مصرف 2.1 لیتر برای شاسی بلند سبز آلمانی

آئودی Q5 جدید با پیشرانه پلاگین هیبرید معرفی شد

1 خرداد 1398 10:10

پس از معرفی مدل E-Tron Quattro و همچنین Q2 L E-Tron که تنها در بازار کشور چین عرضه می‌شود، اکنون یکی دیگر از محصولات شرکت آئودی به پیشرانه برقی مجهز شده است. برخلاف دو خودروی نام برده، مدل Q5 TFSI E Quattro (که نامی طولانی برایش انتخاب شده!) در سینه خود ترکیبی از پیشرانه‌های بنزین‌سوز و برقی جای داده است. این ترکیب از پیشرانه بنزین‌سوز 2 لیتری توربوشارژ با قدرت 248 اسب‌بخار و 370 نیوتن‌متر گشتاور و یک موتور الکتریکی با قدرت 141 اسب‌بخار و 350 نیوتن‌متر تشکیل شده است.

این خودرو در حالت تمام برقی می‌تواند با یک بار شارژ در شعاع 40 کیلومتر و با حداکثر سرعت 135 کیلومتر برساعت حرکت کند.شرکت آئودی اعلام کرده که ترکیب دوگانه پیشرانه‌ها در این شاسی‌بلند میان‌سایز لوکس باعث شده در نهایت قدرتی برابر با 362 اسب‌بخار و گشتاور 500 نیوتن‌متر در اختیار راننده Q5 قرار گیرد. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت Q5 پلاگین هیبرید برابر با 5.3 ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر با 239 کیلومتر برساعت خواهد بود که با توجه به پیشرانه 4 سیلندر و همچنین ابعاد و اندازه‌های این خودرو ارقامی درخور توجه است.

میزان مصرف سوخت برای اکثر افرادی که خودروی PHEV خریداری می‌کنند، ملاک بسیار مهمی است. بنابراین آئودی نیز نهایت تلاش خود را انجام داده تا Q5 پلاگین در این بخش نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. این خودروی شاسی‌بلند در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 2.1 لیتر در صد کیلومتر دارد که برای خودرویی با این ابعاد بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن Q5 TFSI E Quattro نیز در هنگام راندن به صورت هیبرید تنها 46 گرم بر کیلومتر است. این خودرو در حالت تمام برقی می‌تواند با یک بار شارژ در شعاع 40 کیلومتر و با حداکثر سرعت 135 کیلومتر برساعت حرکت کند.

پورت شارژ موتور برقی در آئودی Q5 پلاگین هیبرید

منبع تغذیه نیروی خودرو در حالت تمام برقی یک باتری لیتیوم یون با ظرفیت 14.1 کیلووات ساعت بوده که در کف خودرو جاسازی شده است. برای شارژ کامل باتری با خروجی 400 V/16 به دو ساعت و نیم و با سوکت برق خانگی به شش ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

از نظر ظاهری این مدل با نسخه‌های معمولی که به پیشرانه درون‌سوز مجهز هستند تفاوت خاصی ندارد و تفاو‌ت‌ها تنها به نشان 55 TFSIe که روی عقب خودرو نصب شده و همچنین محل‌های شارژ محدود شده است.

آئودی Q5‌پلاگین هیبرید

نشان Quattro که در عقب خودرو نصب شده نشان‌دهنده آن است که با خودرویی مجهز به سامانه چهارچرخ محرک طرف هستیم. این سامانه با کمک حسگرها و پس از تجزیه و تحلیل شرایط مسیر فعال شده و به طور خودکار برای شرایط مناسب عملکردی، آماده می‌شود. در شرایط عادی مثل هنگامی که خودرو بار سنگینی حمل نکرده و نیازی به تولید نیروی زیاد از سوی پیشرانه نیست، جعبه‌دنده هفت سرعته S ترونیک ارسال نیرو به چرخ‌های عقب را متوقف می‌سازد که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

شرکت آئودی در حال حاضر پذیرش سفارش برای مدل Q5 55 TFSI E Quattro را برای مشتریان اروپایی آغاز کرده است. قیمت پایه این مدل در بازار آلمان برابر با 60,450 یورو بوده که انتظار می‌رود در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تحویل مشتریان شود.

دیدگاه کاربران