با قابلیت پیمایش بالای 600 کیلومتر

رونمایی از نسخه گازسوز اشکودا اسکالا

7 تیر 1398 23:06

خودروساز اروپایی اشکودا اخیراً با معرفی مدل­‌هایی همانند «سوپِرب آی وی» (Superb iV)، مشغول آماده شدن برای آینده است. اشکودا تصمیم دارد تا سال 2025، ده مدل جدید عرضه کند که شش مورد از آن­‌ها تمام برقی و چهار مورد دیگر هیبرید و پلاگین هیبرید خواهند بود.

سه مخزن برای گاز طبیعی فشرده یا همان «سی ان جی» و یک باک بنزین کوچک، حداکثر بُردی معادل با 630 کیلومتر را برای اشکودا اسکالا به ارمغان آورده‌اند.درست است که این خودروساز کشور جمهوری چک تمرکز ویژه­‌ای روی مدل­‌های پلاگین هیبرید و برقی دارد، اما با این حال به خودروهایی با سوخت گاز طبیعی فشرده هم اهمیت می­‌دهد. در واقع، اشکودا این نوع خودروها را لایق جایگاهی مناسب در صنعت خودرو می‌داند. در همین راستا، این برند اروپایی - که اکنون در مالکیت فولکس‌واگن قرار دارد - نسخه‌­ای از مدل هاچ‌بک «اِسکالا» (Scala) را معرفی کرده که با گاز طبیعی فشرده سازگار است.

همان طور که می‌­دانید، اشکودا مدل­‌هایی که با گاز طبیعی سازگار هستند را با عنوان «جی‌تِک» (G-TEC) عرضه می‌­کند. به این ترتیب، این مدل جدید هم اسکالا جی‌تک نام گرفته است. در اشکودا اسکالا جی‌تک، شاهد یک پیشرانه سه سیلندر کوچک با 1.0 لیتر حجم هستیم. این پیشرانه می­‌تواند حداکثر 90 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی متصل شده است. این خودرو با هدف ارائه عملکرد بالا ساخته نشده، بلکه طوری طراحی شده که آلایندگی بسیار کمی داشته باشد.

نسخه گازسوز اشکودا اسکالا

سوخت مورد نیاز برای پیشرانه اشکودا اسکالا جی‌تک که با سی‌ان‌جی سازگاری دارد، توسط سه مخزن فولادی که می­‌توانند 13.8 کیلوگرم گاز طبیعی فشرده ذخیره کنند تامین می­‌شود. اگر نیروی لازم برای حرکت این خودرو فقط توسط گاز طبیعی فشرده تامین شود، بُردی تقریباً معادل با 410 کیلومتر خواهد داشت. البته اشکودا یک باک بنزین کوچک با 9 لیتر ظرفیت هم برای اسکالا جی‌تک در نظر گرفته که به لطف آن، بُرد این خودرو 220 کیلومتر افزایش پیدا می­‌کند. به زبان ساده‌­تر، این هاچ‌بک اروپایی در مجموع می‌­تواند با استفاده از بنزین و سی‌ان‌جی مسافتی معادل با 630 کیلومتر را پیمایش کند.

فروش اشکودا اسکالا جی‌تک در اروپا در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران