کراس‌اوری با طراحی جعبه‌ای

مرسدس‌بنز GLB؛ هفت‌نفره جمع‌وجور

21 خرداد 1398 15:07

بعد از انتشار چندین و چند تصویر جاسوسی و مجموعه‌ای از گمانه‌زنی‌های کارشناسان، مرسدس‌بنز سرانجام از کلاس جدید کراس‌اورهای خود به اسم GLB پرده‌برداری کرد. پیش‌تر رندرهای دقیقی از این خودرو دیده بودیم و این یعنی چهره محصول جدید چندان برای مخاطبان تازگی ندارد.

این کراس‌اور کامپکت اولین نمونه در کلاس خودش است که با سه ردیف صندلی و گنجایش 7 نفر تولید می‌شود.شاید منطقی نباشد ولی فلسفه مرسدس‌بنز GLB برگرفته از مرسدس‌بنز A Class، کوچک‌ترین کلاس این خودروساز آلمانی بوده است و یعنی تولید خودرویی جمع‌وجور برای خریداران سنتی. در مورد GLB یک استثنای دیگر هم وجود دارد. این کراس‌اور کامپکت اولین نمونه در کلاس خودش است که با سه ردیف صندلی و گنجایش 7 نفر تولید می‌شود. البته آلمان‌ها انصاف را نیز رعایت کرده‌‌اند و برای ردیف عقب تنها دو نفر را پیشنهاد داده‌اند. هم‌چنین برای سرنشینان عقب جالیوانی و پورت USB نیز در نظر گرفته شده است.

مرسدس‌بنز به منظور افزایش حداکثری ایمنی برای ردیف آخر هم ایربگ جانبی تعبیه کرده است. البته از آنجایی که این فضا برای قرارگیری کودکان استفاده می‌شود، قفل صندلی کودک نیز به صورت استاندارد روی صندلی‌های قرار خواهد داشت.

کابین مرسدس بنز GLB مناسب برای 7 سرنشین

تا این لحظه شرکت هنوز اطلاعات دقیقی درباره میزان فضای موجود در داخل کابین ارائه نکرده است و قضاوت درباره نحوه چیدمان این شاسی‌بلند 7 نفره ریزاندام را باید به زمان تست میدانی موکول کنیم. با این حال به نظر می‌رسد هدف اصلی ستاره نقره‌فام اشتوتگارت تمرکز روی پیمایش‌های خانوادگی بوده است، چراکه ردیف سوم صندلی‌های به صورت تاشو در نظر گرفته می‌شود.

در حالت خوابیده بودن صندلی‌های عقب، مرسدس‌بنز GLB به طرز واضح‌تری معقول به نظر می‌رسد چراکه حالا راننده قابلیت دستیابی به 1755 لیتر فضای انتهایی را دارد. وقتی متوجه می‌شویم صندلی‌های ردیف دوم قابلیت عقب و جلو شدن را دارند، اوضاع به مراتب بهتر می‌شود. تغییر فاصله صندلی‌های ردیف دوم می‌تواند فضای پایی معادل یک متر ایجاد کند که در نوع خودش بی‌نظیر است. دست آخر در ردیف اول جایی که راننده و سرنشین جلو حضور دارند، همه‌چیز به شکل نسخه جدید A-Class است با این تفاوت که حالا ابعاد کمی بیشتر هم شده است.

طراحی کابین مرسدس بنز GLB

در قسمت اطلاعات و سرگرمی مرسدس‌بنز سنگ تمام گذاشته است. برای اطلاعات مربوط به راننده یک نمایشگر 7 اینچی و برای نمایشگر اصلی کنسول یک نمونه لمسی با همین سایز در نظر گرفته شده است. برحسب انتخاب مشتری، سیستم عامل می‌تواند اپل کارپلی و یا اندروید اتو باشد. با این حال شرکت هم‌چنان سیستم فرمان صوتی انحصاری خودش یعنی MBUX را حفظ کرده است.

از جمله‌ تجهیزات کمک راننده این خودرو می‌توان به سیستم ترمز هوشمند، کنترل پایداری خودرو در مواقع وزش باد شدید، دوربین عقب و پیکجی از آپشن‌ها مانند هشدار نقاط کور، نقشه‌خوان، دستیار کمکی پارک و یک نمایشگر بزرگ 10.2 اینچی اشاره کرد. مشتریان می‌توانند سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester را با بلندگوهای فراگیر در اختیار داشته باشند.

طراحی جعبه ای مدل GLB، کراس اور جدید مرسدس بنز

همانطور که اشاره شد مرسدس‌بنز قصد داشته با معرفی GLB یک کراس‌اور با فرمتی کلاسیک را روانه بازار کند. به همین جهت با محافظه‌کاری سراغ سبک جعبه‌ای در طراحی رفته است. اگرچه ساختار اصلی آن برگرفته از A کلاس است اما هنوز 12.7 سانتی‌متر بزرگ‌تر از GLA و فقط 4.3 سانتی‌متر کوچک‌تر از GLC از آب درآمده است.

این خودرو به صورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود ولی مشتریان می‌توانند به صورت آپشن نمونه چهار چرخ محرک را نیز سفارش دهند. در حال حاضر مرسدس‌بنز GLB250 آماده ورود به بازار است که دارای یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 221 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد آن به لطف جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک 6.9 ثانیه البته در حالت دو محور اعلام شده است.

عرضه این خودرو برای اواخر 2019 به عنوان مدل 2020 پیش‌بینی شده است، ضمن این‌که در سال آینده میلادی نیز نسخه‌های قوی‌تری از آن به بازار عرضه می‌شود.

دیدگاه کاربران