• هزينه و شرايط حمل خودرو با قطار

قیمت جدید بلیت قطار در ایام نوروز

شرایط و هزینه حمل خودرو با قطار در سال 1403

28 اسفند 1402 09:49

هزینه حمل خودرو با قطار در نوروز 1403

اسفند 1402: در جدول زیر، هزینه بلیط حمل خودرو با قطار در سال 1403 را مشاهده می‌کنید.

قیمت بلیت حمل خودرو با قطار در سال 1403

توجه داشته باشید که قیمت‌های فوق، ویژه فروش نوروز 1403 بوده و ممکن است در سایر ایام سال، تغییراتی داشته باشد.

مسیر جدید حمل خودرو با قطار

خرداد 1402: تاکنون امکان خرید بلیت حمل خودرو با قطار در مسیرهای تهران- مشهد، بندرعباس- مشهد، شیراز- مشهد، تهران- بندرعباس، تهران- یزد، اصفهان- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- زاهدان، تهران- اهواز و تهران- تبریز توسط شرکت ریلی رجا فراهم شده بود.

این شرکت اکنون اعلام کرده است که امکان ارائه خدمت حمل خودرو با قطار را در مسیر زنجان- مشهد و بالعکس فراهم شده است.

علیرضا علی‌سلیمانی،عضو هیأت مدیره و معاون اجرایی شرکت رجا، در این باره توضیح داد با هماهنگی‌ و پیگیری‌های انجام شده، این خدمت از روز دوم خردادماه با حرکت واگن حمل خودرو از مشهد و روز سوم خرداد ماه با حرکت از زنجان آغاز می‌شود. واگن‌های مذکور به‌ صورت دو طبقه با ظرفیت بارگیری حداقل 10 خودرو است. حرکت واگن‌های حمل خودرو در این مسیر در ابتدا هر چهار روز در میان انجام می‌شود.

وی افزود متقاضیان برای دریافت این خدمت می‌توانند علاوه بر سامانه فروش بلیت در سایت رجا به نشانی www.raja.ir از طریق کانال‌های فروش مجاز بلیت نیز اقدام کنند. هم‌وطنان برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیت، همچنین دریافت برنامه حرکت قطارها، به صورت شبانه‌روزی از سراسر کشور با سامانه ارتباط با مشتریان رجا از طریق شماره تلفن 1539 تماس بگیرند.


نحوه خرید بلیط حمل خودرو با قطار

در پایان زمستان و همزمان با فرا رسیدن سفرهای نوروزی، و همچنین با شروع فصل گرما و آغاز تعطیلات تابستانی، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که هم خودشان و هم خودروی‌شان را با قطار جابجا کنند! شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که شرایط حمل خودرو با قطار چگونه است؟ مدارک لازم برای حمل ماشین با قطار چیست؟ هزینه حمل خودرو با قطار چقدر است؟ و ده‌ها سوال دیگر. اگر شما هم به دنبال جواب این سوالات هستید، پیشنها می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در صفحه اصلی سامانه فروش بلیط قطار رجا در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شده و در غیر اینصورت بعنوان کاربر جدید، ثبت نام کنید. سپس در پنل خرید بلیت قطار (همانند تصویر زیر)، وارد قسمت خرید بلیت حمل خودرو شوید.

سامانه فروش بلیط حمل خودرو با قطار
سامانه فروش بلیط حمل خودرو با قطار

در پایان نیز اطلاعات موردنیاز در خصوص مالک خودرو، نوع خودرو، شماره پلاک خودرو، شماره تلفن و ... را بطور کامل وارد کرده و نهایتا خرید بلیط حمل خودرو با قطار را تکمیل کنید. همچنین در زمان خرید بلیط انتقال خودرو با قطار، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- در صورتی که ورود اطلاعات موردنیاز، نادرست یا اشتباه باشد و سپس در مرحله بعد و بهنگام تایید اطلاعات، صحت اطلاعات وارد شده مجددا تایید گردد، مسئولیت و عواقب ناشی از آن به عهده خود مسافر/مالک خودروست.

2- بلیت صادر شده، قابل ویرایش نیست. بنابراین در صورت درج اطلاعات اشتباه، باید بلیت حمل خودرو را استرداد کرده و دوباره بلیت جدید را با اطلاعات صحیح، تهیه کنید.

3- درصورت مفقودشدن بلیت حمل خودرو با قطار، با دریافت هزینه صدور، بلیت‌ المثنی صادر می‌شود.

4- اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار (شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو،  مشخصات پلاک، نوع خودرو  و ...) بر روی برگه بلیت قطار درج می‌شود. بنابراین به دقت آنها را مطالعه کنید!

5- علاوه بر هزینه بلیط حمل خودرو، باید حق بیمه خودرو (که بصورت درصدی از ارزش خودرو محاسبه می‌شود) را هم بصورت جداگانه، پرداخت کنید.

شرایط استرداد بلیط حمل خودرو با قطار

اگر به هر دلیلی، از حمل خودرو با قطار منصرف شدید، مطابق جدول زیر، هزینه بلیط قطار به شما برگشت داده می‌شود:

زمان اعلام انصراف میزان مبلغ برگشتی
تا ساعت 12 روز قبل از حرکت 90% بهای بلیط
از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت 70% بهای بلیط
3 ساعت مانده به حرکت 50% بهای بلیط
بارگیری خودرو غیرقابل استرداد

*اطلاعات فوق از سوی شرکت رجا اعلام شده است.

زمان و ساعت تحویل خودرو به قطار

1- ساعت حرکت درج شده روی بلیت حمل خودرو، آخرین زمان پذیرش خودرو (جهت اعزام از مبدأ حرکت) است. شروع پذیرش خودروها، از ساعت 8 صبح روز حرکت قطار تعیین می‌شود.

2- خودروها باید در ساعات اداری و ترجیحا در ساعات اولیه معین شده، تحویل راه آهن شوند.

3- در صورت حرکت قطار در ساعات اولیه صبح، خودروها باید روز قبل از حرکت تحویل داده شود. (جهت اطمینان بیشتر، این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری کنید)

4- جهت خودروهای عبوری از ایستگاه تهران، لازم است بلیت حمل خودرو در مسیر دوم، با یک روز فاصله از روز ورود قطار حمل خودرو به تهران صادر شود. مثلا در مسیر تبریز-کرمان، در صورتی‌که ورود قطار حمل خودرو از تبریز به تهران، بامداد روز دوشنبه باشد، باید بلیت تهران-کرمان برای روز سه‌شنبه صادر شود. (جهت اطمینان بیشتر، این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری کنید)

شرایط بارگیری خودرو به قطار

1- به منظور رعایت نکات ایمنی و امنیتی، در هنگان تحویل دادن خودروها به شرکت راه آهن، میزان بنزین موجود در باک خودروهای بنزینی، مطلقا نباید بیشتر از «یک چهارم حجم باک» باشد.

2- مخزن سوخت گاز در خودروهای دوگانه سوز نیز باید «کاملا خالی» باشد. همچنین حمل خودروهای دوگانه سوزی که تاییدیه معاینه فنی معتبر ندارند، ممنوع است و از بارگیری خودروهای با کپسول گاز دفرمه یا شدیدا آسیب‌دیده نیز جلوگیری می‌شود.

3- در هنگام تحویل گرفتن خودروها، «سرباتری» در مبدا حرکت قطار، جدا می‌شود و در مقصد نیز مجددا نصب می‌شود. بنابراین لازم است باتری خودرو کاملا سالم باشد تا بهنگام تخلیه از واگن (در ایستگاه مقصد) براحتی روشن شود.

شرایط حمل خودرو با قطار
حمل خودرو با قطار

4- ارتفاع خودرو نباید بیشتر از 158 سانتیمتر باشد. بنابراین حمل اکثر خودروهای شاسی بلند با قطار، امکان پذیر نیست. همچنین عرض خودرو نباید بیشتر از 180 سانتیمتر باشد.

5- وسایل و تجهیزات اضافی (بغیر از جک و زاپاس) نباید درون خودرو باشد. در غیر اینصورت، هیچ شکایتی از جانب مالک خودرو در زمان تحویل گرفتن خودرو از راه آهن، پذیرفته نیست. همچنین در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و ... روی خودرو نصب شده باشد، ملاک اصلی، ابعاد نهایی خودرو بوده و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی (بدلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی) برعهده مالک خودروست.

6- هرگونه نقص یا آسیب دیدگی احتمالی خودرو، باید قبل از حمل خودرو با قطار، به مسئولین اعزام گزارش داده شود. در غیر اینصورت، عواقب آن برعهده مالک خودروست.

7- خودروهای سازمانی یا دولتی، فقط با معرفی نامه از سازمان مربوطه، امکان ارسال با قطار را دارند.

8- خودروهای تصادفی و همچنین خودروهای خاموش، به هیچ عنوان امکان ارسال با قطار را نخواهند داشت.

9- امکان ارسال خودروهایی که هنوز شماره گذاری نشده‌اند، نیز وجود دارد. برای این خودروها، شش عدد آخر شماره شاسی، بعنوان شماره پلاک خودرو استفاده می‌شود. همچنین در زمان تحویل چنین خودروهایی، باید «برگه فروش کمپانی» را هم داشته باشید.

10- بارگیری خودروهای گذرموقت با قطار، به شرطی که زمان صدور بلیط، قبل از پایان مجوز تردد خودرو باشد، مجاز است. 

مدارک لازم برای تحویل گرفتن خودرو از راه آهن

چه برای تحویل دادن خودرو به شرکت راه آهن و چه برای تحویل گرفتن خودرو از راه آهن، مدارک زیر را باید ارائه کنید:

  • کارت شناسایی مالک
  • سند یا کارت خودرو
  • اصل برگ سبز گمرکی (فقط برای خودروهای خارجی)
  • معرفی نامه سفارت (فقط برای خودروهای سیاسی)

همچنین درباره مدارک تحویل خودرو، بهتر است نکات زیر را هم بدانید:

1- تحویل‌دهنده خودرو، باید نام تحویل گیرنده را در بارنامه قطار، درج کند. بنابراین هنگام تحویل گرفتن خودرو در مقصد، تحویل خودرو فقط به شخصی که در بارنامه ذکر شده، انجام می‌گردد.

2- در صورتی که تحویل گیرنده، فرد دیگری را معرفی نماید، باید به او وکالت نامه رسمی داده باشد. ضمن اینکه ارائه این وکالتنامه در زمان تحویل گرفتن نیز الزامی است.

3- پس از رسیدن قطار به مقصد، تحویل فوری خودرو (به دلیل انجام امور مربوط به تخلیه خودرو از واگن) امکان پذیر نبوده و تحویل خودرو در ساعات اداری و با فاصله زمانی انجام می‌شود. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، باید با ایستگاه مقصد تماس گرفته و در زمان اعلام شده توسط آنها، نسبت به ترخیص خودرو اقدام کنید.

جریمه تاخیر در تحویل خودرو از راه آهن

باید این نکته مهم را بدانید که تاخیر در تحویل گرفتن خودرو از راه آهن، منجر به پرداخت جریمه می‌شود:

1- اگر تاخیر از سوی شخص تحویل گیرنده باشد، نگهداری خودرو از زمان ورود به ایستگاه تا 24 ساعت اولیه، رایگان است. اما پس 24 ساعت و تا روز چهارم، براساس تعرفه روز، مشمول پرداخت جریمه است. همچنین از روز پنجم به بعد نیز حق توقف و هزینه پارکینگ، به نرخ جریمه تاخیر افزوده می‌شود.

2- اگر تاخیر از سوی شرکت راه آهن باشد، پس از 24 ساعت تأخیر در تحویل خودرو، 50 درصد کرایه برگشت داده می‌شود. همچنین در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد، می‌توانید 100 درصد کرایه حمل خودرو را پس بگیرید.

3- در صورت تاخیر در تحویل خودرو توسط راه آهن، مالکان خودروها فقط تا یکماه فرصت دارند تا از طریق تماس با شماره تلفن سراسری 1539 یا از طریق مراجعه به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیت شرکت رجا (با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی)، درخواست خود را ثبت کرده و خسارت تاخیر را دریافت نمایند.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
sedell 1402/10/6
سلام خسته نباشی بنده یک دستگاه کمباین جاندیر دارم آیا میشه باقطار بارگیریش کنم.برای شهرستان..
پاسخ
0
0
0
Dgugddh 1402/6/1
دروغ بیش نیست یک‌ماهه دنبال بلیط حمل خودرو هستم به هیچ گوری نیست
پاسخ
0
0
0