هیولای بالای 700 اسب بخاری فورد آمد

معرفی جهانی فورد شلبی GT500 مدل 2020 در دیترویت

25 دی 1397 21:28

سال‌های اخیر برای علاقه‌مندان دنیای خودرو و ماشین‌بازها دورانی فوق‌العاده بوده است و شرکت‌های خودروسازی روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای افزایش قدرت مدل‌های خود پیدا کرده‌اند. دوج چلنجر بهترین نمونه خودروهایی از این‌ دست است. نسل فعلی آن در زمان رونمایی فقط 425 اسب‌بخار قدرت داشت، ولی نسخه دیمون آن تقریباً این عدد را توانسته دو برابر کند. همین موضوع در مورد شورولت کامارو و کوروت هم صدق می‌کند. اکنون، فورد موستانگ می‌خواهد با نسخه شلبی GT500 مدل 2020 از قافله عقب نماند.

به عنوان قوی ترین مدل فورد موستانگ تاریخ، شلبی GT500 مدل 2020 طبق برخی شایعات 750 اسب بخار قدرت و بالای 950 نیوتن متر گشتاور داردخروجی‌های دقیق هنوز معلوم نیست

حتی با وجود رونمایی امروز این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2019، هنوز اطلاعات کاملی در مورد آن در دست نیست. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که فورد تایید کرده این خودرو به یک پیشرانه 5.2 لیتری هشت سیلندر خورجینی و جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه مجهز خواهد بود، ولی هنوز خروجی‌های سیستم را اعلام نکرده است.

هفته پیش یکی از مدیران ارشد فورد در مصاحبه‌ای با موتور وان گفته بود که GT500 بالای 700 اسب‌بخار قدرت خواهد داشت، ولی به دلیل این که هنوز جا برای کار روی تیونینگ پیشرانه هست، حداقل تا پاییز 2019 خبری از اعلام خروجی نهایی GT500 مدل 2020 نخواهد بود. البته شایعاتی وجود دارند که این خودرو حدوداً 750 اسب‌بخار قدرت و بالای 950 نیوتن متر گشتاور دارد. فورد قول درگ 400 متر 11 ثانیه و صفر تا صدی حدوداً 3.5 ثانیه‌ای برای این خودرو داده است.

سوپرشارژری در دل پیشرانه

برای این خودرو فورد صرفاً یک پیشرانه قدیمی با یک توربو در نظر نگرفته است. مهندسان شرکت یک سوپرشارژر 2.7 لیتری را به‌گونه‌ای داخل بلوک موتور نصب کرده‌اند تا بتوانند مرکز ثقل این پیشرانه آلومینیومی را پایین بیاورند. این سوپرشارژر می‌تواند تا 12 psi هوای سرد فشرده را وارد پیشرانه بکند. به لطف استفاده از سرسیلندرهای آلومینیومی ویژه، شاتون‌های تقویت‌شده و یک کارتر روغن ویژه، با پیشرانه‌ای بسیار مدرن روبه‌رو هستیم. این پیشرانه صدای فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

تعویض دنده با سرعت نور

جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه خودرو هم واقعاً فوق‌العاده است. با داشتن یک دسته‌دنده روتوری، این جعبه‌دنده Tremec تنها آپشن ارائه شده به خریداران خواهد بود. سوالی که مطرح می‌شود این که چرا خبری از جعبه‌دنده دستی برای آن نیست؟ پاسخ کاملاً ساده و قابل پیش‌بینی است. دقیقاً به همان دلیل که دیگر فراری و لامبورگینی خودروهای دنده دستی تولید نمی‌کنند و به همان دلیلی که نسل جدید پورشه 911 ابتدا فقط آپشن اتومات دارد و بعدها شرکت مدل دستی آن را روانه بازار خواهد کرد. چون این گونه خودروها با جعبه‌دنده دستی سریع‌تر هستند. طبق ادعای فورد، جعبه‌دنده هفت سرعته Tremec فقط در عرض 100 میلی‌ثانیه می‌تواند دنده‌ها را عوض کند که فوق‌العاده سریع است.

بزرگ‌ترین دیسک ترمز در تاریخ کوپه‌های آمریکایی

به لطف بزرگ‌ترین دیسک‌های ترمزی که تاکنون روی یک خودرو دو در آمریکایی نصب شده‌اند، فورد شلبی GT500 قدرت ترمزگیری بسیار بالایی هم دارد. دیسک‌های بزرگ 420 میلی‌متری آن با کالیپرهای ترمز برمبو 6 پیستون، قدرت فوق‌العاده‌ای برای متوقف کردن این هیولای آمریکایی در اختیار راننده قرار می‌دهند. فورد می‌گوید ترمزهای GT500 در مقایسه با آن چه روی GT350 ارائه شده بود 20 درصد بزرگ‌تر هستند و به همین دلیل است که GT500 به‌صورت استاندارد به رینگ‌های 20 اینچی مجهز شده است.

هندلینگی فوق‌العاده

سیستم تعلیق خودرو به کمک‌فنرهای مغناطیسی مجهز شده و طراحی جدیدی دارد. GT500 مدل 2020 به‌صورت استاندارد به تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 مجهز است. فورد اعلام کرده دو آپشن پکیج هندلینگ برای GT500 ارائه خواهد کرد. پکیج نخست با نام پکیج هندلینگ دو پایه قابل تنظیم میل تعادل و یک فلپ Gurney برای اسپویلر عقب به خودرو اضافه می‌کند. دومی پکیج هندلینگ فیبر کربنی نام داشته و رینگ‌های آلیاژی 20 اینچ استاندارد خودرو را حذف و به‌جای آن‌ها دو جفت رینگ فیبر کربنی را اضافه می‌نماید. به کمک این رینگ‌های جدید وزن خودرو به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

تایرهای استاندارد PS2 جای خود را به تایرهایی ویژه ساخت شرکت میشلین می‌دهند. در عقب، این پکیج یک اسپویلر بزرگ و قابل تنظیم فیبر کربنی نصب می‌کند. با سفارش این پکیج همچنین ردیف صندلی‌های عقب حذف می‌شوند.

طراحی ظاهری خشن و تهاجمی

مهم نیست کدام پکیج هندلینگ را انتخاب می‌کنید، GT500 ظاهری شبیه به یک هیولا دارد! طراحان فورد تلاش زیادی روی طراحی گلگیرهای عضلانی و بزرگ GT500 انجام داده‌اند تا بتوانند رینگ‌های بزرگ 20 اینچی را داخل آن جای دهند. یک اسپویلر آرواره‌ای در عقب خودرو در کنار دیفیوزر تهاجمی و اسپویلر عقب نمای این بخش را بسیار زیبا و درعین‌حال خشن کرده‌اند. ولی بدون شک جذاب‌ترین بخش طراحی بدنه این خودرو دریچه آلومینیومی جداشونده روی کاپوت است که ظاهر متفاوتی در هر دو حالت باز یا بسته به خودرو می‌دهد.

روی‌هم‌رفته، شلبی GT500 مدل 2020 یک خودروی فوق‌العاده بوده و قطعاً دردسرهای زیادی برای کوروت و دوج چلنجر ایجاد خواهد کرد. متاسفانه تا پاییز آینده فورد عدد نهایی خروجی‌های این خودرو را اعلام نخواهد کرد و به‌احتمال‌زیاد، نخستین نقدوبررسی های GT500 مدل 2020 هم همان زمان منتشر می‌شوند. در ماه‌های آتی، منتظر اطلاعات و جزئیات بیشتری در مورد قوی‌ترین موستانگ تاریخ باشید.

دیدگاه کاربران