341 اسب‌بخار برای قدرتنمایی

نسخه ویژه سوبارو دبلیو آر ایکس STI به نام S209

28 دی 1397 11:00

شرکت ژاپنی سوبارو در نمایشگاه خودروی دیترویت، نسخه‌ای ویژه از سوبارو دبلیو آر ایکس STI تحت عنوان S209 را معرفی کرده است. این خودرو از نسخه تقویت شده پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری این سوبارو با کد EJ25 بهره می‌برد که به توربوشارژر مجهز بوده و می‌تواند چیزی در حدود 341 اسب‌بخار قدرت تولید کند (البته این رقم هنوز به طور رسمی توسط سوبارو تایید نشده است). سوبارو تصمیم دارد فقط چیزی در حدود 200 دستگاه از آن را در بازار ایالات متحده به فروش برساند.

طبق ادعای سوبارو، S209 قدرتمندترین و جذاب‌ترین مدل تولید شده توسط بخش پرفورمنس این شرکت ژاپنی است. عبارت STI که برگرفته از سوبارو تکنیکا اینترنشنال (Subaru Tecnica International) بوده و بخش موتور اسپرت سوبارو محسوب می‌شود، تغییرات زیادی روی پیشرانه S209 اعمال کرده تا قدرت آن به چیزی در حدود 341 اسب‌بخار افزایش پیدا کند. توربوی استاندارد این خودرو با نمونه‌ای از برند HKS جایگزین شده که توربین و کمپرسور بزرگتری دارد. به علاوه، این توربوشارژر حداکثر بوست را از 16.2 پوند بر اینچ مربع (psi) در مدل معمولی به 18 پوند بر اینچ مربع افزایش داده است. تغییراتی در سیستم ورودی هوا به وجود آمده و جهت تامین سوخت مورد نیاز برای این پیشرانه تقویت شده، از پمپ بنزین قوی‌تر و انژکتورهای بزرگتر استفاده شده است. همچنین S209 به اگزوز جدیدی نیز مجهز شده که 17 درصد مقاومت کمتری داشته و فقط 1.85 کیلوگرم وزن دارد.

خریداران سوبارو S209 فقط امکان سفارش یک نوع جعبه‌دنده را دارند: جعبه‌دنده 6 سرعته دستی که نیروی پیشرانه را توسط سیستم تمام چرخ محرک مشهور سوبارو به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد.

البته تغییرات این نسخه ویژه فقط محدود به بخش فنی و پیشرانه نمی‌شود، بلکه شاهد یک کیت بدنه جدید هم هستیم. در این کیت بدنه، گلگیرهای عریض‌تری نسبت به نسخه استاندارد به چشم می‌خورد که سبب افزایش عرض این خودرو به میزان 43.2 میلی‌متر شده است. به این ترتیب، STI توانسته فاصله چرخ‌ها از همدیگر را در محورهای جلو و عقب به میزان 15.2 میلی‌متر افزایش دهد.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که جهت افزایش هرچه بیشتر چسبندگی S209، بخش پرفورمنس سوبارو رینگ‌های 19 اینچی این خودرو را به تایرهای تابستانی دانلوپ مدل GT600A با مشخصات 265/35 مجهز کرده است. این تایرها به طور اختصاصی فقط برای S209 تولید شده‌اند.

STI اهمیت ویژه‌ای به قابلیت‌های دینامیکی این نسخه ویژه داده و تغییرات قابل توجهی در سیستم تعلیق آن ایجاد کرده است. به طور مثال، می‌توان به ضربه‌گیرهایی از برند آلمانی بیلشتاین (Bilstein)، فنرهای سفت‌تر و میل موج‌گیر 20 میلی‌متری عقب اشاره کرد. سوبارو این نسخه ویژه را به ترمزهای برمبو نیز مجهز کرده است. از خصوصیات این ترمزها می‌توان به کالیپرهای 6 پیستونی در جلو و کالیپرهای 2 پیستونی در عقب اشاره کرد.

سوبارو تغییرات بسیار کمی در فضای داخلی S209 اعمال کرده است. قسمت پایین غربیلک فرمان گرد نیست که اصطلاحاً این نوع غربیلک فرمان را D شکل می‌نامند. همچنین برای سرنشینان جلو، صندلی‌هایی از برند آلمانی ریکارو (Recaro) در نظر گرفته شده است.

فروش سوبارو دبلیو آر ایکس STI نسخه S209 از اواخر سال 2019 آغاز می‌شود. این شرکت ژاپنی هنوز قیمت S209 را رسماً اعلام نکرده است، اما قاعدتاً علاقه‌مندان به این خودرو با هر قیمتی آن را خریداری خواهند کرد. این خودرو با 341 اسب‌بخار، قدرتمندترین سوباروی تاریخ محسوب می‌شود و این نسخه ویژه فقط در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران