با افزایش استقبال مشتریان از خودروهای شاسیبلند و پیکاپ در سراسر جهان، سایر ردهها شامل سدان، استیشن واگن، هاچبک، مینی ون و کوپه از مرکز توجه خارج شده و به مرور در حال واگذاری سهم خود از بازار هستند.
”مجموع فروش خودروهای عضلانی آمریکایی در سال 2022، یعنی فورد ماستنگ، دوج چلنجر و شورولت کامارو، 147,500 دستگاه اعلام شد.“این مسئله در مورد خودروهای پونی هم صدق میکند، کوپههای سریع و جمع و جور با قیمت مناسب که عملکرد فنی قابل توجهی ارائه میکنند. اکنون تنها سه مدل از این رده به حیات خود ادامه میدهند، یعنی فورد ماستنگ، دوج چلنجر و شورولت کامارو که در دوران همهگیری کرونا یعنی سال 2020، مجموعا 169,500 دستگاه از آنها در سراسر جهان به فروش رسید.
مجموع فروش این سه خودرو در سالهای 2021 و 2022 به ترتیب 151 هزار و 147,500 دستگاه اعلام شد، که نسبت به فروش 223 هزار دستگاه در سال 2019، کاهشی چشمگیر را به نمایش میگذارد.
براساس آمارها، بیش از 86 درصد از مجموع فروش این سه خودرو یعنی 127,300 دستگاه در ایالات متحده فروخته شده است، درحالیکه کانادا و اروپا با فروش 7,425 و 4,347 دستگاه، رتبه دوم و سوم را در اختیار دارند. فروش در آمریکا و اروپا به ترتیب 1 و 3 درصد کاهش داشته، ولی در کانادا با افزایش 6 درصدی روبرو شده است.
پیشینه تاریخی، پیشرانههای حجیم و ابعاد بزرگ بدنه با فرم عضلانی، از مهمترین دلایل موفقیت این سه خودرو در ایالات متحده بشمار میآید.
در این میان، دوج چلنجر در سال 2022 توانسته فاصله خود با جایگاه نخست یعنی فورد ماستنگ را بسیار کاهش دهد. در سال 2019، به ازای هر 1.6 فورد ماستنگ، یک دستگاه دوج چلنجر به فروش رسیده بود، اما این رقم امسال به 1.2 رسیده است.
در طول سالهای 2019 تا 2022، فروش شورولت و دوج به ترتیب 40 و 50 درصد کاهش یافته است، اما چلنجر از سال 2021 به میدان بازگشته به نحوی که اگر فروش سه خودروی پونی را براساس فرم بدنه کوپه یا روباز ردهبندی کنند، دوج چلنجر در بالاترین رتبه قرار میگیرد.
هنوز نمیتوان درباره سرنوشت احتمالی سه خودروی پونی آمریکایی اظهار نظر کرد. تاکنون شایعات زیادی درباره قطع تولید شورولت کامارو در سال 2024 یا تبدیل این خودرو به نمونه کاملاً برقی، انتشار یافته ولی هیچکدام هنوز تایید نشده است.
اما دوج در عین کنار گذاشتن پیشرانههای قدیمی، قصد دارد نسل جدید چلنجر را با نیروی کمکی برقی تولید نماید، اما نکته جالب اینکه با معرفی نسل جدید فورد ماستنگ در سپتامبر گذشته، معلوم شد که فقط پیشرانههای درونسوز 2.3 یا 5 لیتری در محفظه سینه این خودرو نصب شده است. البته براساس برخی شایعات و اخبار تایید نشده، این آخرین نسل از ماستنگ با موتور غیربرقی خواهد بود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com