پیمایش 100 کیلومتر تنها با 1.5 لیتر بنزین

ویرایش 2019 از اپتیما اسپرت واگن هیبریدی

16 دی 1397 10:58

کیا موتورز همان‌طور که انتظار می‌رفت، ویرایش جدید از اپتیما را برای سال نوی میلادی آماده فروش کرد. کره‌ای‌ها این خودرو را به اسم «اسپرت‌ واگن» می‌شناسند. اپتیمای جدید این شرکت یک PHEV (خودروی هیبریدی با اتصال مستقیم) است. البته نباید اپتیما استیشن هیبریدی را محصول تازه‌واردی تلقی کرد. کیا موتور ماه آگوست سال گذشته میلادی (مرداد ماه) نمونه اولیه این خودرو را معرفی کرده بود. اکنون برای سال جدید شاهد تغییراتی در تریم داخلی و البته مشخصات فنی‌اش هستیم.

مصرف میانگین این استیشن هیبریدی تنها 1.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. هم‌چنین این کره‌ای با تولید تنها 33 گرم گاز Co2‌ در هر کیلومتر می‌تواند خود را جزء محصولات سبز تلقی کند.ویرایش 2019 این خودرو با سپرهایی بزرگ‌تر و البته LEDهای جدید روشنایی روزی که روی آن‌ها تعبیه شده،‌ وارد بازار شده است. هم‌چنین رینگ‌های تازه طراحی‌شده 17 اینچی این استیشن هیبریدی، جلوه فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده‌اند. این محصول که توسط بازوی انگلیسی کیا موتورز معرفی شده، خود را یک PHEV Plus‌ می‌داند. با این توضیح که داخل کابین اپتیما اسپرت واگن صندلی‌های چرم، سانروف پانورامیک و سیستم روشنایی هوشمند، در صندوق برقی، صندلی‌ با گرم‌کن و سردکن، هم‌چنین سیستم شارژ بی‌سیم گوشی‌های تلفن و دوربین 360 درجه دیده می‌شود. فضای قسمت بار این خودرو در حالت عادی 440 لیتر است. ولی اگر صندلی‌های عقب خوابانده شوند، این فضا به 1574 لیتر افزایش پیدا می‌کند. داخل اتاق سیستم صوتی 8 بانده هارمن/کاردون به صورت استاندارد خودنمایی می‌کند.

با این حال به نظر نمی‌رسد شرکت تمایلی به ایجاد تغییر در مشخصات فنی اپتیما اسپرت واگن نشان داده باشد. چراکه اپتیما اسپرت واگن هم‌چنان می‌تواند در حالت تمام برقی 53 کیلومتر پیمایش کند. پیشرانه اصلی این خودرو یک قلب 2 لیتری 152 اسب‌بخاری است که یک موتور برقی 66 اسب‌بخاری (50 کیلوواتی) آن را حمایت می‌کند تا خروجی نهایی 218 اسب‌بخاری با 375 نیوتن‌متر گشتاور آن روی اسپرت این خودروی خانوادگی را نیز نمایان کند. بد نیست بدانید شتاب صفر تا صد اپتیمای فوق 9.4 ثانیه ثبت شده است.

حضور یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک رانندگی راحت با اپتیما اسپرت واگن را تکمیل می‌کند. شرکت می‌گوید مصرف میانگین این استیشن هیبریدی تنها 1.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. هم‌چنین این کره‌ای با تولید تنها 33 گرم گاز Co2‌ در هر کیلومتر می‌تواند خود را جزء محصولات سبز تلقی کند. پیمایش نهایی خودروی فوق با یک بار سوخت‌گیری و شارژ کامل باتری‌ها 1120 کیلومتر است.

قیمت پایه ویرایش 2018 کیا اپتیما اسپرت واگن هیبریدی 44 هزار و 548 دلار و قیمت نسخه نهایی آن 49 هزار و 640 دلار است.

اپتیما چه بود و چه شد؟

تقریباً 19 سال از معرفی کیا Optima می‌گذرد. خودرویی که آمده بود تا جانشین محصولی به اسم Credos شود. نسل اول این خودرو با استفاده از استراتژی ریبجینگ روی پلتفرم هیوندای سوناتای آن زمان تولید شد. چراکه هیوندای و کیا شرکای تجاری بوده و هستند.

این خودرو ابتدا در کره تولید می‌شد ولی سپس سایت‌های چین و روسیه نیز اقدام به مونتاژ آن کردند. شرکت برای اپتیمای نسل اول سه پیشرانه در نظر گرفت؛ 2.4، 2.5 و 2.7 لیتری که دو نمونه آخری شش سیلندر Vشکل بودند. کیا هم‌چنین برای در نظر گرفتن تمام طیف مشتریان خود هم جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک را در سبد فروش قرار داد و هم نمونه 5 سرعته دستی را.

نسل دوم سال 2005 رونمایی شد. حالا دیگراپتیما به یک طراحی مستقل رسیده بود. برای تولید این سری،‌ سایت مالزی جایگزین خط تولید چین شد. لیست پیشرانه‌ها شامل نمونه 2 لیتری 143 اسب‌بخاری، 2.4 لیتری 138 اسب‌بخاری، 2.4 لیتری تقویت‌شده 175 اسب‌بخاری و 2.7 لیتری شش سیلندر Vشکل 170 اسب‌بخاری می‌شد. شرکت برای اولین‌بار یک پیشرانه دیزلی را نیز به لیست فروش اضافه کرد. پیشرانه 2 لیتری که 140 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. سال 2008 اولین فیس‌لیفت اپتیما تجربه شد. این همان مدلی بود که برای اولین‌بار وارد بازار ایران شد.

سومین نسل از این خودرو سال 2010 راهی بازار شد. طراحی آن به لطف حضور سرطراح معروف آلمانی پیتر شرایر که در کارنامه خود سابقه طراحی آئودی TT‌ را داشت، کاملاً جسور و جذاب شده بود. حالا علاوه بر کره، ‌چین و روسیه، خط تولید جدیدی در آمریکا و البته قزاقستان نیز اقدام به مونتاژ این خودرو می‌کردند. سومین نسل از این خودرو با 7 مدل پیشرانه وارد بازار شد که 5 نمونه آن بنزینی و 2 نمونه دیزلی بود. سال 2011 اپتیما اولین تجربه هیبریدی بودنش را جشن گرفت. تا این‌که سال 2015 چهارمین نسل این خودرو که باز هم پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا داشت، رونمایی شد. این‌بار کیا موتورز سعی کرد تا از شلوغ کردن سبد فروش خود پرهیز کند و تنها 4 پیشرانه را برای این خودرو طراحی کرد. 1.6 لیتری توربو 178 اسب‌بخاری، 2.4 لیتری 185 اسب‌بخاری، 2 لیتری توربو 245 اسب‌بخاری و 1.7 لیتری دیزل 139 اسب‌بخاری.

دیدگاه کاربران