برخلاف مدلهای قبلی XX فراری که برای حرکت در پیست طراحی شده بودند، فراری SF90 XX استرادال و اسپایدر راهی خیابانها میشود. هر دو خودرو به پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو و سه موتور برقی (یکی بین پیشرانه و گیربکس و دوتای دیگر روی محور جلو) مجهز شدهاند.
در فراری SF90 XX استرادال، خروجی پیشرانه با 17 واحد افزایش نسبت به SF90 استرادال به 786 اسببخار رسیده است. این تغییر به لطف پیستونهای جدید، ماشینکاری محفظه احتراق و مسیرهای جریان هوا، حاصل شده است. با حذف سامانه هوای ثانویه پیشرانه، 3.5 کیلوگرم از وزن خودرو کاسته شده است.
اتصلات پیشرانه به اگزوز حالا به کابین نزدیکتر شده است، تا سرنشینان بیشتر از صدای پیشرانه لذت ببرند.
مجموع خروجی موتورهای الکتریکی هم با 12 واحد افزایش به 229 اسببخار رسیده است، تا مجموع خروجی پیشرانهها به 1016 اسببخار برسد. ظرفیت مجموعه باتری بدون تغییر و برابر با 7.9 کیلووات ساعت باقیمانده است، تا شعاع حرکتی 25 کیلومتر و حداکثر سرعت 135 کیلومتر برساعت در حالت کاملا برقی را به ارمغان بیاورد.
فراری برای SF90 XX حالت رانندگی ویژهای بنام کوالیفایینگ (Qualifying) را تدارک دیده است، که حالت بوست جدیدی را در موتورهای برقی فعال میکند. این حالت هنگام خروج از پیچها قدرت بیشتری را فراهم میکند و به ادعای فراری، ثبت زمان این خودرو در پیست فیورانو را 0.25 ثانیه کاهش میدهد. باطری هم نیروی کافی برای حداکثر 30 مرتبه استفاده از این حالت را فراهم میکند.
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه بر جای خود باقیمانده است، ولی نرمافزار جدیدی به آن اضافه شده، که در هنگام تعویض دنده صدای خاصی تولید میکند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت فراری SF90 XX استرادال و اسپایدر به ترتیب 2.3 ثانیه و 320 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
بازطراحی کالیپرهای ترمز با خنککنندگی بهتر، افزایش سایز دیسکهای عقب از 360 به 390 میلیمتر و حسگر جدید برای ABS EVO، از دیگر تغییرات فنی این خودروها بهشمار میآید.
فراری نهایت تلاش خود را برای افزایش خشونت ظاهری بهکار بسته است و ورودی هوای بزرگ سپر جلو با قابلیت انتقال جریان هوا به زیر خودرو و همچنین چند مسیر جریان هوا در دماغه، کناره بدنه و گلگیرهای عقب را طراحی کرده است.
چراغهای چهارتایی عقب SF90 با نمونه باریک سرتاسری جایگزین شده است. یک باله بزرگ ثابت هم در عقب خودرو نصب شده است، که بنابر اعلام فراری نخستین نمونه استاندارد کارخانهای پس از F50 است. بنابر اعلام فراری، نیروی رو به پایین وارد بر بدنه در سرعت 250 کیلومتر برساعت، با 45 واحد افزایش نسبت به مدل قبل به 530 کیلوگرم رسیده است.
تغییرات کابین فراری SF90 XX به روکش آلکانترا برای داشبورد، تریم فیبرکربن و صندلیهای یکپارچه با قابلیت تنظیم پشتی، خلاصه شده است.
فراری SF90 XX اسپایدر از همه لحاظ به نسخه استرادال شباهت دارد، اما سقف آن در مدت 14 ثانیه باز میشود.
فراری قصد دارد از نسخههای استرادال و اسپایدر SF90 XX، به ترتیب 799 و 599 دستگاه تولید کند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com