نگاهی به تاریخچه اسپرت ژاپنی

سوپرا؛ آن روی پرخاشگر تویوتا

1 بهمن 1397 16:25
  • 1979

    سوپرا متولد می‌شود

    تا پایان سال 1985، نام سوپرا را تنها در کنار سلیکا می‌دیدیم. کوپه شش سیلندری که البته قصد داشت توانایی‌های اسپرت‌تری را به نمایش بگذارد. درواقع سلیکاهای استاندارد تا آن زمان مجهز به پیشرانه‌های ساده 4 سیلندر بودند ولی ویژگی درخشان آن‌ها شاسی مقاوم و البته فوق مهندسی بود که اجازه اعمال دستکاری‌های مسابقه‌ای را می‌داد. با این حال تویوتا مجبور بود روی سلیکا سوپرا فاصله محوری را 129 میلی‌متر افزایش دهد.

    درباره قوای محرکه سوپراهای اولیه حرف و حدیث بسیاری مطرح است. سلیکا سوپرا سال 1979 با حجم 2.6 لیتری و آرایش شش سیلندر خطی قدرتی معادل 110 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی (یا 4 سرعته اتوماتیک به‌صورت آپشن) کنترل می‌شد. سلیکا سوپرا صفر تا صد را در 11.2 ثانیه می‌پیمود. این در حالی است که پیمایش یک‌چهارم مایل (402 متر) با آن فقط 18.4 ثانیه و با سرعت 122 کیلومتر برساعت ثبت شد. البته بعدها یک پیشرانه جدیدترین 2.8 لیتری 118 اسب‌بخاری هم به لیست فروش اضافه شد.

    تا پایان سال 1985، نام سوپرا را تنها در کنار سلیکا می‌دیدیم. کوپه شش سیلندری که البته قصد داشت توانایی‌های اسپرت‌تری را به نمایش بگذارد. درواقع سلیکاهای استاندارد تا آن زمان مجهز به پیشرانه‌های ساده 4 سیلندر بودند ولی ویژگی درخشان آن‌ها شاسی مقاوم و البته فوق مهندسی بود که اجازه اعمال دستکاری‌های مسابقه‌ای را می‌داد. با این حال تویوتا مجبور بود روی سلیکا سوپرا فاصله محوری را 129 میلی‌متر افزایش دهد.
  • 1982

    آغاز شهرت

    در حالی که پیشرانه نسل اول سلیکا سوپرا تحسین‌برانگیز بود، کابین کوچک و خشک آن کمی دوست ‌داشتنش را سخت کرده بود. با این حال هم‌چنان ویژگی منحصربه‌فرد این خودرو یعنی دینامیک و لذت رانندگی‌اش او را شاخص می‌کرد. این برتری‌ها سرانجام کاری کرد که این خودرو دو بار در بین 10 خودروی برتر دنیا قرار بگیرد.

    کوپه اسپرت ژاپنی‌ها به سبک نمونه‌های اروپایی به‌صورت RWD (محور متحرک عقب) تولید شده بود و تویوتا بهینه‌سازی سنگینی را در سیستم تعلیق آن اعمال کرده بود. این خودرو در تست مجله کار اند درایور سال 1984 توانسته بود فراری، لوتوس و دو مدل پورشه را در قسمت فرمان‌پذیری پشت سر بگذارد و در سال 1985 نیز توانست در بین 8 کوپه اسپرت برتر آمریکای شمالی بعد از آئودی GT به مقام دوم برسد. بهترین ویرایش این نسل با پیشرانه 2.8 لیتری بود که 145 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد.

     

    آغاز شهرت
  • 1987

    قوی‌ و قوی‌تر با کمک توربوشارژر

    سال 1986 که سومین نسل این خودرو رونمایی شد، نام سلیکا دیگر به کلی حذف شد و سوپرای مستقل آمد. با تغییراتی که در شاسی خودرو اعمال شد، سلیکا بزرگ‌تر و البته سنگین‌تر بود. با نصب پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خطی به قدرت باورنکردنی 200 اسب‌بخار این اضافه وزن جبران شد.

    سال 1987 نقطه عطف زندگی سوپرا بود. سالی که در آن برای اولین‌بار روی این اسپرت جنجالی ژاپنی توربوشارژر نصب شد. این اقدام مهندسی روی همان پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خطی قدیمی انجام شده بود ولی در نهایت کاری کرد که قدرت به 230 اسب‌بخار برسد. حالا شتاب صفر تا صد این خودرو 6.4 ثانیه می‌شد یعنی 1.6 ثانیه سریع‌تر از نسخه تنفس طبیعی.

