خودرویی هوشمند برای کاهش تلفات

ایمنی بیشتر با کانسپت جدید مرسدس بنز

31 اردیبهشت 1398 09:54

مرسدس ‌بنز کانسپت جدیدی معرفی کرده که قرار است در رویداد ESV در هلند و همچنین نمایشگاه خودرو فرانکفورت در ماه سپتامبر، معرفی شود.

کانسپت جدید مرسدس بنز به کمک جدیدترین تکنولوژی‌ها نه تنها ایمنی سرنشینان بلکه ایمنی سایر رانندگان و عابران پیاده را به بهترین شکل تامین می‌کند.این شاسی بلند که براساس جدیدترین نسل مرسدس بنز GLE ساخته شده و Experimental Safety Vehicle به معنای خودروی آزمایشی ایمنی نامگذاری شده، به جدیدترین فناوری‌های ایمنی مجهز شده که در آینده در خودروهای تولید انبوه مرسدس بنز شاهد نصب آن‌ها خواهیم بود.

شرکت خودروساز آلمانی این خودرو را به سیستم خودران مجهز کرده که در حالت رانندگی خودکار، فرمان و پدال‌ها به منظور کاهش احتمال آسیب به سرنشین در صورت وقوع هرگونه حادثه، به صورت کامل جمع می‌شوند. به کمک این قابلیت، مرسدس بنز تصمیم گرفته که ایربگ راننده را به جای فرمان در داشبورد خودرو جاسازی کند.

در این خودرو همچنین به مسئله بسیار مهم ایمنی کودکان نیز توجه و سامانه‌ای به نام Pre-Safe Child در آن نصب شده که کمربند ایمنی صندلی کودک را در هنگام وقوع خطر محکم کرده و عناصر ایمنی نصب شده در نواحی جانبی خودرو را قبل از بروز برخورد فعال خواهد کرد.

هشدار کانسپت مرسدس بنز به رانندگان پشت سر از آنچه در جلو می کذرد

غیر از این، سیستم پیشرفته ترمز فعال نیز ایمنی عابران پیاده و راکبان دوچرخه که در گوشه‌های اطراف این خودرو و در مسیر یکسان با آن حرکت می‌کنند را تامین خواهد کرد. درصورتی‌که این سیستم احتمال برخورد با عابر یا راکب دوچرخه را تشخیص دهد، راننده از طریق هشدار صوتی و تصویری از این موضوع «باخبر» خواهد شد. اگر با وجود این هشدارها راننده عکس‌العمل مناسب از خود نشان ندهد، سیستم ترمز خودکار وارد عمل خواهد شد.

مرسدس همچنین قابلیت عملکرد سیستم ایمنی cross-traffic را افزایش داده به گونه‌ای که اکنون قادر است از برخورد خودرو با راکبان موتورسیکلت که در نقاط کور قرار دارند، جلوگیری نماید. این سیستم نیز ابتدا به راننده هشدار داده و در صورت عدم بروز عکس‌العمل مناسب، از طریق ترمز خودکار وارد عمل می‌شود.

غیر از تمام این‌ها، مرسدس بنز قابلیت‌های دیگری در این خودرو قرار داده که امنیت افراد خارج از این خودرو بیش از پیش تامین شود. یکی از جالب‌ترین این ویژگی‌ها را می‌توان در جلوپنجره جلو یافت، جایی که صفحه نمایشی نصب شده که به عابران اطلاع می‌دهد خودرو قرار است در کدام سو حرکت کند.

همچنین ربات کوچکی در این خودرو نصب شده که در صورت وقوع حادثه، از بخش عقبی خودرو جدا شده و در کنار جاده به عنوان مثلث خطر، به سایر رانندگان هشدار می‌دهد.

دیدگاه کاربران