با عملکردی برتر نسبت به مدل‌های بنزینی

معرفی مدل آزمایشی ب‌ام‌و سری 5 برقی

6 تیر 1398 11:14

احتمالاً با نگاه به تصاویر نسخه‌‌ای جدید از ب‌ام‌و سری 5، این سوال برای بسیاری پیش آمده که چرا در این خودرو خبری از خروجی‌های اگزوز نیست. خب عدم وجود چنین خروجی‌هایی در این خودرو یک دلیل منطقی دارد زیرا با نسخه برقی سری 5 طرف هستیم.

پیشرانه ب‌ام‌و سری 5 برقی 720 اسب‌بخار قدرت و 1150 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این سدان آلمانی قرار می‌دهد.این روزها حضور خودروهای برقی بسیار پررنگ‌تر از قبل بوده و به نظر می‌رسد این حضور با مرور زمان بیشتر هم بشود. اکنون ب‌ام‌و نسخه برقی از سری 5 را ارائه کرده که قدرتی بیش از مدل M550i و گشتاوری بیشتر از سدان قدرتمند M5 Competition را در اختیار دارد.

در این خودرو از پنجمین نسل آرایش قوای برقی ب‌ام‌و استفاده شده است. البته نسخه برقی شاسی بلند معروف این شرکت یعنی X3 که با نام iX3 عرضه خواهد شد، اولین مدل تولیدی این شرکت با تنظیمات نسل پنجم خواهد بود. اما نکته جالب این است که قرار شده iX3 تنها به یک موتور برقی مجهز شود درحالی‌که سری 5 برقی به سه موتور از این نوع مجهز خواهد بود.

نسخه آزمایشی ب‌ام‌و سری 5 برقی

با چنین آرایش فنی است که این سدان دوست‌دار محیط زیست قدرتی برابر با 720 اسب‌بخار در اختیار خواهد داشت. مدیر پروژه این خودرو یعنی آقای Matthias Stangl در گفتگو با برنامه Roadshow مقدار گشتاور حاصل از پیشرانه سری 5 برقی را بیش از هزار نیوتن‌متر اعلام کرده که بسیار بیشتر از میزان تولید شده توسط پیشرانه مدل M5 Competition خواهد بود. میزان نیروی پیشرانه این سدان برقی نیز 103 اسب‌بخار بیش از مدل مذکور است که بازهم شنونده را به حیرت وا می‌دارد.

ب‌ام‌و همچنین اعلام کرده که یکی از سه موتور برقی روی محور جلو و دوتای دیگر روی محور عقب نصب شده‌اند. اکنون که صحبت از محورهای این خودرو شده بدنیست بدانید محور جلوی سری 5 برقی برگرفته از مدل فیس‌لیفت سری هفت است. باقی قسمت‌های خودرو همچنان بدون تغییر و متعلق به خود سری 5 است. فضای کابین نیز کاملاً مشابه نسخه M550i xDrive از سری 5 است.

با وجود وزن 2404 کیلوگرمی این خودرو، شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این خودرو بنا به ادعای سازنده رقمی کمتر از 3 ثانیه خواهد بود که به لطف گشتاور بالای پیشرانه حاصل شده و البته عددی قابل اعتناست.

کابین نسخه آزمایشی ب‌ام‌و سری 5 برقی

سه موتور برقی این خودرو از مجموعه باتری 45 کیلووات ساعتی نیرو می‌گیرند که البته مجموعه بزرگی نیست اما نشان می‌دهد که مهندسین ب‌ام‌و سعی داشته‌اند آرایشی جمع‌وجور برای مجموعه پیشرانه این خودرو تدارک ببینند.

هرچند که فعلاً قرار نیست شاهد تولید این سری 5 برقی باشیم اما تولید و معرفی همین نمونه نیز می‌تواند نمایانگر توانایی شرکت ب‌ام‌و در ساخت خودروهای برقی با عملکرد فنی هیجان‌انگیز و سطح بالا باشد، خودروهایی که هر روز شاهد بیشتر شدن تنوع آن‌ها هستیم.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران