با وزن کمتر و پلتفرمی جدید

رونمایی از فورد اکسپلورر مدل 2020

21 دی 1397 17:15

فورد اکسپلورر (Explorer) یکی از پرفروش‌ترین کراس اورهای فورد محسوب می‌شود. با این حساب، قطعاً اکسپلورر مدلی ویژه برای فورد است و به همین دلیل، این خودروساز آمریکایی تصمیم دارد در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی که تا چند روز آینده برگزار می‌شود، مدل جدید اکسپلورر را معرفی کند تا جایگاه آن در بازار حفظ شود.

به لطف پلتفرم جدید دیفرانسیل عقب، می‌توان گفت فورد اکسپلورر مدل 2020 نسبت به مدل قبلی، 51.2 کیلوگرم کاهش وزن داشته است.طراحی فورد اکسپلورر مدل 2020 را می‌توان نسخه تکامل یافته از مدل قبلی دانست. در نمای روبه‌رو، جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های باریک اکسپلورر خودنمایی می‌کنند. به علاوه، ورودی‌های هوا نیز نسبت به مدل قبلی طرح اسپرت‌تری دارند. همانطور که اشاره شد، اکسپلورر جدید طرحی تکامل یافته دارد که این موضوع در خصوص شیشه جلو، عقب و پنجره‌های جانبی نیز صدق می‌کند. با این حساب، شباهت طرح این خودرو با مدل قبلی قابل انکار نیست.

اما اگر طراحی فضای خارجی اکسپلورر از نظر شما بی‌روح است، باید بدانید با ورود به کابین این کراس اور آمریکایی نظرتان عوض خواهد شد. فضای کابین اکسپلورر طرحی جدید دارد که سبکی مینیمال داشته و کیفیت مواد به کار رفته در آن نیز ارتقا یافته است. از تجهیزات مدل پایه این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه‌ای
  • وای-فای با پشتیبانی از نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G)
  • قابلیت خواباندن قسمت پشتی صندلی‌های ردیف دوم
  • نسل سوم سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی فورد به نام سینک (SYNC) با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو

اگر تیپ XLT از اکسپلورر را سفارش دهید، خودروی شما به صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 10 جهت، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم برقی در 4 جهت و غربیلک فرمان با روکش چرمی نیز مجهز خواهد شد.

اما تیپ لیمیتد که نسخه لوکس این کراس اور آمریکایی محسوب می‌شود، به طور استاندارد از روکش چرمی صندلی‌ها، نورپردازی محیط داخلی و غربیلک فرمان با روکش چرمی و گرمکن بهره می‌برد. همچنین تجهیزات و امکانات زیر نیز برای خریداران تیپ لیمیتد در نظر گرفته شده است:

  • گرم‌کن برای صندلی‌های جلو و صندلی‌های ردیف دوم
  • سیستم صوتی حرفه‌ای از برند دانمارکی بَنگ اَند اولافسِن (Bang & Olufsen) با 14 بلندگو
  • شارژر بی‌سیم تلفن همراه

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که بهترین تیپ اکسپلورر به نام پلاتینیوم، از مواردی همچون روکش چرمی داشبورد و کنترل شیشه بالابرهای راننده و سرنشین جلو از راه دور هم بهره‌مند است.

البته علاوه‌بر تجهیزات ذکر شده، امکان سفارش پشت آمپر دیجیتالی با صفحه نمایش 12.3 اینچی و سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی عمودی هم برای فورد اکسپلورر مدل 2020 وجود دارد. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، این صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی چندان با طرح کلی داشبورد هماهنگی ندارد و به نظر می‌رسد یک تبلت بدون در نظر گرفتن اجزای دیگر داشبورد در این قسمت نصب شده است.

این کراس اور آمریکایی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه خواهد شد که عبارتند از:

  • پیشرانه پایه چهار سیلندر 2.3 لیتری با حداکثر 300 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور. این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 10 سرعته اتوماتیک جدید، قدرت را به محور عقب انتقال می‌دهد. البته امکان سفارش یک سیستم چهار چرخ محرک هوشمند هم وجود دارد که به 7 حالت متفاوت برای مسیرهای مختلف مجهز است.
  • پیشرانه شش سیلندر V شکل با 3.0 لیتر حجم که با سوخت 93 اکتان، حدوداً 365 اسب‌بخار قدرت و 514 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

فورد اعلام کرده که برنامه دارد مدل هیبریدی این خودرو را در آینده عرضه کند، اما هیچ جزئیاتی درباره آن منتشر نکرده است. همچنین این شرکت آمریکایی مجدداً تاکید کرده که تصمیماتی برای عرضه تیپ ST با عملکرد بالا دارد، اما در این زمینه هم اطلاعات دقیقی اعلام نکرده است. طبق شایعات منتشر شده، احتمالاً تیپ ST از یک پیشرانه شش سیلندر V شکل با 3.0 لیتر حجم و دو توربوشارژر بهره می‌برد که چیزی در حدود 400 اسب‌بخار قدرت و 542 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اگرچه فورد اطلاعات خاصی در مورد پلتفرم دیفرانسیل عقب جدید اکسپلورر منتشر نکرده، اما وزن 1,970 کیلوگرمی را برای مدل پایه این خودرو اعلام کرده است. با این حساب، می‌توان گفت فورد اکسپلورر مدل 2020 نسبت به مدل قبلی، 51.2 کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

فورد اکسپلورر مدل 2020 تابستان امسال در نمایندگی‌های فورد موجود خواهد بود و قیمت پایه آن معادل با 32,765 دلار است که از افزایشی جزئی برابر با 400 دلار حکایت می‌کند.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران