وقتی عملکرد چشمان شما کم می‌شود

راهکارهای طلایی برای رانندگی در شب

8 دی 1397 18:45

چشم انسان،‌ اندام عجیبی است. توده‌ای کره‌ای با تقریباً 8 گرم وزن که 107 میلیون سلول حساس به نور دارد. اعصاب چشم می‌توانند در هر ساعت 36 هزار بیت اطلاعات را پردازش کنند. چشمان انسان قادر هستند در هر ثانیه روی 50 سوژه مختلف تمرکز کنند و به همین دلیل است که 65 درصد توان مغز را به خود اختصاص می‌دهند و در انتها بد نیست بدانید که وضوح تصویری که توسط چشم انسان منعکس می‌شود، 576 مگا پیکسل است. تمام این ویژگی‌ها تنها زمانی حاصل می‌شوند که نور کافی به چشم برسد. بنابراین در تاریکی عملاً چشم انسان کارایی ندارد. اینجا درست همان‌جایی است که بحث رانندگی در شب اهمیت پیدا می‌کند.

رانندگی در شب باتوجه به محدودیت‌های ساختاری و کاهش سرعت حرکت چشم، واکنش رانندگان به اتفاقات کندتر خواهد بود.بررسی‌ها نشان می‌دهد فراوانی تصادفات رانندگی از نیمه شب (ساعت 12) تا 6 صبح که آغاز نورافشانی خورشید است، به اوج خود می‌رسد. این اتفاق تنها یک دلیل دارد و آن هم عدم میدان بینایی انسان در زمان تاریکی است.

کارشناسان امور راهنمایی و رانندگی با توجه به همین محدودیت‌های فیزیولوژی است که اقدام به تدوین قوانین مخصوص برای رانندگی در شب کرده‌اند. از آنجایی که سرعت حرکت چشم در شب به مراتب کمتر از نور روز است، میانگین سرعت در شب همواره کمتر از روز است. چراکه کاهش سرعت حرکت چشم، کاهش سرعت واکنش رانندگان را در پی دارد. با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد که رانندگی در شب پدیده‌ای هولناک و غیرقابل کنترل باشد. در حالی که با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توان از بروز حوادث دلخراش پرهیز کرد.

حواستان به تمام چراغ‌های خودرو باشد

ناگفته پیداست که چراغ‌های جلویی خودرو ارزشی حیاتی در بحث رانندگی در شب دارند. از سلامت فیزیکی آن‌ها مطمئن شوید. نسبت به کم و زیاد ناگهانی شدن نور چراغ‌ها حساس باشید. پاک کردن ساده شیشه چراغ‌ها تاثیر بزرگی بر افزایش پرتاب نور آن‌ها دارد. فارغ از اهمیت فوق‌العاده چراغ‌های اصلی، یک راننده حرفه‌ای می‌بایست نسبت به سلامت فیزیکی دیگر چراغ‌های خودرو نیز وسواس داشته باشد. از چراغ‌های خطر و ترمز گرفته تا مه‌شکن و البته راهنماها. اهمیت این قسمت مربوط به رانندگان دیگر است.

شیشه‌ها را هم تمیز کنید

شیشه‌های تمیز و شفاف وضوح تصاویری که خود پیش‌تر به دلیل تاریکی شب، کدرتر شده‌اند را افزایش می‌دهد. وجود لکه‌های متعدد روی شیشه عقب یا جلو درست زمانی که نیاز به عکس‌العمل آنی دارید، شما را گمراه می‌کنند.

امان از نور بالا

برخورد ناگهانی نور شدید با چشمان انسان، باعث بازشدن برق‌آسای مردمک و اختلال در تحلیل اطلاعات تصویری می‌شود. به عبارت ساده‌تر، وقتی با نور بالا حرکت می‌کنید شاید میدان دید شما وسیع‌تر باشد ولی تردید نکنید که راننده جلویی را به سمت خود دعوت کرده‌اید. برعکس، اگر راننده‌ای از جلو با نور بالا به سمت شما آمد، با رعایت خونسردی از سرعت خود کم کنید و آرام به سمت راست بکشید. گفته می‌شود نور زنون باعث کوری 3 ثانیه افراد می‌شود.

خسته نباشید

توصیه همیشگی کارشناسان برای رانندگان، پشت فرمان قرار گرفتن با هوشیاری کامل است. در نظر داشته باشید که راننده خسته همیشه عکس‌العملی کندتر از بقیه دارد. اهمیت این ماجرا آنجاست که رانندگی در شب به خودی خود به دلیل فشاری بیشتری که به چشم‌ها می‌آورد، باعث خستگی دوچندان می‌شود.

به علایم دقت کنید

کلیه تصاویر موسوم به علایم راهنمایی و رانندگی الزام راننده به رعایت برخی از قوانین را گوشزد می‌کنند؛ اما علایمی که درون مثلث قرمزرنگ قرار گرفته‌اند به معنای هشدار است. پیچ‌های پی در پی، خطر سقوط در آب، دست انداز، جاده باریک می‌شود، خطر ریزش سنگ، مسیر حیوانات، جاده لغزنده، شانه خاکی و از این دست مفاهیم تنها برای قبولی در آزمون آیین‌نامه نیستند. علایم راهنمایی و رانندگی که همیشه به‌صورت شب‌رنگ تولید می‌شوند، رانندگان را نسبت به خطرات احتمالی پیش رو به‌ویژه در پیمایش‌های شبانه آگاه می‌کنند.

با سرعت شبانه حرکت کنید

همان‌طور که در ابتدا گفته شد،‌ چشم انسان قابلیت تحلیل تعداد زیادی موضوع را دارد؛ اما این قابلیت تنها در حالت ایستا و در زمانی است که نور کافی در محیط موجود باشد. حرکت با سرعت بالا آن هم در تاریکی، شما را عملاً با کاهش 50 درصدی تحلیل مغزی روبه‌رو می‌کند.

با فاصله برانید

قانون 2 ثانیه را که یادتان می‌آید؟ این قانون در رانندگی شبانه حکم مرگ و زندگی را دارد. نه تنها می‌بایست فاصله خود با خودروی جلویی را حفظ کنید بلکه باید حواستان به راننده پشتی هم باشد. معمولاً تشخیص اینکه خودروی عقبی چقدر با شما فاصله دارد به دلیل روشن بودن چراغ‌های آن، سخت است.

سیگار ممنوع

رانندگی در شب در حالی که یک دست بیرون از پنجره است و در دست دیگر یک سیگار، ژست پوشالی فیلم‌های هالیوودی است. نیکوتین موجود در سیگار و منوکسید کربن حاصل از سوختن آن، سطح بینایی شما از آنچه که هست را کمتر می‌کند.

با هواشناسی هماهنگ باشید

تصور می‌شود دیگر نیازی نیست که از اهمیت دقت در رانندگی روی مسیرهای لغزنده ناشی از باران و برف حرفی بزنیم. فقط این را در نظر داشته باشید که شما شب‌ها میزان غلظت باران و یا برف روی جاده را تشخیص نمی‌دهید. تمام این مشکلات با رعایت سرعت مناسب قابل حل است.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران