پیش‌نمایشی از شاسی‌بلندهای برقی در آینده

معرفی ب ام و ویژن نئو کلاس X

4 فروردین 1403 18:50

چند ماه پس از رونمایی کانسپت ویژن نئو کلاس توسط ب‌ام‌و، اکنون همتای شاسی‌بلند آن خودرو با پسوند X در انتهای نام خود، معرفی شده است.

ب ام و نخستین بار در اوایل دهه 60 میلادی از نام نئو کلاس (به معنای کلاس جدید) استفاده کرد. طرح آن خودروی کانسپت به تولید ب ام و 2002 و البته جلوگیری از سقوط این خودروساز آلمانی منجر شد.

هرچند اوضاع فعلی ب ام و نسبت به دهه 60 میلادی به مراتب بهتر است، اما رقابت شدید در بازار خودرو به خصوص در بخش خودروهای هیبرید و برقی، ب ام و را مجبور می­‌کند که هرچه سریع‌تر با زمانه معاصر منطبق شود. بنابراین اگر ویژن نئو کلاس را تصویری از نسل جدید سری 3 بدانیم، ویژن نئو کلاس X می­‌تواند تصویری از X3 در سال‌های آینده باشد.

رئیس هیات مدیره BMW AG یعنی آقای اولیوز زیپس هم ضمن تایید این گمانه‌زنی، خاطرنشان ساخته است که این دو خودرو چیزی بیشتر از مدل‌های کانسپت هستند.

طراحی ب ام و ویژن نئو کلاس X

یکی از مهمترین ویژگی‌های ویژن نئو کلاس X، طراحی ظاهری آن است که البته به همتای سدان شباهت دارد. جلوپنجره دوتایی و سنتی ب ام و که در ویژن نئو کلاس عرض زیادی داشت، در نئو کلاس X ارتفاع بیشتری دارد. ب ام و قصد دارد طراحی این قطعه را در مدل‌های سدان و شاسی بلند از یکدیگر متمایز کند.

نمای جانبی همان چیزی است که از شاسی‌بلندهای ب ام و انتظار داریم، با این تفاوت که به لطف کاهش عرض ستون‌های A و B، ابعاد شیشه­‌های جانبی افزایش یافته است.

کابین و امکانات ب ام و ویژن نئو کلاس X

در کابین ویژن نئو کلاس X با طرحی مینیمال مواجه هستیم، که داشبورد با سطح صاف، فرمان با طراحی جدید و نمایشگرهای دیجیتال را به همراه دارد. دیگر از سامانه iDrive خبری نیست و تمام تنظیمات از طریق نمایشگر لمسی یا دکمه­‌های روی فرمان عمل می­‌کند. نمایشگر عریض زیر شیشه جلو هم مواردی شامل سرعت، وضعیت باتری و برخی اطلاعات موردنیاز راننده را نمایش می­‌دهد.

همچون ویژن نئو کلاس، در کابین ویژن نئو کلاس X هم از پلاستیک بازیافتی و روکش Verdana استفاده شده که کاملا از مواد پایه نفتی عاری است.

کنترل ب ام و ویژن نئو کلاس X با ابرمغزها

علاوه بر تغییر طراحی بدنه، ب ام و قصد دارد از استراتژی نرم‌افزاری جدید در محصولات برقی خود استفاده کند. در مدل‌های درون‌سوز متداول، هر سامانه شامل پیشرانه، انتقال قدرت، تعلیق، سیستم پایداری و غیره، توسط ECU منحصر به خود کنترل می‌شود. بنابراین ایجاد هماهنگی کلی بین همه این‌ها، به ایجاد ارتباطات بین این کامپیوترها نیاز دارد.

اما به ‌گفته­ یکی از اعضای هیات مدیره BMW AG به نام آقای فرانک وبر، پلتفرم نئو کلاس برخلاف مدل‌های فعلی به ابرمغز مجهز خواهد شد، که هریک از آنها، شامل چند کامپیوتر می‌شود تا بتواند داده‌ها را به ‌صورت هوشمند پردازش کند. پردازش هر ابرمغز ب ام و، بیش از 10 برابر سریع‌تر از ECUهای فعلی خواهد بود. بنابراین تمام پارامترهای رانندگی همچون ارسال گشتاور، مدیریت کشش، رفتار تعلیق یا تنظیمات حالات رانندگی مختلف به یک ابرمغز واگذار خواهد شد.

یک ابرمغز دیگر وظیفه کنترل تمام جزئیات رانندگی خودران شامل استفاده از مسیریاب، چرخش فرمان و ترمزگیری را برعهده می­‌گیرد. بنابر وعده ب ام و، این تجهیزات ضمن ساده‌سازی و کاهش ابعاد ساختار الکترونیکی، پویایی عملکرد و لذت رانندگی را افزایش می‌­دهد.

نسل ششم فناوری eDrive، باتری‌های لیتیوم‌-یون با افزایش 20 درصدی چگالی انرژی و ساختار 800 ولتی برای شارژ سریع با قابلیت تامین نیروی لازم برای برد 300 کیلومتری در مدت 10 دقیقه، از دیگر ویژگی‌های پلتفرم نئو کلاس به‌شمار می­‌آید.

برنامه تولید ب ام و ویژن نئو کلاس X

ویژن نئو کلاس X را می­‌توان چیزی بین کانسپت و خودروی آماده تولید محسوب کرد. طراحی چراغ‌های جلو و عقب تکمیل نیست و بنابر اظهار ب ام و، تعدادی دکمه به طراحی نهایی کابین اضافه خواهد شد. اما در سایر بخش‌ها، ویژن نئو کلاس X آماده است تا از سال 2025 وارد خط تولید بشود.

گذشته از این‌ها، می‌­توان اطمینان داشت که آینده خودروهای برقی ب ام و تحت تاثیر شاسی‌بلندها قرار دارد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران