آمریکایی‌هایی که تغییر به مزاجشان نمی‌سازد

تاج عضلانی‌ها بر سر موستانگ

16 دی 1397 09:44

بازار خودروهای عضلانی از تب و تاب افتاده است. گویا خودروسازهای آمریکایی برای حفظ بخش کوچکی از بازار کارهایی می‌کند که خودشان هم به آن اعتقاد ندارند.

بررسی آمار فروش خودروهای عضلانی نشان می‌دهد که طرفداران این خودرو علاقه زیادی به تغییر ندارند.سه پرفروش این بازار مجموعاً حدود 200 هزار دستگاه فروخته‌اند. این یعنی بیست درصد فروش سری F. جالب‌تر این‌که هواخواهان این خودروهای هیجان‌انگیز به تغییرات ظاهری مدرن علاقه زیادی نشان نمی‌دهند. فیس‌لیفت‌های این دسته همگی با اعتراض مخاطبان و طبعاً کاهش فروش مواجه شدند.

فیس‌لیفت کامارو ضرر 17 هزار دستگاهی روی دست شورولت گذاشت. فیس‌لیفت موستانگ هم فروش فورد را 6 هزار دستگاه کاهش داد. جالب این‌که چلنجر، خودرویی که تغییرات بسیار کمتری در 10 سال گذشته داشته امسال رکورد فروش 10 ساله را زده است. فورد موستانگ در سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی عضلانی در ایالات‌متحده بود و بهترین فروش‌ را داشته است.

تخت پادشاهی لرزان موستانگ

موستانگ افسانه‌ای در سال 2018 فروش 75 هزار دستگاهی را تجربه کرد تا تاج پادشاهی خودروهای عضلانی را از آن خود کند. جالب این‌که این جایگاه را فورد در حالی کسب می‌کند که نسبت به سال گذشته کاهش 7.4 درصدی فروش داشت. شاید دلیل این کاهش فروش را بتوان به فیس‌لیفت فورد ربط داد. گویا ظاهر این خودرو مثل قبل جذاب نیست و برخی خریداران تا سال 2019 منتظر موستانگ شلبی GT500 بمانند.

موستانگ 2018 که به عنوان قدرتمندترین موستانگ تاریخ معرفی می‌شد، با فناوری‌های مختلفی مثل دستیار صوتی الکسا و مسیریاب ویز هم به روز شده بود؛ اما این‌ها کنار ظاهر جدید آن نتوانست آن‌طور که باید و شاید علاقه‌مندان را شیفته خود کند.

شاید این نشانه‌ای برای فورد باشد تا هرچه سریع‌تر سراغ خودروهای برقی و پاک برود و آمریکایی‌های دست راستی طرفدار فروش آزاد اسلحه را با سری F خود راضی نگه دارد.

چلنجر؛ ثابت‌قدم و پیش رو

در سال 2018 دوج توانست حدود 66 هزار چلنجر را در سراسر آمریکا به فروش برساند و رکورد سال 2015 را بشکند. فروش این خودرو در مقایسه با سال 2017 حدود 3 درصد افزایش پیدا کرد. این آمار فروش از این نظر قابل‌توجه است که چلنجر طی 10 سال گذشته هیچ تغییر اساسی به خود ندیده است.

بااین‌وجود، دوج موفق شده است با شگردهایی اشتیاق خریداران به این خودرو را حفظ کند و حتی افزایش دهد. معرفی مدل‌های جدید و هیجان انگیز، مثل یک مدل تمام چرخ متحرک و SRT Demon با قدرت 808 اسب‌بخار در دستیابی به این آمار مهم بوده‌اند. گویا قدرت 707 اسب‌بخاری برای این گربه جهنمی کافی نبود. حتی ادعا می‌شد که این خودرو با بنزین اکتان 100 به قدرت 840 اسب‌بخار هم می‌رسد. قدرتی که اگر بیش از آن را نیاز داشتید باید سراغ خودروهای یک میلیون دلاری می‌رفتید. البته بالاترین مدل چلنجر قیمتی حدود 83 هزار دلار داشت.

کامارو و ظاهر دردسر سازش

جایگاه سوم هم به شورولت کامارو اختصاص می‌یابد. در سال 2018 شورولت توانست تنها 51 هزار دستگاه کامارو بفروشد و نسبت به سال پیش سقوطی 25 درصدی را در آمار فروش تجربه کند. سال پیش خودروساز قدیمی جنرال‌موتورز، فیس‌لیفتی از کامارو را معرفی کرد. بنابر گزارش‌ها این تغییرات ظاهری به مذاق بسیاری از طرفداران کامارو خوش نیامد. همین بدخلقی خریداران شرکت را مجبور کرد که طراحی فیس‌لیفتی از فیس‌لیفت را آغاز کند شاید در سال بعد بتواند زیان از دست رفته را نجات دهد.

در یک نظرسنجی تقریباً 78 درصد ظاهر قدیمی (2016 تا 2018) کامارو را به ظاهر جدید آن ترجیح دادند. گویا بامبلبی هم باید مثل بقیه ترنسفورمرها در گذشته می‌ماند؛ یا لااقل آن ظاهر ساده و چشم‌های گردش را حفظ می‌کرد.

دیدگاه کاربران