کانسپت برقی 19_19 با قابلیت پیمایش 800 کیلومتر

استقبال سیتروئن از آینده با کانسپتی خودران

25 اردیبهشت 1398 10:51

جدیدترین کانسپت سیتروئن 19_19 نام گرفته و به منظور بیان دیدگاه این شرکت فرانسوی از نهایت راحتی در یک خودروی سواری بزرگ، ساخته شده است.

این خودرو که قرار است از تاریخ 16 می در نمایشگاه VivaTech در پاریس به نمایش گذاشته شود، احتمالاً بازدیدکنندگان را با توانایی خاصی که در چنته دارد حیرت‌زده خواهد کرد. آری، از شعاع حرکتی 19_19 صحبت می‌کنیم که بنابر ادعای شرکت سازنده برابر با 800 کیلومتر خواهد بود. البته این تنها ویژگی کانسپت یاد شده نیست بلکه شاهد نصب سیستم رانندگی خودکار و سیستم تعلیق پیشرفته هیدرولیک نیز در این خودرو خواهیم بود.

سیتروئن 19ـ19 سفینه‌ای روی چهارچرخ

کانسپت سیتروئن 19_19 با یک مرتبه شارژ باتری‌ها که به لطف فناوری شارژ سریع تنها به 20 دقیقه زمان برای شارژ 80 درصد ظرفیت نیاز دارد، می‌تواند تا شعاع 800 کیلومتر حرکت کند.شرکت سیتروئن کانسپت جدید خود را یک سفینه فضایی حقیقی در رده خودروها نامیده که البته با نگاهی به طراحی خارجی و داخلی آن، اعطای چنین لقبی چندان هم بی‌ربط به نظر نمی‌رسد.

براساس اعلام سیتروئن، بدنه این کانسپت (که فاصله محورهایش برابر با 3.1 متر است) در عین انتقال حسی از طرح بدنه هواپیما، در نیمه بالایی فرم حبابی اتاق هلیکوپتر را به بیننده یادآور می‌شود. به لطف نصب چرخ‌های 30 اینچی که به تایرهای 255/30 R30 ساخت گودیر مجهز هستند، ارتفاع کلی 19_19 بلندتر از بسیاری از خودروهای متداول شده است. در کانسپت 19_19 از سیستم تعلیق نوآورانه‌ای استفاده شده که روی بالشتک‌های هیدرولیکی سوار بوده و توسط سیستم کنترل هوشمند، مرتباً مورد پایش قرار دارد. سیتروئن برای توصیف حس سواری با این خودرو آن را با «قالیچه پرنده» مقایسه کرده است. دربخش جانبی این خودرو از پنلی مشکی رنگ استفاده شده که با در جلو ترکیب و به اینترفیس خوشامدگویی برای سرنشینان مجهز شده است. این بخش می‌تواند به صورت شخصی‌سازی شده عمل کرده و پس از شناخت راننده، توسط تصاویر گرافیکی پویانمایی به او خوشامد بگوید.

کانسپت سیتروئن 19_19

از دیگر ویژگی‌های ظاهری خاص این خودرو می‌توان به کاپوت شفاف دولایه، چراغ‌های LED جدید، شیشه عقب مقعر و سامانه LiDAR نصب شده روی سقف اشاره کرد که کاملاً قابل دید بوده و به واسطه استفاده از رنگ‌های سفید و قرمز و آبی در این بخش از بدنه خودرو، پرچم فرانسه برای بیننده تداعی می‌شود.

فضای داخلی همچون اتاق نشیمن

شرکت سیتروئن اعلام کرده که در طراحی فضای کابین این خودرو سعی کرده حس راحتی اتاق نشیمن یک خانه راحت را به سرنشینان انتقال دهد که با توجه به طراحی سیستم تعلیق و صندلی‌های این خودرو، دستیابی به چنین هدفی دور از ذهن نخواهد بود. به لطف نحوه باز شدن درهای عقب، دسترسی سرنشینان به این بخش راحت بوده و برای رنگ‌بندی فضای داخلی نیز از رنگ‌های گرم استفاده شده است.

کانسپت سیتروئن 19_19 با فضای تعاملی و آینده نگر

با نگاهی به داشبورد، این بخش را محوطه‌ای وسیع می‌یابیم که حتی فضایی برای نمایش فیلم از طریق ویدیو پروژکتور دارد. در هنگام فعال شدن سامانه رانندگی خودکار، فرمان خودرو از مدار خارج و در جای خود جمع خواهد شد. نکته جالب دیگری که درباره فرمان این خودرو قابل بیان بوده، شباهت آن با فرم فرمان خودروهای کلاسیک سیتروئن است که اکنون فرمی آینده‌نگرانه داشته و به صفحه نمایشی ثابت در مرکز مجهز شده است. البته برای احترام به قوانین و مقررات، در هنگام حرکت خودرو در این صفحه نمایش تصویری نشان داده نخواهد شد. برای آغاز ارتباط با سامانه هوشمند این خودرو، کافی است راننده عبارت Hello Citroen را به زبان آورد تا دستیار شخصی فعال شده و از طریق اینترفیس رنگی، راننده را برای مسیریابی و حتی یافتن مکان‌های دیدنی در مسیر راهنمایی کند.

کانسپت 19_19 تمام اطلاعات موردنیاز راننده را از طریق فناوری هداپ دیسپلی روی شیشه جلو و در مقابل چشمان او به نمایش درخواهد آورد. جدا از آن، امکان نمایش خطوط مسیریابی روی مسیر پیش رو وجود دارد که این ویژگی در هر دو حالت فعال یا غیرفعال بودن سامانه خودران قابل اجرا است. براساس اعلام شرکت سازنده، کانسپت 19_19 می‌تواند در مسیرهای پر ترافیک شهری و یا بزرگراه‌ها به صورت خودران حرکت کند اما راننده باید آمادگی به دست گرفتن کنترل خودرو در موقعیت‌های پیچیده را داشته باشد.

خودران جدید سیتروئن برای آینده

پیشرانه کانسپت 19_19 به صورت تمام برقی بوده و نیروی خود را از باتری 100 کیلووات ساعتی تامین می‌کند که قدرتی برابر با 456 اسب‌بخار و گشتاوری معادل با 800 نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار خواهد داد. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو 5 ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر با 200 کیلومتر برساعت است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، کانسپت ساخت سیتروئن با یک مرتبه شارژ باتری‌ها که به لطف فناوری شارژ سریع تنها به 20 دقیقه زمان برای شارژ 80 درصد ظرفیت نیاز دارد، می‌تواند تا شعاع 800 کیلومتر حرکت کند. این خودرو به فناوری شارژ القایی نیز مجهز شده تا در مسیرهایی که به این امکان مجهز باشند، باتری‌های خود را شارژ کند.

با توجه به طول 4,655 متری، عرض 2,240 متر و ارتفاع 1.6 متری این خودرو، می‌توان تقریباً آن را در رده کراس‌اورها دسته‌بندی کرد زیرا طول آن تقریباً برابر با شاسی‌بلندهای جمع‌وجور بوده درحالی‌که عرض آن از شاسی‌بلندهای بزرگ نیز بیشتر است. بد نیست بدانید فاصله محورهای این خودرو با بزرگ‌ترین شاسی‌بلند ساخت ب‌ام‌و یعنی X7 برابر است.

دیدگاه کاربران