    قوی‌ و قوی‌تر با کمک توربوشارژر
  • 1993

    تاجگذاری پادشاه

    سال 1993 تویوتا با معرفی نسل چهارم سوپرا، دنیا را مجبور به ایستادن و تشویقش کرد. کوپه جدید ژاپنی‌ها عصاره‌ای از مهندسی، جذابیت و چالاکی بود. این خودرو تنها با دو پیشرانه عرضه می‌شد که هر دو هم 3 لیتری شش سیلندر خطی بودند. نسخه اول با تنفس طبیعی می‌توانست 220 اسب‌بخار قدرت تولید کند و دیگری به لطف حضور توربوشارژ قدرت 326 اسب‌بخاری را ثبت کرده بود. این یعنی کابوسی برای تمام شاهکارهای بازار مانند شورولت کوروت، مزدا RX-7، میتسوبیشی GT VR4، نیسان 300 ZX Trubo و پورشه 968 رویایی.

    روزگار درخشان سوپرای نسل چهار تا 1997 به طرزی غیر قابل باور سپری شد؛ اما ناگهان ب‌ام‌و از M3‌ غول‌کش رونمایی کرد و شورولت هم نسل جدید کوروت را به میدان فراخواند. فشار رسانه‌ها روی تویوتا زیاد شد. چراکه اغلب منتقدین بر این باور بودند که قیمت‌گذاری تویوتا برای این محصولش در قیاس با نامداران آمریکایی و آلمانی، ناعادلانه است. سرانجام تویوتا مجبور شد تا فروش این خودرو را در بازار آمریکای شمالی کاهش دهد و در نهایت سال 1998 آخرین سال فروش سوپرا در این حوزه بود.

    تاجگذاری پادشاه
  • 2001

    سریع و خشن

    جوان‌ترها آنقدر سنشان قد نمی‌داد که دوره هنرنمایی نسل چهارم سوپرا را به خاطر بیاورند؛ اما قابلیت‌های حیرت‌انگیز درگ و دریفت این ژاپنی را می‌توانستند در اولین قسمت از سری فیلم‌های The Fast and the Furious مشاهده کنند. نسخه‌ای که البته با کمی اغراق و تیونینگ به نمایش درآمده بود.

    سریع و خشن
  • 2007

    زمزمه‌های بازگشت

    سال 2007 در نمایشگاه دیترویت بود که تویوتا از کانسپت FT-HS پرده‌برداری کرد. یک اسپرت بنزینی-برقی که گفته می‌شد ترسیمی از آینده نسل جدید سوپراست. این اتفاق طرفداران را به‌شدت به وجد آورد ولی بعد از آن معلوم شد که تویوتا هنوز هم برنامه‌ای برای بازگشت سوپرا ندارد. بد نیست بدانید پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل این خودرو 400 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد.

    زمزمه‌های بازگشت
  • 2014

    شوک عصبی

    هفت سال بعد از آن ناکامی بزرگ، تویوتا با مشارکت مهندسان ب‌ام‌و مفهومی جدیدی به اسم FT-1 را در همان نمایشگاه دیترویت رونمایی کرد. خودرویی که حالا به صراحت گفته می‌شد زیرساخت‌های نسل جدید سوپرا را تشکیل می‌دهد. البته آلمان‌ها پیش‌قدم شدند و نسخه جدید ب‌ام‌و Z4 را بر پایه آن تولید کردند.

    شوک عصبی
  • 2017

    سوپرا در راه است

    اواسط سال 2017 بود که تصاویر جاسوسی تست‌های میدانی کوپه‌ای جدید منتشر شد. شرکت خیلی تلاش کرد تا از انتشار جزئیات خودداری کند ولی در نهایت فاش کرد که این خودرو همان نسل جدید سوپرا است.

    سوپرا در راه است
  • 2018

    فقط یک گام تا عرضه

    در نمایشگاه ژنو سال 2018 تویوتا از خودروی مفهومی Supra GR پرده‌برداری کرد که در واقع نمونه مخصوص پیست این خودرو بود. این خودرو هنوز تا رسیدن به دست مشتری عادی فاصله داشت. چراکه سوپرا جی.آر تنها در رقابت‌های GT حق حضور داشت.

    فقط یک گام تا عرضه
  • 2019

    و سرانجام سوپرا 2020

    دقیقاً 17 سال بعد از تولید آخرین نمونه از تویوتا سوپرا، شرکت نسل چهارم را در نمایشگاه دیترویت 2019 رونمایی کرد. خودرویی که عمیقاً از نظر مهندسی با ب‌ام‌و Z4‌ مشابهت دارد. حتی پیشرانه و جعبه‌دنده آن نیز در آلمان طراحی شده است.

    و سرانجام سوپرا 2020
دیدگاه کاربران