تقریبا دو سال قبل از معرفی نسل جدید پژو 3008 و 5008 که خودروهایی کاملاً برقی خواهند بود، نسل فعلی این دو کراساور با نیروی کمکی برقی در قالب سامانه هیبرید خفیف همراه شدهاند.
”مصرف سوخت ترکیبی شهر و بزرگراه پژو 3008 و 5008 جدید تا یک لیتر در صد کیلومتر نسبت به قبل کاهش یافته است.“براساس اعلام پژو، مصرف سوخت ترکیبی شهر و بزرگراه پژو 3008 و 5008 جدید تا یک لیتر در صد کیلومتر نسبت به قبل کاهش یافته است، درحالیکه آلایندگی دی اکسید کربن هم به طور متوسط تا 20 گرم بر کیلومتر، کمتر خواهد بود.
در سینه پژو 3008 و 5008 هیبرید خفیف مدل 2024، پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ نصب شده است، که 134 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور را در دورشمار 5500 و 1750 دور بر دقیقه، به راننده تحویل میدهد. به لطف زمانبندی متغیر توربوشارژر، پیشرانه درونسوز براساس چرخه میلر عمل کرده و هزینههای نگهداری هم کاهش مییابد.
حرکت پژو 3008 و 5008 مدل 2024 در مواقع عادی تا حد زیادی به پیشرانه برقی با 28 اسببخار قدرت و 55 نیوتنمتر گشتاور متکی خواهد بود. در هنگام حرکت با سرعتهای کم، نیروی پیشرانه درونسوز برای شارژ باتری 48 ولت مصرف میشود. با فشردن ناگهانی پدال گاز، 12 اسببخار قدرت اضافه به صورت لحظهای از جانب موتور برقی تولید میشود.
گیربکس این دو کراساور هم از نوع شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک با طراحی جدید است.
نکته جالب اینکه سامانه هیبرید پژو 3008 و 5008 مدل 2024 به نحوی طراحی شده است، که در صورت حرکت با سرعت بالاتر از 90 کیلومتر برساعت به صورت یکنواخت، به نیروی موتور درونسوز نیازی ندارد.
متعلقات مجموعه هیبرید در زیر صندلی سرنشین جلو تعبیه شده است، بنابراین گنجایش محفظه بار پژو 3008 و 5008 مدل 2024 با نمونههای درونسوز تفاوتی ندارد.
پژو یک سامانه هشدار آکوستیک به نام AVAS را نیز برای این دو کراساور هیبرید طراحی کرده است، که در هنگام حرکت با سرعت کمتر از 30 کیلومتر برساعت عابران و دوچرخهسواران را از حضور این خودروها آگاه کند.
پژو قصد دارد سامانه هیبرید خفیف ساخت خود را در مدلهای دیگر نیز نصب کند.
پژو 3008 و 5008 مجهز به فناوری هیبرید خفیف در کارخانه Sochaux در فرانسه تولید خواهند شد. فروش این دو محصول در اروپا از سه ماهه دوم سال 2023 آغاز میشود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com