نسل فعلی اپل کورسا )سری (E را میتوان یکی از قدیمیترینهای رده خودروهای کوچک در بازار اروپا دانست چراکه از سال 2014 تاکنون بدون تغییر خاصی در حال تولید و فروش است. البته در همین دوران پر رقابت فعلی هم 5 سال نمیتواند زمان زیادی برای حضور یک خودرو باشد اما نباید فراموش کنیم که نسل فعلی کورسا در حقیقت بر روی اساس و بنیان سری D شکل گرفته که در سال 2006 به بازار معرفی شده است. اما علاقمندان این خودرو نباید ناامید باشند چراکه مدت زیادی تا معرفی نسل جدید این هاچ بک جمعوجور در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در ماه سپتامبر باقی نمانده است.
”میتوان با اطمینان ادعا کرد که نسل جدید کورسا در موارد زیادی با پژو 208 مدل 2019 اشتراک دارد، از قطعات کابین تا پیشرانه.“به تازگی چند تصویر مخفیانه از نمونههای آزمایشی نسل جدید اپل کورسا در جنوب اروپا منتشر شده است. خبر مهمتر اینکه خبرنگاران وب سایت motor1 در ایتالیا، فرصت یافتهاند تا در صندلی راننده این خودرو قرار گرفته و حس و حال نسل جدید اپل کورسا یعنی سری F را از نزدیک تجربه کنند.
براساس اعلام شرکت اپل به خبرنگاران، طول بخش جلویی کورسای جدید نسبت به نسل فعلی 5 سانتیمتر کمتر شده اما طول کلی خودرو به 4.06 متر رسیده است. فاصله محورها به اندازه 28 میلیمتر بیشتر شده که میتواند نویدبخش فضای داخلی بیشتر برای سرنشینان باشد. عرض کلی خودرو و ارتفاع آن از سطح زمین نیز کاهش یافته است.
در ماه آوریل امسال بود که اپل اعلام کرد نسل جدید کورسا تنها به صورت 5 در تولید خواهد شد. غیر از این، گفته شده که وزن این خودرو نیز به میزان 108 کیلوگرم نسبت به نسل قبل کاهش یافته به گونهای که وزن مدل پایه (قبل از اضافه شدن آپشنهای گوناگون) برابر با 980 کیلوگرم خواهد بود.
هرچند که روی داشبورد اپل کورساهای تحت آزمایش تا حد زیادی پوشانده شده بود، اما خبرنگارانی که فرصت بررسی کورسا 2020 را یافتهاند، قطعات مشترک زیادی با محصولات گروه پژو-سیتروئن را در کابین این خودرو تشخیص دادهاند. غیر از این، میتوان با اطمینان ادعا کرد که نسل جدید کورسا در موارد زیادی با پژو 208 مدل 2019 اشتراک دارد.
با وجود آنکه ارتفاع کلی خودرو کاهش یافته اما فضای سر برای سرنشین به اندازه 3 میلیمتر بیشتر از نسل فعلی است که این هم میتواند یکی از اثرات کاهش ارتفاع صندلیهای خودرو به میزان 28 میلیمتر باشد. حجم فضای صندوق کورسا 2020 اکنون به 309 لیتر رسیده که 24 لیتر بیشتر از فضای صندوق نسل فعلی خواهد بود.
اپل به خبرنگاران حاضر در تست اعلام کرده که نسل جدید کورسا را میتوان با پیشرانه بنزینسوز 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ سفارش داد که قدرتی بین 75 تا 128 اسببخار تولید میکند. غیر از این، پیشرانه 1.5 لیتری دیزل به قدرت 99 اسببخار نیز قابل انتخاب خواهد بود. البته مدتی پس از عرضه کورسا 2020 به بازار، نسخه کاملاً برقی آن نیز به بازار خواهد آمد که از نظر مشخصات فنی، مشابه با پژو 208 برقی خواهد بود.
رینگهای کورسا 2020 سایز 18 اینچ بوده و همراه با تایرهای 205/40 عرضه میشود. طراحی چراغهای LED جلو به صورت ماتریس و مشابه با سایر خودروهای جدید اپل همچون آسترا و اینزیگنیا خواهد بود. براساس تجربه افرادی که این خودرو را راندهاند، سواری آن نسبت به نسل قبل بسیار راحتتر شده چرا که سیستم تعلیق وظیفه خود یعنی جذب ضربات حاصل از ناهمواریها را بسیار بهتر از قبل انجام میدهد.
بنابر نظر کارشناسان، نسل جدید کورسا ساکتتر و چابکتر از مدلهای فعلی است که مورد دوم به لطف کاهش وزن این خودرو به دست آمده است. فرمان خودرو تیزتر شده و به همین دلیل شعاع گردش نیز کاهش یافته که رانندگی با این خودرو در فضاهای کوچک شهری را آسانتر از قبل ساخته است. صفحه نشاندهندههای مقابل چشمان راننده همچنان آنالوگ است اما صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی که روی داشبورد نصب شده لمسی بوده و کمی رو به راننده چرخیده است.
پس از رونمایی از نسل جدید اپل کورسا در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در ماه سپتامبر سال جاری، انتظار میرود فروش این خودرو از ماه نوامبر در بازار اروپا آغاز شود. هنوز درباره قیمت کورسا 2020 رقم دقیقی اعلام نشده اما کارشناسان motor1 ایتالیا اعتقاد دارند که قیمت این خودرو کمتر از پژو 208 خواهد بود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com