فصل دوم همکاری کلید خورد

اتحاد دایملر و ب ام و برای توسعه فناوری خودران

12 اسفند 1397 11:00

به تازگی دو شرکت دایملر و ب ام و آغاز شراکت خود برای توسعه فناوریهای رانندگی خودکار را اعلام کرده‌اند. این برای دومین مرتبه است که دو خودروساز آلمانی برای انجام پروژه‌ای مشترک داوطلب شده‌اند، زیرا چندی پیش بود که این شرکت‌ها اعلام کردند برای توسعه حمل و نقل شهری به صورت مشترک 1.1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

اشتراک‌گذاری تجربیات دو شرکت می‌تواند ظرفیت نوآوری‌ها را افزایش داده و به پیشرفت فناوری خودران سرعت ببخشد.دایملر و گروه ب ام و قصد دارند نسل بعدی سیستم‌های دستیار راننده را توسعه دهند که شامل سطح 3 و 4 رانندگی خودکار و پارک کردن خواهد بود. انجام کار مشترک میان این دو شرکت باعث می‌شود فناوری‌های جدید سطح 4 زودتر از آنچه انتظار می‌رود قابل دستیابی باشد. بدین معنی که طبق هدفگذاری انجام شده توسط این دو شرکت، در سال 2025 میوه این شراکت به بار خواهد نشست.

به لطف انجام این همکاری مشترک، دو خودروساز آلمانی نتایج یافته‌های تحقیقاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و نتیجه حاصل شده را به صورت یک پلتفرم باز در خواهند آورد که می‌تواند به عنوان یک راه حل کلیدی برای صنعت خودروسازی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت ب ام و قصد دارد از سطح 3 فناوری خودران در محصول آینده خود یعنی شاسی بلند برقی iNext استفاده کند که پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 به بازار عرضه شود. مرسدس نیز از قافله جا نمانده و از فناوری‌های سطح 3 خودران در برخی از محصولات خود در اوایل دهه آینده استفاده خواهد کرد.

آقای Ola Källenius به عنوان عضو هیات مدیره شرکت دایملر، اعتقاد دارد که به جای کار انفرادی و ارائه راه حل مستقل این دو شرکت تصمیم به توسعه سامانه‌ای قابل اعتماد گرفته‌اند که برای مشتریان نیز ارزش افزوده قابل توجهی به همراه خواهد داشت. وی در ادامه به نیت این دو شرکت برای دستیابی به پیشرفت شایان توجه در بهبود عملکرد این فناوری و استفاده ایمن از آن در جاده‌ها اشاره کرده است.

آقای Klaus Fröhlich عضو هیات مدیره ب ام و نیز معتقد است که براساس سیاست‌های شرکت ب ام و انجام شراکتی بلندمدت با هدف دستیابی به پلتفرمی غیراختصاصی که در کاربری و ابعاد انعطاف‌پذیر باشد، نقشی اساسی و بنیادی در صنعتی سازی رانندگی خودکار خواهد گذاشت. وی در ادامه ابراز امیدواری کرده که به اشتراک‌گذاری تجربیات دو شرکت می‌تواند ظرفیت نوآوری‌ها را افزایش داده و به پیشرفت این فناوری سرعت ببخشد.

فصل اول؛ توسعه حمل و نقل عمومی و تولید مشترک قطعات مهم

پیش از این هم خبر همکاری این دو شرکت آلمانی منتشر شده بود. طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ (Bloomberg)، این همکاری ممکن است در حوزه‌های تولید پلتفرم‌های مشترک، تولید باتری و تکنولوژی مربوط به خودران‌ها انجام شود. ظاهراً این همکاری شامل تکنولوژی‌هایی که به صورت انحصاری مربوط به برند خاصی است نخواهد شد.

با گسترش روز افزون اهمیت خودران‌ها و تکنولوژی‌های وابسته به باتری، خودروسازان رقیب برای کاهش هزینه‌ها ناچار شده‌اند با همدیگر همکاری کنند. یکی از مثال‌های بارز در این زمینه، همکاری فولکس واگن و فورد است که در حال مذاکره برای همکاری در حوزه خودروهای ون و احتمالاً خودران‌ها هستند.

دایملر و ب ام و در سال 2018 از نظر سود با افت مواجه بوده‌اند که قطعاً یکی از مهم‌ترین دلایل آن تنش‌های تجاری است. دایملر تصمیم دارد در چهار سال آینده 10 مدل برقی را به سبد محصولاتش اضافه کند و ب ام و قصد دارد تا سال 2025 میلادی 12 مدل برقی را به بازار عرضه کند.

جوینت ونچر ب ام و و دایملر در شرکتی جهت اشتراک خودرو

شاید بتوان گفت در صنعت خودرو، هیچ کدام از خودروسازان رقابتی به سرسختی مرسدس و ب ام و ندارند. اما جالب است بدانید هم اکنون این دو غول خودروسازی آلمان مشغول همکاری با همدیگر هستند که به عنوان مثال می‌توان به خرید مشترک قطعات اشاره کرد. به علاوه، مرسدس، ب ام و و آئودی در سال 2015 میلادی شرکتی هییِر (Here) که در زمینه تولید نقشه‌های دیجیتالی فعالیت می‌کند را به ارزش 2.9 میلیارد دلار خریده‌اند.

امسال هم مرسدس و ب ام و تصمیم گرفته‌اند دو پلتفرم مخصوص اجاره کوتاه مدت خودرو (Car Sharing) یعنی کار تو گو (Car2Go) و درایو نا (DriveNow) را با هم ادغام کنند. در حقیقت دایملر آگ و گروه ب ام و یک شرکت مشترک تشکیل داده‌اند که در زمینه خدمات حمل و نقل فعالیت خواهد کرد و این دو غول خودروسازی جهان هر کدام سهمی مساوی از این شرکت دارند.

تمرکز این جوینت‌ونچر بر روی «ایجاد آزادی شخصی برای مشتریان در حوزه حمل‌ونقل درون شهری» خواهد بود. این امر از طریق یک اکوسیستمِ متصل تحقق خواهد یافت که شامل ترکیبی از موارد زیر خواهد بود:

  • اجاره کوتاه مدت خودرو (Car Sharing)
  • درخواست سریع خودرو به همراه راننده (Ride Hailing)
  • پارک کردن
  • شارژ کردن
  • ترکیب حمل‌ونقل عمومی با روش‌های دیگر (Multimodality)

به این ترتیب، قرارداد این جوینت‌ونچر میان دایملر آگ و گروه ب ام و تا تاریخ 31 ژانویه 2019 بسته خواهد شد. پس از آن، این شرکت جدید در سه ماهه اول سال آینده اولین مراحل فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

خدمات حمل‌ونقل درخواستی این شرکت شامل اجاره کوتاه مدت خودرو، تاکسی‌ها و حمل‌ونقل عمومی می‌شود. به علاوه، یک پلتفرم نیز در نظر گرفته شده است که امکان حمل‌ونقل درون شهری خصوصی را فراهم کرده و شامل ارائه خودرو به عنوان یک سرویس می‌شود. در حال حاضر، 20 هزار وسیله نقلیه برای ارائه خدمات به مشتریان کار تو گو و درایو نا در 30 شهر مهم در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند.

همچنین دایملر و ب ام و تصمیم دارند از طریق سرویس‌هایی همچون مای تاکسی (MyTaxi) که امکان استفاده اشتراکی از تاکسی را فراهم می‌کند، ترافیک درون شهری را کاهش دهند.

دیدگاه کاربران