هرچند فورد اروپا دیگر قصد ندارد به برنامه قبلی خود یعنی پایان تولید تمام مدلهای بنزینی تا سال 2030 پایدار بماند، اما به نظر میرسد که این شرکت پس از قطع تولید مدلهای مختلف بنزینی، همچنان به عرضه مدلهای برقی برای ادامه حضور در اروپا، امید بسته است. توجه داشته باشید که این شرکت مجبور شد تولید نسل جدید اکسپلورر و کاپری را به علت تقاضای پایین، کاهش دهد.
به هرحال این شرکت حالا از محصول جدید خود یعنی پوما Gen-E رونمایی کرده است. برخلاف دو برادر بزرگتر که براساس پلتفرم MEB گروه فولکس واگن طراحی شدهاند، پوما Gen-E برمبنای پلتفرم فورد شکل گرفته است.
مشخصات ظاهری فورد پوما برقی
درواقع با مشاهده تصاویر فورد پوما Gen-E میتوان دریافت که نه با یک خودروی کاملا جدید بلکه با نسخه تغییریافته از مدل بنزینی مواجه هستیم. تنها تفاوت ظاهری فورد پوما Gen-E با همتای بنزینسوز، تعویض جلوپنجره با قطعهای یکپارچه است، که مشابه آن را در ماستنگ مک-ای دیدهایم و فورد از آن با عنوان «نقاب» یاد میکند. البته تغییر در طراحی رینگها و سپر عقب به علاوه اضافه شدن دو رنگ اختصاصی زرد Electric و آبی Digital Aqua را هم نباید فراموش کرد.
ابعاد بدنه فورد پوما Gen-E در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محورها به ترتیب 4.214، 1.805، 1.555 و 2.588 متر اعلام شده است که با همتای درونسوز تفاوتی ندارد.
مشخصات فنی فورد پوما
فورد پوما Gen-E به یک موتور برقی روی محور جلو با 166 اسببخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. به کمک مجموعه باتری لیتیوم-یون 43 کیلووات ساعت، برد حرکتی فورد پوما Gen-E در دو تیپ پایه و پرمیوم، به ترتیب 376 و 364 کیلومتر (برمبنای WLTP) اعلام شده است. دلیل این کاهش برد حرکتی را میتوان نصب رینگهای 18 به جای 17 اینچ دانست. معلوم نیست با سفارش رینگهای 19 اینچ برای این تیپ، برد حرکتی چقدر کاهش یابد.
با اتصال مجموعه باتری فورد پوما Gen-E به جریان 100 کیلووات، ذخیره باتری در مدت 23 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش مییابد. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت فورد پوما Gen-E با وزن 1488 کیلوگرم، به ترتیب 8 ثانیه و 160 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
مشخصات کابین فورد پوما
طراحی کابین فورد پوما Gen-E با مدل درونسوز تفاوتی ندارد. این خودرو به صورت استاندارد به صفحه نشاندهنده 12.8 اینچ، نمایشگر لمسی 12 اینچ (هر دو با رابط کاربری SYNC4)، تاشو برقی و گرمکن آینههای جانبی، نورپردازی، حسگر باران، تنظیم صندلیهای جلو در چهار جهت، شارژر بیسیم و اتصال بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو، مجهز شده است.
در تیپ پرمیوم، چیدمان ماتریسی چراغهای LED جلو، صندوق برقی، کیلس و سیستم صوتی B&O هم اضافه میشود.
برخی تجهیزات دیگر شامل سقف پانوراما بازشو، قلاب بکسل برقی، پکیج زمستانی شامل گرمکن صندلیهای جلو، شیشه جلو و فرمان و همچنین پکیج دستیار راننده با دوربین 360، هشدار ترافیک و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت نیز با پرداخت مبلغ اضافه، قابل انتخاب است.
علاوه بر فضای 574 لیتر محفظه بار، یک محفظه 43 لیتری هم در زیر کاپوت فورد پوما Gen-E قرار دارد. با تا کردن صندلیهای این عقب، این فضا به 1283 لیتر افزایش مییابد.
برنامه تولید فورد پوما برقی
فورد قصد دارد پوما Gen-E را در رومانی و کنار مدل درونسوز تولید کند. مشتریان اروپایی از بهار 2025، این خودرو را تحویل میگیرند. فورد پوما Gen-E در ایالات متحده عرضه نخواهد شد.
فورد اروپا از ابتدای 2024 تا ماه اکتبر، 362.851 دستگاه خودرو در اروپا و بریتانیا به فروش رسانده است که نسبت به سال قبل، 17.5 درصد کاهش نشان میدهد. سهم این شرکت از بازار اروپا حالا به 3.4 درصد رسیده که از سهم 4.2 درصدی کیا و هیوندای به مراتب کمتر است. با قطع تولید پوما بنزینی، احتمال دارد که سهم فورد از این هم کمتر شود مگر این که مدلهای برقی بتوانند فروش بیشتری ثبت کنند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com