با سیستم تمام چرخ محرک و شتاب صفر تا صد 4.3 ثانیه

معرفی کانسپت پرفورمنس و پلاگین هیبریدی پژو 508

3 اسفند 1397 23:35

شرکت پژو به تازگی از کانسپتی رونمایی کرده که باعث غافلگیری همه شده است. این خودروی جذاب که کانسپت پژو 508 اسپرت اِنجینیِرد-Sport Engineered-نام گرفته، در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 که کمتر از دو هفته دیگر آغاز می‌شود نمایش داده خواهد شد. در حقیقت این کانسپت را می‌توان به عنوان چشم‌اندازی از آینده خودروهای برقی پرفورمنس-محور این خودروساز فرانسوی در نظر گرفت.

کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد فعلاً فقط در حد یک کانسپت است، اما این خودروساز فرانسوی اعلام کرده که نسخه تولید انبوه آن اواخر سال 2020 معرفی خواهد شد. این کانسپت برقی پلاگین هیبرید توسط بخش موتور اسپرت این شرکت فرانسوی یعنی «پژو اسپرت» و بر پایه 508 هیبریدی جدید ساخته شده است. پژو اسپرت با تبحر مخصوص به خودش، 508 هیبریدی را در زمینه‌های طراحی و عملکرد ارتقا بخشیده و این کانسپت زیبا را خلق کرده است.

از تغییرات شاخص در نمای خارجی این خودرو، می‌توان به سپر جدید جلو و دیفیوزر جدید عقب اشاره کرد. از موارد جالب توجه دیگر در فضای خارجی این کانسپت فرانسوی، می‌توان به دو بالچه کوچک اشاره کرد که در دو طرف خودرو و در قسمت انتهایی پنجره‌های جانبی نصب شده و با رنگ سبز روشن جلب توجه می‌کنند. البته این بالچه‌ها فقط جنبه ظاهری ندارند، بلکه به بهبود آیرودینامیک خودرو هم کمک می‌کنند. پژو قسمت‌های مختلف این کانسپت را با رنگ سبز روشن تزئین کرده که در کنار رینگ‌های 20 اینچی و رنگ خاکستری سِلِنیومی (Selenium Grey) آن، جذابیت خاصی به کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد بخشیده است.

پژو در فضای کابین این سدان کانسپت هم سنگ تمام گذاشته است. صندلی‌های جدید با ارگونومی بالا به همراه روکش چرم و آلکانترا، غربیلک فرمانی اسپرت و شکیل به همراه سه خط موربِ سبز رنگ در قسمت پایینی آن، صفحه پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، صفحه نمایش لمسی 10 اینچی برای سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی و فرم خاص اهرم تعویض دنده، همگی مواردی هستند که فضایی استثنایی در کابین کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد به وجود آورده‌اند.

نیروی مورد نیاز برای کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد که به سیستم تمام چرخ محرک هم مجهز است، توسط سه موتور تامین می‌شود که عبارتند از:

  • پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری بنزینی پژو موسوم به یور تِک 200 (PureTech 200) مجهز به توربوشارژر با 197 اسب‌بخار قدرت
  • یک موتور برقی 107 اسب‌بخاری برای محور جلو
  • یک موتور برقی 201 اسب‌بخاری برای محور عقب

قدرت ترکیبی این خودرو چیزی در حدود 505 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن در مجموع برابر با 500 نیوتن‌متر است.

طبق ادعای پژو، این کانسپت جذاب می تواند فقط در عرض 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کند، اما حداکثر سرعت آن در 250 کیلومتر برساعت محدود شده است. به علاوه این سدان فرانسوی به لطف بهره‌مندی از یک باتری 11.8 کیلووات ساعتی، می‌تواند در حالت تمام برقی مسافتی معادل با 50 کیلومتر را پیمایش کند.

در راستای تکمیل عملکرد این سیستم انتقال قدرت ویژه، پژو با اعمال تغییراتی در سیستم تعلیق ارتفاع این سدان کانسپت را کاهش داده است. علاوه‌براین، فاصله عرضی مرکز چرخ‌های محور جلو (front track) به میزان 24 میلی‌متر و فاصله عرضی مرکز چرخ‌های محور عقب (rear track) به میزان 12 میلی‌متر افزایش یافته است. همچنین سیستم فرمان بهبود پیدا کرده و پژو این کانسپت سریع را به تایرهای میشلین پایلوت اسپرت 4 اِس (Pilot Sport 4S) مجهز کرده است.

دیوید پیل، مدیر عامل پژوی انگلیس در خصوص این کانسپت جدید اظهار کرد: «کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد توانایی‌های پژو را در حوزه خودروهای برقی نمایش می‌دهد. در واقع این کانسپت، چشم‌اندازی از مدل‌های برقی پژو که در پنج سال آینده معرفی خواهند شد محسوب می‌شود.»

کانسپت پژو 508 اسپرت انجینیرد فعلاً فقط در حد یک کانسپت است، اما این خودروساز فرانسوی اعلام کرده که نسخه تولید انبوه آن اواخر سال 2020 معرفی خواهد شد. درست است که این موضوع، خبری خوشحال‌کننده برای علاقه‌مندان به پژو محسوب می‌شود، اما باید بدانید قدرت ترکیبی نسخه تولید انبوه کمتر و چیزی در حدود 350 اسب بخار خواهد بود. با این وجود، سیستم تمام چرخ محرک در نسخه تولید انبوه حذف نخواهد شد.

دیدگاه کاربران