قابلیت پیمایش بیشتر به لطف باتری‌های جیدد

رونمایی از نیسان لیف ای-پلاس در نمایشگاه CES 2019

20 دی 1397 09:00

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، نیسان در نمایشگاه CES سال 2019 در لاس‌وگاس از لیف ای-پلاس (e-Plus) رونمایی کرد که نکات کلیدی در خصوص آن عبارتند از: افزایش ظرفیت پک باتری، بُرد و قدرت بیشتر.

افزایش 55 درصدی ظرفیت باتری، بُرد لیف ای-پلاس را حدوداً به 364 کیلومتر رسانده است.قبل از هر چیز باید نکته‌ای را در مورد نام این خودروی جدید نیسان عنوان کنیم: نام لیف ای-پلاس برای بازارهای جهانی انتخاب شده است، اما نیسان در آمریکا و کانادا این خودرو را با نام دیگری عرضه می‌کند. این خودرو در این دو کشور با نام «سری لیف پلاس» به فروش می رسد که شامل 3 تیپ لیف S پلاس، لیف SV پلاس و لیف SL پلاس می‌شود.

این شرکت ژاپنی تصمیم دارد نسخه جدید از لیف را در ژانویه 2019 برای بازار ژاپن، در فصل بهار سال 2019 برای بازار آمریکا و اواسط سال 2019 برای بازار اروپا عرضه کند.

364 کیلومتر بُرد به لطف باتری 62 کیلووات ساعتی

همانطور که انتظار می‌رفت، نیسان ظرفیت باتری لیف را افزایش داده و قاعدتاً بُرد آن هم بیشتر شده است. البته انتظار داشتیم ظرفیت باتری این خودرو حدوداً به 60 کیلووات ساعت برسد، اما نیسان کمی فراتر رفته و این رقم را به 62 کیلووات ساعت رسانده است که سبب شده نسخه جدید لیف در این زمینه با جدیدترین رقبایش برابری کند.

البته هنوز هم امکان سفارش لیف با باتری پایه با ظرفیتی معادل 40 کیلووات ساعت وجود دارد. با این حساب، لیف ای-پلاس 55 درصد ظرفیت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. اما نکته جالب این است که با وجود 55 درصد ظرفیت بیشتر، پکِ باتری این خودرو ابعاد تقریباً یکسانی با پکِ باتری قبلی دارد. همچنین به غیر از 5 میلی متر افزایش ارتفاع، ابعاد خارجی و داخلی لیف ای-پلاس تغییری نداشته است.

نیسان هیچ صحبتی درباره سیستم مدیریت دمای لیف ای-پلاس نکرده، بنابراین احتمالاً این خودرو در این حوزه تغییری نسبت به مدل فعلی لیف ندارد. افزایش 55 درصدی ظرفیت باتری، بُرد لیف ای-پلاس را حدوداً به 364 کیلومتر رسانده است. نسخه‌ای از لیف که باتری 40 کیلووات ساعتی دارد می‌تواند با هر بار شارژ، 243 کیلومتر را پیمایش کند. با این حساب، می‌توان گفت بُرد لیف ای-پلاس حدوداً 121.7 کیلومتر یا به عبارتی 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

شارژ سریع تا 100 کیلووات

به لطف سیستم شارژ سریع جدیدِ 70 کیلوواتی (حداکثر 100 کیلووات)، نیسان لیف ای-پلاس مدل 2019 در این زمینه هم پیشرفت داشته است. بنابراین، مدت زمان شارژ لیف ای-پلاس با شارژر 100 کیلوواتی، حدوداً با زمان شارژ مدل فعلی لیف با شارژر 50 کیلوواتی برابری می‌کند. با در نظر گرفتن افزایش 55 درصدی پکِ باتری، این موضوع نکته مثبتی در خصوص این خودروی برقی به حساب می‌آید.

موتور برقی ارتقا یافته با 214 اسب‌بخار قدرت

به لطف باتری با ظرفیت بیشتر و موتور قدرتمندتر، لیف ای-پلاس می‌تواند حداکثر 214 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودرو در مقایسه با نسخه استاندارد لیف با 147 اسب‌بخار قدرت، 45 درصد قدرت بیشتری تولید می‌کند. به این ترتیب، لیف ای-پلاس در سرعت های بالا شتاب‌گیری بهتری خواهد داشت. طبق ادعای نیسان، شتاب‌گیری این خودرو از سرعت 80 کیلومتر برساعت تا 120 کیلومتر برساعت حدوداً 13 درصد بهبود یافته است. به علاوه، حداکثر سرعت لیف ای-پلاس هم چیزی در حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

طراحی و امکانات جدید لیف ای-پلاس

در نمای خارجی، لیف ای-پلاس تقریباً با نسخه استاندارد لیف با باتری 40 کیلووات ساعتی تفاوتی ندارد. فقط شاهد برخی تغییرات جزئی هستیم که به طور مثال می‌توان به لوگوی «e+» اشاره کرد. همانند نسخه استاندارد، لیف ای-پلاس هم کابین جاداری داشته و طبق ادعای نیسان، کیفیت مواد به کار رفته در کابین نیز در سطح یک خودروی لوکس قرار می‌گیرد.

اما در زمینه امکانات این خودرو، نیسان به مورد بسیار مهمی اشاره می‌کند: صفحه نمایش لمسی بزرگتر با واکنش بهتر به همراه سیستم مسیریابی به روز شده.

بد نیست بدانید نیسان لیف با آمار فروشی بیش از 380 هزار دستگاه از سال 2010 میلادی تاکنون، لقب پرفروش ترین خودروی برقی تاریخ را دارد. از آمار ذکر شده، چیزی در حدود 128 هزار دستگاه از آن در بازار آمریکا به فروش رفته است. حال با معرفی نیسان لیف ای-پلاس، باید ببینیم آیا این خودرو می‌تواند لقب پرفروش ترین خودروی برقی تاریخ را برای این شرکت ژاپنی حفظ کند یا خیر. البته قطعاً این موضوع به نحوه قیمت‌گذاری لیف ای-پلاس هم بستگی دارد.

دیدگاه کاربران