درخشش الماس ژاپنی
سرگذشت خودروهای میتسوبیشی در ایران
درخشش الماس ژاپنی
میتسوبیشی از برندهایی است که در بازار ایران اسم و رسم خودروهای ژاپنی را ارتقا بخشید و توانست از دهه پنجاه تا هشتاد شمسی، به نحوی معتبرترین نام ژاپنی باشد. محصولات متنوع این خودروساز، اعم از سدانهای اقتصادی کوچک و خودروهای اسپرت و شاسی بلندهای سخت جان، هر کدام در بخشی از بازار ایران توانمند و موفق ظاهر شدند. خوشبختانه حضور میتسوبیشی در ایران پس از وقفهای بسیار کوتاه در اواخر دهه هشتاد، دوباره در دهه جاری از سر گرفته شده و محصولات متعددی از این خودروساز به ایران آمدند. در ادامه «باما» همراه باشید تا به معرفی محصولات این خودروساز ژاپنی در هر دهه بپردازیم.
دهههای پنجاه و شصت؛ آشنایی با ستاره جدید شرقی
در دهه پنجاه شمسی بود که واردات برندی جدید و نسبتاً ناشناخته یعنی میتسوبیشی به ایران آغاز شد. این شرکت تازهوارد، با دو محصول عمده یعنی گالانت و لنسر به ایران آمد. لنسر یک سدان اقتصادی کوچک بود و گالانت نیز به عنوان خودرویی بهتر و بزرگتر، بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفت. در اواخر دهه پنجاه، تعداد اندکی از نسل جدیدتر هر دو خودرو نیز به ایران وارد شدند که در این بین نمونههای کوپه گالانت نیز مجوز ورود دریافت کردند. با آغاز جنگ تحمیلی و قطع واردات خودرو، تعدادی از نمونههای نسل اول میتسوبیشی پاژرو نیز برای استفاده در جبهه و همچنین برای نهادهای انتظامی به ایران وارد شدند.
دهه هفتاد؛ ورود پرقدرت
با پایان جنگ هشت ساله، واردات خودرو نیز از سر گرفته شد و میتسوبیشی که حالا یک برند پرآوازه ژاپنی بود، با محصولاتی گوناگون وارد ایران شد. در این بین لنسر و گالانت به لطف قیمت مناسب، عملکرد فنی خوب و امکانات رفاهی عالی، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. بیشتر نمونههای وارد شده از این دو مدل، نمونههای نسبتا عادی بودند، اما در این بین تعداد انگشتشماری لنسر سری Evo و گالانتهای GTi و VR-4 نیز وارد شدند. اما به جز این دو مدل، تعداد محدودی ا
دهه هشتاد؛ ادامه حضور
پس از قطع واردات، میتسوبیشی پاژرو یکی از خودروهایی بود که بیشترین رشد قیمت را داشت. در اوایل دهه هشتاد بود که گروه خودروسازی بهمن، طی قراردادی، آخرین سری نسل قبلی این خودرو را برای مونتاژ به ایران آورد. مدتی بعد از عرضه این خودرو، واردات از سر گرفته شد و به همین دلیل آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. اما بعدها و به تدریج، ارزش واقعی آن آشکار و در بین آفرودبازان و طبیعتگردان، به خودرویی ایدهآل بدل شد. پس از قطع تولید پاژرو میتسوبیشی برای مدتی از بازار ایران دور ماند.
دهه نود؛ بازگشتی دوباره
شرکت آرین موتور در ابتدای دهه نود تاسیس شد تا واردات محصولات میتسوبیشی را آغاز کند. در ابتدا دو مدل لنسر و ASX توسط این شرکت وارد شدند که با توجه به قیمت مناسب و اعتبار برند میتسوبیشی، توانستند موفقیتی قابل توجه کسب کنند. در ادامه به جز این دو مدل، میراژ و اوتلندر نیز به ایران آمدند. میراژ به عنوان خودرویی ارزان، رو در روی محصولات کرهای قرار گرفت و اوتلندر نیز برای تسخیر بازار شاسی بلندهای متوس
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید