سازنده سوپراسپرت‌های خاص و تولید محدود

آرش؛ نامی ایرانی در عرصه جهانی

13 دی 1397 09:30

نام آرش فربد را احتمالاً تاکنون شنیده‌اید. اگر نه، وی را به شما معرفی خواهیم کرد. آرش فربد، مالک و موسس شرکت آرش موتور، کارآفرین ایرانی ساکن انگلستان است که نخستین بار، سال 2002 توانست با ساخت ابرخودروی دست‌ساز فربد GT خود را مطرح کند. شرکت او گرچه در حال حاضر خودروهای زیادی تولید نمی‌کند و بالطبع مشتری‌های زیادی هم ندارد، ولی آرش فربد انسانی بسیار جاه‌طلب بوده و با اعتمادبه‌نفس خاص در مورد فلسفه خود و آینده پیش روی شرکت صحبت می‌کند.

آرش فربد سال 1998 به مسابقه لمان می‌رود، با یک 911 رانندگی می‌کند و در بازگشت به خانه، دلش یک 911 GT1 می‌خواهد. نتیجه چیست؟ تولد یک شرکت سازنده مدل‌های سوپر اسپرت...آرش اعتقاد دارد خودروهای اسپرت یک کاراکتر و شخصیت خاص و متفاوت دارند. از نظر او، رانندگی با این خودروها و حتی مالکیت آن‌ها باید هیجان‌انگیز باشد. آرش فربد دراین‌باره می‌گوید: «امروزه، اگر می‌خواهید توضیحی در مورد خود به کسی بدهید، کافیست فقط به کارهایی که انجام می‌دهید و این که روز خود را چگونه می‌گذرانید اشاره کنید. البته این موضوع به اعتقادات شما و تجارب قبلی‌تان هم وابسته است. باور ما این است که شما امروز یک انتخاب دارید، انتخاب هر چیزی که دلتان آن را می‌خواهد و می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید آن را سفارشی‌سازی کنید، چرا این انتخاب یک خودروی اسپرت نباشد؟ اجازه بدهید این خودروی اسپرت زیبا، دوست‌داشتنی و هیجان‌انگیز باشد. اجازه بدهید بخشی از هنر خودرویی باشد، اثری بی‌انتها و بخشی مهم و بزرگ از زندگی شما. ما یک تیم کوچک با اعتقادات و باورهایی بزرگ هستیم.»

داستان آرش فربد از کجا شروع شد؟

آرش فربد در سال 1998 یک دستگاه پورشه GT1 را ملاقات می‌کند و ازآنجایی‌که توانایی خریدش را ندارد، با استفاده از یک پیشرانه توربو دوقلوی شش سیلندر خورجینی آئودی سعی می‌کند به سبک خود آن را بسازد. جدیدترین خودروی او به نام AF8 قرار است اولین مدل تولید انبوهش باشد. وی برای شروع قصد دارد سالانه سه دستگاه از آن را بسازد!

از بازی کردن با ماشین‌های لگو، تا تعمیر و دست‌کاری خودروهای خود تا ساخت خودروهای مسابقه‌ای، این گونه است که شما نهایتاً شرکت ابرخودروساز خود را تاسیس می‌کنید. اگر علاقه به این حوزه و چند میلیون دلار پول دارید، دقیقاً قضیه به همین سادگی است.

آرش فربد سال 1998 به مسابقه لمان می‌رود، با یک 911 رانندگی می‌کند و در بازگشت به خانه، دلش یک 911 GT1 می‌خواهد. نتیجه چیست؟ او و دوستانش شروع به کار کرده و یک نمونه اولیه 620 اسب‌بخاری مبتنی بر یک شاسی فولادی و بدنه کربنی می‌سازند. با 800 کیلوگرم وزن و یک موتور توربوی آئودی، فربد GT اولین محصول شرکت است.

فربد GT

فربد GT اولین خودروی شرکت است که سال 2002 در نمایشگاه خودروی اتواسپرت در بیرمنگام رونمایی می‌شود. خودرو به یک پیشرانه 2.8 لیتری شش سیلندر خورجینی توربو دوقلو با 620 اسب‌بخار قدرت مجهز است.

فربد GTS

این خودرو در قالب یک مدل کانسپت سال 2003 در نمایشگاه خودروی بین‌المللی اتو اسپرت در بیرمنگام انگلیس رونمایی می‌گردد. این مدل کانسپت در سال 2003 نهایتاً با 620 اسب‌بخار قدرتی که از پیشرانه شش سیلندر خورجینی توربو دوقلوی ساخت آئودی خود دریافت می‌کند وارد بازار می‌شود.

پیشرانه مذکور در این خودرو به یک جعبه‌دنده دستی شش سرعته متصل شده است. فربد GTS بدنه‌ای کربنی در کنار شاسی فولادی و آلومینیومی دارد. نهایتاً طراحی این خودرو به شرکت Farbio Sports Cars فروخته شده و از سال 2007 با نام Farbio GTS وارد بازار می‌شود. بعد از ادغام دو شرکت Farbio و Ginetta، خودروی GTS به Ginetta F400 تغییر نام می‌دهد. نمونه‌های اولیه فربد GTS هم‌اکنون در محل اصلی شرکت آرش موتور حضور دارند.

آرش AF10

آرش AF10 اولین مدلی است که بعد از تغییر نام Farboud Limited به Arash Motor Company LTD تولید می‌شود. خودرو در نمایشگاه MPH در کنار خودروهایی از کونیخ‌زگ، لامبورگینی، مک‌لارن و مازراتی رونمایی می‌گردد. AF10 قدرتش را از یک پیشرانه 7 لیتری هشت سیلندر خورجینی که از نسل ششم شورولت کوروت Z06 قرض گرفته شده تامین می‌کند و به یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی Graziano GT-ME1 مجهز است. خودرو 550 اسب‌بخار قدرت، 645 نیوتن متر گشتاور و حداکثر سرعتی برابر با 330 کیلومتر برساعت دارد. این خودرو وارد خط تولید نمی‌شود، ولی آرش موتور بعداً یک نسخه به‌روز شده را سال 2016 در نمایشگاه ژنو رونمایی می‌کند.

شرکت آرش موتور ادعا دارد این خودروی هیبریدی 2080 اسب‌بخار می‌تواند قدرت تولید کند. ادعایی بسیار بزرگ و جسورانه که همه توجهات را به AF10 جلب می‌نماید. در طراحی بدنه برخی تغییرات دیده می‌شوند، ولی طراحی کلی خیلی تفاوتی با مدل قبلی نکرده است. بزرگ‌ترین تغییر این مدل را می‌توان در میزان قدرت پیشرانه دید. پیشرانه آن همچنان همان 6.2 لیتری سوپرشارژردار هشت سیلندر خورجینی کوروت Z06 بوده، ولی این بار آرش موتور تغییرات زیادی روی آن انجام داده است. با یک تیونینگ ویژه و تغییرات مذکور پیشرانه اکنون 900 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. در کنار آن، شرکت از یک سیستم جدید به نام Warp Drive استفاده کرده است. این پیشرانه هیبریدی از 4 موتور الکتریکی تشکیل شده است و روی کاغذ، خروجی قدرت خودرو به 2080 اسب بخار افزایش می‌یابد.

آرش AF8

خودروی AF8 به‌عنوان مدل جدید آرش در نمایشگاه خودروی ژنو 2016 رونمایی می‌شود. خودرو از یک شاسی کربنی فولادی و پیشرانه 7 لیتری 8 سیلندر خورجینی با 505 اسب‌بخار که در وسط خودرو نصب شده استفاده می‌کند. بعدها این خودرو در دو دوره متوالی فستیوال سرعت گودوود حضور می‌یابد. AF8 به‌عنوان یک مدل کاملاً جدید بهترین بخش‌های طراحی مدل‌های قبلی آرش را گرفته و با ترکیب همه آن‌ها، خود را به‌عنوان یک خودروی خیره‌کننده مطرح می‌کند. پیشرانه این خودرو هم از جنرال‌موتورز قرض گرفته شده و زیر کاپوت آن شاهد یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 7 لیتری LS7 با 550 اسب‌بخار هستیم. حداکثر سرعت AF8 بالای 320 کیلومتر برساعت است.

شاسی آرش AF8 ترکیبی از فولاد، آلومینیوم و کربن است. باقی بخش‌های خودرو مانند رول کیج با کربن تقویت شده‌اند. در ساخت کف خودرو از الیاف کولار استفاده شده تا محافظت خوبی از سرنشین در باربر سنگ‌ها و دیگر مواردی که می‌توانند به کف خودرو برخورد کنند انجام بدهد.

دیدگاه کاربران
m ,m 1397/10/14
از رضوانی هم مطلب بزارید و خودروی رضوانی تانک
پاسخ
0
0
0
Shahcar 1397/10/13
بزرگاني چون آقاي فربد ، آقاي منصوري ، آقاي رضواني و آقاي فقيه ميا و ديگر سازندگان و طراحان خودرو هاي اسپرت و سوپر اسپرت در صورتي كه در كشور حمايت بشوند مي توانند باعث ارتقا و توسعه دانش طراحي خودروهاي توليد داخل و همچنين برندسازي براي خودرو هاي ايراني در دنياي بزرگ خودرو سازي بشوند! تنها نياز به مديرت صحيح است.
پاسخ
0
0
0