلا نام برده نشود. خودروسازی که به لطف سدان اسپرت لوکسش یعنی مدل S توانست استانداردهای مربوط به خودروهای الکتریکی، خودروهای اسپرت و البته جذابیتهای یک کالا را کیلومترها جابجا کند. تسلا مدل S خودرویی است که توان شکست بیشتر خودروهای اسپرت و حتی سوپراسپرتها را در خط مستقیم دارد، پاک است و با یک بار شارژ مسافتی بسیار بیشتر از رقبا میپیماید و علاوهبراین، با جوانان و علاقمندان به خوبی رابطه برقرار میکند.
ستارگان دهه اول قرن بیست و یک
شایعات و گفتههای زیادی در مورد آن که در سال 2000 رخدادهای غیرمنتظرهای پیش خواهد آمد شنیده میشد. با این حال ورود به هزاره سوم میلادی بیش از آن که با پیامدهای خارقالعاده همراه باشد، با جهش ناگهانی صنعت خودرو همراه شد. از شکسته شدن رکورد تقریباً دست نیافتنی مکلارن F1 گرفته تا بهبود قابل توجه ایمنی خودروها ناشی از برگزاری آزمونهایی همانند NCAP در سراسر جهان و بالا رفتن کارایی و کاهش مصرف سوخت خودروها، همه و همه در قرن جدید پدید آمد. هرچند در اواخر این دهه، بحران اقتصادی میتوانست شالوده جهان خودرو را به یک باره از ریشه نابود کند. اما به لطف با
خودروی استثنایی در دهه 2000: بوگاتی ویرون
بوگاتی به عنوان یکی از برترین و ارزشمندترین خودروسازان در دهههای بیست و سی میلادی، از دهه پنجاه به طور رسمی تعطیل بود تا آن که در اواخر دهه هشتاد، توسط رومانو آرتیولی، میلیونر ایتالیایی دوباره احیا شد. بوگاتی در مودنا دوباره آغاز به کار کرد و در اولین حرکت سوپراسپرت EB110 را به عنوان سریعترین خودروی جهان روانه بازار کرد. متاسفانه بوگاتی دوام نیاورد و در شرف ورشکستگی بود که فولکس واگن آن را خریداری کرد و پس از ارائه چند خودرو مفهومی، عنوان کرد که قصد دارد سریعترین خودروی تاریخ را با سرعتی بیش از 400 کیلومتر برساعت عرضه کند. پس از نزدیک به شش سال طراحی و آزمون و خطا، در نهایت محصول نهایی با نام ویرون عرضه شد که توانست به سرعت 405 کیلومتر برساعت دست یابد. این سرعت اعجابانگیز مدیون پیشرا
خودروی مردمی در دهه 2000: هوندا سیویک
هوندا از دهه هفتاد میلادی نام سیویک را به عنوان خودرویی ارزان، جمعوجور و در عین حال جذاب و پرهیاهو مطرح کرده بود. با این حال از اواسط دهه هشتاد میلادی بود که بالاخره این خودرو جایگاه حقیقی خود را پیدا کرد که بیشتر این قضیه مدیون کیفیت ساخت، پیشرانههای بادوام و روح اسپرت نمونههای سریع آن بود. اما از نظر بسیاری برترین نسل این خودرو در سال 2000 و در قالب نسل هفتم ظهور پیدا کرده است. خودرویی با طراحی جذاب و اسپرت که در عین دوام و مصرف سوخت پایین، جذاب و دوست داشتنی بود. در این بین اما نمونه تایپ R با پیشرانه 2 لیتری V-Tech به قدرت 200 اسببخار (215 برای بازار ژ
خودروی شایسته تقدیر در دهه 2000: ب ام و X5
تب شاسی بلندهای لوکس و اسپرت شهری را ب ام و در پایان دهه نود میلادی با عرضه X5 آغاز کرد. خودرویی که دو نسل اول آن توانستند در ابتدای قرن بیستم، بازار و ذائقه مشتریان آمریکایی، آسیایی و روس را به نحوی دگرگون کرد که امروزه دیگر همه خودروسازها به طراحی و عرضه کراس اورهایی با چنین مشخصاتی مشغولند.
ستارگان دهه 90 میلادی
از اواخر دهه هشتاد میلادی، به تدریج امیدی دوباره در جهان خودرو ایجاد شده بود. به لطف رشد اقتصادی مناسب جهانی و همچنین پیشرفتهای تکنولوژیک، خودروهایی بهتر و مناسبتر به جهان عرضه میشد و ایمنی، کیفیت و دوام در میان خودروسازان اهمیت بالایی داشت. در اوایل دهه نود اما یک بار دیگر بحران اقتصادی گریبانگیر خودروسازان و مشتریان ثروتمند آنها شد. با این حال این بحران که از شرق آسیا آغاز شده بود، بیشتر به بازار خودروهای لوکس و گرانقیمت ضربه زد و خوشبختانه، خودروهای دیگر به پیشرفت و تکامل خود در حوزههای مختلف ادامه دادند. در این دهه دیگر کیسههای هوا، ترمزهای ABS و مواردی از این دست به استانداردهای ضروری خودروها بدل شدند و کیفیت و بازدهی بالای محصولات خودروسازان، از همیشه بالاتر ب
خودروی استثنایی در دهه 90: مکلارن F1
فرض کنید تیمی از برترین مهندسین و طراحان خودروهای فرمول یک در اواخر دهه هشتاد میلادی هنگامی که در فرودگاه منتظر پرواز بعدی خود هستند، تصمیم میگیرند برترین خودرو جهان را بسازند. نتیجه نهایی قطعاً چیزی فراتر از حد انتظار خواهد بود! این دقیقاً اتفاقی بود که برای تیم موفق مکلارن در دورانی رخ داد که در حال درو کردن عناوین و سکوها بود و مهندس افسانهای این تیم یعنی گوردون موری، توانست ایده ساخت ابرخودرو استثنایی خود را با مدیران تیم مطرح کند. در نهایت تیمی بیش از 130 نفر برای مدت پنج سال تلاش کردند تا در نهایت این سوپراسپرت با نام F1 در آستانه گرندپری موناکو معرفی شود. طراحی بیرونی خودرو برعهده پیتر استیونز بود و پیشرانه 627 اسببخاری V1
خودروی مردمی در دهه 90: مزدا میاتا (MX-5)
این که یک رودستر دو نفره به عنوان خودرو مردمی دهه نود میلادی معرفی شود، احتمالاً علامت سوالی بزرگ در ذهن بسیاری از علاقمندان ایجاد میکند. محصولاتی همانند پژو 205 و رنو کلیو به راحتی میتوانستند چنین جایگاهی را از آن خود کنند. با این حال اهمیت این رودستر کوچک ژاپنی به حدی بود که یک گونه خاص از خودروها را از خطر انقراض دسته جمعی نجات داد. در میانه دهه نود، مدیران مزدا تصمیم گرفتند رودستری کوچک با الهام از محصولات موفق انگلیسی همانند آستین هیلی، ام جی و تریومف تولید کنند. تعدادی از این خودروها توسط مزدا خریداری شده و به استودیو ژاپنیها انتقال یافتند و در نهایت خودرویی زاده شد که از نظر فنی، ظاهری و حتی حس و حال سواری، مشابه این خودروها بود. با این تفاوت که مزدا به لطف مهندسی بینقص ژاپنیها، دچار خرابی و مشکلات فنی نمیشد! در نهایت میاتا یا همان
شایسته تقدیر در دهه 90: لکسوس LS400
تویوتا از اواسط دهه هشتاد سودای ورود به بازار خودروهای ابرلوکس را داشت و این مهم با معرفی برند لکسوس و عرضه اولین محصولش یعنی LS400 انجام گرفت. خودرویی با ظاهری فوق مدرن و فلسفه کپی شده از مرسدس بنز کلاس S که توانست حضور ژاپنیها در این بخش از بازار را عملی کند.
ستارگان دهه 80 میلادی
دهه هشتاد میلادی به نحوی سختترین و پرچالشترین دهه برای خودروسازان پس از پیدایش خودرو بود. افزایش قیمت سوخت و تغییر قوانین از جمله عللی بودند که خودروسازان را با مشکلاتی متعدد مواجه کردند و تعداد زیادی از آنها را در اواسط این دهه تا اوایل دهه نود به مرز نابودی کشادند. در دهه هشتاد، پیشرفت و دگرگونی صنعت خودرو با همان شیب دهه هفتاد ادامه یافت. ایمنی، مصرف سوخت مناسب و مواردی از این دست در اولویت قرار داشتند و تکنولوژیهای جدیدی همانند ترمزهای ضدقفل، کنترل پایداری و کیسههای هوا به مواردی ضروری بدل شدند.
خودروی استثنایی در دهه 80: فراری F40
پس از دهه شصت میلادی که فراری به نحوی برترین سازنده خودروهای لوکس و اسپرت بود، دهه هفتاد با سورپرایزهای متوالی لامبورگینی و رشد قابل توجه پورشه از راه رسید و به نحوی فراری یکه تازی خود را در پیست و جاده از دست داد. در دهه هشتاد میلادی، زمامداری فیات از نظر اقتصادی فراری را در وضعیت مناسبی نگه داشته بود، با این حال محصولات ملالآوری همانند موندیال و سری 400 و همچنین خروج فراری از مسابقات استقامت، هویت این برند را به خطر انداخته بود. در چنین دورانی بود که فراری تصمیم گرفت با نمونه خاصی از مدل 308GTB راهی مسابقات گروه B شود که به تولد مدل
خودروی مردمی در دهه 80: تویوتا کرولا
پس از دههها حکمرانی اروپاییها بر بازار خودروهای کوچک شهری، ژاپنیها در دهه هفتاد توانستند این بخش از بازار را در آمریکا و بخشهایی از اروپا به خود اختصاص دهند. با این حال هنوز هم خطر این خودروسازان توسط رقبای اروپایی به طور کامل حس نشد و بسیاری به روند قدیمی خود برای توسعه و طراحی خودروهای اقتصادی ادامه دادند. از اوایل دهه هشتاد اما اوضاغ به شدت تغییر کرد و موفقیتهای پیدرپی ژاپنیها سبب شد تا این خودروسازان به نحوی تعیینکننده استاندارد چنین خودروهایی باشند. در این بین تویوتا به لطف دوام، استحکام و فروش بالای محصولاتش به برترین خودروساز ژاپنی بدل شده بود و در نوک پیکان حمله این برند، مدل کرولا قرار گرفته بود. نسلهای پنجم و ششم این خودرو در این دهه غوغایی به پا کردند. نسل پنجم اما به خاطر فرمهای مختلف بدنه، طراحی بسیار مدرن و گزینههای متعدد پیشرانه، به یکی از محبوبترین
شایسته تقدیر در دهه 80: پورشه 959
هنگامی که فراری هنوز غرق در سبکسازی و افزایش قدرت برای رسیدن به لقب برترین سوپراسپرت جهان بود، پورشه با کوهی از تجهیزات و تکنولوژیهای پیشرفته خودرویی برای مسابقات رالی گروه B ساخت که با نام 959 معرفی شد و به لطف تکنولوژیهای فوق مدرنش، پدر معنوی تمام سوپراسپرتهای آتی است.
ستارگان دهه 70 میلادی
پس از تحولات اساسی و مهمی که جهان در دهه شصت میلادی به خود دید و طلوع خودروهای عضلانی و سوپراسپرتها در آمریکا و اروپا، همگان نسبت به آینده خودرو امیدوار بودند. با این حال بحران نفتی حاصل از جنگ در خاورمیانه و سپس پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سبب شد تا اصطکاکی شدید در این روند رو به رشد سرعت و قدرت و امکانات رفاهی خودروها ایجاد شود و خودروسازان به سراغ ساخت محصولاتی سبک، کوچک و کممصرف بروند. وضع قوانین سختگیرانه در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت نیز مزید بر علت شد تا جهان خودرو با دگرگونی کاملاً متفاوتی دهه هفتاد میلادی را سپری کند.
خودروی استثنایی در دهه 70: پورشه 911 توربو (930)
پس از موفقیت اولین فرزند اسپرت فردیناند پورشه فقید یعنی مدل 356، فرزندش یعنی فری پورشه، مدل 911 را با الهام از فلسفه مدل 356 در سال 1963 معرفی کرد. مدل 911 با تغییراتی جزئی و در عین حال موثر تا میانه دهه هفتاد میلادی در جاده و پیست مسابقه پیش رفت. در آن زمان اما تکنولوژی توربوشارژرها دوباره مطرح شد و اروپاییها به دنبال استفاده از سیستمهای پرخوران در پیشرانههای با عملکرد بالا بودند. پورشه به عنوان یکی از اولین خودروسازان اروپایی، این سیستم را در مدلهای مسابقهای 911 همانند 934 ارائه کرد. برای کسب
خودروی مردمی در دهه 70: رنو 5
رنو یکی از خودروسازان مطرح اروپا در زمینه طراحی و توسعه خودروهای کوچک شهری بود. با این حال کمتر کسی انتظار این را داشت که در اوایل دهه هفتاد میلادی، این کلاس به طور کلی توسط این خودروساز فرانسوی دگرگون شود. طراحی هوشمندانه میشل بوئه در کنار مشخصات فنی مناسب و پلتفرم ارزانی که برپایه مدل موفق 4 شکل گرفته بود، رنو 5 را به مقام دوم جوائز خودرو سال اروپا رساند. با آن که رنو برای اولین بار در مدل 16 فرم بدنه هاچبک با فرم طاقچه و صندلی عقب امروزی را به جهانیان شناساند، اما این مدل 5 بود که این فرم را به استاندارد خودروهای کوچک یا همان سوپرمینیها بدل کرد. برخی نکات دیگر همانند چراغهای قرار گرفته در نزدیکی ستون، شیشههای بزرگ و سپرهای پلاستیکی نیز ساختارشکنی کردند. نمونههای عادی رنو 5 از پیشرانههای 4 سیلندر نه چندان قدرتمندی بهره میبردند، اما نمونههای آلپاین و توربو در ادامه برای حضور در مسابقات
شایسته تقدیر در دهه 70: فراری دیتونا
در بحبوحه تغییرات سریع جهان ابرخودروها، فراری برای پاسخ به محصول جدید و ساختارشکن لامبورگینی یعنی میورا، مدل 365 GTB/4 را عرضه کرد که به مناسبت موفقیت بزرگ فراری در مسابقه 24 ساعته دیتونا، دیتونا نام گرفته بود. دیتونا برخلاف رقیبش یک گرندتورر سنتی موتور جلو بود، اما توانست گوی سبقت را در زمینه حداکثر سرعت و فرمانپذیری از میورا برباید.
ستارگان دهه 60 میلادی
از نظر بسیاری، دهه شصت بستر روی دادن بزرگترین و تاثیرگذارترین انقلابهای فرهنگی-اجتماعی بود. این تغییرات شگرف و ناگهانی به عرصه صنعت نیز وارد شد و در پشرفتهای سریع عصر فضا، صنایع هوایی و همچنین نظامی نمود یافت. اما صنعت خودرو نیز از این امر مستثنی نبود. از بالاگرفتن تب قدرت در آمریکا و زاده شدن خودروهای ماسل گرفته تا معرفی برخی از عجیبترین ابرخودروهای ساختارشکن در ایتالیا، دهه شصت پر بود از خودروهای عجیب و استثنایی. مفهوم خودروهای شاسی بلند دو دیفرانسیل نیز در این دهه به طور کامل تغییر یافت و این خودروها به عنوان وسایل نقلیه مناسب برای جابهجایی خانوادهها در معابر شهری مطرح شدند و حتی کم کم رنگ و بوی لوکس گرفتند.
خودروی استثنایی در دهه 60: لامبورگینی میورا
فروچیو لامبورگینی پس از آن که برای به چالش کشیدن فراری وارد عرصه خودروسازی شد، چند محصول جذاب را عرضه کرد. با این حال این میورا بود که با معرفی در نیمه دوم دهه شصت، نظر همگان را به این خودروساز نوظهور ایتالیایی جلب کرد. تا پیش از آن ماترا جت و فورد GT40 هرچند در تیراژی محدود، تحت عنوان خودرو خیابانی موتور وسط عرضه شده بودند، اما این میورا بود که برای اولین بار به طور جدی پلتفرمی موتور وسط را صرفاً برای مصارف خیابانی آزمود. علاوهبراین، طراحی میورا نیز به لطف خلاقیت ستودنی مارچلو گاندینی در استودیوی برتونه، به قدری مورد تحسین قر
خودروی مردمی در دهه 60: مینی
خودروهای اقتصادی ارزانقیمت تا اواخر دهه پنجاه میلادی معمولاً تنها مورد توجه اقشار کم درآمد و خانوادههای متوسط بودند. طراحی جذاب و زیبایی نداشتند و علاوهبر آن، کیفیت و عملکرد فنی آنها با نگاه به کاهش هزینهها مهندسی شده بود. فیات با مدل 500 در میانه دهه پنجاه، این استاندرادها را اندکی دگرگون کرد. اما گروه BMC در پایان این دهه با مینی، به طور کامل پایههای تمامی تعاریف از خودروی اقتصادی مردمی را لرزاند. مینی توسط الک ایسیگونیس و در مسیر رفت و آمد به محل کار طراحی شده بود.
قر
شایسته تقدیر در دهه 60: مرسدس بنز 600
مرسدس بنز تا پیش از دهه شصت تجارب ارزنده زیادی در طراحی و ساخت خودروهای لوکس داشت. با این حال این سری 600 بود که تمامی استانداردهای موجود در مورد یک خودرو لوکس را کیلومترها جابهجا کرد و گوی سبقت را از امثال رولزرویس ربود. پیشرانه 6.3 لیتری قدرتمند در کنار سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و ادوات هیدرولیکی، تنها بخشی از ویژگیهای بارز خودرویی بودند که در تمامی جهان بین ثروتمندان و سران ملل محبوبیت یافت.
ستارگان دهه 50 میلادی
دهه پنجاه میلادی در حالی آغاز شد که هنوز هم تاثیرات جنگ جهانی دوم بر اقتصادی اروپا قابل مشاهده بود. هنوز هم خودروهای کممصرف کوچک در اروپا طرفداران بیشماری داشتند و خودروهای لوکس و خاص کمتر مورد توجه بودند. با این حال دهه پنجاه میلادی از نظر بسیاری دوران طلایی خودروسازی آمریکا بود. طراحی خودرو در آمریکا به سمت استفاده از المانهای پرزرق و برقی رفت که بیشتر جنبه تزئینی داشتند. علاوهبراین پیشرانههای حجیم 8 سیلندر و ادوات لوکس در این خودروهای به طور گستردهای مورد استفاده بودند.
خودروی استثنایی در دهه 50: کادیلاک سری 62
پس از تحول طراحی خودروها در اواخر دهه چهل با حذف گلگیرهای جدا و جذب شدن چراغها در بدنه و نهایتاً تولد فرم بدنه پونتون، خودروسازان آمریکایی رفتهرفته به سمت ایجاد تحولی متفاوت با همقطاران اروپایی خود رفتند. کانسپتهای زیادی در آمریکا به نمایش درآمدند و به تدریج فرمهای الهام گرفته از موشک و هواپیماهای جت، داستانهای علمی تخیلی و حتی عصر اتم مرسوم شدند. بالههای خاص در عقب خودروها با کرومکاریهای اغراق شده، المان اصلی تزئینی خودروهای آمریکایی در دهه پنجاه بودند.
کادیلاک به عنوان برترین خودروساز آمریکایی، در سال 1959 تتمه و اوج شکوه این طراحی را با سری 62 جدید معرفی کرد. این مدل از پیشرانه
خودروی مردمی در دهه 50: فولکس واگن (بیتل)
آدولف هیتلر که فکر و ایده یک خودرو مردمی برای آلمان را در سر میپروراند، به شدت تحت تاثیر محصولات تاترا چکسلواکی قرار گرفت و بدین ترتیب ماموریتی به دکتر فردیناند پورشه داد تا چنین خودرویی را طراحی کند. در اواخر دهه سی میلادی بالاخره خودرو مذکور با نام فولکس واگن یا خودرو مردم معرفی شد. با این حال شعلهور شدن آتش جنگ جهانی دوم، از گسترش این خودرو جلوگیری کرد.
اندکی پس از تسلیم آلمان بود که به لطف تصمیم سرپرست انگلیسی کارخانه تصرف شده، تولید فولکس واگن در تیراژی قابل توجه از سر گرفته شد. از همان
شایسته تقدیر در دهه 50: مرسدس بنز 300SL
مرسدس بنز برای شرکت در مسابقات، یک شاسی استثنایی فضایی را طراحی کرد که به خاطر فرم خاصش، اجازه استفاده از درهای عادی را به طراحان نمیداد. بدین ترتیب خودرویی مسابقهای با درهای باز شونده رو به بالا زاده شد که لقب «گالوینگ» را از آن خود کرد و نمونه خیابانی آن، به برترین خودروی اسپرت دهه پنجاه میلادی بدل شد.
ستارگان دهه 40 میلادی
شعلههای جنگ جهانی دوم به دهه چهل میلادی هم کشیده شد. جنگی که بر صنایع اروپا به شدت تاثیر گذاشت و عملاً صنعت خودرو را به رکودی به سابقه سوق داد. حتی آمریکای دور از میدان نبرد هم وضعیت چندان جالبی نداشت. با پایان گرفتن جنگ اما رفته رفته خودروسازان نفس راحتی کشیدند و از همان اروپای ویرانه و جنگزده هم برخی از محصولات استثنایی سر برآوردند. در این بین اما انقلابی اساسی در فرم بدنه خودرو و شاسی صورت گرفت که بیشتر از جانب ایتالیا، انگلیس و فرانسه رهبری میشد.
خودروی استثنایی در دهه 40: جگوار XK120
اولین محصول اسپرت شرکت جگوار، در سال 1948 با کد XK120 معرفی شد. این خودروی انقلابی اساسی در جهان سگمنت اسپرت ایجاد کرد، چرا که علاوهبر طراحی فوق مدرن و آیرودینامیک، از پیشرانه و شاسی جدیدی بهره میبرد. بدنه آلومینیومی این خودرو سبک بود و پیشرانه 6 سیلندر خطی XK، قابلیت رساندن خودرو به سرعت 193 کیلومتر برساعت را داشت و همین کافی بود تا جگوار لقب سریعترین خودرو خیابانی جهان را کسب کند. بعدها و در سال 1949، نمونهای از این خودرو با شیشه جلو کوتاهتر توانست به سرعت 210 کیلومتر برساعت برسد. مشخصات و تواناییهای
خودروی مردمی در دهه 40: فیات 500 توپولینو
بازار خودرو ایتالیای در دهه سی میلادی تشنه خودرویی مردمی، کوچک و ارزان بود که بتواند نیازهای یک خانواده کوچک را برآورده کند. پاسخ به این نیاز با مدل 500 فیات داده شد. خودرویی کوچک اما جادار و ارزان که سواری خوب و دیدی عالی داشت و از نظر تعمیرات نیز ساده بود. طراحی این خودرو بسیار هوشمندانه انجام شده بود. برای مثال رادیاتور پشت پیشرانه قرار گرفته بود و به همین جهت امکان شیبدار طراحی کردن جلوپنجره و نهایتاً بهبود دید جلو فراهم شده بود. پیشرانه 570 سیسی چهار سیلندر خطی فیات شاید قدرت زیادی نداشت، اما بسیار ساده و روان بود. محبوبیت مدل 500 در ایتالیا به قدری شد که لقب توپولینو یا موش کوچک به آن داده شد. در سال 1949 نمونه مدرن 500 C با ظاهری کاملاً متفاوت و مدرن عرضه شد که با سلیقه ایتالیای پس از ج
شایسته تقدیر در دهه 40: دولای 175
دوران طلایی اتاقسازان در دهه سی میلادی، پس از جنگ رو به زوال رفت. علاوهبراین، روزهای خوش خودروسازان استثنایی فرانسه همانند بوگاتی، وزان و دولای نیز پس از جنگ سیاه شد. با این حال دولای 175 به نحوی آخرین محصول پر زرقوبرق فرانسوی بود که به سبک رویایی دهه سی طراحی و در تیراژی محدود بین سالهای 1948 تا 1951 عرضه شد.
ستارگان دهه 30 میلادی
موفقیت فورد در دهههای دوم و سوم قرن بیستم در کنار بازار رقابتی آمریکا سبب شد تا خودروسازان این کشور به قطب صنعت خودرو در جهان بدل شوند. تولید انبوه شکلی جدید به خود گرفت و تیراژ این محصول به قدری بالا رفت که از توان بسیاری از کارخانههای قدیمیتر خارج بود. با این حال شکوه دهه سی میلادی، به یک باره با بالا گرفتن آتش جنگ جهانی دوم در اروپا خاتمه یافت. با آن که آمریکا تا مدتها از گزند این جنگ در امان بود، اما افت شدید صنعت خودرو و به حاشیه رفتن آن در این دوران به طور قابل توجهی احساس شد.
خودروی استثنایی در دهه 30: بوگاتی تایپ 57
بوگاتی در اواسط دهه سی، استثناییترین مدل خیابانی خود را عرضه کرد. تایپ 57 که توسط ژآن بوگاتی، پسر اتوره فقید طراحی شده بود، از پیشرانه 8 سیلندر خطی 3.2 لیتری بهره میبرد و شاسی فوق مدرن آن، در زمان خود یکی از برترینها در جهان محسوب میشد. برترین گونه این خودرو اما پس از گذشت دو سال شکل گرفت. سری S و SC به لطف قدرت بیشتر پیشرانه و ارتفاع کمتر، به یکی از سریعترین خودروهای جهان بدل شدند. اما اوج شاهکار بوگاتی، نمونه مفهومی Aeroline
خودروی مردمی در دهه 30: فورد مدل B
با وجود رکود اقتصادی بزرگ آمریکا در ابتدای قرن دهه 30، طبقه متوسط و ثروتمند بزرگی در این کشور وجود داشت که علت اصلی رشد و جهشی بزرگ در فروش خودرو بودند. در سال 1932 فورد جانشین مدل بسیار موفق A را معرفی کرد که به مدل B مشهور شد. با وجود آن که مدل B تنها بین سالهای 1932 تا 1934 عرضه شد، اما به لطف محبوبیت فوق العادهاش توانست به راحتی از مرز 180 هزار دستگاه عبور کند. یک خودرو مردمی، معمولاً توسط اقشار مختلف جامعه پذیرفته میشود و مالکی
شایسته تقدیر در دهه 30: کادیلاک V16
طراحی بینقص هالی ارل را با پیشرانه 7.4 لیتری 16 سیلندر ترکیب کنید تا اشرافیترین محصول آمریکایی دهه سی شکل بگیرد. این خودرو در دو نسل بین سالهای 1930 تا 1940 عرضه شد و امروزه یکی از برترین خودروهای کلاسیک دهه 30 تلقی میشود.
