خودروی برقی جدید ب‌ام‌و در راه است

معرفی کانسپت ب‌ام‌و i4

13 اسفند 1398 23:20

همچون کانسپت 4 که سال گذشته در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد تا چهره نسل جدید ب‌ام‌و سری 4 را به نمایش بگذارد، اکنون کانسپت i4 نیز رونمایی شده تا پیش‌نمایشی از نمونه نهایی این خودرو باشد که در سال 2021 به بازار خواهد آمد. در حقیقت این مدل را می‌توان نسخه تمام برقی از سری 4 گرن‌کوپه به شمار آورد.

ب‌ام‌و اعلام کرده مدل i4 نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه برقی به دست می‌آورد که 530 اسب‌بخار قدرت دارد و شعاع حرکتی آن براساس استاندارد WLTP برابر با 600 کیلومتر خواهد بود.مهمترین ویژگی ظاهری این خودرو را باید جلوپنجره بزرگ آن دانست، نکته‌ای که اخیراً به یکی از شاخصه‌های طراحی محصولات جدید این خودروساز آلمانی تبدیل شده و نظرات موافق و مخالف زیادی را نیز به سوی این سبک جلب کرده است. البته این بخش در ب‌ام‌و i4 اکنون بسیار کاربردی است چراکه بنابر ادعای شرکت سازنده چندین حسگر در این ناحیه نصب شده هرچند که از اعلام جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرده‌اند.

فرم کلی خودرو را می‌توان نزدیک به نمونه نهایی ب‌ام‌و i4 دانست هرچند که خروجی‌های بزرگ اگزوز که با خطوط آبی مشخص شده را می‌توان نمایشی محسوب کرد.

طراحی کابین کانسپت ب‌ام‌و i4 بسیار راننده-محور انجام شده است. البته به نظر می‌رسد فضای داخلی کابین نسخه نهایی به اندازه چیزی که در مدل مفهومی شاهد هستیم، ساده و خلوت نباشد.

کابین کانسپت ب ام و i4

نمایشگر بزرگ و خمیده مرکزی نمایانگر صفحه نمایش‌هایی است که برای نصب در مدل‌های iNext و i4 طراحی و به قابلیت ضد بازتاب نور آفتاب مجهز شده‌اند. برای نمایش اطلاعات در نمایشگر این خودرو سه حالت پیش‌بینی شده که Core, Sport و Efficient نام دارند. در حالت Core شاهد چیدمان آیکون‌ها مشابه نمایشگر مدل‌های فعلی ب‌ام‌و هستیم درحالی‌که در حالت Sport آیکون‌ها کمی فشرده‌تر نمایش داده می‌شود تا فضا برای نمایش موارد دیگر همچون نشانگر زمان طی کردن پیست فراهم شود. در حالت Efficient اما تمرکز اصلی بر قابلیت‌های ارتباطی و استفاده اقتصادی از قدرت پیشرانه خودرو خواهد بود.

ب‌ام‌و اعلام کرده مدل i4 نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه برقی به دست می‌آورد که 530 اسب‌بخار قدرت دارد. نیروی این پیشرانه توسط مجموعه باتری 80 کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو برابر با 4 ثانیه اعلام شده است.

ب ام و i4

شعاع حرکتی ب‌ام‌و i4 براساس استاندارد EPA برابر با 432 کیلومتر و براساس استاندارد WLTP برابر با 600 کیلومتر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا مشخصات نمونه نهایی نیز مطابق با نسخه کانسپت است یا خیر.

طبق برنامه‌ریزی ب‌ام‌و، نسخه نهایی i4 در سال 2021 معرفی و به خط تولید وارد خواهد شد.

دیدگاه کاربران