هاچ بکی پیشرو برای گام‌های جدید رنو

رنو کلیو 2020 به جنگ رقبا می‌آید

10 بهمن 1397 11:20

خودروسازی رنو با عرضه نسل پنجم از هاچبک محبوب کلیو، این خودرو را برای شروع مبارزه‌ای تازه با مدل‌های پرفروش سگمنت هاچ‌بک‌های کوچک همچون فولکس واگن پولو و فورد فیستا آماده کرده است.

این خودرو به عنوان پرچمدار برنامه استراتژیک شرکت رنو تحت عنوان Drive the Future در سال‌های 2022-2017 شناخته می‌شود.از ابتدای عرضه رنو کلیو توسط شرکت رنو در سال 1990، تاکنون 15 میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته که به همین دلیل لقب پرفروش‌ترین خودروی رنو در سراسر جهان به کلیو رسیده است. این خودرو را می‌توان محبوب‌ترین خودروی ساخت فرانسه در حال حاضر دانست که از سال 2013 تاکنون توانسته گوی سبقت را از تمام رقبای خود در سگمنت B برباید. میزان فروش این خودرو از سال 2012 به این سو، هرساله رو به افزایش بوده است.

اکنون نسل پنجم کلیو آمده تا با حفظ ویژگی‌های مثبت نسل‌های پیشین و ارائه عملکردی بهتر از قبل، ادامه‌دهنده راه پر افتخار پیشینیان خود باشد.

همچون نسل اول کلیو، مدل 2020 این خودرو از فناوری‌های استفاده شده در مدل‌های بزرگ‌تر و گران‌تر مانند مگان و اسپاس بهره‌مند شده است.همچنین سعی شده تا فضاسازی و راحتی سرنشینان این خودرو همچون نسل دوم آن، زبانزد باشد.

همان‌گونه که نسل سوم کلیو نسبت به مدل‌های قبلی کیفیت بالاتری داشت، نسل جدید نیز گام بزرگی در این مورد برداشته است و همانطور که طراحی ظاهری نسل چهارم این خودرو توانست بر ظاهر بقیه محصولات این شرکت تاثیر بگذارد و در این بخش پیشرو باشد، طراحی نسل پنجم کلیو نیز مطمئناً تاثیر زیادی بر ظاهر خودروهای آینده شرکت رنو خواهد داشت.

این خودرو به عنوان پرچمدار برنامه استراتژیک شرکت رنو تحت عنوان Drive the Future در سال‌های 2022-2017 شناخته می‌شود. اولین نکته مهم این برنامه، تصمیم رنو برای ساخت 12 مدل برقی است که مدل برقی کلیو به عنوان شروع‌کننده مسیر این خودروساز در مسیر الکتریکی‌سازی محصولاتش خواهد بود. هدف دوم رنو تا سال 2022، تجهیز تمام خودروهایش به فناوری‌های ارتباطی است که مدل جدید کلیو با سیستم مولتی مدیای جدید اولین گام را در این مسیر برمی‌دارد.

سومین هدف رنو برای سال 2022 ساخت 15 خودروی مجهز به فناوری خودران خواهد بود که تجهیز نسل جدید کلیو به سیستم‌های دستیار راننده را می‌توان گامی به سوی استفاده از فناوری خودران در یک خودروی کوچک شهری دانست.

طرح بدنه کلیو 2020 در عین حفظ المان‌های طراحی خودروهای ساخت رنو، از خطوط تراش‌خورده و چهره خشن‌تری نسبت به نسل قبل بهره می‌برد. در نمای جلو کلیو به جلوپنجره‌ای بزرگ، کاپوت عضلانی، سپر جدید و چراغ‌های LED جدید مجهز شده که همچون چراغ جلوی سایر مدل‌های جدید این خودروساز، حالتی C شکل دارند.

در مقایسه با نسل قبل، کلیو 2020 در طول 14 میلی‌متر و در ارتفاع کلی 30 میلی‌متر کوتاه‌تر شده است که مورد دوم می‌تواند به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک قابل توجهی داشته باشد.

درباره کاهش طول کلی کلیو نباید نگران بود چراکه به دلیل ویژگی‌های خاص پلتفرم کاملاً جدید CMF-B (که برای اولین بار در مدل جدید کلیو استفاده می‌شود) فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان فراهم شده است. فضای بار اکنون با 26 لیتر افزایش به 391 لیتر رسیده (بدون جمع کردن صندلی های عقب) که بنابر اعلام شرکت رنو، در این سگمنت از بقیه رقبا بیشتر است.

طراحی داخلی کلیو 2020 نسبت به بدنه بسیار انقلابی‌تر بوده و در هر دو بخش کیفیت مواد و استفاده از تکنولوژی، در مقایسه با نسل قبل تحولات بزرگی را تجربه کرده است.

کابین کلیو با طراحی کاملاً جدید و مواج خود، تمرکز بیشتری بر راننده خودرو داشته و برای ارائه تجربه لذت‌بخش‌تری از رانندگی با این خودرو، تعریف تازه‌ای از ارگونومی عرضه می‌کند. داشبورد کاملاً جدید کلیو 2020 غیر از طرح ظاهری، از نظر کیفی نیز تفاوت بارزی با مدل قبلی دارد. ترمز پارک الکتریکی یکی از انبوه تجهیزاتی است که برای راحتی بیشتر رانندگی شهری با این خودرو، در کلیو نصب شده است. صفحه نمایش 9.3 اینچی نصب شده روی داشبورد این خودرو را می‌توان بزرگترین صفحه‌ای دانست که تاکنون در یکی از ساخته‌های رنو نصب شده است. این صفحه نمایش با لبه خمیده که به سوی راننده متمایل شده، فضای داخلی کلیو را تحت تاثیر قرار داده و به لطف نصب سیستم ارتباطی EASY LINK، تجربه استفاده‌ای آسان از سیستم‌های مولتی مدیا و مسیریاب را ارائه خواهد داد.

در نسل پنجم کلیو برای اولین مرتبه از صفحه نمایش دیجیتال برای پشت آمپر استفاده شده که بسته به سفارش می‌تواند ابعادی بین 7 تا 10 اینچ داشته باشد که در نوع 10 اینچی، اطلاعات سیستم مسیریاب نیز به نمایش در می‌آید.

ابعاد فرمان خودرو مورد بازنگری قرار گرفته تا غیر از افزایش دید، تجربه بهتری از لمس آن نیز برای راننده فراهم شود.

صندلی‌های کلیو 2020 مشابه نمونه‌های استفاده شده در مدل‌های گران‌تر بوده و به واسطه نشیمن‌گاه بزرگ‌تر و طراحی دربرگیرنده، حمایت بهتری از سرنشینان ارائه می‌دهند. فضای زانو برای سرنشینان عقب افزایش یافته و به دلیل طراحی جدید پشت سری صندلی‌ها، دید عقب نیز بهبود یافته است. کیفیت مواد استفاده شده در صندلی‌ها، رودری‌ها و تکیه‌گاه زیرآرنجی نیز بهتر شده است.

هرکدام از خریداران نسل جدید کلیو می‌تواند با شخصی‌سازی نمای ظاهر کنسول وسط، داشبورد، پوشش روی درها و فرمان، خودرویی مطابق سلیقه شخصی خود سفارش دهند. نورپردازی داخل خودرو نیز در 8 رنگ قابل سفارش است.

خبر خوش رنو برای طرفداران کلیو را می‌توان وعده عرضه نسخه RS از این خودرو در آینده نزدیک دانست که علاوه‌بر تریم GT-Line ، به واسطه نصب جلوپنجره لانه زنبوری، سپرهای اسپرت جلو و عقب و رینگ‌های 17 اینچی نمای بسیار هیجان‌انگیزتری خواهد داشت. در فضای کابین مدل RS از صندلی‌های اسپرت، فرمان اسپرت با روکش چرم، پدال‌ها با روکش آلومینیوم، روکش با ظاهر کربن و یا پوشش قرمز برای برخی قطعات و بخش‌ها استفاده می‌شود.

مشتریان برای سفارش رنگ بدنه کلیو 2020 امکان انتخاب از میان 10 گزینه خواهند داشت که دو رنگ نارنجی Valencia و آبی Celadon کاملاً جدید هستند.

فعلاً رنو در مورد پیشرانه‌های قابل سفارش برای نسل جدید کلیو جزئیاتی اعلام نکرده اما انتظار می‌رود به زودی در این مورد نیز اطلاع‌رسانی شود، هرچند که پیش از این اعلام شده یک پیشرانه هیبرید نیز برای نصب در کلیو قابل سفارش خواهد بود.

دیدگاه کاربران