ستارگان دهه 20 میلادی
با آن که خودرو در قرن نوزدهم اختراع شد، اما از اوایل قرن بیستم بود که این وسیله نقلیه به طور جدی وارد زندگی عمومی مردم شد. جهش اصلی اما در دهه دوم این قرن و با راهاندازی خط تولید فورد مدل T صورت گرفت که خودرو به عنوان یک کالای تولید انبوه مطرح شد. بنابراین صنعت خودرو با شکل گرفتن خودرو به مفهوم مدرن، از دهه 20 میلادی شکلی منسجم گرفت و برندهای مشهور عملاً وارد رقابت شدند. در ادامه مروری داریم بر برترین خودروهای دهه 20.
خودروی استثنایی در دهه 20: رولزرویس فانتوم I
رولزرویس با مدل سیلور گوست توانست در همان دهه دوم قرن بیستم به شهرتی جهانی دست یابد و لقب برترین خودروساز جهان را برباید. جانشین این مدل اما توانست به شایستگی جایگاه این خودروساز بریتانیایی را تحکیم کند. این خودرو که در سال 1925 معرفی شد، از پیشرانه بسیار مدرن 7.7 لیتری شش سیلندر و ترمزهای بزرگ هیدرولیکی در هر چهار چرخ بهره میبرد. این خودرو به لطف سواری بسیار راحت، تکنولوژی بسیار پیشرفته و دوام بسیار بالا، به اولین محصول جهانی رولزرویس بدل شد و توانست محبوب ثروتمندان باشد. از سران خلافکاران آمریکایی گرفته تا ماهاراجههای هندوستان و خاندان سلطنتی بریتانیا و شاه مخلوع ایران، همه جذب رولزرویس شدند و این برند به نماد سلطنت و ثروت در سراسر جهان تبدیل شد. موفقیت فانتوم 2 با توجه به دوره تولید بسیار مناسب بود و در عرض 6 سال، 3512 دستگاه تولید شد. پس از آن اما در سال 1929، فانتوم
خودروی مردمی در دهه 20: آستین 7
پس از موفقیت فورد مدل T، کمتر کسی فکرش را میکرد که صنعت خودرو بتواند انقلابی اساسی به خود ببیند. این بار اما نوآوری از بریتانیا ظهور کرد و آستین بل مدل 7 توانست جهان را دگرگون کند. تا پیش از جنگ جهانی اول، آستین به ساخت خودروهای لوکس و بزرگ مشغول بود، با مدل 7 اما این خودروساز وارد عرصه محصولات اقتصادی و مردمی شد. آستین 7 در عین سادگی و قیمت پایین به لطف تولید در مقیاسی انبوه، راحت و جادار بود و سیستم فرمان، پدالها و جعبهدنده آن تقریباً مشابه خودروهای مدرن بود. همه این موارد سبب شد تا مدل 7 در تمامی نقاط جهان به محبوبیت دست یابد و پایه و اساس خودروساز شدن برندهایی مثل بامو، جگوار و نیسان شود و در ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و استرلیا نیز مونتاژ شود. بین سالهای 1922 تا 1
شایسته تقدیر در دهه 20: دوزنبرگ مدل J و SJ
دوزنبرگ، برترین محصول خودروسازی آمریکا در دهههای بیست و سی، با وجود رکود بزرگ نیز توانست به لطف پیشرانههای قدرتمند 8 سیلندر و ظاهر و عملکرد فنی بینظیرش به یک اسطوره بدل شود و نماد اشرافیت در آمریکای رو به رشد باشد.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما
تاریخچه خودرو کلاسیک رولزرویس رولزرویس فانتوم آستین آستین 7 دوزنبرگ بوگاتی بوگاتی تایپ 57 فورد مدل B کادیلاک کادیلاک V16 جگوار XK120 فیات 500 دولای 175 مرسدس بنز 300SL فولکس واگن بیتل کادیلاک سری 62 لامبورگینی میورا مینی مرسدس بنز 600 فراری فراری دیتونا رنو رنو 5 پورشه پورشه 911 فراری F40 تویوتا کرولا پورشه 959 لکسوس LS مک لارن F1 مزدا MX-5 ب ام و X5 بوگاتی ویرون هوندا سیویکبرای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران