از حضور در دفاع مقدس تا جاودانگی پراید
سرگذشت خودروهای کیا در ایران
هم مردمی هم لوکس
زمانی که کرهایها به طور جدی در دهه هفتاد شمسی وارد بازار ایران شدند، کمتر کسی فکرش را میکرد که یک محصول کرهای بتواند رکورد فروش در بازار کشورمان را برای همیشه جابهجا کند و زمانی محصولات این کشور، نبض بازار ایران را در دست بگیرند. حضور کرهایها در ایران توسط برندهای مختلفی نمایندگی شده، اما در این بین دو برند کیا و هیوندای توانستهاند نمایندگانی قویتر باشند. کیا به عنوان باسابقهترین برند کرهای در ایران، امروزه به عنوان یک برند شاخص در بخشهای مختلف بازار خودرو حضور دارد و توانسته از یک خودروساز اقتصادی، به برندی معتبر تبدیل شود که محصولاتش حتی در بخش
دهه شصت؛ ورود یک کرهای
اولین برند کرهای که محصولاتش به طور رسمی و در تیراژی قابل توجه وارد ایران شدند، کیا موتورز بود. این برند ناشناخته، در آن زمان به یاری ایرانی آمد که درگیر دفاع مقدس بود. محصولی که از این خودروساز به ایران رسید، جیپهای سری
دهه هفتاد؛ شروع افسانه پراید
با شروع دهه هفتاد شمسی، واردات خودرو نیز آغاز شد و کیا موتورز با یگانه محصول مشهور آن زمانش یعنی پراید، وارد بازار ایران شد. در ابتدای ورود این خودرو به بازار ایران در تیپهای مختلف و در دو گونه سدان و هاچبک خودنمایی میکرد. پراید از نظر فنی و عملکرد کلی خودرویی مناسب بود، ظاهری مدرن داشت و امکانات رفاهی آن از رقبای گرانتر بهتر بود. بدین ترتیب این خودروی 2 میلیون تومانی توانست به محبوبترین محصول وارداتی بدل شود و سایپا نیز پس از مدتی کوتاه، مونتاژ آن را آغاز کرد. پراید در میانه دهه هفتاد به 4 و سپس 6 میلیون تومان رسید و به سودآورترین خودروی داخلی بدل شد و سایپا را از خودروسازی متوسط به دومین برند ایران بدل کرد. پروژه تغییر نام دو گونه پراید به نسیم و صبا با موفقیت چندانی مواجه نشد و نهایتاً همه آن را با نام پراید میشناختند.
دهه هشتاد؛ از مونتاژ به سوی واردات
پراید روزهای خوشی را در صنعت خودروی ایران سپری میکرد و سایپا در اولین به روز رسانی، قلب کاربراتوری آن را به نسخه انژکتوری بدل کرد. علاوه براین اولین نمونه ایرانی آن یعنی مدل ناچبک 141 را روانه بازار کرد. در کنار آن مدل استیشن با نام سفری نیز عرضه شد که موفقیت چندانی کسب نکرد و به سرعت فراموش شد. در سال 1384 اما محصول جدیدتری یعنی ریو به بازار ایران آمد. سدانی اقتصادی که در آن زمان برای بازار محدود ایران، حکم محصولی مدرن و قابل توجه را داشت. ریو تا اول دهه بعد در خط تولید دوام آورد. اما در کنار این، واردات خودرو در میانه دهه هشتاد آزاد شد تا اطلس خودرو به عنوان نمایندگی کیا، محصولاتی متنوع از جمله اپیروس، سراتو، اسپورتیج و سورنتو را به ایران بیاورد.
دهه نود؛ تثبیت حضور
کیا در دهه قبل به لطف واردات گسترده، اعتبار خوبی کسب کرد و توانست به یکی از برندهای مورد اعتماد ایرانیان بدل شود. در این دهه نیز با وجود تمامی مشکلات، واردات محصولات این برند ادامه یافت و علاوه بر عرضه محصولات متنوع و نسلهای جدیدتر محصولات قبلی، مونتاژ نسل قبل سراتو در سایپا در چند تیپ آغاز شد. با وجود افت و خیزهای فراوانی که اخیراً برای خودروهای وارداتی پیش آمده، هنوز هم محصولات متنوعی از این برند در ایران حضور دارند و کیا به یکی از مهرههای اصلی بازار خودروهای وارداتی در ایران بدل شده است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران