تلاش برای اجباری شدن سیستم‌ محدودکننده سرعت

جاده‌های اروپا ایمن‌تر می‌شود

12 فروردین 1398 13:46

براساس اخباری که به تازگی انتشار یافته، اتحادیه اروپا در نظر دارد استانداردهای ایمنی تازه‌ای را از سال 2022 در کشورهای محدوده این اتحادیه، اجباری سازد.

قوانین جدید قادر است از کشته شدن 25 هزار نفر و مجروح شدن حداقل 140 هزار نفر تا سال 2038 در قاره اروپا جلوگیری کند. این استانداردهای جدید با تکیه بر فناوری‌های تازه به منظور حفاظت از جان سرنشینان خودروها، عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت و دوچرخه وضع خواهد شد و البته پیش‌بینی می‌شود تاثیرات مهمی در عرصه ایمنی حمل‌ونقل پدید آورد.

در میان سیستم‌های متعدد ایمنی که در آینده اجباری خواهند شد می‌توان به هشدار خواب آلودگی/حواس‌پرتی راننده، دستیار حرکت بین خطوط و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته اشاره کرد. در آینده نزدیک همچنین نصب کمربندهای ایمنی بهبود یافته، سیستم ایمنی حرکت به عقب (که شامل دوربین و حسگرها خواهد بود) و دستگاه تصویربرداری که پس از وقوع سانحه به عنوان جعبه سیاه عمل نماید، اجباری خواهد بود.

تمام مواردی که مورد اشاره قرار گرفتند بسیار ضروری و مفید به نظر می‌رسند اما شاید به جرات بتوان ادعا کرد که سیستم ایمنی «دستیار هوشمند سرعت» می‌تواند بسیار مفیدتر از سایرین باشد. هرچند که نام این سیستم چندان گویای کاربرد آن نیست اما شورای ایمنی حمل‌ونقل اتحادیه اروپا از این سیستم به عنوان محدودکننده سرعت متصل به GPS یاد کرده که نه تنها می‌تواند محدودیت سرعت را به راننده یادآوری کند بلکه در صورت لزوم قادر به محدود ساختن سرعت خودروی در حال حرکت نیز خواهد بود.

به بیان ساده‌تر، این محدودکننده سرعت می‌تواند به منظور کاهش سرعت خودرو از قدرت پیشرانه بکاهد. البته گویا این احتمال وجود دارد که رانندگان در صورت تمایل بتوانند این سیستم را غیرفعال سازند اما به هرحال این تواقفنامه فعلاً موقتی بوده و نمی‌توان درباره نتیجه نهایی اظهارنظری قطعی بیان کرد.

هرچند به نظر نمی‌رسد که قابلیت محدود کردن سرعت در میان رانندگان محبوبیتی داشته باشد اما شورای ایمنی حمل‌ونقل اروپا بر یافته‌های پژوهشی که در سال 2014 و در نروژ انجام شد استناد می‌کند که براساس آن وجود چنین سیستمی، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر نجات جان انسان‌ها و کاهش مرگ‌ومیر داشته باشد.

براساس اعلام مامور عالی رتبه کمیسیون بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و SME اروپا، هرساله 25 هزار نفر جان خود را در سوانح رانندگی اروپا از دست می‌دهند که بیشتر این حوادث مربوط به خطای انسانی بوده و باید از آن جلوگیری شود.

کمیسیون اروپا در ادامه توضیح داده که قوانین جدید قادر است از کشته شدن 25 هزار نفر و مجروح شدن حداقل 140 هزار نفر تا سال 2038 جلوگیری کند. این کمیسون در نظر دارد با اجزای قوانین و استانداردهای جدید تا سال 2050 تعداد کشته‌ها و زخمی‌های سوانح رانندگی را به صفر برساند.

جدیدترین اخبار دنیای خودرو را در «باخبر» دنبال کنید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران