یک هیبریدی به عنوان قوی‌ترین فراری تاریخ

فراری SF90 استراداله معرفی شد

9 خرداد 1398 10:02

پس از تولید مدل لافراری به نظر میرسد از این پس قرار است شاهد تولید مدل‌های هیبرید بیشتری در کارخانه فراری باشیم. جدیدترین محصول فراری می‌تواند گواهی برای اثبات این فرضیه باشد، خودرویی هیبرید با نام SF90 استرداله که بیش از 900 اسب‌بخار قدرت دارد!

فراری SF90 استراداله به لطف بهره‌مندی از ترکیب قوی‌ترین پیشرانه 8 سیلندر تاریخ فراری و موتورهای برقی، توانسته به قدرت 986 اسب‌بخار و گشتاور 800 نیوتن‌متر دست پیدا کند تا قوی‌ترین خودروی خیابانی این شرکت لقب بگیرد.البته فراری SF90 استرداله برخلاف لافراری از پیشرانه بنزینی کوچکتری بهره می‌برد، چهارچرخ محرک است، به صورت پلاگین شارژ می‌شود و نکته مهمتر اینکه قدرت بیشتری نسبت به لافراری تولید می‌کند. با 986 اسب‌بخار قدرت، SF90 قدرتمندترین فراری خیابانی بوده که تاکنون ساخته شده است.

پیشرانه هشت سیلندر 4 لیتری توربوشارژ این خودرو به تنهایی 769 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که بازهم می‌تواند لقب قوی‌ترین هشت سیلندر تاریخ فراری را به خود اختصاص دهد. البته سه موتور برقی لیتیوم یون نیز به یاری این پیشرانه می‌آیند که یکی روی محور عقب و دوتای دیگر روی محور جلوی خودرو نصب می‌شوند. این موتورها نیز 217 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند که مجموع قدرت SF90 استرداله را به 986 اسب‌بخار و 800 نیوتن‌متر گشتاور می‌رساند.

تمام این نیروی اعجاب برانگیز به واسطه جعبه‌دنده هشت سرعته دوکلاچه به چهارچرخ SF90 منتقل می‌شود. در حقیقت این اولین بار است که فراری یکی از خودروهای اسپرت تولید انبوه خود را با سیستم چهارچرخ محرک عرضه می‌کند. به لطف این سامانه و البته پیشرانه نیرومند، SF90 قادر است ظرف تنها 2.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یافته و در مدت 6.7 ثانیه نیز به سرعت 200 کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت این خودروی اسپرت تازه‌وارد نیز اندکی بیش از 337 کیلومتر برساعت خواهد بود. بد نیست بدانید SF90 در جریان آزمایش رانندگی در پیست اختصاصی فراری یعنی فیورانو موفق شده با زمان 79 ثانیه، رکورد لافراری را پشت سر بگذارد.

برای رانندگانی که به اقتصادی بودن خودروی خود اهمیت دهند نیز حالت تمام برقی پیش‌بینی شده که تا شعاع 25 کیلومتر قابلیت پیمایش دارد و در این حالت می‌توان به حداکثر سرعت 135 کیلومتر برساعت نیز دست یافت.

طراحی رادیکال فراری SF90 استراداله

طراحی ظاهری SF90 را می‌توان بسیار رادیکال دانست که البته ملزومات آیرودینامیک نیز به بهترین شکل در آن رعایت شده است. بخش جلویی شاسی خودرو به میزان 15 میلی‌متر بالاتر از مرکز قرار گرفته که اجازه عبور میزان بیشتری از هوا روی بدنه را می‌دهد.

با طراحی خاص آیرودینامیکی که بدنه SF90 دارد، در سرعت 250 کیلومتر برساعت نیرویی برابر با 390 کیلوگرم و در جهت پایین روی بدنه آن وارد می‌شود که براساس ادعای فراری، این رقم نیز استاندارد تازه‌ای در این بخش را رقم زده است.

طراحی فضای داخلی SF90 را می‌توان الهام گرفته از طراحی کابین خودروهای F1 دانست، هرچند که صفحه نمایش 16 اینچی و سیستم هداپ حال و هوای بسیار مدرنی به این بخش اعطا کرده‌اند. به واسطه دکمه‌های روی فرمان چهار حالت مختلف برای رانندگی با این خودرو قابل انتخاب است که شامل: هیبرید، تمام برقی، Performance و Qualify خواهند بود.

کابین سوپراسپرت جدیدی فراری SF90 استراداله

در دو حالت اول همانطور که از نامشان برمی‌آید از باتری خودرو برای حرکت کمک گرفته خواهد شد. در حالت تمام برقی پیشرانه هشت سیلندر خاموش می‌شود، در حالت هیبرید مغز هوشمند خودرو به واسطه شرایط رانندگی و کنترل نحوه فشرده شدن پدال گاز، نیروی موردنیاز را به صورت متعادل از پیشرانه بنزینی و موتورهای برقی تامین می‌کند.

در حالت های Performance (عملکردی) و Qualify نیروی موردنیاز از پیشرانه هشت سیلندر تامین خواهد شد. در حالت اول از تمام توان پیشرانه برای شارژ کردن واحدهای برقی استفاده می‌شود درحالیکه در حالت Qualify از مجموع توان پیشرانه بنزینی و موتورهای برقی استفاده خواهد شد که حالت ایده‌آل برای حضور در پیست و یا انجام رقابت‌های خیابانی خواهد بود.

قوی ترین مدل خیابانی فراری& سوپراسپرتی بانام SF90 استراداله

با تمام فناوری‌های پیشرفته که در SF90 استفاده شده، وزن کلی این خودرو تنها 1570 کیلوگرم است که 13 کیلوگرم سبک‌تر از لافراری است. شاسی این خودرو نیز بسیار مقاوم‌تر از انواع مشابه قبلی است که توسط فراری ساخته شده‌اند و تلاش شده از اضافه کردن هرگونه وزن اضافی به آن پرهیز شود.

پس از مرور تمام نکاتی که درباره این خودرو بیان شد، می‌توان به صراحت اعلام کرد که SF90 استرداله اعجوبه‌ای در جهان فناوری است. قیمت و جزئیات بیشتر درباره این خودرو هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی می شود در زمان آغاز فروش این فراری جدید در سال جاری، شاهد اعلام جزئیات بیشتر نیز باشیم.

دیدگاه کاربران