iNEXT چهارمین خودروی برقی ب‌ام‌و برای سال 2025

کانسپت جدید ب‌ام‌و جهان را متحیر خواهد کرد

25 شهریور 1397 15:00

در جریان نمایشگاه بین‌المللی خودرو فرانکفورت 2017 شرکت ب‌ام‌و رسماً اعلام کرد که درنظر دارد تا سال 2025، 25 مدل از کل خودروهای تولیدی‌اش را به صورت برقی ارائه کند که از این میان، 12 مدل نیروی خود را کاملاً از پیشرانه‌های برقی تامین خواهند کرد. از آنجایی‌که قرار نیست ب‌ام‌و برای مدل i3 جانشینی معرفی کند، می ‌وانیم انتظار داشته باشیم که این 12 مدل، خودروهای کاملاً جدیدی باشند.

با توجه به برنامه ب‌ام‌و، iNEXT چهارمین خودروی کاملاً جدید برقی آن‌ها خواهد بود که تا سال 2025 وارد بازار می‌شود.اولین خودرو از سری محصولات برقی ب‌ام‌و، مینی کوپر است که سال آینده به بازار می‌آید. پس از آن نسخه الکتریکی از مدل X3 و با نام iX3 در سال 2020 معرفی خواهد شد. سومین مدل، سدانی به نام BMW i4 خواهد بود که پیش از این به عنوان خودرویی مفهومی و در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت با نام i Vision Dynamics به نمایش درآمد. قرار شده نمونه نهایی این خودرو در سال 2021 به بازار عرضه شود.

اکنون مشخص شده که مدل چهارم چه خودرویی خواهد بود، چراکه ب‌ام‌و با رونمایی از کانسپت جدیدش در محفظه بار یک هواپیمای شرکت لوفت‌هانزا و در برابر بیش از 300 خبرنگار، از برنامه تولید آن در آینده نزدیک خبر داد. مدیریت پروژه طراحی این محصول را نادر فقیه‌زاده برعهده داشته است.

پیش‌بینی می‌شود نمونه نهایی کانسپت iNEXT (که خودرویی شاسی‌بلند و در ابعاد X5 خواهد بود) تنها چند ماه پس از عرضه i4 در سال 2021، به بازار جهانی معرفی شود. هنوز از قیمت و مشخصات فنی این خودرو سخنی به میان نیامده که البته جای تعجب هم نیست چراکه طراحی این خودرو فعلاً در مرحله کانسپت است.

جالب است بدانید که در فضای داخلی iNEXT از موادی استفاده شده که قابلیت تعامل با سرنشینان را دارند. به عنوان مثال سرنشینان قادر هستند روی سطح نشیمن در هر نقطه از خودرو با اعمال فرمان‌های حرکتی، سیستم صوتی یا مسیریاب را کنترل کنند.

راننده این خودرو به صفحه نمایش دسترسی خواهد داشت اما سرنشینان به واسطه فناوری جدیدی که در این خودرو استفاده شده، می‌توانند با استفاده از پروژکتور محتوای دلخواه خود را روی هر سطحی در خودرو مشاهده کنند. البته مسئولان ب‌ام‌و اعلام کرده‌اند که احتمال دارد این فناوری در نسخه تولیدی iNEXT موجود نباشد ولی در محصولات آینده این شرکت به طور حتم استفاده خواهد شد.

مدل iNEXT از ابتدا برای همساز بودن با فناوری خودران طراحی شده ولی مسئولان نمایش این خودرو از چگونگی آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. می‌توان نتیجه گرفت که ب‌ام‌و در حال توسعه فناوری خودران برای نصب روی این خودرو است. ب‌ام‌و حالت‌های رانندگی در این خودرو را Boost و Ease نامیده که در حالت اول یعنی Boost راننده خودرو را هدایت می‌کند درحالی‌که تعدادی از سیستم‌های کمکی در حال فعالیت هستند اما در حالت Ease اطلاعات هدایت خودرو در صفحه نمایش به نمایش درخواهد آمد درحالی‌که iNEXT خودش رانندگی را برعهده خواهد گرفت. ب‌ام‌و اعلام کرده که پس از آغاز به کار سیستم خودران، در صفحه نمایش خودرو درباره مکان‌های مختلف اطراف خودرو و اتفاقاتی که در آن‌ها در حال برگزاری است به راننده و سرنشینان اطلاع‌رسانی می‌شود.

غیر از آن حالت صندلی‌های جلو به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که امکان ارتباط بهتر سرنشینان جلو با سرنشینان عقب فراهم شود. ب‌ام‌و برای تفهیم این امکان، عملکرد صندلی‌های iNEXT را برای خبرنگاران به معرض نمایش درآورد که البته هنوز درباره کاربردی بودن این صندلی‌ها، شبهاتی وجود دارد.

ب‌ام‌و اکنون در حال کار برروی طراحی باطری‌های سلولی جدیدی است که به صورت انحصاری در محصولات برقی آینده این شرکت نصب خواهد شد.

ب‌ام‌و برای انجام این کار از سال 2012 شرکت Samsung SDI را به عنوان همکار در کنار خود داشته است. اما قرار نیست این روند ثابت بماند زیرا تاکنون شرکت Samsung SDI سلول‌های باتری‌ها را تولید کرده و ب‌ام‌و آن‌ها را در ماژول‌های طراحی شده قرار می‌داده اما از این پس قرار است شرکت تامین باتری CATL (که در چین واقع است) باتری‌هایی را تولید کند که طراحی آن‌ها توسط شرکت ب‌ام‌و انجام شده است.

در هرحال این شرکت به دو سایز مختلف از سلول باطری نیاز خواهد داشت، سلول‌های بزرگتر برای قرارگیری در خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور که فضای بیشتری در کف اتاق دارند و دومی که کوچکتر و برای نصب در مدل‌های سدان مناسب‌تر خواهد بود. هردوی این مدل‌ها برخلاف باطری‌های استوانه‌ای نصب شده در محصولات تسلا، فرمی مستطیل شکل خواهند داشت.

تاکنون مشخصات کلی چهار مدل از مجموع دوازده خودروی برقی که قرار شده ب‌ام‌و در 7 سال آینده عرضه کند، مشخص شده است. با توجه به این‌که سلیقه مشتریان در بازار جهانی خودرو از مدل‌های سدان به سوی کراس‌اورها و شاسی بلندها جلب شده، بسیار مهم است که شرکت ب‌ام‌و برای خودروهای برقی باقیمانده از چنین مدل‌هایی بیشتر استفاده کند.

دیدگاه کاربران